Wymagania techniczne toru Spa-Francorschamps
Spa-Francorchamps jest kompletnym testem bolidu Formuły 1 w aktualnym kalendarzu Formuły 1, gdzie każdy aspekt pojazdu jest testowany do granic możliwości.Podwozie
Tor charakteryzuje się duża liczbą „zakrętów aerodynamicznych” (tylko 6 z 19 jest pokonywana z prędkością niższą niż 150 km/h) i to zazwyczaj sprawia, że zespoły używają relatywnie wysokiej siły dociskającej, aby zmaksymalizować przyczepność na zakrętach, gdyż to jest głównym zadaniem na torach takich jak Silverstone na przykład. Niemniej Spa stwarza zupełnie inne wymagania, gdyż dwie długie proste na torze dają niepowtarzalną okazję do wyprzedzania. To oznacza, że prędkość maksymalna jest kluczowym czynnikiem do utrzymania pozycji, a poziom docisku musi to odpowiednio uwzględniać. Z tego powodu zespoły jeżdżą ze średnią siłą docisku, mając na celu uzyskanie na końcu prostych około 320 km/h. Efektywność aerodynamiczna (generowanie maksymalnego docisku przy minimalnych oporach) jest kluczem do sukcesu tutaj.
Zawieszenie
Jeżeli chodzi o ustawienia zawieszenia ogólnym kompromisem jest relatywnie sztywne, w celu zapewnienia dobrych właściwości aerodynamicznych na szybkich zakrętach i pewną zmianę kierunku na szybkich szykanach. Niemniej, dobra trakcja również jest kluczowa na wyjściu z ostatniej szykany i nawrotu La Source, gdyż słabe osiągi w pozostałej części toru mogą zostawić kierowcę podatnego na wyprzedzenie podczas hamownia na następnym zakręcie.
Opony
Obok Barcelony, Spa jest najbardziej wymagającym torem dla opon i nie jest zaskoczeniem to, że Bridgestone dostarczy na ten wyścig dwie najtwardsze mieszanki dostępne w sezonie 2008: twardą i średnią.
Prześwit zawieszenia
Nasz prześwit zawieszenia jest ograniczony przez wysokie przeciążenia na wklęsłości Eau Rouge. Od dołu do góry wzniesienia, prześwit bolidu może zmieniać się nawet o 25 milimetrów, a gdy bolid zbyt mocno dobije do ziemi, kierowca może stracić panowanie nad bolidem. Z silnikami V8 i aktualnymi regułami dotyczącymi aerodynamiki, Eau Rouge jest z łatwością pokonywany na pełnym gazie z prędkością około 300 km/h. Kierowcy stracą około 10 km/h w tej sekwencji, ale ważne jest utrzymanie jak największej prędkości w celu utrzymania pozycji na długiej prostej przed zakrętem Les Combes.
Hamulce
Właściwie tylko jedną częścią bolidu, która ma relatywnie łatwe życie w Spa to układ hamulcowy. Tor posiada tylko trzy bardzo mocne dohamowania przed zakrętami 1, 5 i 18. Ogólnie jest to jeden z najłatwiejszych torów dla hamulców, gdyż wiele szybkich łuków wymaga bardzo delikatnego hamowania.
Silnik
Obok Monzy, Sp jest najbardziej wymagającym torem w sezonie dla silników V8. Cykl pracy jest wyjątkowo obciążający, z 72 % spędzanymi z w pełni otwartą przepustnicą (tylko Monza przekracza tę wartość, mając 76 % czasu spędzanego na pełnym gazie). Co więcej, w czasie tym zawierają się dwa przedłużone okresy przekraczające 20 sekund ciągłej jazdy na pełnym gazie. Najbardziej wymagającym z tych odcinków jest bez wątpienia jazda przez około 23 sekundy z La Source do Les Combes, które włącza Eau Rouge. Ta sekcja naraża silnik i jego części na ogromne pozytywne i negatywne pionowe przeciążenia podczas przejazdu przez wklęsłość. To jest czynnik, który bierzemy pod uwagę, gdy projektujemy nasze systemy smarowania, w celu uniknięcia problemów z olejem podczas ekstremalnych obciążeń. Spa ma również najdłuższe w kalendarzu okrążenie, a obciążenie paliwem mocno wpływa na wynik. Podczas bieżących zasad kwalifikacji oznacza to, że silnik z niskim zużyciem paliwa może mieć tu szczególną przewagę.
Źródło: Renault F1 Team
komentarze
1. 2063arthur
I to mi sie podaba . Zwiezle i na temat . Taki opis powinien byc przedstawiany przed kazdym GP . Pozdrowionka dla Fanow Roberta
2. dryndol
A jeszcze milej by było jakbysmy wiedzieli jakie jest źrodło i który team wystawił taki opis do opini publicznej. Dobrze by było wiedzieć.
3. Maraz
Mała pomyłka w tytule newsa - za dużo 's' w nazwie toru.
4. Kazy
To jest przetłumaczony artykuł z F1technical.net
Podpis powinien być: Tłumaczenie kempa007 źródło F1technical.net
5. hotshots
na 3 dni pogoda/60-30% mozlwość deszczu/60-70%wilgotność/14-18C
6. raweck
Ciekawe czy Ferrari zlokalizowało i usunęło usterkę w silniku, bo jeżeli nie, to przy takim obciążeniu silnika mogą znowu nie dojechać do mety w pełnym składzie.
7. TOTTI
Wybaczcie ale jak nazywa sie ten slepy zakret pod gorke? Co do toru, no bardzo trudny i wymagajacy, 1 zakret moze zawazyc o calym kolku gdyz tam bardzo trudno idealnie wejsc w zakret bez jakiegokolwiek bledu czyli nie mozna zbyt ostro pojechac. Wjazd pod gorke, no wyglada efektownie ale to jest najniebezpieczniejsze i najtrudniejsze, w mojej grze zeby wejsc w zakret nie scinajac go trzeba puscic gaz i delikatnie zachamowac i lepiej nie atakowac kraweznika bo jak to zrobie to na 99% zaspinuje i pier.... w bande.
8. walerus
ferrari już jedzie na nowych jednostkach dla obu kierowców więc czekam na ich dublecik - Hamilton trzeci a Robert - no i teraz czy poleje czy nie - bo Szwajcarzy chcą by lało - bo to być albo nie być dla Nicka.......
9. jar188
walerus, w interesie BMW jest żeby Nick sprawdził się w normalnych warunkach a nie miał fuksa i dobrze pojechał. Po co im wolny kierowca który jak pada i ma szczęście to staje na podium?
10. Angulo
No mówiąc szczerze tutaj Ferrari jest poza zasięgiem (niestety), będzie dublet, dlatego że Ferrari w przeciwieństwie do McLarena (też niestety) potrafi wykorzystywać szansę na dublety, a w Maku albo Hamilton łapie gumę, albo wjeżdża SC, albo Kovalainen ma problemy na starcie, albo robi bączki...
11. Angulo
Aaa gdyby został tam Alonso, to pewnie byłyby już ze 3 dublety McLarena, no ale to tylko gdybanie...
12. Voight
Jeżeli Kimi nie zapije to będzie 1-2. A dało by się w specyfikacji umieścić częstotliwość występowania imprez wokół toru? Typować byłoby łatwiej.
13. sivshy
Angulo, no widzisz, ale nie ma Alonso, i to właśnie dzięki twojemu ulubionemu teamowi. Rzeczywiście, tutaj Lewis będzie góra trzeci, jeśli Ferrari nie będzie miało problemów, a Kimi się nie nawali :) walerus, imo jest tak, jak mówi jar188. Team chce kierowcy, który odnosi sukcesy dzięki sobie, a nie dzięki fuksom. Dlatego to raczej Heidfeld chciałby aby padało, bo wtedy ustawi sobie strategię na jeden pitstop i będzie liczył na pech i wypadki innych. Ale Dr Mario i spółka to nie debile, wiedzą, kiedy coś się dzieje fartem, a kiedy trochę pomogło się szczęściu.
14. hotshots
sivshy
nie tylko wiedzą -widzą jak na dłoni w telemetri/treningach/testach (ja też :-)
15. walerus
Heifeld chce - zgadza się - ale jak go Kubica odsadzi na deszczu - to też nici z planu Nicka.....
16. butch_
http://tnij.org/bi71 -trening na żywo
17. kempa007
niestety musze pewne osoby rozczarowac- powyzszy tekst jest jedynie informacja prasowa zespolu Renault...
18. sivshy
Co z tego? Ważne że dajecie jakieś ciekawe info techniczne :) Kogo to obchodzi, skąd to jest? Tylko przydałoby się umieścić źródło, z którego czerpiecie takie informacje, bo bez tego, news podchodzi pod plagiat. Albo po prostu zredagować to na swój sposób, wtedy będzie można mówić o autorskim tekscie i nikt się nie przyczepi :)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz