Zespół Renault po otrzymaniu wezwania do stawienia się przed Światową Radą Sportów Motorowych w dniu 6 grudnia 2007 w celu złożenia wyjaśnień dotyczących rzekomego szpiegostwa przemysłowego wydał oświadczenie, w którym przeczytać można:
„6 września 2007 zwrócono naszą uwagę na to, że inżynier [Phil Mackereth], który dołączył do zespołu przechodząc z McLarena we wrześniu 2006 roku, zabrał ze sobą pewne dane, które były uważane za własność McLarena. Te informacje były zawarte na starej wersji dyskietek i zawierały kopie niektórych rysunków technicznych McLarena i kilka technicznych obliczeń. Te informacje zostały wgrane na prośbę Pana Mackereth’a do jego osobistego katalogu w systemie plików Renault F1 Team. To zostało wykonane bez wiedzy żadnego z członków zarządu zespołu. Tak szybko jak tylko na ową sprawę zwrócił uwagę zarząd działu technicznego, następujące czynności zostały podjęte:- Informacje zostały całkowicie usunięte z komputerów zespołu, a formalne dochodzenie zostało wszczęte.
- Natychmiast poinformowaliśmy McLarena o zaistniałej sytuacji i zaraz potem FIA.
- Od tego czasu ciągle i regularnie informowaliśmy McLarena i FIA o dotyczących tej sprawy nowych informacjach.
- Pan Mackereth został natychmiast zawieszony.
- Oryginalne dyskietki zostały zabezpieczone i wysłane do naszych adwokatów w celu zwrócenia ich do McLarena.
Nasze oficjalne dochodzenie ujawniło, że na początku swojej pracy w Renault Pan Mackereth przekazał niektórym naszym inżynierom część informacji w formie rysunków technicznych w skali. Te rysunki zawierały cztery podstawowe systemy używane przez McLarena i były to: wewnętrzny układ zbiornika paliwa, podstawowy układ biegów, amortyzator z ruchomą masą oraz amortyzator zawieszenia. Dalsze dowody w postaci oświadczeń zaangażowanych w to inżynierów kategorycznie stwierdzały, że po pobieżnym przedstawieniu tych rysunków, żadne z nich nie zostały użyte, wpływając na decyzje przy projektowaniu bolidu Renault. W szczególnym przypadku, amortyzator z ruchomą masą, został uznany przez FIA za nielegalny, stąd rysunki te były bez wartości. Rysunki dotyczące amortyzatora zawieszenia, wskazywały na to, że projekt McLarena może być podobnie uważany za nielegalny i dalsze wyjaśnienie ze strony FIA potwierdziło to bazując na naszej wstępnej interpretacji koncepcji.
Renault w pełni współpracowało z McLarenem i FIA w tej sprawie do tego stopnia, że zespół zaprosił niezależnych ekspertów McLarena, aby ocenili system komputerowy zespołu i zbadali bolidy i projekty oraz sami przekonali się, że ten niefortunny przypadek nie wpłynął w żaden sposób na projekt bolidu. Renault postępowało z zupełną przeźroczystością w stosunku do McLarena i FIA, zachowując się prewencyjnie w celu rozwiązania tej sprawy i jesteśmy pewni co do werdyktu Światowej Rady [Sportów Motorowych].”
10.11.2007 12:53
0
dobrze bedzie jesli to wszystko okaze sie prawda ...
10.11.2007 13:09
0
Brzmi przekonująco.
10.11.2007 13:44
0
Ja im wierzę.
10.11.2007 13:48
0
Oswiadczenie sprawia wrazenie tlumaczenia sie w panice... zobaczymy co dalej?
10.11.2007 13:52
0
Ciekawe ile spraw jeszcze nie wyszło na jaw. pewnie wszyscy o wszystkich wiedzą, bo rotacji w ekipach nie brakuje...i każdy jakąs wiedzę przenosi do nowego zespołu..
10.11.2007 14:06
0
Przypomnijcie sobie oświadczenia Rona na początku afery Mclaren - Ferrari. Brzmiały równie słodko.
10.11.2007 14:32
0
"Vitantonio" ale inżynierowie ferrari nie przeszli do McLarena. W tej sprawie jest inaczej Inżynierowie McLarena przeszli do Renówki i zabrali ze sobą wszystkie rzeczy a McLaren chce zrobić nazłość Alonso. I dlatego zrobili taki rozgłos wokół tej sprawy
10.11.2007 14:45
0
Chciałbym żeby to była prawda. Lubię ten zespół i szkoda by było żeby stał się drugim po McLarenie team'em z nadszarpniętą reputacją.
10.11.2007 15:07
0
snaki: piszesz, że inżynierowie zabrali ze sobą wszystkie rzeczy. Jeżeli tak zrobili to jest to działanie nielegalne. Renault w oświadczeniu potwierdza fakt udostępnienia tych materiałów przez byłego pracownika McLarena i w takim razie ten inżynier dopuścił się kradzieży a w momencie udostępnienia tych materiałów Renault także szpiegostwa.
10.11.2007 15:14
0
Najbardziej do całej sytuacji w F1 pasuje tu komentarz witka70.
10.11.2007 15:15
0
"AndrzejOpolski" No wiesz jak ja bym coś zaprojektował dla jednej firmy potem bym sie przeniósł do innej to wziąłbym swoje notatki i i jak bym projektował dla tej drugiej to skorzystał bym z tych notatek. Według mnie McLaren chce dołożyć Alonso.
10.11.2007 15:16
0
Tak samo popieram wypowieć witka70.
10.11.2007 15:22
0
snaki: to się wydaje logiczne ale niestety tak nie jest. Pracownik podpisując kontrakt na pracę jeżeli ma w nim zapisane, że pracuje kreatywnie to wszystko co wymyślił staje się własnością firmy, dla której pracuje a pracownik automatycznie zrzeka się praw autorskich do swoich pomysłów właśnie na rzecz danej firmy. Dlatego gdy coś wymyślisz będąc na takim kontrakcie zrób całą dokumentację w domu na prywatnym sprzęcie, leć z tym do Urzędu Patentowego i nie chwal się tym w pracy :-) Pozdrawiam.
10.11.2007 15:28
0
a ja tam czekam na decyzję właściwego organu. Osobiście wolałbym by nie karali Renault ( choć nie lubię tego zespołu )
10.11.2007 15:34
0
AndrzejOpolski. no zgadam sie z tym no ale w głowie też mu coś został. jak ktoś coś projektuje to potem wykorzystuje zdobyte doświadczenie w innych projektach. Według mnie McLaren sie niepotrzebnie czepia i pogrąża, podobno im tak zależało na tym by wszyscy o tym zapomnieli a sami rozdrapują stare rany. Pozdrawiam
10.11.2007 15:41
0
jesli by uzyli tego to briatore na 99% by nie poinformowal mclarena i FIA
10.11.2007 15:43
0
Po prostu lepiej ekscytować się wyścigami a nie aferami, o których niewiele wiemy i na które nie mamy żadnego wpływu. I tak jak napisał "jaros69" lepiej poczekać na decyzję właściwego organu.
10.11.2007 17:54
0
a ja sie tak zastanawiam- w tym oswiadczeniu napsiane jest, ze amorki z ruchoma masa zostaly zabrniono przez FIA. ALe z tego co pamietam to Renowka juz miala wczesniej amorki z ruchoma masa... tylko cos mi sie daty nie zgadzaja- bo z teog by wynikalo ze ranault i mcalren rownolegle pracowaly nad tym systemem :-)
10.11.2007 18:29
0
Jerzeli to sie potwierdzi to Renault powinno dostać rownie wysoka kare jak Mc-Laren.
10.11.2007 22:30
0
śmiechu warte...
11.11.2007 10:24
0
Nie ulega wątpliwości - coś się będzie działo i to w niedalekiej przyszłości .
11.11.2007 13:47
0
no widzicie Renaulto to dobry zespół wszystko pokasowali i po sprawie:-)
11.11.2007 13:48
0
Ale żeby nie było Renault przyznaje się do winy a nie tak jak McLaren !!!!!!!!!
11.11.2007 13:50
0
witek70 tak tak
11.11.2007 14:12
0
Dla mnie to team Renault jest czysty ... przeciwnie do McLarena który coś kombinuje. Zgadzam się z Bedkiem. Ale zobaczymy jaki bedzie werdykt FIA.
11.11.2007 14:32
0
W/g autosport.com tych niektórych inżynierów (jak i innych pracowników), którzy widzieli rysunki techniczne McLarena było 15...
12.11.2007 09:31
0
Ciekawe czy taki pracownik moze wymyslic po raz drugi to samo w innej firmie. Przeciez niczego ze soba fizycznie nie trzeba z poprzedniej firmy wynosic a przeciez wszelkie elementy bolidow sa do siebie tak podobne ze nikt nikomu nie udowodni ze akurat dana czesc jest podebrana od innego zespolu a nie z glowy inzyniera.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się