WIADOMOŚCI

FIA wprowadziła oczekiwaną zmianę dot. weekendów sprinterskich
FIA wprowadziła oczekiwaną zmianę dot. weekendów sprinterskich © Piotr Zając, FIA

Światowa Rada Sportów Motorowych opublikowała ciekawe zmiany w Regulaminie Sportowym F1 na kolejne lata. Odnoszą się m.in. do kwestii przebiegu weekendów sprinterskich i organizacji przedsezonowych testów w 2027 roku.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Najważniejsi przedstawiciele FIA odbyli stosowne posiedzenie w Taszkiencie, gdzie w nadchodzących dniach obędą się wybory jej Prezydenta oraz coroczna Gala. W czasie spotkania ustalili kilka zmian związanych z F1, a najważniejsza z nich odnosiła się do kwestii wywieszania czerwonej flagi w czasie jedynego treningu podczas sprinterskiego weekendu wyścigowego.

Do tej pory zespoły nie miały rekompensowanego za to czasu, co mocno odbijało się na przygotowaniach do kolejnych faz zmagań. Już w listopadzie sugerowano, że mistrzowska seria zajmuje się tą sprawą i rozważa doliczenie straconych minut do końca sesji. Dziś Federacja potwierdziła, że faktycznie wprowadzono taką możliwość.

Serwis Motorsport doprecyzował, że będzie to dotyczyć jedynego treningu w trakcie sprinterskich zmagań. Taka rekompensata będzie możliwa, jeśli sesja zostanie przerwana przed upływem 45 minut, a decyzję o ilości doliczonego czasu podejmie dyrektor wyścigu. Co istotne, takie zajęcia nie zostaną wydłużone, jeżeli wstrzymanie sesji nastąpi po upływie ww. 45 minut.

Jeśli chodzi o inne modyfikacje, potwierdzono powrót do jednej tury testów przed sezonem 2027. Przypomnijmy, że w 2026 roku - ze względu na nowe przepisy dot. aerodynamiki i silników - odbędą się aż trzy takie cykle. Wyjątkowo w tym okresie zostanie zwiększona liczba personelu operacyjnego ekip w padoku z 58 do 60 osób, co ma przełożyć się na lepszą efektywność przy obsłudze odświeżonych bolidów.

FIA postanowiła uprościć procedury związane z zawieszeniem i wznawianiem wyścigów, a także zmodyfikowała ograniczenia dot. opon typu slick w przypadku rozgrywania kwalifikacji do sprintu na mokrej nawierzchni. Ostatnie korekty odnosiły się do doprecyzowania zasad korzystania z SLM (Straight Line Mode) przez kierowców. Było to naturalnie powiązane z wejściem aktywnej aerodynamiki do F1.

Poinformowano także o dwóch głównych korektach w Regulaminie Technicznym. Wprowadzono drobne poprawki dot. procedur testów ugięcia [skrzydeł] oraz zmiany dot. zarządzania energią w nowych jednostkach napędowych. Wszystko w celu doprecyzowania wszelkich przepisów.

Federacja uwypukliła również nową strukturę Regulaminów F1 na sezon 2026, na czele z nowymi sekcjami jak Ogólne Przepisy czy wcześniej potwierdzony Regulamin Operacyjny. Zestaw tych przepisów będzie składać się z 6 sekcji od A do F (Ogólne Przepisy, Regulamin Sportowy, Regulamin Techniczny, Regulamin Finansowy dla zespołów, Regulamin Finansowy dla producentów silnikowych i Regulamin Operacyjny).

Warto na koniec wspomnieć o zmianie, która chociaż nie była stricte związana z F1, dotyczyła przyznawania punktów do superlicencji. Odnosiła się do zwiększonej ich ilości dla miejsc 3-9 w IndyCar. Niewykluczone, że było to spowodowane problemami z uzyskaniem takiego pozwolenia przez Coltona Hertę, który na przestrzeni trzech ostatnich sezonów uzbierał 39 takich punktów, podczas gdy superlicencja przyznawana jest od 40.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

0 KOMENTARZY
zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.