komentarze
  • 1. bujan1986
    • 2017-03-23 14:54:10
    • *.dynamic-ww-11.vectranet.pl

    Tak, znikną płetwy rekina które szpecą bolidy trochę a pojawi sie system halo o którym powiedzieć że szpeci to jak nic nie powiedzieć.

  • 2. Mat5
    • 2017-03-23 15:15:25
    • *.centertel.pl

    Płetwa rekina może być, ale taka jak ma Haas. Pozostałe samochody mają to rozwiązanie mało estetyczne.
    W przypadku Haasa to przynajmniej jeszcze jakoś wygląda, a u reszty wygląda to jak doczepiony baner na reklamy.

  • 3. Sasilton
    • 2017-03-23 15:31:31
    • *.dzierzoniow.vectranet.pl

    W Mercedesie najlepiej to wygląda.

  • 4. St Devote
    • 2017-03-23 18:22:53
    • *.static.korbank.pl

    Psują agresywny wygląd? Nie rozumiem tego. Jakby mnie gonił rekin, to ostatnią rzeczą, którą bym uwzględnił w ocenie jego agresywności byłby kształt płetwy.

  • 5. DJ SEBQ
    • 2017-03-23 19:44:55
    • *.pop.dtssi.net

    Płetwy na pewno wyglądają bardziej agresywnie niż nos w bolidach nie tak dawno temu na który większość fanów F1 narzekała, ale taki już z nas naród że musi nam coś nie pasować :D
    A to nosy w bolidach, a to jego kolor, a to płetwa, a to że "bolid jest kwadratowy" (2009r).
    Ważne że już w niedziele zaczyna się sezon i BARDZO WAŻNA informacja dla Wszystkich:
    NIE ZAPOMNIJCIE PRZESTAWIĆ ZEGARKÓW !!! :D

  • 6. Vendeur
    • 2017-03-23 20:45:14
    • *.dynamic.chello.pl

    @4. St Devote - dobre! :)

  • 7. Blazefuryx
    • 2017-03-23 21:44:21
    • *.dynamic.chello.pl

    5. Jak na razie to Ty jesteś jedynym narzekającym.

  • 8. szmung
    • 2017-03-24 06:12:04
    • *.225.84.70

    "wiele ludzi"?

  • 9. czuczo
    • 2017-03-24 07:59:30
    • *.tktelekom.pl

    Agresywność to psują coraz to nowe zakazy i silniki v6 t. HOWK

  • 10. dexter
    • 2017-03-24 13:55:59
    • *.dyn.telefonica.de

    Pytanie merytoryczne: kto nakazuje zespolom konstrukcje olbrzymich pionowych pletw reklamowych ? Prosze spojrzec jaka ladna i estetyczna mala pletwe posiada dzis Mercedes :-)

    Z pewnoscia dluga pletwa na niektorych pojazdach nie wyglada elegancko i estetycznie, ale nie mozna tez zapomniec iz pletwa albo sam T-wing (ktory apropos spelnia taka sama role aerodynamiczna jak pletwa zamontowana na pokrywie silnika) jest waznym elementem ktory podczas jazdy w zakretach redukuje do minimum ukosny przeplyw powietrza i utrzymuje turbulentne powietrze z daleka od tylnego skrzydla.

    Jak juz pod innym newsem wspomnialem - pletwa jest niezbedna w bolidach ktore w przeciwienstwie do Red Bulla albo calej filozofii budowania auta przez Adriana Newey'a tylko w marginalny sposob beda pochylone.

    Mozliwe ze na niektorych bolidach estetycznie pletwa nie wyglada, ale tutaj o estetyke nie chodzi, tylko o sama efektywnosc. Tym bardziej ze tylne skrzydlo lezy o 15cm nizej i jest w pelni pod wplywem turbulentnego powietrza przedniej osi.

    W momencie gdy bolid porusza sie do przodu, powietrze w uporzadkowanych liniach natrafia na przednie skrzydlo. Co sie pol metra pozniej dzieje jest czysta ekspozja wulkanu. Wtedy ruch czastek powietrza obejmuje kompletnie zla i zwariowana droge. Po prostu oplyw przemienia sie w zawirowania i linia bedzie mocno pofalowana.

    Ogolnie mowiac bolid F1 jest z punktu aerodynamicznego kompletnie bledna konstrukcja. Wolnostojace kola, elementy zawieszenia w ksztalcie pajaka, otwarty cockpit z airboxem i palakiem, skrzydla ktore nie przylegaja do karoserii - wszystko sprawia ze powietrze ma pewna powierzchnie ataku. Czyli elementy ktore niekontrolowanie dziela powietrze we wszystkich kierunkach. I teraz zadaniem kazdego aerodynamika bedzie opanowanie przeplywu powietrza oraz skierowanie w miejsce, gdzie jest potrzebne. Albo odpowiednie przekierowanie zawirowan z miejsc gdzie moglyby wyrzadzic szkode.

    Dlatego cale auto wyscigowe formuly jest jednym wielkim kompromisem. Od przodu do tylu oblepione jest roznymi deflektorami czy korektorami przeplywu. Na bolidzie F1 znajduje sie ponad 50 roznych deflektorow. Wszyscy eksperci ktorzy pracuja w kanale aerodynamicznym maja mozliwosc za pomoca technologii komputerowej sledzenia drogi ktora obiera powietrze. A nazywa sie to CFD (Computational fluid dynamics). Oprogramowanie komputerowe oblicza i wizualizuje przeplyw powietrza - cos w rodzaju cyfrowego kanalu aerodynamicznego. Jesli plyta przedniego skrzydla stwarza powiedzmy 200 albo 100 nowych roznych rozwiazan, to CFD wyfiltruje 20 najlepszych.Tylko najlepsze rozwiazania beda brane pod uwage i w efekcie koncowym sa tez budowane. Rozwoj aerodynamiczny w F1 nie jest skoncentrowany glownie tylko na elementach ktore wytwarzaja sile docisku, lecz takze na roznych deflektorach czy pletwach ktore zapewniaja ze skrzydlo w kazdych warunkach jazdy bedzie pod wplywem optymalnego oplywu.

    PS. Ogolnie mowiac estetyka w calej dyskusji nie jest kluczowym punktem. Glownym punktem byly i sa kroki ktore na celu maja uprzykrzac zycie Mercedesowi. Sek w tym, ze Mercedes na poczatku zaprezentowal auto bez pletwy o ktorej jest mowa, ale wariant z pletwa albo skrzydlem przypominajacym ksztalt T byl rowniez pod wzgledem rozwoju aero i nowych opon testowany.

    W duzych zespolach wszystkie aerodynamiczne formy sa zawsze kwestionowane i w razie potrzeby zmieniane.

Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo