VW w przyszłym tygodniu da zielone światło Audi i Porsche do wejścia w świat F1?
Światowe media niezwiązane bezpośrednio z Formułą 1 donoszą, że Volkswagen w przyszłym tygodniu w końcu da zielone światło Audi oraz Porsche do wejścia w świat Formuły 1."Mamy nadzieję, że wtedy będziemy w stanie zakomunikować naszą chęć wejścia do Formuły 1" miało powiedzieć dobrze zapoznane z tą kwestią anonimowe źródło cytowane przez Reutersa, dodając, że są na to "dobre szanse".
Póki co jednak nie ma żadnego oficjalnego komunikatu ze strony niemieckiego producenta, a powyższe rewelacje jako pierwszy zdradzał Business Insider.
O tym, że Audi i Porsche są zainteresowane wejściem do świata Grand Prix mówi się od bardzo dawna, ale dotychczasowe plotki zaczęły nabierać realnego kształtu dopiero w zeszłym roku kiedy to przedstawiciele obu koncernów aktywnie włączyli się w rozmowy nad architekturą silnikową Formuły 1 na kolejne lata.
Pod koniec zeszłego roku magazyn Autocar donosił, że Audi podpisało już umowę z McLarenem, ale to szybko zostało zdementowane. Przedstawiciele McLarena nie wykluczyli jednak jednoznacznie takiej opcji, sugerując, że ewentualna decyzja o przyszłości zostanie podjęta dopiero w tym roku.
Najnowsze doniesienia sugerują, że Audi miałoby zainwestować z zespół z Woking 500 milionów euro, podczas gdy Porsche za kilka lat miałoby związać się z Red Bullem.
Volkswagen do tej pory nie był nigdy zaangażowany bezpośrednio w Formułę 1 ale ma na swoim koncie bliską współpracę z Red Bullem jeżeli chodzi o rajdowe samochodowe mistrzostwa świata WRC.
Źródła, na które powołuje się biznesowy serwis twierdzą, że decyzja o tym czy maki Volkswagena zaangażują się ostatecznie w F1 będzie zależała od tego czy Formuła 1 faktycznie dopnie swego i już od 2026 roku przejdzie na tzw. e-paliwa- syntetyczną benzynę, która ma być produkowana z wodoru oraz zalegającego w atmosferze dwutlenku węgla, co ma sprawić, że w procesie spalania nie będzie pojawiać się dodatkowa ilość tego groźnego dla środowiska gazu.
Nie wiadomo również jak na plany Volkswagena wpłynie wojna za naszą wschodnią granicą. Temat ten również ma być poruszany podczas czwartkowego spotkania zarządu koncernu.
komentarze
1. pan37lureta
Wielkie aj waj syntetyczna benzyna. Cały czas się taka produkuje (min. W RPA). Jedynie koszt jest 3 razy wyższy niż paliwa z ropy
2. mentos11
Ciekawe czy kupią McLarena czy to będzie jakaś forma współpracy z dużym budżetem?
Pakiet większościowy mają chyba Saudyjczycy, AUDI-McLaren jakoś słabo to wygląda?!
3. lucasdriver22
@2
McLaren Porsche lepiej brzmi :)
4. dexter
Zastanawiam sie w jakim celu skierowane sa takie spekulacje? Przeciez mozna napisac jak fakt bedzie dokonany. Chyba, ze trzeba pisac, a w nastepnym newsie dementowac... Tylko jaki to ma sens?
"O tym, że Audi i Porsche są zainteresowane wejściem do świata Grand Prix mówi się od bardzo dawna..."
Dokladnie. Od lat sratedzy w Wolfsburgu badaja i omawiaja taki scenariusz w sekretnych rundach. Obecnie mamy rok 2022, a Volkswagen juz w 2008 rozwazal wejscie do Red Bulla. Za 50 procent udzialu w zespole Mateschitza wolano wowczas 300 milionow euro, ponadto 100 milionow euro mialy wynosic roczne biezace koszty.
W 2010 szef Rady Nadzorczej Volkswagena (Ferdinand Piech) wydal zlecenie aby szef Zarzadu Finansowego (Hans Dieter Pötsch) ponownie zbadal taki scenariusz. Dietrich Mateschitz byl znow gotowy do rozmowy. Wowczas Red Bull jeszcze nie mial tytulu, a Sebastian Vettel nie byl jeszcze mistrzem swiata. I Mateschitz szukal partnera. Albo dostawce silnika dla nowych agregatow. Albo zaraz kupca dla Red Bulla albo Toro Rosso.
Szef Audi (Rupert Stadler) wydal zlecenie nad praca i rozwojem silnika F1. Ponadto zatrudnil bylego szefa zespolu Ferrari, Stefano Domenicali. Jednoczesnie szef Porsche (Matthias Müller) razem z Zarzadem ds. Rozwoju (Wolfagang Hatz) rozwijal wlasne plany. Ale Ferdinand Piech opuscil kciuk ponownie, poniewaz nie chcial z Berniem Ecclestonem wspolpracowac. Gdy tylko Bernie odejdzie, moze sie to nagle zmienic - mowiono tak.
W tym czasie koncerny samochodowe planowaly nowa i rowniez ekonomicznie solidna Formule 1 i zalozyly Stowarzyszenie Producentow GPMA. Wreszcie niezalezni od Ecclestone'a - tak zdecydowali Mercedes, BMW, Renault, Honda, Toyota i Ferrari. A Brytyjczyk - tak sie wydawalo - dal projektowi swoje blogoslawienstwo. Pod koniec 2003 roku podpisal Memorandum of Understanding - po czym nadal mogl pozostac na co najmniej 3 lata na stanowisku CEO (dyrektor generalny). Stolki w Radzie Nadzorczej byly podzielone; producenci otrzymaliby 50 procent zysku (Ebitda) i jedna zlota akcje; wejscie na gielde bylo uzgodnione. W zamian producenci samochodowi zobowiazali sie do inwestowania.
Ale stary lis po raz kolejny przechytrzyl wszystkich. Zaoferowal Ferrari 100 milionow dolarow z wyprzedzeniem - zamiast 4 procent udzialu gwarantowanego przez GPMA. Luca di Montezemolo ("You know, there is no formula one without Ferrari") nagle wycofal sie, GPMA byla historia.
5. GP2Engine
@3
O razu mi się skojarzyło z McLaren'em MP4/2.
6. I_am_speed
Red Bull Racing Prosche brzmi świetnie, ale dla mnie nic nie przebije Red Bull Racing Honda i pięknego napisu na tylnym skrzydle, głównie z sentymentu oczywiście ;)
7. Krukkk
@4. Pytanie na poczatku Twojego komentarza wydawalo sie byc retorycznym, ale dalsza czesc wskazuje, ze po prostu lecisz z koksem.
Historyczne analizy i negocjacje grupy VW z FIA i F1 nie maja nic wspolnego z tym, co dzieje sie taraz.
8. dexter
@Krukkk etc.
Napisalem wyraznie, ze dyskusja prowadzona jest od wielu lat i pomalu jest mozolna. Poza tym bede cierpliwy... ...ale do chwili. @Heniek007, Kruk, Krukk, Krukkk itp., a ja sie zapytam, jaka Ty wniosles/wnosisz retorycznosc do dyskusji na tym portalu odkad tu jestes?
- cztery "nicki"?
- kurwa, kurwa... ?
- trolling?
- hate speech?
- toksyczna atmosfere?
- nienawisc i szczucie i wyzwiska?
- hasla rasistowskie, antysemityczne i homofobiczne?
- teorie spiskowe?
- Trumpismus?
- Francuzi, ktorzy sa tak zli i niedobrzy do Ciebie?
- media, ktore Cie klamia?
- kij do baseballa?
- bandytyzm i kibolstwo internetowe?
- lekarze, ktorzy sa wrogami do Ciebie?
- internauci, ktorzy sa wrogami do Ciebie?
- wycieczki osobiste?
- wdepcze jak peta do ziemi?
- mam lokate wlosy i jestem dzieckiem pozostawionym w bagnie?
Nic innego jeszcze nie przeczytalem!
PS: Sfrustrowany stary dziadzie trzeba bylo cos zrobic ze swojego zycia, a nie tylko jeczec, narzekac, bidolic nad soba i uprawiac trolling w Internetach. Ja sie zastanawiam z jakiej warstwy spolecznej Ty pochodzisz? Masz w ogole jakies wyksztalcenie? Jak Ty w ogole egzystujesz we Francji?
Pozdrawiam i milego weekendu Tobie zycze.
9. Krukkk
@8. Z Toba nie ma zadnej dyskusji. Jezeli ktos nie zgadza sie z Toba, to wtedy piszesz:
"Sznuje Twoje zdanie, ale ja mam inne na ten temat" To jest wedlug Ciebie dyskusja? Ty nie wchodzisz tutaj dyskoutowac, tylko wklejac glupoty ze srodlow masowego przekazu.
"a ja sie zapytam, jaka Ty wniosles/wnosisz retorycznosc do dyskusji na tym portalu odkad tu jestes?"
"Nic innego jeszcze nie przeczytalem!"
Wedlug Ciebie zadnej merytorycznej dyskusji nie wnosze, omijasz szerokim lukiem moje komentarze i preferujesz wypisywac glupoty o mnie-TYLKO CIEKAWE DLACZEGO? :D
Reszte Twoich wypocin pomijam, bo kwalifikuja sie na bana.
10. Jacko
@9. Krukkk
Niezły parodysta z Ciebie ;) Czego Ty nie robisz, żeby mnie rozśmieszyć :P
Najbardziej receptywna osoba na tym portalu przemówiła :P
11. Krukkk
@10. Taaaak...To jest moj wymysl, ze Grupa VAG zamierza wejsc do F1, tylko twardo negocjuje jak najkorzystniejsze warunki dla siebie. A ten tutaj (dexter) kolejny raz ma jakies glupie pretensje do Redakcji, ze zamieszcza takie a nie inne artykuly.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz