Oficjalnie: F1 zostaje z silnikami V6, ale już bez MGU-H
Środowego popołudnia FIA zatwierdziła szczegóły dotyczące nowej architektury silnikowej, która pojawi się w 2026 roku. Zgodnie z zapowiedziami, F1 bardziej będzie stawiać na energię elektryczną, tym samym umożliwiając nowym producentom rywalizację na "konkurencyjnym poziomie".Od dłuższego czasu rozmawiano i spekulowano dużo na temat nowej generacji jednostek napędowych. Cel F1 był jeden - zachęcić nowych producentów do wejścia w ten świat.
Swoje zainteresowanie wyraziła do tej pory tylko grupa Volkswagena ze swoimi markami Audi oraz Porsche, dla których kluczową kwestią jest rozwój napędów elektrycznych. Poza tym dla Niemców ważne jest również to, aby dołączając do stawki F1, rywalizowali oni na konkurencyjnym poziomie.
Z tego powodu przepisy zatwierdzone przez Federację są tak naprawdę ukłonem w stronę nowych producentów. Likwidacja drogiego systemu MGU-H, zachowanie silnika 1,6 litra V6 oraz wprowadzenie limitu budżetowego dotyczącego stricte jednostek napędowych - to najważniejsze zapisy środowych postanowień FIA.
Z punktu widzenia kibica ważniejsze jest jednak to, że królowa motorsportu pójdzie w stronę elektryczności. Całkowita moc elektryczna wzrośnie bowiem ze 120 kW do 350 kW. Dodatkowo, od sezonu 2026 silniki będą zasilane w stu procentach paliwem zrównoważonym.
FIA poinformowała również, że obecnie trwają pracę nad szczegółową specyfikacją przepisów dotyczących nowych jednostek napędowych. Wszystko ma zostać omówione na Światowej Radzie Sportów Motorowych na początku 2022 roku.
Nowa architektura silnikowa od 2026 roku w pigułce:
- silnik spalinowy 1,6 litra V6,
- rezygnacja z systemu MGU-H (generator odzyskiwania energii cieplnej),
- moc elektryczna wzrośnie do 350 kW,
- wprowadzenie limitu budżetowego,
- zrównoważone paliwo,
- ułatwienia dla nowych producentów.
komentarze
1. TomPo
No i to jest pierwszy krok w dobrym kierunku.
Teraz zeby tak jeszcze to bolidy przetaly byc autobusami...
2. fistaszeq
chyba założę nowy team. Zgred bull chyba pasuje
3. Aeromis
@2. fistaszeq
Fistaas proponuję. :P
4. sliwa007
Piękne założenia, piękna technologia, wyścig zespołów a na końcu i tak FIA wypaczy wyniki rywalizacji.
5. mariok77
Wzrost energii ze 120 kW na 350 kW i to wszystko ma się naładować z MGU-K ?
Nie ma informacji o ilości gromadzonej energii, ale wygląda na to, że będzie to " strzał" jak w dawnym KERS, tyle że dużo mocniejszy . Być może planują zastąpić tym DRS. Tak czy inaczej energia w całości będzie pochodzić z tylnej osi. Czy będą tam jeszcze potrzebne hamulce?
6. Skoczek130
@sliwa007 - oj widzę, że dalej cię piecze. Polecam maść na hemoroidy. :P
7. Harman1997
@4 sliwa007
Mowisz o wypaczeniu wynikow ?
Ok. A dlaczego jestes subiektywny i nie oburzasz się na decyzje sedziów dotycząca tego ze nawet niepodjeli śledztwa sytuacji w ktorej hamilton bardzo niebezpiecznie zablokowal mazepina na pomiarowym kolku w abu zabi, wszyscy sie dziwili dlaczego s3dziowie nie dali lewisowi 3 reptymendy ktora oznaczala by cofnięcie o 10 miejsc na starcie.
Jak sie do tego odniesiesz ??
Pewnie wgl sie nieodniesiesz bk jestes subiektywny i niewidzisz faworyzowania meraca i lewisa
8. hubertusss
Ludzie jeśli macie zamiar jęczeć i się użalać nad ostatnim wyścigiem poszukajcie sobie teamów o tym i tam wyjcie dalej. Po co męczycie tymi jękami innych?
Co do rezygnacji z mgu h to ciekawe skąd będą brać tę energię? Samo zbieranie jej z tylnej osi podczas hamowania może nie wystarczyć.
F E aby zbierać więcej energii kinetycznej już przymierza się do napędu elektrycznego także przedniej osi aby i z niej zbierać energię podczas hamowania.
@1 obawiam się, że auta będą jednak autobusami aby wygenerować te 350 kw i więcej podczas wyścigu używać energii elektrycznej trzeba większej niż teraz baterii.
9. berko
@7. Harman1997
A ty jak się odniesiesz do braku kary dla VER w GP Holandii za podwójne żółte flagi?
Pewnie się nie odniesiesz bo nie widzisz faworyzowania RB i VER.
A tak na poważnie, można by się nawzajem przerzucać takimi sytuacjami bez końca.
10. berko
@5. mariok77
Znika MGU-H.
MGU-K zostaje.
Wszystko jest opisane w artykule.
11. Harman1997
@9 Berko,
Wystarczy ze sedziowie zaczna uczciwie sedziowac bez wzgledu na to ile ma sie tytulow, i czy sie walczy o mistrzostwo. Ale chyba nigdy tak niebedzie bo sedzia tez ma "swój typ" ktoremu kibicuje
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz