Grand Prix Bahrajnu już 12 marca rozpocznie nowy sezon Formuły 1. Wyścig odbywający się w kraju Emiratów Arabskich wyparł z pierwszej pozycji kalendarza GP Australii, które rozpoczynało sezon aż 10-krotnie. Radykalne zmiany w kalendarzu Formuły 1 to nie wszystko. Również regulamin sportowy i techniczny zmienił się znacząco w porównaniu do poprzedniego sezonu.
W sezonie 2006 najważniejszą zmianą jest ograniczenie pojemności silników używanych przez zespoły. Stare i poczciwe 3 litrowe V10 zostaną zastąpione nowymi konstrukcjami V8 o pojemności nie przekraczającej 2,4 litra. Podstawowymi celami, dla których FIA postanowiła wprowadzić ową zmianę było ograniczenie kosztów oraz poprawa bezpieczeństwa na torach. Nowe jednostki napędowe V8 wedle założeń powinny osiągać moc o 200 KM mniejszą niż poprzednie, co w praktyce przekładałoby się na stratę od 3 do 5 sekund na okrążeniu. FIA może również pozwolić stosować silniki V10 zespołom, które nie mają dostępu do konkurencyjnych konstrukcji V8. W takim przypadku zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości obrotowej silnika, wyrównując tym samym stratę mocy. W sezonie 2006 z tej możliwości skorzysta tylko nowy zespół Toro Rosso.Kolejną istotną i z punktu widzenia kibica bardzo trafną zmianą w regulaminie jest umożliwienie zmiany opon podczas wyścigu. Po roku nieobecności na tory F1 ponownie powróci dramaturgia związana z wizytami w boksach. Kierowcy będą mogli użyć podczas weekendu 7 kompletów opon na suchą nawierzchnię, 4 na mokrą i 3 na „pogodę ekstremalną”. Mieszankę z jakiej zrobione są opony na suchą nawierzchnię kierowcy będą musieli wybrać przed kwalifikacjami.
Zmianie uległ także system kwalifikacyjny. Zrezygnowano z dwóch sesji, w których mierzono czasy pojedynczego okrążenia na cześć trój-sesyjnego systemu pomiarowego. I tak sesja kwalifikacyjna będzie rozpoczynała się w sobotę o 14 czasu lokalnego i będzie podzielona na dwie sesje 15-minutowe i jedną 20 minutową poprzedzonych 5-minutowymi przerwami. W pierwszej części wszyscy kierowcy będą mogli wyjechać na tor i wykonać tyle okrążeń ile będą chcieli. Po tej sesji sześciu najgorszych zawodników odpadnie i do drugiej przejdzie ich już tylko 16. W drugiej sesji system działa tak samo. Po 15 minutach odpadnie kolejnych 6 kierowców, wyłaniając 10 najlepszych, którzy będą walczyć w 20- minutowym finale o pole position.
Podczas pierwszych dwóch sesji kierowcy mogą zatankować bolid taką ilością paliwa jaką potrzebują, a później zatankować na potrzeby wyścigu. W sesji finałowej każdy z kierowców zabiera na pokład tyle paliwa ile potrzebuje na start wyścigu. Przed każdym opuszczeniem pit lane będzie odbywało się ważenie i po sesji będzie możliwość zatankowania zużytej podczas finału benzyny.
Kolejną rzeczą, do której będą musieli przywyknąć kibice to nowy skład grona reprezentującego F1. Na starcie pojawią się tak nowe zespoły, jaki takie które tylko zmieniły nazwę. I tak np. zespół Midland powstał na bazie zespołu Jordana, poprzez wykupienie go przez rosyjskich biznesmenów. Nowy zespół Toro Rosso jest własnością Red Bulla, która to firma ma już jeden team w F1, a Super Aguri to inicjatywa byłego kierowcy F1- Suzuki Aguri.
Dla polskich kibiców szczególnie miłą niespodzianką będzie oczywiście fakt iż oficjalnym kierowcą testowym zespołu BMW Sauber będzie w sezonie 2006 zawodnik z polskim rodowodem, nasz najlepszy kierowca wyścigowy- Robert Kubica. Polaka będzie można zobaczyć w piątkowych i sobotnich sesjach treningowych, a gdy zajdą pewne niespodziewane wydarzenia- to właśnie Robert będzie pierwszym kierowcą do którego będą mogli zgłosić się właściciele zespołu z ofertą startu w GP Formuły 1.
11.03.2006 21:30
0
Niezmiernie ciekawi mnie, czemu niektórzy "komentatorzy" w tej witrynie nie czytają takich jak powyższa wiadomości? Jeżeli założymy, że są w stanie pojąć o czym traktuje ten test, to ich "komentarze" powinny być mniej kretyńskie.
04.03.2011 00:55
0
Ale kozackie foto :) Prawie jak klaps w pysk.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się