Na dzień przed spotkaniem Światowej Rady Sportów Motorowych FIA opublikowała na swoich stronach nowy regulamin sportowy oraz techniczny Formuły 1 na sezon 2013.
Wśród zmian najbardziej rzuca się w oczy umożliwienie zespołom zamaskowania brzydko wyglądających uskoków w miejscu połączenia nosa bolidu z monokokiem.Po długich dyskusjach wśród ekip, FIA postanowiła przed sezonem 2013 pomóc poprawić estetykę wyglądu bolidów Formuły1, jednocześnie nie uszczuplając znacząco budżetu zespołów.
Od przyszłego roku ekipy będą mogły zamaskować uskok z przodu auta poprzez zamocowanie na nim specjalnej owiewki.
„Za wyjątkiem opcjonalnej, składającej się z pojedynczej części, owiewki (której dokładny układ może zostać znaleziony w załączniku do regulaminu), która w żadnym punkcie nie może znajdować się wyżej niż 625 mm od płaszczyzny odniesienia , żadna część nadwozia położona więcej niż 1950 mm przed tylną częścią wejścia do kokpitu nie może znajdować się powyżej 550 mm od płaszczyzny odniesienia” napisano Artykule 3.7.9 regulaminu technicznego F1.
Paddy Lowe, dyrektor techniczny McLarena, którego bolid w obecnym kształcie nie potrzebuje żadnych owiewek, przyznał że przepis pozwalający na mocowanie owiewki był istotny z ekonomicznego punktu widzenia, gdyż zespoły które zdecydowały się na uskok musiałby przeprojektować swoje bolidy.
Nowy regulamin zgodnie z zapowiedzią zakazuje także stosowania podwójnego systemu DRS, wykorzystywanego przez Mercedesa od początku sezonu 2012.
Artykuł 3.18 regulaminu technicznego stanowi, że ruchome tylne skrzydło „nie może być użyte do zmiany geometrii żadnego kanału, niezależnie czy pośrednio, czy bezpośrednio, innego niż zmiana dystansu pomiędzy sąsiadującymi sekcjami dozwolonymi w Artykule 3.10.2.”
Regulamin nic nie wspomina o zakazie systemu podwójnego DRS w stylu Lotusa, nad którym cały czas pracuje także Mercedes.
27.09.2012 19:06
0
czy może ktoś objaśni słowo "przepeklowac"
27.09.2012 19:19
0
► peklować utrwalać mięso i surowe tłuszcze zwierzęce mieszaniną soli kuchennej, saletry, kwasu askorbinowego i przypraw
27.09.2012 19:23
0
;d
27.09.2012 19:45
0
Autor artykułu nie wytłumaczy co to jest
27.09.2012 20:41
0
Mimo że się już przyzwyczaiłem to dobrze że o tym pomyśleli.
27.09.2012 20:45
0
Czy te wszystkie przepisy nie zakrawają już na paranoje? Niedługo będzie jeździć 20 takich samych samochodów różnie pomalowanych (każdy z dużym logo FIA) - i pozbędą się kierowców bo za drodzy. Będą jeżdzić automaty, albo sterowanie z pilota będzie jak w zabawkach bo tak jest bezpieczniej
27.09.2012 20:49
0
Ale nie wszystkie bolidy z tym uskokiem są brzydkie
28.09.2012 06:15
0
Absurd, od jakiegoś czasu F1 celuje w widzów Tańca z Gwiazdami i tym podobnych. Proponowałbym jeszcze jakieś kryteria urody dla kierowców, w końcu kto chce oglądać w telewizji brzydkich ludzi? :P
28.09.2012 09:57
0
Fajne te "kacze nosy". Niech zostaną... ;]
28.09.2012 12:27
0
Małe pytanko, czy ktoś w tym sezonie zmusił zespoły do tego "uskoku" ?
28.09.2012 17:39
0
gonzir: tak, przepisy dotyczące wysokości nosa. Żeby uniknąć uskoku zespoły musiałyby od nowa projektować nadwozia, zamiast tylko lekko przerabiać zeszłoroczne. Tylko McLaren już wcześniej miał niski nos.
29.09.2012 12:52
0
Jak widać McLarenowi te przepisy wyszły na dobre, przynajmniej mają najładniejszy i najszybszy bolid w stawce.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się