- Bolid: AlphaTauri AT01
- Opony: Pirelli
- Silnik: Honda 1.6L V6 Turbo (RA618H)
Zespoły F1 - AlphaTauri
Zespoły F1

Kierowcy
Kierowcy testowi
Opis
Team powstał na bazie włoskiego zespołu Minardi, który rywalizował w Formule 1 w latach 1985- 2005. Pomimo ogromnej rzeszy miłośników, była to jedna z najmniej konkurencyjnych ekip w stawce- żaden z przedstawicieli zespołu nigdy nie stanął na podium, jedynie trzykrotnie udało im się zdobyć czwarte miejsce. Właściciel teamu, Paul Stoddart zgodził się sprzedać zespół komuś, kto umożliwi mu rozwój i kto utrzymałby go w swojej tradycyjnej bazie we Włoszech. W umowie z Red Bullem zawarto klauzulę, że włoska Faenza musi być siedzibą zespołu co najmniej do sezonu 2007.
Red Bull porzucił nazwę Minardi ze względu na swoje plany sponsorskie i marketingowe, jednak użyto w szyldzie języka włoskiego w celu wskazania na włoskie dziedzictwo zespołu. Zdecydowano się na "Scuderia Toro Rosso", ponieważ scuderia jest włoską stajnią zarezerwowaną dla koni wyścigowych i jest także powszechnie stosowana w nazewnictwie włoskich zespołów wyścigowych.
W sezonie 2006 za kierownicą bolidu STR1 zasiedli Vitantonio Liuzzi oraz Scott Speed, a rolę kierowcy testowego pełnił Neel Jani. Podwozie samochodu było zmodyfikowaną wersją bolidu Red Bulla RB1 z 2005 roku. Niektóre zespoły były oburzone tym posunięciem, podkreślając, że każdy zespół ma obowiązek samodzielnie projektować swoje samochody. Toro Rosso stwierdziło jednak, że projekt został pierwotnie wyprodukowany w 2004 roku przez Jaguar Racing, poprzednika Red Bulla i prawa własności intelektualnej, zanim trafiły do Toro Rosso, należały do Ford Motor Company, spółki macierzystej Jaguar Racing.
Zespół wykorzystał kontrakt Minardi z Cosworthem na zmodyfikowane silniki V10. Koncesja ta została przyznana uboższym teamom, by uniknąć kosztów wynikających z pozyskania silników V8. Według konkurentów STR, koncesja oparta była na złej sytuacji finansowej Minardi i nie powinna obowiązywać po przejęciu zespołu przez inny podmiot.
W przeciągu całego sezonu zespół zdobył tylko jeden punkt i zakończył zmagania na dziewiątym miejscu w klasyfikacji generalnej.
W sezonie 2007 Toro Rosso zaczęło używać silnika Ferrari 056 V8, przejmując kontrakt po swoim zespole macierzystym, który przeszedł na usługi Renault. Skład kierowców pozostał bez zmian, do zespołu dołączył jednak Sebastien Bourdais, który otrzymał rolę kierowcy testowego. W zespole wyznaczono także nowego dyrektora technicznego, którym został Giorgio Ascanelli, zastępując Alexa Hitzingera.
Słaba niezawodność i błędy kierowców doprowadziły do rozczarowującego wyniku końcowego. Po Grand Prix Europy w kontrowersyjnej atmosferze zespół opuścił Scott Speed, którego miejsce zajął Sebastian Vettel, potwierdzony później jako kierowca teamu na sezon 2008. Toro Rosso w klasyfikacji konstruktorów uplasowało się na siódmej pozycji z dorobkiem ośmiu punktów.
Sezon 2008 przyniósł zmianę kierowców. Miejsce Liuzziego zajął Sebastien Bourdais. W trakcie zmagań zespół odnotowywał stałą poprawę osiągów. Podczas Grand Prix Włoch Sebastian Vettel zaszokował wszystkich zdobywając pierwsze pole position i pierwsze zwycięstwo dla siebie i dla zespołu. Było to pierwszy triumf dla włoskiego zespołu, innego niż Ferrari, od 1957 roku, gdy Juan Manuel Fangio zwyciężył w Maserati, a także pierwsze zwycięstwo silnika Ferrari w bolidzie teamu korzystającego z jego usług. Świetne występy Vettela zapewniły mu awans do seniorskiej ekipy na sezon 2009. Niemiec zdobył 35 z 39 punktów dla zespołu i przyczynił się do zdobycia dla Toro Rosso szóstego miejsca w klasyfikacji konstruktorów, jednego wyżej od ekipy Red Bulla. Taka sytuacja miała miejsce pierwszy i jedyny raz w historii teamu.
W 2009 roku Sebastiena Bourdais utrzymał swoją posadę a na jego partnera zespołowego wyznaczono Sebastiena Buemiego. 16 lipca tego roku zespół ogłosił, że kontrakt Bourdais zostaje rozwiązany ze skutkiem natychmiastowym, do czego przyczyniły się rozczarowujące wyniki kierowcy. Jego miejsce do końca sezonu zajął Jaime Alguersuari. Toro Rosso zakończyło zmagania na dziesiątym, ostatnim miejscu w klasyfikacji generalnej.
Obaj kierowcy kontynuowali współpracę z zespołem także w sezonie 2010. Dorobek trzynastu punktów pozwolił ekipie uplasować się na dziewiątej pozycji w klasyfikacji ogólnej.
W sezonie 2011 team również korzystał z usług Buemiego i Alguersuariego, a jako kierowcę rezerwowego i testowego potwierdzono Daniela Ricciardo. Australijczyk miał także zagwarantowany udział w piątkowych treningach przed każdym rozegranym wyścigiem. Kierowcy zakończyli sezon odpowiednio na czternastej i piętnastej pozycji, a team uplasował się na ósmym miejscu, tracąc jedynie trzy punkty do Saubera.
W kolejnym sezonie skład kierowców uległ zmianie i szansę ścigania się dla Toro Rosso otrzymali Daniel Ricciardo i Jean- Eric Vergne. 6 września 2012 roku ogłoszono, że do zespołu jako nowy dyrektor techniczny dołączy James Key, zastępując Giorgio Ascanelliego. Mimo poprawy dyspozycji w ostatnich wyścigach, Toro Rosso zaliczyło słaby sezon, kończąc zmagania na dziewiątym miejscu.
W 2013 roku zdecydowano się pozostawić obecny skład kierowców. Podczas zmagań kierowca Red Bulla, Mark Webber ogłosił, że po zakończeniu sezonu odchodzi z Formuły 1, co oznaczało, że któryś z kierowców Toro Rosso zajmie jego miejsce. Wybór padł na Ricciardo, który w klasyfikacji końcowej wyprzedził swojego partnera o siedem punktów. Cały zespół sklasyfikowano na ósmej pozycji.
Podczas Grand Prix Monako ogłoszono, że Toro Rosso podpisze długoterminową umowę z Renault na dostawę silników. Kontrakt obowiązywał od sezonu 2014.Pod koniec listopada 2013 roku ogłoszono także, że miejsce Ricciardo zajmie Danił Kwiat.
Tydzień przed wyścigiem w Belgii ogłoszono, że Toro Rosso podpisało kontrakt z 16- letnim Maxem Versteppenem, który zastąpi w przyszłym roku Vergne'a. Pod koniec sezonu Red Bull wydał komunikat, w którym ogłosił, że Sebastian Vettel nie będzie się dla nich ścigał od przyszłego roku a jego miejsce zajmie Danił Kwiat. Toro Rosso z dorobkiem trzydziestu punktów zakończyła 2014 rok na siódmym miejscu w klasyfikacji generalnej.
W sezonie 2015 obok, potwierdzonego już wcześniej, Maksa Verstappena, zakontraktowano Carlosa Sainza Jra. Duet młodych kierowców zapewnił zespołowi największy dorobek punktowy w historii teamu, gdyż Versteppan zakończył sezon z liczbą czterdziestu dziewięciu punktów, a Sainz z osiemnastoma oczkami. Ekipa uplasowała się na siódmym miejscu w klasyfikacji generalnej.
Pod koniec sezonu 2015 ogłoszono, że zespół będzie odnawiał swoje partnerstwo z Ferrari. Zmianie uległa sytuacja kierowców. Po kontrowersyjnym wypadku podczas wyścigu w Rosji Danił Kwiat został zdegradowany z Red Bulla do Toro Rosso, a jego miejsce zajął Max Verstappen. Włoski team zakończył sezon na siódmej pozycji z dorobkiem sześćdziesięciu trzech punktów.
W trakcie sezonu 2016 ogłoszono, że STR ponowie połączy siły z Renault na sezon 2017. Po wakacyjnej przerwie w 2017 roku powiadomiono zaś, że zespół podpisał długoletnią umowę na dostawę silnika z Hondą. Zespół ponownie zdecydował się na zmianę kierowców w trakcie sezonu. Począwszy od Grand Prix Malezji, za kierownicą bolidu zasiadł Pierre Gasly, który zastąpił Daniła Kwiata. Po Grand Prix USA zespół zmienił także drugiego kierowcę, Carlosa Sainza, który przeniósł się do końca sezonu do Renault, z którym wcześniej podpisał kontrakt od sezonu 2018. Po wyścigu w Meksyku zakomunikowano, że Rosjanin nie powróci do zespołu, a reprezentantami Toro Rosso pozostaną Gasly i Hartley. Obaj kierowcy utrzymali swoje posady także na sezon 2018.
Współpraca Hondy i Toro Rosso układała się znacznie lepiej niż miało to miejsce w duecie z McLarenem. Kierowcy już od przedsezonowych testów osiągali konkurencyjne czasy okrążeń, znajdując się w okolicach siódmego miejsca w klasyfikacji ogólnej. Podczas sezonu team Red Bulla potwierdził, że w 2019 roku Pierre Gasly awansuje do głównego zespołu i zastąpi Daniela Ricciardo, który odszedł do Renault.
W 2020 roku ekipa zmieniła nazwę na AlphaTauri, promując odzieżową markę Red Bulla.
Wiadomości związane

Kwiat: to mój najlepszy wyścig w tym roku
2020-12-06

Mieszane nastroje w AlphaTauri
2020-12-05

Gasly: to wstyd
2020-11-15

Słabe kwalifikacje w wykonaniu AlphaTauri
2020-11-14

Juri Vips dołączy do Red Bulla w Turcji
2020-11-12

Podwójne punkty Alfy Romeo
2020-11-01

Mieszane uczucia po wyścigu w AlphaTauri
2020-11-01