Startują posezonowe testy w Abu Zabi
Czas na ostatni akord sezonu 2022, choć i ten będzie poniekąd powiązany już z tym następnym. Na torze Yas Marina ponownie pojawią się kierowcy, aby przede wszystkim przetestować przyszłoroczne opony. Próba będzie połączona również z jazdami dla młodych zawodników, więc dość sporo będzie działo się w Abu Zabi.Już tradycyjnie Abu Zabi jest gospodarzem posezonowych testów, które najczęściej dotyczą ogumienia i jazd dla młodych zawodników. Nie inaczej będzie w tym roku, lecz w przeciwieństwie do poprzednich lat - wszystko potrwa zaledwie jeden dzień. Jest to spore utrudnienie, biorąc pod uwagę, że kolejne oficjalne sprawdziany będą miały miejsce dopiero w Bahrajnie przed startem sezonu 2023.
Tegoroczne próby będą zatem szczególnie ważne dla niektórych etatowych kierowców, którzy wystąpią już w nowych teamach. Takowych będzie aż trzech, a chodzi o: Fernando Alonso, Pierre'a Gasly'ego i Nico Hulkenberga. Pierwsza dwójka dostała specjalne pozwolenie na szybszy test, albowiem formalnie do końca 2022 roku są związani odpowiednio z Alpine oraz AlphaTauri.
Wiele do pokazania będzie miało też liczne grono juniorów, a wśród nich kibice najbardziej będą przyglądać się Nyckowi de Vriesowi, Oscarowi Piastriemu oraz Loganowi Sargeantowi. Cała trójka w następnej kampanii stanie się etatowymi zawodnikami i już w Abu Zabi przetestują tegoroczne maszyny swoich teamów. Holender naturalnie AlphaTauri, Australijczyk McLarena, zaś Amerykanin Williamsa.
Co do reszty młodziaków - będą to osoby, które w ostatnich miesiącach korzystały na przepisie o treningach dla kierowców mających mniej niż dwa GP na koncie. Jedyny wyjątek dotyczy Mercedesa, który po odejściu de Vriesa, postanowił dać szansę członkowi swojej akademii, Frederikowi Vestiemu.
Praca juniorów będzie również o tyle ważna, że - podobnie jak ich doświadczeni partnerzy - skorzystają już z opon w specyfikacji na sezon 2023. Pirelli będzie sprawdzać pięć klasycznych różnych mieszanek, a ich alokacje wyglądają następująco:
- etatowy kierowcy: 10 zestawów - C1 (1), C2 (1), C3 (3), C4 (3), C5 (2);
- młodzi kierowcy: 8 zestawów - C3 (2), C4 (4), C5 (2).
Po krytycznych komentarzach ze strony kierowców i konsultacjach z zespołami oraz FIA firma z Mediolanu będzie podgrzewać opony w kocach grzewczych przez dwie godziny w temperaturze 70 stopni Celsjusza. Dane zebrane z Abu Zabi i ze wcześniejszych prób pozwolą jej opracować przyszłoroczny, szósty rodzaj mieszanki, która będzie taką medianą tegorocznej opony C1 i C2:
"Specyfikacja opon na sezon 2023 różni się pod względem konstrukcji zarówno przedniej, jak i tylnej osi, ale zmiana dotyczy głównie tej przedniej. Sporo pracowaliśmy nad strukturą, by poprawić jej integralność i zmniejszyć nieco zalecenia dotyczące ciśnienia w porównaniu z tym, co mamy teraz", mówił główny inżynier Pirelli, Simone Berra, cytowany przez Motorsport.
"Mamy nowy rodzaj mieszanki C1, która w zasadzie nie jest już tą z tego sezonu. Powinna ona zapewnić lepszą przyczepność w porównaniu do tej starej, która była mniej przyczepna, bo pojawiały się głosy to sugerujące. Tegoroczna opona C1 stanie się w przyszłym roku C0, co oznacza, że będzie sześć różnych specyfikacji. C0 będzie używana najprawdopodobniej na najbardziej wymagających obiektach typu Silverstone, Suzuka czy Katar."
Berra powiedział również, że Pirelli planuje testować przyszłoroczne opony jeszcze zimą w autach z sezonu 2022, natomiast będą to głownie prace związane z ogumieniem przeznaczonym na mokrą nawierzchnię. Docelowymi obiektami tych prób mają być Paul Ricard, Fiorano oraz Portimao (tutaj slicki).
Wracając jeszcze do ogólnych zasad wtorkowych jazd, warto przypomnieć, że oba samochody każdej ekipy muszą być w konfiguracji, jaka była wykorzystywana w jakiejkolwiek oficjalnej sesji w 2022 roku.
Harmonogram prac w poszczególnych zespołach prezentujemy poniżej. Testy ruszają o 6.00 czasu polskiego, a zakończą się o 15.00. Po czterech godzinach przewidziana jest 60-miutowa przerwa obiadowa. Relacja z całego dnia prób pojawi się na naszej stronie po ich zakończeniu.
Red Bull: Sergio Perez (rano)/Max Verstappen (po południu) Ferrari: Charles Leclerc/Carlos Sainz Mercedes: George Russell/Lewis Hamilton Alpine: Pierre Gasly McLaren: Lando Norris Alfa Romeo: Valtteri Bottas Aston Martin: Fernando Alonso/Lance Stroll Haas: Nico Hulkenberg AlphaTauri: Yuki Tsunoda Williams: Alex Albon
Red Bull: Liam Lawson Ferrari: Robert Szwarcman Mercedes: Frederik Vesti Alpine: Jack Doohan McLaren: Oscar Piastri Alfa Romeo: Theo Pourchaire Aston Martin: Felipe Drugovich Haas: Pietro Fittipaldi AlphaTauri: Nyck de Vries Williams: Logan Sargeant
komentarze
1. TomPo
No dobra, czyli czas by zrezygnowac z Eleven...
2. Malmedy19
Kupuje się pakiet, aby obejrzeć 2 x 1h + 2 x 2h miesięcznie. Kompletnie nieopłacalne, ale z drugiej strony, jeśli alternatywy są nieatrakcyjne, to szkoda, że kończą.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz