Co nowego zespoły przywiozły do Wielkiej Brytanii?
Zgodnie z oczekiwaniami, wiele nowości pojawiło się na brytyjskim torze. Tylko jeden team nie zgłosił żadnych oficjalnych aktualizacji, a największy pakiet nie po raz pierwszy w tym roku przygotowała AlphaTauri.Brytyjska runda zawsze kojarzy się nie tylko z niemałym świętem F1, ale także festiwalem poprawek przygotowanych przez zespoły. Reguła ta potwierdziła się także w tym roku, chociaż większość ulepszeń ma związek z nietypową charakterystyką Silverstone Circuit, który nie posiada zbyt wielu mocnych hamowań.
Tym razem w dokumentach dostarczonych przez FIA wyróżniają się spore pakiety dwóch Alf. Pojedyncze ważne korekty wprowadzili Mercedes i Aston Martin. Mimo to największą zmianą wydaje się nowa specyfikacja ogumienia Pirelli.
*Opony
Wyjątkowo to właśnie wspomniane ogumienie wydaje się największą zmianą. Jest ona podyktowana obawami o wytrzymałość poprzedniej specyfikacji, biorąc pod uwagę tempo rozwoju obecnej generacji samochodów F1. Nie trzeba zatem domyślać się, że nowa konfiguracja będzie zdecydowanie bardziej odporna na degradację.
Chociaż w komunikacie Pirelli pojawiła się wzmianka o tym, że taka modyfikacja nie wpłynie na parametry techniczne mieszanek i ich zachowanie, nie wszyscy są tego tak pewni. Szczególnie dał to do zrozumienia Sergio Perez na wczorajszej konferencji prasowej:
"Uważam, że tę nową konstrukcję opon stworzono, aby faworyzować niektóre zespoły. Ktoś się poprawi. Nie wiem, czy będziemy to my czy ktoś inny, ale na pewno to charakterystyczna zmiana w gumie, a szczególnie dotycząca szybkich zakrętów. Ciekawie będzie obserwować jej degradację, bo nie pracowaliśmy nad tym za dużo podczas testowania", mówił kierowca z Guadalajary.
Red Bull
Ograniczenia rozwojowe powoli dają się we znaki w przypadku byków. Ponownie zgłosili tylko jedną drobną korektę, która dotyczy chłodzenia hamulców. Obejmuje ona zmniejszenie wlotu i wylotu kanału hamulcowego. Dużo nowości pojawiło się jednak z tyłu bolidów Maxa Verstappena oraz Sergio Pereza. Dwójka ta otrzymała kolejne sztuki silnika spalinowego, turbosprężarki, MGU-H, MGU-K i wydechu. 33-latek w dodatku dostał pełną skrzynię biegów.
Mercedes
Niemiecki zespół straszył swoich rywali poprawkami na Silverstone, ale niewiele z tego wynikło. W rzeczywistości przygotował tylko całkowicie nowe przednie skrzydło, które ma poprawić przepływ i wydajność podwozia oraz podłogi. Ponadto George Russell dostał te same nowe komponenty silnikowe jak w przypadku konkurentów z Red Bulla.
La nueva ala delantera de Mercedes
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 7, 2023
New Mercedes front wing#f1 #britishGP pic.twitter.com/38xjP4G9qw
Alpine
Francuzi również zgłosili tylko modyfikację przedniego skrzydła, dzięki której lepiej będą zarządzać znajdującymi się tam przepływami przy niskich prędkościach.
The Alpine's front wing
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 7, 2023
La nueva ala delantera de Alpine. #f1 #britishGP pic.twitter.com/wtjzz2Z6Q7
McLaren
Oprócz dostarczenia austriackiego pakietu dla Oscara Piastriego brytyjska stajnia przywiozła cztery nowe elementy. Chodzi o przednie skrzydło, sam nos, tylne kanały hamulcowe oraz znajdujące się tam zawieszenie. Dzięki temu inżynierowie chcą po prostu poprawić aerodynamikę MCL60.
Alfa Romeo
Ekipa z Hinwil - jak na swoje tegoroczne standardy - przygotowała niemałe aktualizacje. Dotyczą one głównie szerszych, aerodynamicznych zmian w okolicach podłogi. Zostały one połączone z poprawkami przy dyfuzorze, tylnych kanałach hamulcowych oraz znajdującym się tam zawieszeniu.
Aston Martin
Podobnie jak Mercedes - Zieloni trochę zaszachowali swoich rywali, gdyż wprowadzili tylko dwie odświeżone części. Mowa o dopasowanych pod Silverstone tylnych kanałach hamulcowych i przednim skrzydle z mniejszym dociskiem.
Cambios en ala delantera del Aston Martin
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 7, 2023
Revised Aston Martin front wing #f1 #britishGP pic.twitter.com/x99o7HeDcj
Haas
W amerykańskich maszynach pojawiły się przeprojektowane przednie zawieszenie, a także beam wing. Istotne zmiany zaszły też w bolidzie Nico Hulkenberga, który został wyposażony w nową (pełną) skrzynię biegów, silnik spalinowy, turbosprężarkę, MGU-H oraz wydech. Wyjąwszy ten ostatni komponent, są to ostatnie bezkarne części w puli Niemca.
AlphaTauri
Ekipa Jody'ego Eggintona przeprowadziła kompleksową modernizację swoich samochodów, która obejmuje wszystkie obszary podłogi, ścianki dyfuzora, zwiększenie szerokości pokrywy silnika, dodanie kolejnych skrzydełek przy tylnym zawieszeniu, nową geometrię tylnego skrzydła oraz usunięcie jednego elementu przy beam wingu. Ponadto Nyck de Vries otrzymał następny bezkarny silnik spalinowy, turbosprężarkę, MGU-H, MGU-K i wydech.
Ferrari
Scuderia jako jedyna nie zgłosiła żadnych nowych części dostarczonych do Wielkiej Brytanii. Wprawdzie - zgodnie z zapowiedziami włoskich mediów - SF-23 został wyposażony w zmodyfikowany beam wing, natomiast okazało się, że pojawił się on już w Dżuddzie, choć tam nie był wykorzystywany.
🔴 Le nouveau beam wing sur la Ferrari SF-23 EVO pour Silverstone.
— Scuderia Ferrari FRA (@FerrariF1FRA) July 6, 2023
Les aérodynamiciens Ferrari confirment que "le design est très différent" par rapport aux précédents. Quant au diffuseur, en réalité il a déjà subi des modifications en Autriche. pic.twitter.com/Zq5y4SpZrn
komentarze
1. TomPo
Tak to jest z tymi limitami budzetowymi. Dochodzi do tego, ze jak sezon zaczniesz tak mniej wiecej skonczysz, bo nie ma kasy na nic. Moze niech sie na rowery przesiada, bedzie jeszcze taniej.
2. hubos21
@1
Bez limitów inaczej nie było, nikt w trakcie sezonu nie zyska odvrazu 1s czy jej połowy. Na początku ery hybrydowej rozwój jednostek był zamrożony i te śmieszne tokeny i Mercedes na tym korzystał. Teraz RB ma taką przewagę, że już bolidu nie rozwijają w tym roku a jeszcze nikt z nimi nie wygrał
3. Krukkk
@2. Otoz to. Jakim cudem Honda miala rozwijac i udoskonalac swoje uklady napedowe majac na swojej drodze zasieki ze znaczkiem Srebrnej Gwiazdy. Wtedy jeszcze Srebrnej a obecnie "teczowej" :)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz