Oświadczenie Renault w sprawie szpiegostwa
Zespół Renault po otrzymaniu wezwania do stawienia się przed Światową Radą Sportów Motorowych w dniu 6 grudnia 2007 w celu złożenia wyjaśnień dotyczących rzekomego szpiegostwa przemysłowego wydał oświadczenie, w którym przeczytać można:- Informacje zostały całkowicie usunięte z komputerów zespołu, a formalne dochodzenie zostało wszczęte.
- Natychmiast poinformowaliśmy McLarena o zaistniałej sytuacji i zaraz potem FIA.
- Od tego czasu ciągle i regularnie informowaliśmy McLarena i FIA o dotyczących tej sprawy nowych informacjach.
- Pan Mackereth został natychmiast zawieszony.
- Oryginalne dyskietki zostały zabezpieczone i wysłane do naszych adwokatów w celu zwrócenia ich do McLarena.
Nasze oficjalne dochodzenie ujawniło, że na początku swojej pracy w Renault Pan Mackereth przekazał niektórym naszym inżynierom część informacji w formie rysunków technicznych w skali. Te rysunki zawierały cztery podstawowe systemy używane przez McLarena i były to: wewnętrzny układ zbiornika paliwa, podstawowy układ biegów, amortyzator z ruchomą masą oraz amortyzator zawieszenia. Dalsze dowody w postaci oświadczeń zaangażowanych w to inżynierów kategorycznie stwierdzały, że po pobieżnym przedstawieniu tych rysunków, żadne z nich nie zostały użyte, wpływając na decyzje przy projektowaniu bolidu Renault. W szczególnym przypadku, amortyzator z ruchomą masą, został uznany przez FIA za nielegalny, stąd rysunki te były bez wartości. Rysunki dotyczące amortyzatora zawieszenia, wskazywały na to, że projekt McLarena może być podobnie uważany za nielegalny i dalsze wyjaśnienie ze strony FIA potwierdziło to bazując na naszej wstępnej interpretacji koncepcji.
Renault w pełni współpracowało z McLarenem i FIA w tej sprawie do tego stopnia, że zespół zaprosił niezależnych ekspertów McLarena, aby ocenili system komputerowy zespołu i zbadali bolidy i projekty oraz sami przekonali się, że ten niefortunny przypadek nie wpłynął w żaden sposób na projekt bolidu. Renault postępowało z zupełną przeźroczystością w stosunku do McLarena i FIA, zachowując się prewencyjnie w celu rozwiązania tej sprawy i jesteśmy pewni co do werdyktu Światowej Rady [Sportów Motorowych].”
komentarze
1. kosola
dobrze bedzie jesli to wszystko okaze sie prawda ...
2. AndrzejOpolski
Brzmi przekonująco.
3. rufus
Ja im wierzę.
4. Killer BMW
Oswiadczenie sprawia wrazenie tlumaczenia sie w panice... zobaczymy co dalej?
5. witek70
Ciekawe ile spraw jeszcze nie wyszło na jaw.
pewnie wszyscy o wszystkich wiedzą, bo rotacji w ekipach nie brakuje...i każdy jakąs wiedzę przenosi do nowego zespołu..
6. vitantonio
Przypomnijcie sobie oświadczenia Rona na początku afery Mclaren - Ferrari. Brzmiały równie słodko.
7. snaki
"Vitantonio" ale inżynierowie ferrari nie przeszli do McLarena. W tej sprawie jest inaczej Inżynierowie McLarena przeszli do Renówki i zabrali ze sobą wszystkie rzeczy a McLaren chce zrobić nazłość Alonso. I dlatego zrobili taki rozgłos wokół tej sprawy
8. feomathar
Chciałbym żeby to była prawda. Lubię ten zespół i szkoda by było żeby stał się drugim po McLarenie team'em z nadszarpniętą reputacją.
9. AndrzejOpolski
snaki: piszesz, że inżynierowie zabrali ze sobą wszystkie rzeczy. Jeżeli tak zrobili to jest to działanie nielegalne. Renault w oświadczeniu potwierdza fakt udostępnienia tych materiałów przez byłego pracownika McLarena i w takim razie ten inżynier dopuścił się kradzieży a w momencie udostępnienia tych materiałów Renault także szpiegostwa.
10. AndrzejOpolski
Najbardziej do całej sytuacji w F1 pasuje tu komentarz witka70.
11. snaki
"AndrzejOpolski" No wiesz jak ja bym coś zaprojektował dla jednej firmy potem bym sie przeniósł do innej to wziąłbym swoje notatki i i jak bym projektował dla tej drugiej to skorzystał bym z tych notatek. Według mnie McLaren chce dołożyć Alonso.
12. snaki
Tak samo popieram wypowieć witka70.
13. AndrzejOpolski
snaki: to się wydaje logiczne ale niestety tak nie jest. Pracownik podpisując kontrakt na pracę jeżeli ma w nim zapisane, że pracuje kreatywnie to wszystko co wymyślił staje się własnością firmy, dla której pracuje a pracownik automatycznie zrzeka się praw autorskich do swoich pomysłów właśnie na rzecz danej firmy. Dlatego gdy coś wymyślisz będąc na takim kontrakcie zrób całą dokumentację w domu na prywatnym sprzęcie, leć z tym do Urzędu Patentowego i nie chwal się tym w pracy :-) Pozdrawiam.
14. jaros69
a ja tam czekam na decyzję właściwego organu. Osobiście wolałbym by nie karali Renault ( choć nie lubię tego zespołu )
15. snaki
AndrzejOpolski. no zgadam sie z tym no ale w głowie też mu coś został. jak ktoś coś projektuje to potem wykorzystuje zdobyte doświadczenie w innych projektach. Według mnie McLaren sie niepotrzebnie czepia i pogrąża, podobno im tak zależało na tym by wszyscy o tym zapomnieli a sami rozdrapują stare rany. Pozdrawiam
16. bedek
jesli by uzyli tego to briatore na 99% by nie poinformowal mclarena i FIA
17. AndrzejOpolski
Po prostu lepiej ekscytować się wyścigami a nie aferami, o których niewiele wiemy i na które nie mamy żadnego wpływu. I tak jak napisał "jaros69" lepiej poczekać na decyzję właściwego organu.
18. kempa007
a ja sie tak zastanawiam- w tym oswiadczeniu napsiane jest, ze amorki z ruchoma masa zostaly zabrniono przez FIA. ALe z tego co pamietam to Renowka juz miala wczesniej amorki z ruchoma masa... tylko cos mi sie daty nie zgadzaja- bo z teog by wynikalo ze ranault i mcalren rownolegle pracowaly nad tym systemem :-)
19. premier321
Jerzeli to sie potwierdzi to Renault powinno dostać rownie wysoka kare jak Mc-Laren.
20. walerus
śmiechu warte...
21. obi216
Nie ulega wątpliwości - coś się będzie działo i to w niedalekiej przyszłości .
22. mcl
no widzicie Renaulto to dobry zespół wszystko pokasowali i po sprawie:-)
23. mcl
Ale żeby nie było Renault przyznaje się do winy a nie tak jak McLaren !!!!!!!!!
24. mcl
witek70 tak tak
25. Kacxzor
Dla mnie to team Renault jest czysty ... przeciwnie do McLarena który coś kombinuje. Zgadzam się z Bedkiem. Ale zobaczymy jaki bedzie werdykt FIA.
26. Marti
W/g autosport.com tych niektórych inżynierów (jak i innych pracowników), którzy widzieli rysunki techniczne McLarena było 15...
27. 123tomek
Ciekawe czy taki pracownik moze wymyslic po raz drugi to samo w innej firmie. Przeciez niczego ze soba fizycznie nie trzeba z poprzedniej firmy wynosic a przeciez wszelkie elementy bolidow sa do siebie tak podobne ze nikt nikomu nie udowodni ze akurat dana czesc jest podebrana od innego zespolu a nie z glowy inzyniera.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz