komentarze
  • 1. Skoczek130
    • 2015-07-15 11:52:27
    • Blokada
    • *.adsl.inetia.pl

    Kantują, aż miło... ;) A na serio... wybitna robota. Dokonali tego, co chciało BMW - wykorzystać zmianę przepisów na własną korzyść. Szkoda, ze Bawarczykom się nie udało... ;/

  • 2. fanAlonso=pziom
    • 2015-07-15 14:48:38
    • *.146.78.181.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    może obeszli FRIC ?

  • 3. FanRosbergaBC
    • 2015-07-15 15:24:00
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Już kiedyś pisałem że tak duża przewaga Mercedesa nie może być jedynie sprawą silnika i zwyczajnego aero. :)

    Muszą stosować coś na co inni nie wpadli, jakieś rozwiązanie czy coś w tym stylu.

  • 4. Miki42
    • 2015-07-15 15:26:23
    • Blokada
    • *.205.76.157

    Mają dobrą aerodynamikę i silnik który jest o wiele lepszy niż pozostałych producentów bo wydali na jego skonstruowanie majątek

  • 5. nonam3k
    • 2015-07-15 17:39:48
    • *.131.246.94.ip4.artcom.pl

    Bolid jest szybszy o 1 sekunde w kwalifikacjach jak jest malo paliwa , w wyscigu tylko 0.3s . Ich przewaga musi wynikać z zawieszenia. jesli przewaga była by tylko mocy silnika zarówno w wyścigu jak i w kwalifikacjach różnice czasowe byly by podobne.

  • 6. FanRosbergaBC
    • 2015-07-15 17:49:21
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Silnik jest o wiele lepszy od pozostałych producentów - tu po części mógłbym się zgodzić, jak dla mnie Ferrari ma jednak nadal dużo słabszą jednostkę, ale to nie dawałoby im takiej przewagi, bo Williams też posiada taki sam silnik(niby sam Williams tak twierdzi).
    A williams wcale nie ma aż tak złego aero, żeby tracili ponad sekundę w kwalifikacjach i jakieś 0.4 - 0.5 sek w wyścigu.

    W sumie też uważam że to "coś" jest w zawieszeniu, nawet ostatnia sytuacja z bolidem Rosberga - wszystko co było pod spodem chcieli ukryć.

    Ciekawe czy Mercedes będzie zgodny żeby powrócić do innego i wspólnego typu zawieszenia dla wszystkich. :P

  • 7. Skoczek130
    • 2015-07-15 18:33:55
    • Blokada
    • *.adsl.inetia.pl

    @noman3k - 0,3 w wyścigu? Przecież w wyścigu ich dominacja jest jeszcze większa...

  • 8. Polak477
    • 2015-07-15 19:54:43
    • *.pppoe.covernet.pl

    Mam wątpliwości co do tego, czy jednostka Ferrari jest na takim samym poziomie jak Mercedesa. Z tego względu, że jednak Ferrari dosyć mocno odstaje na torach z dużymi prędkościami i małym dociskiem. Fakt, że Williams nie ma też wybitnego pakietu aero, ale jednak na Silverstone, czy w Kanadzie Ferrari miało bardzo mało do powiedzenia nie tylko patrząc na Mercedesa, ale i Williamsa. Więcej okaże się na Hungaroringu, bo może Williams wpadł na jakiś pomysł, że przegonili Ferrari także aerodynamicznie, jednak wątpię w takie rozwiązanie patrząc na poprzedni sezon (gdzie Williams też był bardzo szybki tylko na torach wymagających małego docisku).

  • 9. Jahar
    • 2015-07-15 20:31:09
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    Sama moc w silniku to nie wszystko więc nie można tylko do tego sprowadzać przewagę Mercedesa nad resztą stawki. Ferrari wygląda tak jakby miało problem w przekazaniu mocy na asfalt co zresztą pokazuje Raikkonen ciągle się obracając już 3 wyścig z rzędu. Mercedes nie ma tego kłopotu być może dzięki świetnemu zawieszeniu. W dodatku sprzyjają im twarde opony, o które walczyli już od czasów Shumachera. Tak czy inaczej zrobili świetną maszynę.

  • 10. MacGyver
    • 2015-07-15 21:03:55
    • *.centertel.pl

    A może tym "języczkiem u wagi" są...kierowcy?

  • 11. sylwek1106
    • 2015-07-15 21:11:59
    • *.dialup.ice.net

    MacGyver jak zawsze próbuje wymyślić coś z niczego

  • 12. f1MEGANE
    • 2015-07-15 21:13:45
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Zastanawiam się czy merc nie ma jakiegoś system który działałby jak kontrola trakcji, np ktory działa tylko z silnikiem elektrycznym - w elektronice najłatwiej podłubać..
    Zawsze jest tak że mercedesy bardzo gładko przyśpieszaja po wyjściu z zakrętów - praktycznie bez uślizgów...

  • 13. ChrisDeFirenze
    • 2015-07-15 22:17:55
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    https://www.you tube.com/watch?v=Fd9_PxfhmAk

  • 14. MacGyver
    • 2015-07-16 06:29:07
    • *.centertel.pl

    @ 11. sylwek1106:
    Jak wszyscy ;-) Kiedyś w dobie dominacji RBR też nikt nie wiedział o co chodzi i wszyscy dopatrywali się wszystkiego we wszystkim :-D

  • 15. dexter
    • 2015-07-18 11:49:50
    • *.4.126.47

    Zacznijmy od tego ze kazdy producent z branzy motoryzacyjnej, czy zespol zaangazowany m.in. w Motorsport ma wlasne opatentowane systemy i ciagle pracuje nad nowym rozwiazaniem lub udoskonaleniem swoich systemow.

    Jeszcze nie tak calkiem dawno, bo jakies 3 lata temu F1 pracowala nad systemem ktory za pomoca hydraulicznych przewodow laczyl ze soba zawieszenie czterech kol i tym samym wysokosc pojazdu mogla byc regulowana co oczywiscie wplywalo na lepsza aerodynamiczna wydajnosc bolidu. Systemy moga byc sterowane poprzez elektronike hydraulicznie i pneumatycznie. Mercedes i Lotus (wtedy jeszcze pod nazwa Renault) pracowal nad technologia ktora wplywa na reakcje samochodu juz jakies 6 -7 lat temu. W sumie sama idea takich systemow jest jeszcze starsza, ale dzisiaj technologia jest bardziej zaawansowana.

    Trudno ocenic czy wyniki Mercedesa ktore kilka lat temu nie byly zadowalajace nie byly czasami zasluga wlasnie takich eksperymentow. W Lotusie z biegiem czasu taki system pomagal utrzymac wieksza zywotnosc opony.

    Podczas jazdy, na dohamowaniu, w zakretach zaleznie od obciazenia kazde auto pracuje i to we wszystkich kierunkach: chwieje sie, ugina, podnosi, opada, uderza. W zakrecie kat przechylu auta uzalezniony jest od massy samochodu, od srodka ciezkosci, od konstrukcji podwozia itd. Dlatego m.in. opracowane sa systemy ktore wlasnie wplywaja na wystepujaca podczas jazdy reakcje samochodu i utrzymuja w rownowadze zarowno wokol osi podluznej jak i poprzecznej niepotrzebny przechyl samochodu.

    Uwzgledniajac oddzielnie wszystkie wyzej wymienione poszczegolne aspekty trzeba ustawic komponenty zawieszenia, podwozia. Same ustawienia auta wyscigowego na dany tor ktory ma wlasna charakterystyke nigdy nie sa proste. Wrecz przeciwnie, jest to dosc skomplikowana rzecz, poniewaz trzeba uwzglednic wiele czynnikow (zaczynajac od upodoban kierowcy, konczac na warunkach atmosferycznych panujacych na torze). Mozna ustawic jedna rzecz dobrze ktora bedzie odpowiadala charakterystyce zadania, a inne parametry moga sie posypac (od wybranego kata kol przez stabilizatory do amortyzatorow).

    Wszystkim chodzi o to, aby w zakrecie utrzymac jak najmniejszy przeswit na przedniej osi, poniewaz wtedy wieksza sila docisku jest generowana. Czym bardziej auto ustawione jest z przodu nisko, z tylu wysoko tym efektywniej bedzie pracowal dyfuzor.
    Wazne jest aby przednia czesc podwozia zawsze miala idealna wysokosc. Przykladowo mowiac bez systemu FRIC auto na koncu prostej juz nie bedzie tak nisko i stabilnie na przedniej osi lezec (w aerodynamicznym idealnym oknie), nie uderzajac o nawierzchnie asfaltu. Zawsze istnieje mozliwosc ze auto ktore jest zbyt miekko ustawione na przedniej osi bedzie uderzac przednia czescia podlogi o ziemie (w bolidzie F1 tam jest taka ploza).

    Oczywiscie, same ustawienie (przod nisko, tyl wysoko) nie gwarantuje sukcesu, ale umozliwia lepsze przesuniecie centrum sily docisku na tyl. Wazne jest jak auto jest skonstruowane, jaka linia przeplywaja gazy z ukladu wydechowego, jaka przyczepnosc posiada opona, jak opona jest skonstruowana i jakie wlasciwosci posiada (jak sie zachowuje). Kazdy sobie stawia pytanie co zrobic aby mieszanke odpowiednio dogrzac, jaki wybrac kat ustawien kola, jakie wybrac cisnienie, jak wygenerowac z przodu mechaniczny grip, a z tylu sile docisku, jak ogolnie zwiekszyc trakcje, jak wywierac pozytywny wplyw na dyfuzor? itd. itp. Pytan jest wiele na ktore trzeba posiadac odpowiedz.

    Wracajac do tematu: Sa systemy ktore za pomoca elektroniki dokonuja pomiaru obciazenia np. jaka sila prostopadle do nawierzchni toru oddzialuje na kola bolidu - takie systemy wolno stosowac. Aktywne zawieszenie ktore za pomoca elektroniki rozpoznaje i analizuje pozycje samochodu, ktore odpowiednio reguluje za pomoca hydrauliki (na czterech naroznikach samochodu) poziom podlogi (przednia i tylna os) jest dzisiaj zabronione. Ale, tak dlugo jak przednia i tylna os nie jest ze soba polaczona, kazdy system jest dozwolony.

    Czy taki lub inny system ma cos wspolnego z dominacja Mercedesa? - trudno powiedziec. Nawet nie wiadomo czy Mercedes takie rozwiazanie stosuje. Kiedys mowilo sie ze auto z system FRIC zyskuje 0,1-0,2 sek. na okrazeniu.

    W kazdym razie Mercedes posiada bardzo dobrze skonstruowany PU (kazdy z siedmiu komponentow jest odpowiednio rozmieszczony, a to jest wazne poniewaz stad tez bierze sie moc) ktory dysponuje odpowiednia niezawodnoscia i moca (juz nie raz tutaj w swoich wypocinach napisanych po wyscigu zaznaczylem jak Mercedes bawi sie z konkurencja i jest w stanie z miejsca prawie o 1 sek. swoje tempo zwiekszyc). Dodatkowo dochodzi odpowiednio wygenerowana przyczepnosc aerodynamiczna oraz stabilnosc mechaniczna.

    PS. W dzisiajszych samochodach osobowych stosowane sa aktywne albo adaptacyjne elementy ktore umozliwiaja ustawienie zawieszenia podczas jazdy w zaleznosci od zewnetrznych parametrow (predkosc, ciezar, sila przyspieszenia). W BMW system nazywa sie ARS (Aktiver Roll
    Stabilisator), w Mercedesie zastosowany jest Active Curve System (Active Body Control Mercedesa nie posiada stabilizatorow), a w Porsche oczywiscie (Porsche Dynamic Chassis Control PDCC)

  • 16. RyżyWuj
    • 2015-07-18 14:23:18
    • *.static.korbank.pl

    Tajną bronią Mercedesa są kierowcy. Jakby ich bolidem jeździł Raikkonen z Massą, to Mercedes byłby na trzecim miejscu w tabeli.

  • 17. dexter
    • 2015-07-18 15:38:45
    • *.4.126.47

    Edit: uzalezniony jest od masy

  • 18. Esotar
    • 2015-07-19 10:46:47
    • *.dynamic.chello.pl

    16. To żeś wymyślił............zwłaszcza Rosberg jest super tajną bronią. :)

  • 19. ciwic
    • 2015-07-20 20:12:20
    • *.icpnet.pl

    Tajną bronią jest 500 mln € wydanych na bolid. Za to mają najlepszych inżynierów, symulatory, doradców, strategów, sprzęt i testerów i wszystko czego zapragną, żeby zdominować konkurencję. Krótka piłka. Kasa nie stanowi problemu.

Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo