Bolidy F1 będą miały nowe boczne struktury ochronne
Bolidy F1 od sezonu 2014 będą posiadały nowe, spełniające wyższe standardy bezpieczeństwa boczne struktury ochronne.Według przeprowadzonych badań obecne struktury absorbujące energię w razie bocznego uderzenia nie są wystarczająco sprawne, gdy uderzenie następuje pod kątem ostrym. Przykładem takiego uderzenia jest wypadek Roberta Kubicy z GP Kanady 2007, w którym Polak miał sporo szczęścia nie odnosząc większych obrażeń.
FIA sprawdzała dostarczone przez ekipy dwa rozwiązania. Jedno składało się z rurek z włókna węglowego a drugie z absorbujących energię paneli. Bardziej sprawne okazało się to pierwsze.
Ostateczne rozwiązanie zostało wyprodukowane przez Red Bulla, który bazował na wstępnym projekcie ekipy Marussia.
„Ostatecznie trzy zespoły złożyły urządzenia ochronne, które zostały poddane fizycznym testom a nasze zostało uznane za najlepsze więc rozwinęliśmy je jeszcze bardziej” mówił główny inżynier Red Bulla, Paul Monaghan.
Nowe struktury absorbujące energię będą mocowane tak jak dotychczas z obu stron bolidu i będą w stanie zaabsorbować energię bliską 40 kJ, nawet gdy uderzenie nie będzie pod kątem prostym.
„Rurki mają wspólną specyfikację, ale to jak zespoły zaadoptują je w swoich autach jest ich sprawą” tłumaczył Monaghan. „Statyczny test zostanie przeprowadzony na monokoku, aby sprawdzić poprawność punktów mocowania i upewnić się czy wystarczą do utrzymania rurek.”
„Potem już tylko od ekip będzie zależało to jak go zintegrują i jak zaprojektują auto wokół niego.”
komentarze
1. ULTR93
Teraz rurki, za kilka lat kopuły chroniące głowę kierowcy...
2. Jaro75
Ach tam,niech są.Byle było szerzej w kokpicie :))))
3. Jacko
Ale to nie ma nic wspólnego z ochroną głowy. Chodzi o dodatkową ochronę boków bolidu na wysokości monokoku. Można to porównać np. z dodatkowymi wzmocnieniami w drzwiach samochodów osobowych. To jest obudowane, więc tego nie widać, ale takie wzmocnienia są już stosowane, a te mają być po prostu lepsze.
4. masosz
Te rurki z włókna węglowego, to nanorurki?
5. milion
Jacko - one niczego nie wzmacniają.. od tego mają niemal niezniszczalny monokok, a panele mają pochłaniać tylko energię uderzenia
6. MarTum
Kto wie. Te nowe rozwiązania może pomogą poszerzyć bolid o te małe i jednocześnie gigantyczne 10 cm.
7. Jacko
@5. milion
No jakby nie patrzeć, to konstrukcja zewnętrzna ulega wzmocnieniu ;)
@6. MarTum
Monokok się nie zmienia, więc i miejsca dla kierowcy powinno być tyle samo.
8. MarTum
Nowe silniki , nowe boczne struktury ochronne , kto wie może jakaś ekipa zrobi krok w stronę Roberta skoro w 2014 zachodzą takie zmiany to w którymś bolidzie Robson sie zmieści bo jakoś dadzą rade poszerzyć ten bolid.
9. Kalor666
Neway już pewnie kombinuje jak tymi rurkami puścić powietrze na tylne skrzydło albo chlodzić tylne hamulce;-)
10. Skoczek130
RBR bardzo sprytnie wykorzystało możliwość zaoferowania tej nowinki. Nie zdziwię się, jeżeli wykorzystają to do własnych celów. Niektórzy piszą o poszerzeniu monokoku - oczywiście byłaby to pocieszająca wiadomość. Na pewno sprzyjałoby to Robertowi. Zobaczymy, jak się ta sprawa rozwiążę. :D
11. mariusz-f1
2.Jaro75
Siemka :-)
Tak, zgadzam się całkowicie. Wystarczy poszerzyć o te 10 cm i wszyscy (no prawie) będą szczęśliwi :-)
Pozdro dla Ciebie, Elin i Grześka 12
12. d0lph
Ja myślę, że te rurki będą na zewnątrz monokoku skoro mowa jest o testach monokoków pod kątem punktów mocowań tych rurek.
@5 monokok nie tyle jest "niezniszczalny" co wymaga ogromnie dużej energii na zniszczenie struktury kompozytu z którego jest zbudowany - energia kinetyczna podczas zderzenia zmieniana jest na energię "propagacji pęknięć". Efekt jest taki, że ogromna energia kinetyczna jest mocno redukowana i oddziaływanie na ciało kierowcy jest znacznie mniejsze.
13. Jaro75
11. mariusz-f1
A tak sobie ostatnio myślałem o Tobie,gdzie Cię wywiało.Ale w sumie wiem gdzie ,do WRC :):):)
A ja tutaj tak wpadam jeszcze co jakiś czas aby podnieść ciśnienie tym którzy "patrzeć" na mnie nie mogą :):) hahahaha kur... mać !
Pozdrowienia Mariusz !!!
14. sharpi
1. oglądałeś wyścig Le Mans 24h? słyszałeś o tej tragedii? 35-letni kierowca stracił życie. smutek na torze i łzy jego rodaka Kristensena przed odbiorem nagrody chyba najlepiej oddawały powagę tej sytuacji. dla mnie mogą wprowadzić nawet kapsułę jeśli to ma zapewnić bezpieczne ściganie.
15. elin
11. mariusz-f1 - no nie wierzę ... ;-)), wreszcie tutaj zajrzałeś. A już się obawiałam, że na dobre zapomniałeś o tym forum i " starych " znajomych ...
Pozdrawiam Serdecznie Mariusz :-)
16. mariusz-f1
13.Jaro75
Wiesz, F1 jest u mnie na 1 miejscu, ale ze względu na Roberta, zerkam też coraz częściej na WRC :-) A tak jeszcze w temacie Kubicy. Mega zdolnego mamy RODAKA. Szkoda tylko, że często pech go na drodze.... spotyka.
15.elin
No wiesz co ! Miałbym o Was zapomnieć :-) Nigdy ! No fakt, ostanio rzadziej tu przebywam, albo inaczej..... piszę swoje wypociny. Ale to nie znaczy, że nie jestem na bieżąco w temacie he he :-)
Na poparcie moich słów, wiem, że dalej jak za "starych dobrych czasów" droczysz się z Grześkiem 12 he he :-)
Pozdrawiam Was serdecznie :-)
17. elin
Mariusz - to pisz częściej Kolego ;-)
18. mariusz-f1
18.elin
Postaram się, ale nic nie obiecuję :-)
19. Grzesiek 12.
mariusz-f1
Również Pozdrawiam :) Tym razem zgadzam się z @ elin - zaglądaj tutaj częściej , tym bardziej że nasza Koleżanka staje się coraz bardziej kłótliwa :)))
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz