Światowa Rada Sportów Motorowych opublikowała ciekawe zmiany w Regulaminie Sportowym F1 na kolejne lata. Odnoszą się m.in. do kwestii przebiegu weekendów sprinterskich i organizacji przedsezonowych testów w 2027 roku.
Najważniejsi przedstawiciele FIA odbyli stosowne posiedzenie w Taszkiencie, gdzie w nadchodzących dniach obędą się wybory jej Prezydenta oraz coroczna Gala. W czasie spotkania ustalili kilka zmian związanych z F1, a najważniejsza z nich odnosiła się do kwestii wywieszania czerwonej flagi w czasie jedynego treningu podczas sprinterskiego weekendu wyścigowego.
Do tej pory zespoły nie miały rekompensowanego za to czasu, co mocno odbijało się na przygotowaniach do kolejnych faz zmagań. Już w listopadzie sugerowano, że mistrzowska seria zajmuje się tą sprawą i rozważa doliczenie straconych minut do końca sesji. Dziś Federacja potwierdziła, że faktycznie wprowadzono taką możliwość.
Serwis Motorsport doprecyzował, że będzie to dotyczyć jedynego treningu w trakcie sprinterskich zmagań. Taka rekompensata będzie możliwa, jeśli sesja zostanie przerwana przed upływem 45 minut, a decyzję o ilości doliczonego czasu podejmie dyrektor wyścigu. Co istotne, takie zajęcia nie zostaną wydłużone, jeżeli wstrzymanie sesji nastąpi po upływie ww. 45 minut.
Jeśli chodzi o inne modyfikacje, potwierdzono powrót do jednej tury testów przed sezonem 2027. Przypomnijmy, że w 2026 roku - ze względu na nowe przepisy dot. aerodynamiki i silników - odbędą się aż trzy takie cykle. Wyjątkowo w tym okresie zostanie zwiększona liczba personelu operacyjnego ekip w padoku z 58 do 60 osób, co ma przełożyć się na lepszą efektywność przy obsłudze odświeżonych bolidów.
FIA postanowiła uprościć procedury związane z zawieszeniem i wznawianiem wyścigów, a także zmodyfikowała ograniczenia dot. opon typu slick w przypadku rozgrywania kwalifikacji do sprintu na mokrej nawierzchni. Ostatnie korekty odnosiły się do doprecyzowania zasad korzystania z SLM (Straight Line Mode) przez kierowców. Było to naturalnie powiązane z wejściem aktywnej aerodynamiki do F1.
Poinformowano także o dwóch głównych korektach w Regulaminie Technicznym. Wprowadzono drobne poprawki dot. procedur testów ugięcia [skrzydeł] oraz zmiany dot. zarządzania energią w nowych jednostkach napędowych. Wszystko w celu doprecyzowania wszelkich przepisów.
Federacja uwypukliła również nową strukturę Regulaminów F1 na sezon 2026, na czele z nowymi sekcjami jak Ogólne Przepisy czy wcześniej potwierdzony Regulamin Operacyjny. Zestaw tych przepisów będzie składać się z 6 sekcji od A do F (Ogólne Przepisy, Regulamin Sportowy, Regulamin Techniczny, Regulamin Finansowy dla zespołów, Regulamin Finansowy dla producentów silnikowych i Regulamin Operacyjny).
Warto na koniec wspomnieć o zmianie, która chociaż nie była stricte związana z F1, dotyczyła przyznawania punktów do superlicencji. Odnosiła się do zwiększonej ich ilości dla miejsc 3-9 w IndyCar. Niewykluczone, że było to spowodowane problemami z uzyskaniem takiego pozwolenia przez Coltona Hertę, który na przestrzeni trzech ostatnich sezonów uzbierał 39 takich punktów, podczas gdy superlicencja przyznawana jest od 40.

© Piotr Zając, FIA


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się