komentarze
  • 13. Fan Russell
    • 2022-04-14 17:15:20
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    @3 Russella do ty szanuj, jest przed Hamiltonem jak widać :)

  • 14. Tomek_VR4
    • 2022-04-14 18:14:16
    • *.dynamic.gprs.plus.pl

    @13
    Za to tempem odstaje i to musi poprawić bo krucho będzie

  • 15. mich11
    • 2022-04-14 19:25:20
    • *.

    Koenigsegg regera mogą wystawić na SC. Bedzie szybciej.

  • 16. Krukkk
    • 2022-04-14 20:21:45
    • Blokada
    • *.ipv6.abo.wanadoo.fr

    @7. Jednak mozna napisac normalny komentarz bez czarowania i pajacowania?

    @10 i 11. Zmienicie zdanie albo zamilkniecie kiedy dojdzie do tragedii za SC. FIA jak zwykle obstaje przy tym, ze wszystko jest przebadane, przetestowane, sprawdzone i bezpiecznie, ale kiedy dochodzi do tragedii to zmiana procedur i tworzenie nowych przepisow.

  • 17. ahaed
    • 2022-04-14 20:55:46
    • *.18120a2.ip6.access.telenet.be

    @15. Bolid F1 i niech zap.... na maxa. Fantastyczna logika. Wy naprawdę nie wiecie po co jest SC. Jak będzie potrzeba, to pojedzie i 40km/h. I masz jechać za nim. On ma gdzieś Twoje zimne opony. Liczy się bezpieczeństwo na torze. Powtórzę drugi raz: kierowcy to nie amatorzy, jak mu się schłodziły opony.To on o tym wie. A jak w takim przypadku ciśnie ile fabryka dała, to jest po prostu kretynem. I tyle.

  • 18. johan24
    • 2022-04-14 23:18:59
    • *.dynamic.chello.pl

    @16 Czy była jakaś tragedia za SC która wpłynęła na zmianę przepisów? Może mówisz o VET w Baku? Jak sam to widzisz?

  • 19. ESI 6-12
    • 2022-04-15 06:38:41
    • *.play-internet.pl

    "Prędkość samochodu bezpieczeństwa określa kontrola wyścigu"
    I po co paplać bzdury , bo inaczej od strony kierowców F1 tego nazwać się nie da .
    Natomiast ludzie czytający artykuł chyba czytają same nagłówki i potem wymądrzają się nie mając racji .
    Gdyby kontrola wyścigu nakazała jechać szybciej SC jechał by szybciej a w sytuacji która juz się wydarzyła samochód mercedesa jechałby takim samym tempem jak aston bo tak był nakaz .
    Tyle w temacie

  • 20. hubertusss
    • 2022-04-15 07:09:27
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    @10 @17 skąd żeś ty się wyrwał? Jednym z postanowień po wypadku Senny było zamienienie SC z Vectry i tym podobnych na auta szybkie by utrzymać na tyle wysokie tempo by kierowcy mogli utrzymać temperaturę opon. Ludzie ci tłumaczą a ty dalej swoje brednie smarujesz.
    SC ma być autem szybkim. Na tyle szybkim by na dystansie okrążenia poza obszarem objętym jakimś zdarzeniem móc bez problemu utrzymać prędkość gwarantującą kierowcom utrzymanie temperatury opon. Bo temperatura opon to takie samo bezpieczeństwo. Więc skończ te swoje wygłupy jeśli nie masz pojęcia.

  • 21. I_am_speed
    • 2022-04-15 07:57:12
    • *.dynamic.gprs.plus.pl

    @18
    Ciekawe bo Maylander mówił coś zupełnie innego na temat prowadzenia SC. Zaznaczał, że w punktach hamowania i zakrętach jest zawsze na granicy i będzie najlepszym tempem jakim się da, polecam odszukać tą wypowiedź, fajnie mówił też o tym jak dani kierowcy zachowują się za SC gdy są liderami.
    Leclerc po Australii mówił, że widział, że samochód bezpieczeństwa jedzie na granicy przyczepności, po prostu nie mógł szybciej w niektórych częściach toru, ale na prostej zdecydowanie mógł i to jest zastanawiając.
    FIA teraz przytoczyła takie argumenty żeby wyszło, że mają rację, przepisy są tak skonstruowane, żeby zawsze wychodziło, że to oni mają rację.

  • 22. I_am_speed
    • 2022-04-15 11:05:47
    • *.dynamic.gprs.plus.pl

    *oczywiście odnosiłem się do komentarza nr 19.

  • 23. cieszymorda
    • 2022-04-15 13:00:45
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Ciekawe czy kierowcy F1, który jeździli w czasach gdy SC był Opel Vectra lub Renault Clio, też tak narzekali.

  • 24. I_am_speed
    • 2022-04-15 15:38:35
    • *.dynamic.gprs.plus.pl

    @23
    A ciekawe czy wziąłeś pod uwagę różnice konstrukcyjne i technologiczne w bolidach względem tamtych lat?

  • 25. Globtrotter
    • 2022-04-15 21:53:35
    • *.satfilm.com.pl

    Skoro SC ma jechać NAJWOLNIEJ jak to możliwe to dać tam Seicento.
    Tak jak ktoś już tu wcześniej wspomniał, kwestia opon. Zawsze kierowcy narzekali na tempo samochodu bezpieczeństwa bo nie mogli dogrzać opon ale w tym sezonie to już totalna kaplica.
    Bywało, że samochody wyjeżdżając z pit-lane po zmianie ogumienia, ślizgały się jak na lodzie. Efekt zmiany temperatury koców grzewczych.

    Jeśli dobrze sobie przypominam, taki problem był, kiedy za SC robił Mercedes SL.
    Stwierdzono, że jest ZAWOLNY, nie może utrzymać wystarczającego tempa przed bolidami, dlatego zmienili go na SLS.

    Wiadomo, że ostatnimi czasy kierowcy płaczą z byle powodu a F1 stało się miękkie.
    Jednak w tym przypadku te narzekania mogą mieć uzasadnienie i faktycznie Aston jak dla nich jest nie wystarczająco szybki.

  • 26. hubertusss
    • 2022-04-16 06:31:36
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    @23 tak narzekali. Wypadek i śmierć Senny położyły kres tego typu samochodom jako SC. Użycie szybszych aut jako SC to był jeden z wniosków po tamtym zdarzeniu.

  • 27. Jacko
    • 2022-04-16 08:19:51
    • *.centertel.pl

    @25. Globtrotter
    Jak zwykle masz problem ze zrozumieniem czytanego tekstu, a w dodatku cytujesz wybiórczo.

    "jak NAJWOLNIEJ się da (aby było to jeszcze akceptowalne dla bolidów F1)"

    Tak trudno zrozumieć ten prosty tekst? Drukowanymi trzeba? Z minimalną prędkością, jaką są jeszcze w stanie utrzymać i wytrzymać bolidy

  • 28. ESI 6-12
    • 2022-04-16 11:34:19
    • *.play-internet.pl

    @22
    Jeżeli kontrola wyścigu "nakazała" jechać jak najszybciej to i tak jechał.
    A kiedy kontrola "nakazuje" jechać innym tempem wtedy jedzie innym tempem.
    Po co ten temat roztrząsać skoro wszystko zostało już wyjaśnione.

  • 29. dexter
    • 2022-04-17 04:38:32
    • *.89.204.155.pool.telefonica.de

    Kacper Trzostek robi clickbaiting w celu zwiekszenia ruchu, a zatem przychodow reklamowych na serwisie Dziel pasje, a mlodziez komentuje temat, ktorego tak naprawde nie ma. O co w ogole chodzi w tym newsie? Chodzi o to, ze Bernd Mayländer podczas fazy SC jechal zbyt wolno czy moze o Astona Martina jako powolny samochod bezpieczenstwa?

    Moze zacznijmy od tego, ze kolega @Jacko bardzo ladnie i zrozumiale wytlumaczyl o co wlasciwie chodzi z tym samochodem bezpieczenstwa. Komentarz mozna znalezc pod tematem: "Kierowcy wolą samochód bezpieczeństwa Mercedesa niż Astona Martina." Polecam! Chcialbym podziekowac Ci za to - z mila checia przeczytalem. Moj kciuk wedruje w gore.


    "Mieliśmy tak małą przyczepność, ponieważ samochód bezpieczeństwa jechał bardzo wolno. Normalnie jechał jak żółw. Żeby jechać takim autem 140 km/h na prostej, gdzie nie było żadnego uszkodzonego bolidu?! Nie rozumiem, dlaczego musimy jechać tak wolno", mówił kierowca Red Bulla, cytowany przez The Race."

    Z tym "140 km/h" to raczej bedzie taka przenosnia myslowa w zargonie mlodych ludzi. W koncu kierowcy wyscigowi poruszaja bolid F1 na granicy limitu z predkoscia ponad 300 km/h w zakretach. Przy czym wyprzedzaja sie jeszcze.

    A jesli Bernd Mayländer faktycznie prowadzil samochod bezpieczenstwa z predkoscia 140km/h na prostym odcinku to widocznie mial taki powod. Czasami trzeba zredukowac tempo, innym razem zwiekszyc - moze byc wiele roznych powodow. Ponadto: kierowca pojazdu SC jest w stalym kontakcie z dyrektorem wyscigowym. Tak wiec ... [Choc w normalnym przypadku nawet na zanieczyszczonej nawierzchni (woda na torze) samochod bezpieczenstwa potrafi poruszac sie z predkoscia 240-260 km/h na dlugich prostych]. Jest jeszcze sam Aston Martin jako pojazd Safety Car. Ale! - generalnie jest tak, ze kierowcy zawsze beda narzekac. Czy to bedzie Sebastian Vettel, Max Verstappen, Lewis Hamlilton, Fernando Alonso albo Charles Leclerc - nie odgrywa wiekszej roli. Poniewaz:

    1). patrza z wlasnego punktu widzenia. Tzn. zakladajac, ze temp. ogumienia spadnie, cisnienie w oponach bedzie w takim przedziale, ze nie mozna jechac i kierowcy beda narzekac.
    2). kierowcy nie posiadaja wszystkich informacji na temat co dzieje sie na torze i obok toru
    3). generalnie pojazd Formuly 1 jest o 10 sekund na kilometrze szybszy od kazdego pojazdu SC na okrazeniu lotnym. Tutaj mowimy o kilometrze, a nie o okrazeniu!

  • 30. dexter
    • 2022-04-17 05:00:15
    • *.89.204.155.pool.telefonica.de

    @ Witaj Vendeur

    Pojazdy Formuly 1 sa tak nieslychanie szybkie, ze kazdy AMG One, Koenigsegg, LaFerrari, Bugatti Chiron Super Sport 300 + & Co po prostu zostaje z tylu na torze wyscigowym.

    Wlasciwie kierowcy Formuly 1 moga zamowic sobie espresso, a samochod Safety-Car moze wystatowac i w efekcie koncowym spokojnie moga wypic kawe i maja go przed linia start/meta. Formule 1 jest tak szybka - tu chodzi o punkty hamowania i predkosc w zakretach.

    Oczywiscie Mercedes-AMG GT Black Series jako Safety-Car bedzie szybszym autem w porownaniu do Astona Martina. Z jednej strony oba pojazdy maja silnik AMG, jednakze silnik w Mercedesie ma 200 KM wiecej. To duza roznica. AMG GT Black Series posiada aktualnie najmocniejszy silnik jesli chodzi o samochody uliczne Mercedesa (730 KM) - naturalnie mowimy o silniku, ktory nie jest podkrecony.

    Ponadto dochodzi cala tematyka ogumienia. Z jednej strony jest samochod drogowy, ktorym mozna wyskoczyc na tor. Poniewaz AMG GT Black Series zbudowany jest rowniez z mysla o torze wyscigowym i posiada pakiet aerodynamiczny, ktory bedzie spelnial swoja role na szybkim torze wyscigowym. Mowimy tu juz o obszarze supersamochodow sportowych. Z drugiej strony Aston Martin bedzie mial swoje zalety na ciasnych i ulicznych torach (Monaco), bo jest krotszym samochodem.

    Niemniej jednak Mercedes i Aston Martin podrozuja na ogumieniu drogowym, poniewaz musza byc przystosowane do wszelakich warunkow atmosferycznych na torze wyscigowym (wysokie temperatury, mokra nawierzchnia itp.). Safety-Car nie zmienia tez opon: gdyby zalozyl opone Semislicks bylby ok. 5-6 sekund szybszy na okrazeniu - ale nie o to chodzi. Zadaniem pojazdu Safety-Car nie jest wygrywanie wyscigow i kierowcy Formuly 1 dokladnie o tym wiedza.

    Mercedes przy kupnie AMG GT Black Series oferuje nawet 2 mieszanki ogumienia: 1A (bardziej miekka opona) i 2A (bardziej twarda opona). Mowa jest o samochodzie ulicznym!! Nie dosc, ze poziom jest juz prawie przy oponach slick to jeszcze do wyboru klient Mercedesa ma dwie mieszanki... Mowa jest o oponach Michelin Cup 2 R. Oznaczenie "R" jest tak zwana kropka nad i: opona ma jeszcze mniejszy negatywny profil, tzn. ma wiele powierzchni profilu, ktore nalozone sa razem, nie przerywajac ich zadnym nacieciem lub rowkiem. I tym samym posiada wyjatkowo dobre prowadzenie na suchej nawierzchni. Ale! - to nadal opona uliczna. Formula 1, Formula 2, Formula 3 ma opony typowo wyscigowe + opony na mokra nawierzchnie.

  • 31. dexter
    • 2022-04-17 05:27:41
    • *.89.204.155.pool.telefonica.de

    Sek w tym, ze temat Safety-Car omawiany jest na briefingu razem z kierowcami wyscigowymi podczas kazdego weekendu wyscigowego. Tak wiec kazdy temat mozna spokojnie poruszyc. A Bernd Mayländer musi rowniez odebrac petle wyscigowa, tj. razem z osobami odpowiadajacymi za bezpieczenstwo wykonuje spacer po torze i dokladnie przyglada sie niektorym rzeczom (przebudowa toru, curbs, rozne zmiany etc.). Potem wykonuje test pojazdem SC po torze wyscigowym: sprawdza wszystkie systemy (ewentualnie sa nowe systemy itp.), przeprowadza analize cisnienia i temp. opon. Niemniej jednak tak jak juz wyzej wspomnialem: jest briefing razem z kierowcami (Formula 3, Formula 2, Formula 1) i tam omawiane sa rozne tematy - w tym rowniez predkosc pojazdu bezpieczenstwa podczas fazy SC. Tu chodzi o wspolprace, a nie walke przeciwko sobie.

  • 32. dexter
    • 2022-04-17 06:25:53
    • *.89.204.155.pool.telefonica.de

    Oczywiiscie opony wyscigowe wychodza z kocow grzewczych, ale juz z powodu wolnego tempa w alei serwisowej traca nawet do 30 stopni Celsjusza na powierzchni. A wiec ich wspolczynnik przyczepnosci zmienia sie z metra na metr, kiedy stopniowo ponownie staja sie cieplejsze pod pelnym obciazeniem na okrazeniu wyjazdowym. Zasadniczo mozna powiedziec, ze potrzebuja kilka zakretow. I teraz kierowca wyscigowy czuje dokladnie jak daleko moze posunac sie z oponami do ich odpowiedniego poziomu ocieplenia (nie gubiac czasu - ale tak aby nie wyleciec z toru). Ta cienka linia zwykle funkcjonuje dobrze ...

    Dlatego kierowcy czesto jada tez zygzakiem za samochodem bezpieczenstwa w celu zwiekszenia temp. w oponach wyscigowych. Kierowca probuje wykorzystac ten ruch kierowniczy, aby uzyskac temperature na powierzchni opon poprzez narastajace skladowe sily, ktore dzialaja na kolo w strefie styku kola z nawierzchnia. Co jest rowniez b. wazne oprocz czystej jazdy zygzakiem to hamowanie podczas fazy rozgrzewania opon, poniewaz przez promieniowanie albo rozgrzane zaciski hamulcowe polaczone z tarczami hamulcowymi nagrzewa sie rowniez felga i opony tez sie ocieplaja. Ale przede wszystkim cisnienie powietrza rosnie szybciej i stawia opone w lepszym oknie roboczym.

  • 33. dexter
    • 2022-04-18 14:06:44
    • *.2.247.pool.telefonica.de

    @Globtrotter

    "Jeśli dobrze sobie przypominam, taki problem był, kiedy za SC robił Mercedes SL.
    Stwierdzono, że jest ZAWOLNY, nie może utrzymać wystarczającego tempa przed bolidami, dlatego zmienili go na SLS."

    Czy na pewno byl taki problem? Od 1996 roku producent samochodow ze Stuttgartu wysyla swoje pojazdy w swiatowa trase z wielkim cyrkiem, aby zapewnic bezpieczenstwo w Formule 1. Z biegiem lat bolidy wyscigowe stawaly sie coraz szybsze. Oczywiscie pojazdy bezpieczenstwa musialy tez nadazyc za rozwojem. Samochod bezpieczenstwa powinien miec charakterystyke sportowa, poniewaz czasy okrazen musza byc tez stosunkowo szybkie, aby bolidy Formuly 1 nie przegrzewaly sie, a hamulce i opony nie schladzaly sie zbytnio.

    Choc jak juz wspomnielem: jeszcze nie bylo takiego samochodu bezpieczenstwa, ktory moze dorownac pojazdom Formuly 1 (patrzac na czas okrazenia). I jego rola nie polega tez na tym, aby wygrywac wyscigi. Safety-Car to pojazd bezpieczenstwa. Jest uzywany w Formule 1 w niebezpiecznych sytuacjach - na przyklad z powodu wypadkow lub zmian pogody. Decyduje o tym dyrektor wyscigu, po czym marszalkowie machaja zoltymi flagami i trzymaja tabliczki z napisem SC - tak przynajmniej bylo kiedys, tzn. w czasach gdy ja interesowalem sie sportami motorowymi. W dzisiejszych czasach pojawila sie mozliwosc digitalna i wlasciwie wszystko mozna wyswietlic na kierownicy, a flagi i tabliczki zostaly stopniowo wycofane. W kazdym razie w ten sposob dyrektor wyscigu inicjuje faze samochodu bezpieczenstwa, ktora trwa, dopoki niebezpieczenstwo sie nie skonczy.

    Mysle, ze zmiana modelu ma jeszcze troche inne znaczenie dla producenta samochodowego.
    W pierwszej linii Mercedes jest producentem, tzn. na sprzedazy samochodow firma zarabia pieniazki. I naturalnie, ze niemiecki producent klasy premium chce zaprezentowac szerokiemu swiatu swoj aktualny model, ktory zostal wypuszczony na rynek. A Formula 1 m.in. jako globalna platforma marketingowa nadaje sie do tego wysmienicie. Wystarczy rzucic okiem na samochody bezpieczenstwa od 1993 roku w Formule 1:

    od 2022 Mercedes-Benz AMG GT Black-Series
    od 2021 Aston Martin Vantage
    od 2018 Mercedes-Benz AMG GT R
    od 2015 do 2017 Mercedes-Benz AMG GT S
    od 2010 do 2014 Mercedes-Benz SLS AMG
    od 2008 do 2009 Mercedes-Benz SL 63 AMG
    od 2006 do 2007 Mercedes-Benz CLK 63 AMG (ten model reprezentuje specjalny rozwoj, ktory pozniej stal sie Mercedesem CLK 63 AMG Black-Series).

    od 2004 do 2005 Mercedes-Benz SLK 55 AMG
    2003 Mercedes Benz CLK 55 AMG
    od 2001 do 2002 Mercedes-Benz SL 55 AMG
    od 1999 do 2000 Mercedes-Benz CL 55 AMG
    od 1997 do 1998 Mercedes-Benz CLK 55 AMG
    od 1996 do 1997 Mercedes-Benz C 36 AMG
    1996 Renault Clio Williams
    1995 Porsche 911 GT2
    1994 Honda Preludium
    1994 Opel Vectra 4x4
    1993 Fiat Tempra

    Obecnie Mercedes GT Black-Series jest juz wyprzedany w Niemczech. Poniewaz kazdy dealer i prywatny kolekcjoner samochodow sportowych wie, ze w przypadku AMG Black-Series raczej nie popelni duzego bledu patrzac na inwestycje. Zgrubnie mowiac: cena samochodu powinna byc stabilna z tendencja wzrostu. Nawet Valtteri Bottas przed odejsciem z Mercedesa zdarzyl jeszcze zarezerwowac sobie AMG GT R Black-Series.

    A Mercedes wypuscil jeszcze wersje "P One Edition" z kolekcji GT Black-Series, poniewaz firma z Affalterbach musiala kilkakrotnie przekladac wprowadzenie AMG One na rynek. Nie nalezy jednak zapomniec, ze AMG One z cena bazowa 2,75 miliona euro byl warunkiem koniecznym do zamowienia specjalnego modelu GT Black-Series.

  • 34. dexter
    • 2022-04-18 14:21:45
    • *.2.247.pool.telefonica.de

    Czy Mercedes SL63 AMG byl zbyt wolny?

    Mercedes SL mial 6,3-litrowy silnik V8 AMG, ktory dostarczal 525 KM i umozliwial przyspieszenie od zera do 100 km/h w 4,4 sekundy. Nowo opracowany sportowy uklad wydechowy AMG z wieksza srednica rury i specjalnymi tylnymi tlumikami pozwalal wysokoobrotowemu silnikowi wolnossacemu oddychac jeszcze swobodniej i brzmiec jeszcze bardziej sportowo. 7- biegowa sportowa skrzynia biegow AMG SPEEDSHIFT MCT ze zmiana biegow na kierownicy zapewniala pewna dynamike jazdy, umozliwiajac zmiane biegow w zaledwie 100 milisekund.

    SL posiadal rowniez specjalnie opracowane zawieszenie gwintowane, ktore mozna bylo dostosowac do danego toru wyscigowego za pomoca indywidualnej konfiguracji zawieszenia - co gwarantowalo optymalna trakcje. Polaczenie 3-stopniowego ESP i deferencjalu na tylnej osi z 30-procentowym efektem blokowania zapewnialo doskonala przyczepnosc w kazdych warunkach pogodowych. Ponadto SL posiadal wieksze i dodatkowe chlodnice oleju silnikowego i przekladniowego oraz do wody.

    Na przedniej i tylnej osi mial 19-calowe obrecze kol AMG ze stopow lekkich. Opony w formacie 255/35 (przod) i 285/30 (tyl ) byly montowane na felgach o szerokosci 8,5" lub 9,5". Podwojne szprychy optymalizowaly chlodzenie obciazonego ukladu hamulcowego. SL mial rowniez specjalne kanaly powietrza chlodzacego. Szesciotloczkowe stale zaciski i tarcze o wymiarach 390 x 36 mm pracowaly na przedniej osi, czterotloczkowe stale zaciski z tarczami hamulcowymi o wymiarach 360 x 26 milimetry pracowaly na tylnej osi.

    Maska, przedni i tylny fartuch, przednie blotniki i pokrywa bagaznika wykonane byly z materialu kompozytowego, czyli carbonu. Rezultat: samochod bezpieczenstwa wazyl 1750kg (zatankowany do pelna), co oznaczalo redukcje masy o 220kg w porownaniu do pojazdu ulicznego.
    SL 63 AMG roznil sie od standardowego roadstera AMG tym, ze z przodu mial wieksze otwory naplywu powietrza chlodzacego. Z tylu zmodyfikowany dyfuzor - plus zintegrowane w nim aktywne chlodzenie tylnej osi, ktore kompensowalo skoki temperatury w mocno obciazonej obudowie deferencjalu.

    Mial rowniez dwa sportowe fotele kubelkowe z AMG z 4 punktowymi pasami bezpieczenstwa, wewnatrz elementy wykonane z carbonu, czarne skorzane wnetrze i kierownice AMG Performance - splaszczona u dolu plus aluminiowe manetki do zmiany biegow.

    Powiedzmy tak: uliczna wersja SL AMG to byl troche inny swiat, dla mnie prawdziwy oldschoolowy Mercedes. Nie tak spektakularny jak jego nastepca, mozliwe, ze nawet nieodpowiedni do torow wyscigowych, ale komfort i wykonanie w najlepszym wydaniu. Wystarczy porownac siedzenia. To nie byl samochod czysto sportowy, ale pelnoprawny GT w klasycznym tego slowa znaczeniu! Silnik M-157? Po prostu musisz tego doswiadczyc, nie mozna go tak odtworzyc. Bardzo podobala mi sie tez charakterystyka silnika.

    Obecnie Mercedes SL AMG swietuje swoj powrot. Najmocniejszym zrodlem napedu Mercedesa-AMG SL jest 4,0-litrowy silnik V8 o mocy 585 KM, sprzedawany jako SL 63 AMG. W razie potrzeby rozpedza pojazd do 100 km/h w 3,6 sekundy i osiaga predkosc maksymalna 315 km/h.
    SL 55 AMG, ktory rowniez jest dostepny ma moc 476 KM ze wzgledu na nizsze cisnienie doladowania i mniejszy przeplyw powietrza. To wystarczy na sprint od 0 do 100 w 3,9 sekundy i co najmniej 295 km/h. A w odniesieniu do GT 63 S E (patrzac na osiagi hybrydowego SL) mowa jest juz o silniku o mocy 800 KM. Tak wiec...

    Potem pojawil sie nastepca, czyli spektakularny Mercedes SLS z otwieranymi drzwiami do gory i silnikiem o mocy 571 KM i max. momencie obrotowym 650 Nm. W porownaniu do seryjnego SLS technicy AMG musieli jedynie wykonac niewielka modyfikacje, aby dopasowac drzwi do toru wyscigowego. Silnik, skrzynia biegow i zawieszenie pozostaly niezmienione. Za to uklad wydechowy zostal zmieniony: nowy tylny tlumik pozwalal agregatowi V8 o pojemnosci 6,3 litra swobodnie oddychac, a przede wszystkim brzmienie bylo bardziej wyrazne. Poprzednik SL 63 AMG, eksploatowany do 2009 roku byl juz akustyczna przyjemnoscia dzieki cudownie dudniacemu brzmieniu V8. A silnik V8 to coraz wieksza historia w motoryzacji...

    Z drugiej strony SLS obdarzony byl idealnym balansem (47:53). Dzieki 7 biegowej sportowej skrzyni z technologia podwojnego sprzegla (AMG SPEEDSHIFT DCT) osiagal 100 km/h po 3,8 sek. Mial juz ceramiczny wysokowydajny kompozytowy uklad hamulcowy z duzymi tarczami ceramicznymi o wymiarach 402 razy 39 mm i 360 razy 32 mm z tylu. Wazyl tylko 1620 kg. Opony w rozmiarze 265/35 R 19 (przod) i 295/30 R 20 (tyl) byly montowane na 10-ramiennych kolach o zoptymalizowanej masie. Jedyny wyjatek: nowo opracowany tlumik. No i skrzydlo wysuwalo sie automatycznie od 120 km/h i wraz z tylnym dyfuzorem zapewnialo niezbedny nacisk na tylna os. SLS mial tez sportowe fotele kubelkowe AMG z czarna skorzana tapicerka i szesciopunktowymi pasami zapewniajace optymalne podparcie boczne.

  • 35. dexter
    • 2022-04-18 14:45:03
    • *.2.247.pool.telefonica.de

    "Wiadomo, że ostatnimi czasy kierowcy płaczą z byle powodu a F1 stało się miękkie.
    Jednak w tym przypadku te narzekania mogą mieć uzasadnienie i faktycznie Aston jak dla nich jest nie wystarczająco szybki."

    Nie sadze aby Formula 1 stala sie nagle "miekka" czy "twarda". Kierowcy niekiedy narzekaja sobie: tak bylo dawniej, tak jest obecnie i tak bedzie w przyszlosci (w koncu taka misja to nie spacer z wozkiem dzieciecym po parku). A bardziej na powaznie: kierowca wyscigowy patrzy zasadniczo przez swoje okulary.

    Sek w tym, ze dawniej (w czasach dinozaurow) nie bylo takiego smietnika, tzn. tak duzo bezwartosciowych tematow w mediach, bo nie bylo Internetow. Albo interesowles sie sportem motorowym i generalnie musiales miec wiedze, bo kazda wolna chwile spedziles na torze kartingowym czy wyscigowym. Albo nie. Po prostu nie bylo innej mozliwosci. A dzisiaj FIA musi tlumaczyc w Internetach jaka role spelnia Safety-Car na torze wyscigowym, bo ktorys kierowca rzekomo cos powiedzial w mediach. Zwariowane ... Gdyby faktycznie byl problem z samochodem bezpieczenstwa to kierowcy dawno omowia go na briefingu.

  • 36. dexter
    • 2022-04-18 15:10:24
    • *.2.247.pool.telefonica.de

    Edit:

    *zdazyl jeszcze zarezerwowac ...

  • 37. Vendeur
    • 2022-04-19 13:31:24
    • *.97.78.91.ipv4.supernova.orange.pl

    @30. dexter

    Ja nie tu chyba nic nie pisałem...?

    A co do osiągów, to oczywistym jest, że nie chodziło mi o czas okrążenia, bo z oczywistych względów F1 jest szybsze w zakrętach i na dohamowaniach. Natomiast na prostej nie będzie miało szans, bo nie osiąga takich prędkości, jak przykładowo Koenigsseg, który bez problemu przekracza 400, a nawet 450 km/h. Oczywiście nie na torze.

    Nie zmienia to faktu, że taki hypercar zostawiłby w tyle każde z dotychczasowych SC i zrobiłby większą furorę. Pewnie nawet większą, niż sam wyścig, gdyby wyjechał na tor.

  • 38. dexter
    • 2022-04-19 19:03:13
    • *.2.247.pool.telefonica.de

    Witaj Vendeur

    "Ja nie tu chyba nic nie pisałem...?"

    Wiem, wiem... :-)). Akurat mialem otwarte oba tematy i dopiero zauwazylem po nacisnieciu "dodaj komentarz". Niemniej jednak przeczytalem Twoj komentarz i to sie liczy :-).

    "Nie zmienia to faktu, że taki hypercar zostawiłby w tyle każde z dotychczasowych SC i zrobiłby większą furorę. Pewnie nawet większą, niż sam wyścig, gdyby wyjechał na tor."

    Hypercar z cala pewnosci zrobilby furore. Jednakze musze przyznac, ze nowy GT AMG Black Series wyglada niewiarygodnie brutalnie z pakietem aero. Zgodnie z mottem: maksymalny atak, maksymalna agresja. Sama maska z akcentem karbonu i wszystkimi wlotami i wylotami robi juz wrazenie. Oczywiscie dach wykonany jest z karbonu, tak samo jak lusterka i boczne bieguny. Jesli ktos jest fanem sportu motorowego i ma ochote na racing to wlasciwie nie moze przejsc obok tego auta i powiedziec, ze pojazd nie robi wrazenia. To nowy rywal dla Porsche GT2 RS - i trzy lata czasu rozwoju ...

    Nie wiadomo od czego naprawde zaczac, poniewaz juz same opony sa highlightem. Black Series jest postawiony na Michelin CUP 2 R. W dodatku Mercedes oferuje dwie rozne mieszanki: miekka i twardsza. Jesli chodzi o samochody drogowe to absolutna innowacja!

    Tylne skrzydlo to wlasciwie podwojne tylne skrzydlo, ktore ma aktywny element (elektrycznie ustawiane klapy) i zaleznie od sytuacji jest regulowane o 20 stopni. A to z kolei poprawia stabilnosc podczas hamowania i pokonywania zakretow. Ponadto: mozna manualnie ustawic skrzydlo na trzech poziomach. Z przodu auto ma rozkladany rozdzielacz: przednia warge wykonana z karbonu mozna przedluzyc, a to znowu zwieksza sile dociskowa na przedniej osi oraz poprawia wlasciwosci jezdne.

    Wlasciwie cala koncepcja aero pochodzi z kanalu aerodynamicznego. Jest plaska podloga jak w prawdziwym bolidzie wyscigowym serii GT albo Formule 1. Wszystko ma swoja funkcjonalnosc: kazdy wlot powietrza, kazdy spojler. Na przedniej krawedzi powstaja zawirowania powietrza. Te turbulentne powietrze powinno ponownie wyciagnac gorace powietrze z nadkola. W tylnej sekcji samochodu pod podloga znajduja sie pletwy - te z kolei powinny na nowo zamieszac przeplyw czastek powietrza i to zawirowane powietrze zapewnia, ze z tylu poprzez dyfuzor powietrze zostaje przyspieszone, ponownie zawirowane i zasysa pojazd w kierunku jezdni. Aerodynamiczne srodki generuja ponad 400kg docisku w nowym Black Series.

  • 39. dexter
    • 2022-04-19 19:11:43
    • *.2.247.pool.telefonica.de

    Ale to nie wszystko. Na masce znajduja sie dwa kominy (lewy i prawy) przez ktore odprowadzane jest cieplo z chlodnicy, ponadto sa szczeliny przez ktore moze naplywac zimne powietrze. A na pokrywie silnika (pod maska) sa trzy pletwy aerodynamiczne - one z kolei kieruja strumien powietrza do turbosprezarek, aby mogly byc optymalnie chlodzone. A propos: chlodnica zamontowana jest pod katem jak w prawdziwych pojazdach wyscigowych. Zimne powietrze przechodzi przez grill, gorace odprowadzane jest poprzez kominy ma masce na zawnatrz, a to z kolei znowu generuje sile dociskowa. Tu wszystko ma swoja funkjonalnosc.

    Silnik jako taki to 4,0 litra, V8 Biturbo, 730 KM, 800Nm - wlasciwie silnik jest znany z innych modeli AMG, jednakze z innym walem korbowym (co z kolei produkuje inne brzmienie). Silnik juz bombastycznie reaguje na gaz, tj. ciag silnika dostepny jest na calej szerokosci pasma. Ale! - GT Black Series ma aerodynamike i od pewnego momentu duza sila dociskowa powinna byc kontraproduktywna do wzrostu predkosci.

    Sek w tym, ze wiele samochodow potrafi pojechac z duza predkoscia na prostych odcinkach, ale w zakretach, gdzie auto przy duzych predkosciach musi kleic sie do asfaltu to juz troche inna bajka ... Mercedes zainstalowal tutaj regulowana dziewieciostopniowa kontrole trakcji i tak jak w pojazdach GT3 kontrola trakcji sterowana jest elektronicznie. To maszyna sportowa par excellence. Duze kino! Naprawde respekt Mercedes.

  • 40. dexter
    • 2022-04-19 19:15:59
    • *.2.247.pool.telefonica.de

    Nawiasem mowiac koszt auta w wersji podstawowej obecnie wynosi co najmniej 335.000 euro (tendencja wzrostowa). To duzo pieniedzy, ale absolutnie adekwatne do produktu. Black Series to quasi zupelnie inny samochod w porownaniu do GT R, tzn. chassis jest identyczny, ale poza tym wszystko jest inne (silnik, plaski wal korbowy, aerodynamika). I trzeba podkreslic, ze nowy AMG GT Black-Series to najbardziej przyblizony do sportu motorowego samochod drogowy, ktory mozna uzyskac u Mercedesa.

    Mozna porownac do prawdziwego pojazdu wyscigowgo klasy GT3 z roku 2015. On jest tylko o 14 sekund wolniejszy w porownaniu do pojazdu wyscigowego GT3 na Nordschleife toru Nürburgring (tak mowi producent AMG). To niesamowicie dobry wynik i niesamowicie duzo technologii ze sportu motorowego. Perfekcyjne auto na tor wyscigowy. Przyznam, ze troche sie zakochalem ...

  • 41. dexter
    • 2022-04-20 13:16:17
    • *.2.247.pool.telefonica.de

    @Vendeur

    Jesli juz mowimy o takich samochodach, to na poczatku by trzeba postawic pytanie, ktory hypercar?

    Wiekszosc samochodow to limitowana edycja, ponadto samochody przewaznie sa wyprzedane, tzn. znajduja sie w rekach prywatnych kolekcjonerow. Zgrubnie mowiac: samochod bedzie dostepny na rynku, jesli wlasciciel bedzie mial zamiar go sprzedac.

    Widzisz, w 2017 r. byly Prezes Daimlera przedstawil swiatu pierwszy hypercar marki Mercedes-Benz: Mercedes AMG One. Pierwsze samochody powinny byc dostarczone w 2019 roku. Sek w tym, ze klienci do dzisiejszego dnia czekaja na ten samochod, poniewaz prestizowy projekt Mercedesa gdzies stanal. Samochod ograniczony jest do 275 egzemplarzy i kosztuje okolo 3 milionow euro. Niemniej jednak prezentacja byla elegancka: Lewis Hamilton osobiscie wprowadzil samochod na scene.

    AMG One mial przeniesc hybrydowa technologie napedu Formuly 1 na ulice - z ktora Mercedes zdobyl 8 tytulow mistrzowskich w Formule 1. Silnik 1,6 litra, gdzie V6 z turbosprezarka laczy sie z 4 silnikami elektrycznymi. a tylnej osi pracuje silnik elektryczny, tzw. MGU-H, ktory zatrzymuje turbodziure, a jednoczesnie dziala jako generator. Z boku umieszczony jest silnik elektryczny MGU-K, ktory przetwarza kinetyczna energie hamulcowa w energie elektryczna. Pozostale dwa inne silniki elekryczne mieszcza sie na przedniej osi. Ponad 1000 KM powinno katapultowac samochod do przodu. Samochod drogowy powinien uzyskac predkosc 200 km/h ponizej 6 sekund (zgodnie z tym co mowi producent). 11.000 obrotow walu korbowego na minute - i tym samym zaczynaja sie rowniez problemy przy rozwoju. Aby dopuscic samochod do ruchu drogowego nalezy uwzglednic wartosci emisji i widocznie zaangazowani nie docenili tego. A wiec termin wejscia na rynek zostal przelozony na 2021. Teraz mowi sie, ze Mercedes-AMG One ma wejsc do produkcji seryjnej od marca/kwietnia 2022. Dlatego Mercedes dodatkowo wypuscil limitowany model "P One Edition" - samochod z kolekcji GT Black-Series przeznaczony byl wylacznie dla klientow, ktorzy do dzisiejszego dnia czekaja na samochod AMG One. Oczywiscie "P One Edition" oferowany byl z odpowiednim rabatem.

  • 42. dexter
    • 2022-04-20 13:25:32
    • *.2.247.pool.telefonica.de

    Jesli okreslenia hypercar i Formula 1 splataja sie w jednym zdaniu to nieuchronnie mysli wedruja do Astona Martina i modelu Valkyrie. Odniesieniem do Formuly 1 byl designer Adrian Newey. Projektant Red Bulla osobiscie narysowal kontury aerodynamiczne tego pojazdu i postawil inzynierow Astona Martina przed zupelnie nowym wyzwaniem - poniewaz wiedza Adriana Neweya na temat budowy samochodow drogowych i ich przepisow dotyczacych zatwierdzenia, homologacji etc., jest ograniczona. W rezultacie projekt Valkyrie cierpial na ekstremalne opoznienia.

    Jednakze czyste dane hypersamochodu robia wrazenie: podobno pojazd ma dumne 1014 KM z 6,5-litrowego silnika V12 dostarczonego przez firme Cosworth. Ponadto samochod ma elektryczny naped na tylnej osi o mocy 126 KM, ktory zwieksza ogolna wydajnosc systemu do 1176 koni mechanicznych. Co ciekawe, Cosworth udostepnil te dane za posrednictwem Twittera, ale po krotkim czasie ponownie je usunal. Dla entuzjastow oprocz 150 pojazdow dopuszczonych do ruchu drogowego, 25 egzemplarzy zostanie zbudowanych rowniez jako wersja torowa o mozliwej maksymalnej predkosci 400 km/h - zgodnie z tym co mowi brytyjski producent.

    Jesli cena zakupu okolo 3 milionow euro nie wydaje sie zbyt wysoka, czeka Cie podwojne rozczarowanie: po pierwsze, wszystkie 175 egzemplarzy zostalo sprzedanych. Po drugie, kupujacym zabroniono umownie ich odsprzedazy przez tzw. "okreslony" czas. A Aston Martin pozostawia otwarta kwestie jak dlugo trwa ten "okreslony" czas. Dlatego nie nalezy sie spodziewac mlodych uzywanych w najblizszej przyszlosci. A w przypadku sprzedazy Aston Martin zapewnil sobie prawo pierwokupu.

  • 43. dexter
    • 2022-04-20 13:35:03
    • *.2.247.pool.telefonica.de

    Jest jeszcze LaFerrari. Niezaleznie od tego, czy byl to F40, F50 lub Enzo - Ferrari nigdy nie musialo udowadniac osiagow ze wzgledu na wyjatkowa pozycje w sektorze samochodow sportowych. Wystarczy zwykla proklamacja i oczywiscie dotyczy to rowniez LaFerrari. Cena nowego samochodu w 2013 roku wynosila 1,2 mln euro, tymczasem wartosc wzrosla prawie niezmiernie, tj. przebijajac sufit. Najpierw wloska bogini zostala ograniczona do 499 sztuk, w 2016 roku Ferrari zbudowalo ostatni egzemplarz (numero 500) i samochod zostal sprzedany za 7 milionow USD.

    Oczywiscie wysoka cena za wspaniale auto. Hypercar jest pierwszym seryjnym Ferrari z napedem hybrydowym. Wywodzacy sie z systemu KERS w Formule 1 wolnossacy silnik V12 (o mocy 800 KM), plus silnik elektryczny o mocy 163 KM, dostarcza moc systemowa 963 KM. Maksymalny moment obrotowy ponad 900 Nm. Kevlar na podwoziu i sprawdzone materialy Formuly 1 na pozostalej czesci nadwozia daja jasny obraz: ten samochod pochodzi bezposrednio z dzialu Formuly 1 w Maranello.

    Nawiasem mowiac, aerodynamika pochodzi z reki Rory Byrne - czlowieka, ktory zaprojektowal pojazdy wyscigowe z ktorymi Michael Schumacher pieciokrotnie zostal mistrzem swiata. Jesli cala bron aero jest uzbrojona, a LaFerrari jedzie z predkoscia powyzej 320 km/h to samochod generuje tak duzy docisk, ze teoretycznie moglby jechac po suficie.

    PS. Jego nastepca jest juz na rynku: SF90 Stradale. W tym przypadku Biturbo V8 plus 3 silniki elektryczne, generuja moc 1000 KM. To pierwsze Ferrari z modulowa architektura PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) i moze jechac wylacznie elektrycznie (nawet jesli tylko kilka kilometrow).


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo