Mercedes i Red Bull przywieźli różne systemy chłodzenia do Meksyku
Meksykańska runda jak zawsze stawia ogromne wyzwania bolidom F1. Wszystko za sprawą mocno rozrzedzonego powietrza, co ma duży wpływ na silniki, aerodynamikę czy chłodzenie. Z tego powodu postanowiliśmy przyjrzeć się temu, jakie rozwiązania na ten weekend przywieźli liderzy klasyfikacji generalnej, Mercedes oraz Red Bull.Obiekt Autodromo Hermanos Rodriguez to zdecydowanie najwyżej położony obiekt w całym kalendarzu F1. Znajduje się on na wysokości 2285 metrów, deklasując na tym polu kolejne tory w Austrii i Brazylii (około 700-800 metrów). Wobec tego bardzo spada gęstość powietrza. To przekłada się z kolei na funkcjonowanie samochodu F1, a przede wszystkim jego silnika.
Najważniejszą kwestią jest oczywiście chłodzenie jednostki napędowej. Turbosprężarka na takiej wysokości jest maksymalnie obciążona, a to odbija się w tym właśnie obszarze. W związku z tym zespoły stosują rozwiązania, które znacznie różnią się od tych używanych podczas "normalnych" GP.
Świetnie to widać na przykładzie tyłu bolidu Red Bulla.
0 - 2256 #F1 #Formu1a #Redbull #MexicoGP pic.twitter.com/zSIh56a2sr
? Giuliano Duchessa (@GiulyDuchessa) November 5, 2021
Nie jest żadną tajemnicą, że w takich warunkach lepiej spisuje się turbosprężarka Hondy niż Mercedesa, o czym mówił sam Helmut Marko. Niemcy muszą więc stawiać na zupełnie inne rozwiązania niż ich rywale.
#F1: The RB16B with larger cooling openings in comparison to the W12. ????#MexicoGP pic.twitter.com/ZO5zGZfld8
? deni (@fiagirly) November 5, 2021
Układ hamulcowy także jest bardzo obciążony z powodu mocnych hamowań. Aby zapewnić odpowiednie chłodzenie tego elementu, ekipy korzystają z największych wlotów powietrza. Mercedes i Red Bull - tak jak na przestrzeni całego sezonu - oczywiście też poróżnili się w tej kwestii.
#F1 #Tech #Redbull si presenta con una piccola novit?, una diversa configurazione dei condotti interni della brake duct anteriore. Una rifinitura visto il tracciato di Messico situato ad oltre 2000mt.#MexicoGP pic.twitter.com/Wg8UidEpDD
? SalaStampaF1 (@SalaStampaF1) November 5, 2021
A closer look at the front brake hub and ducts of the Mercedes #F1 #MexicanGP #AMuS pic.twitter.com/dpqsbrNFv3
? Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) November 4, 2021
Kogo koncepcje okażą się wydajniejsze? Przekonamy się o tym już podczas sobotniej czasówki, która zaplanowana jest na godzinę 21.00 czasu polskiego.
komentarze
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz