WIADOMOŚCI

Sauber przeprowadzi dochodzenie w sprawie skrzydła
Sauber przeprowadzi dochodzenie w sprawie skrzydła
Zespół Sauber przeprowadzi szczegółowe, wewnętrzne dochodzenie w swojej fabryce po tym jak po udanym wyścigu o GP Australii okazało się, że tylne skrzydła bolidów Kamui Kobayshiego i Sergio Pereza nie spełniają wymagań regulaminu technicznego.
baner_rbr_v3.jpg
W efekcie czego obaj kierowcy zostali zdyskwalifikowani przez sędziów, a ekipa straciła wywalczone w dzisiejszym wyścigu 10 punktów.

Tylne skrzydła w bolidach C30 naruszały artykuł 3.10.1 oraz 3.10.2 regulaminu technicznego FIA, a konkretnie chodzi o zapis dotyczący minimalnego promienia wszelkich wklęsłości tylnego skrzydła. Regulamin wymaga, aby „lokalne promienie wklęsłości krzywizn tylnego skrzydła nie były mniejsze niż 100 mm.”

Ten punkt regulaminu został zmieniony po sezonie 2010, aby uniemożliwić ekipom stosowanie systemów podobnych do F-duct. FIA sprawdza zgodność skrzydeł z regulaminem za pomocą wzorca, którym jest kula o średnicy 100 mm. Test uważa się za zdany jeżeli pomiędzy powierzchnią kuli a skrzydła nie ma żadnych przerw.

W przypadku, gdy skrzydło jest zbyt mocno wyprofilowane, między kulą testową a skrzydłem pojawia się prześwit.

„Nie wiedzieliśmy nic o tym do czasu zakończenia wyścigu” mówił James Key, dyrektor techniczny zespołu. „To prawdopodobnie przeoczenie, z pewnością nie celowe działanie i nie ma ono nic wspólnego z F-ductem lub czymś innym co obchodzi przepisy. To nie poprawia osiągów, a to co przydarzyło się górnej części elementu jest przypadkowe.”

„Jak to się stało musi zostać wewnętrznie zbadane i musimy przejść przez ten proces.”

James Key dodał także, że pozostałe specyfikacje skrzydeł, jakie ekipa miała do dyspozycji zostały sprawdzone i były zgodne z zasadami. Zespół wyraził także chęć złożenia apelacji.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

20 KOMENTARZY
avatar
zenonF1

27.03.2011 16:14

0

Oby im się udało! Sauber na 100 % nie chciał oszukiwać. Cierpią tylko kierowcy, którzy odwalili kawał świetnej roboty!


avatar
lukasb1983

27.03.2011 16:21

0

masz racje


avatar
RamDamDam

27.03.2011 16:21

0

Z tym "na 100%" to tak nie szalej, chyba, że to Ty projektowałeś, wyprodukowałeś, zmontowałeś, zamocowałeś i wypowiadasz się w swoim imieniu.


avatar
Łukasz.

27.03.2011 16:43

0

1 Masz rację, szkoda tylko, że cierpią na tym najbardziej kierowcy...


avatar
kaniuss

27.03.2011 17:17

0

kłócił bym się z tym stwierdzeniem "To nie poprawia osiągów"... napewno jest większy docisk tylnej osi przy tej samej powierzchni skrzydła niż w przypadku większego promienia krzywizny.. a co za tym idzie , większa różnica prędkości między otwartym, a zamkniętym skrzydłem... ( to będzie jakieś 0,001 na okrązeniu... ale jednak;))


avatar
Marti

27.03.2011 17:25

0

Trudno, regulamin jest taki sam dla wszystkich. Dotychczas wstrzymałam się z opinią nt. tej nowinki technicznej, jednak po pierwszym wyścigu stwierdzam, że ta "innowacja" jest złym pomysłem. Sztuczny środek, który ma na celu ułatwić wyprzedzanie. Nie zawsze zgadzam się z opinią Laudy, ale tym razem ma rację, że takie "klepanie" skrzydełkami jest śmieszne.


avatar
konradosf1

27.03.2011 17:39

0

szkoda , ale prawo jest prawo.


avatar
Fox_

27.03.2011 17:48

0

@5 oczywiście masz racje, tylko zapis regulaminu definiuje minimalny promień zaokrąglenia a nie maksymalny, co oznacza że mieli mniejszy promień krzywizny, a nie większy i w konsekwencji mniejszą powierzchnię. A więc co najwyżej może być odwrotnie do Twoich dywagacji. @6 przed wyścigiem myślałem że zobacze bolidy, które odpalają "turbo" na prostej startowej i wyprzedzają, a tu patrze, pojazd zbliża się do poprzedzającego, jest prosta startowa, otwiera się skrzydło i..... nic się specjalnego nie dzieje.


avatar
Marcin753

27.03.2011 18:22

0

zenonF1 masz racje


avatar
MARTINWTCC

27.03.2011 18:41

0

Powinni Vettelovi cos poszukac a nie sie Saubera czepiaja


avatar
essien15

27.03.2011 19:05

0

Haha :D U Vettela chyba nic nie znajdą...Ale bolid wydaje się super.A swojądrogą na swoje oko widziałem że RedBull dziwnie sztywnie jechał w zakrętach więc wydaje mi się, że jego fenomen tkwi gdzieś może w zawieszeniu.


avatar
lord_of_zamorak

27.03.2011 20:17

0

Pech Saubera... W Malezji mam nadzieję że pokażą HEI jal należy jeździć w Q3 i w wyścigu


avatar
xdomino996

27.03.2011 20:55

0

No wielka szkoda niestety raczej przegrają z FIA ale liczę na nich


avatar
mizio

27.03.2011 22:03

0

niech powalcza o swoje i skladaja ta apelacje, w koncu nic nie maja do stracenia. osobiscie dobrze im zycze. jak sie nie uda, trudno. a tak na prawde ktos tam czegos w wiliamsie nie dopatrzyl, ze moze nie spelnic regulaminu. to ze nie bylo korzysci to nikogo nie obchodzi. nieznajomosc prawa szkodzi!!!


avatar
michalv8

27.03.2011 23:25

0

Szkoda kierowców ale jak są dobrzy(Kobayashi na pewno) to sobie poradzą w kolejnych wyścigach. A jeśli chodzi o Pereza - Kubek też w pierwszym wyścigu został zdyskwalifikowany a teraz jak daleko zaszedł. Zastanawia mnie jedno - czemu pozostałe skrzydła były zgodne z regulaminem? Możliwe że to były trochę inne wersje zastosowanego rozwiązania ale nie wiadomo... Co do DRS - dupa blada, nawet z Kersem nic nie daje. Może daliby jakiś mocniejszy kers(o mocy ok. 200KM) i wtedy by to coś dało.


avatar
Kazik

27.03.2011 23:47

0

Szkoda mi obydwóch kierowców Saubera (zwłaszcza Pereza).Wydaje mi się,że ktoś kto w debiucie potrafi pojechać na jeden pit stop (czyli zadba o opony) i dojeżdża do mety nie jest tylko "pay driverem" ale po prostu utalentowanym kierowcą.Sergio-powodzenia.Czekamy na punkty.


avatar
pajol112

28.03.2011 10:38

0

1. zenonF1 ''Oby im się udało! Sauber na 100 % nie chciał oszukiwać. Cierpią tylko kierowcy, którzy odwalili kawał świetnej roboty!' A z kad ty mozesz to wiedziec? 5. kaniuss "to będzie jakieś 0,001 na okrązeniu... ale jednak;))" Myslalem ze wybuchne, a ty co masz tunel areodynamiczny w mieszkaniu?


avatar
mario7878

28.03.2011 14:58

0

17. pajol112 w mieszkaniu nie ma, ale ma go w piwnicy ;)))))))


avatar
Nuhtylupik

28.03.2011 21:26

0

Czy ktoś zauważył że: Debiut Roberta Kubicy - Sauber, 7 miejsce, dyskwalifikacja Debiut Sergio Pereza - Sauber, 7 miejsce, dyskwalifikacja


avatar
matito

31.03.2011 14:27

0

ciesze sie że jest metora 107% przynajmniej nie było tłoku na torze


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu