FIA zmodyfikowała dyrektywę techniczną dot. podłogi po interwencji Red Bulla
Kolejna odsłona technicznych przepychanek w świecie F1 nastąpiła przed rundą w Las Vegas. Międzynarodowa Federacja Samochodowa wydała bowiem odświeżoną dyrektywę techniczną zakazującą osłon mocowania deski pod podłogą.O istocie nowych wytycznych wydanych przez FIA jako pierwsze poinformowało Auto Motor und Sport, a później potwierdziły to jeszcze Motorsport oraz The Race. Sprawa jest o tyle ważna, że ów wskazówki mogą realnie wpłynąć na układ sił w końcówce sezonu 2024. Wszystko bowiem rozchodzi się o kwestię zużycia deski pod podłogą.
Po GP Sao Paulo Red Bull miał bowiem zawiadomić Federację o nowym triku stosowanym przez połowę stawki. Dotyczył on stosowania dodatkowych osłon otworów pomiarowych pod podłogą, a zwłaszcza w przypadku śruby znajdującej się z tyłu bolidu.
Jak wiadomo, na desce znajdują się cztery takie otwory i są one wykorzystywane do mierzenia jej zużycia. Dopuszczalne jest starcie w wysokości 1 mm, a przekroczenie tej wartości oznacza złamanie regulaminu technicznego. Takie dyskwalifikacje miały miejsce po zeszłorocznych zawodach w USA. Szczegóły tej sprawy znajdują się TUTAJ.
Wracając do tematu, pod bolidem są także tytanowe płytki ochronne, a wcześniejsze zapisy dyrektywy technicznej zezwalały na ich dodatkowe zabezpieczenia. Musiały mieć tylko taką samą sztywność jak główne osłony. Wytyczne te w żaden sposób nie obejmowały jednak grubości, co zaczęły wykorzystywać niektóre ekipy.
Według AMuS, w tym gronie znajdowali się Ferrari, Mercedes, Haas i Aston Martin. Piąty zespół nie został wskazany, ale przyjmuje się, że nie był nim McLaren. Co istotne - mimo że to Red Bull był orędownikiem zainterweniowania w tej sprawie - The Race przekazało, że sam musiał wprowadzić drobne zmiany do swojej podłogi.
Nowe wytyczne miały zostać przekazane teamom tydzień temu i zaczną obowiązywać już w Las Vegas. Co ciekawe, Ferrari naciskało na wdrożenie ich dopiero od rundy w Katarze, ale finalnie to się nie udało. Zmiany te mogą realnie wpłynąć na układ sił, zważywszy na to, że aby wygenerować jak najwięcej docisku, podłoga musi być zamontowana jak najniżej.
komentarze
1. ewerti
Chyba niee...Miał chłopiec krótki zryw formy i to nie jego, a McLarena.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz