2016-04-29 GP Rosji - #2 trening 13:00 - 14:30
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Okr. |
---|---|---|---|---|
1 | L.Hamilton | Mercedes | 1:37.583 | 30 |
2 | S.Vettel | Ferrari | 1:38.235 | 10 |
3 | N.Rosberg | Mercedes | 1:38.450 | 37 |
4 | K.Raikkonen | Ferrari | 1:38.793 | 35 |
5 | D.Ricciardo | Red Bull | 1:39.084 | 34 |
6 | V.Bottas | Williams | 1:39.185 | 42 |
7 | D.Kwiat | Red Bull | 1:39.193 | 32 |
8 | J.Button | McLaren | 1:39.196 | 31 |
9 | F.Massa | Williams | 1:39.289 | 38 |
10 | F.Alonso | McLaren | 1:39.400 | 30 |
11 | C. Sainz | Toro Rosso | 1:39.465 | 37 |
12 | M.Verstappen | Toro Rosso | 1:39.501 | 30 |
13 | N.Hulkenberg | Force India | 1:39.795 | 31 |
14 | S.Perez | Force India | 1:39.867 | 38 |
15 | K.Magnussen | Renault | 1:40.193 | 41 |
16 | R.Grosjean | Haas | 1:40.260 | 24 |
17 | E.Gutierrez | Haas | 1:40.508 | 26 |
18 | J.Palmer | Renault | 1:40.688 | 37 |
19 | F.Nasr | Sauber | 1:40.740 | 31 |
20 | R.Haryanto | Manor | 1:41.080 | 38 |
21 | P.Wehrlein | Manor | 1:41.148 | 23 |
22 | M.Ericsson | Sauber | 1:41.652 | 29 |
Hamilton uzyskuje najlepszy czas w #2 treningu
W drugim treningu na torze w Soczi Lewis Hamilton powrócił na czoło tabeli wyników, na super-miękkim ogumieniu, wyprzedzając Sebastiana Vettela oraz Nico Rosberga.Po południu wszyscy kierowcy ustanawiali już swoje najlepsze czasy na oponach super-miękkich. Mimo iż Sebastian Vettel trening kończył z drugim czasem i stratą przeszło 0,6 sekundy do Lewisa Hamiltona, zespół Ferrari nie zaliczy tej sesji do udanych.
Kimi Raikkonen tracąc przeszło 1,2 sekundy wykręcił co prawda czwarty czas, jednak Sebastian Vettel dzisiaj po południu zdołał przejechać tylko 10 okrążeń, po tym jak na początku sesji zatrzymał się na prostej startowej po tym jak elektronika zainstalowana w jego aucie odmówiła posłuszeństwa i unieruchomiła SF-16H.
Na pozycję za kierowcami Mercedesa i Ferrari powrócił Daniel Ricciardo z Red Bulla, który wyprzedził Valtteri Bottasa i Daniiła Kwiata.
Do czołowej dziesiątki tym razem udało się awansować kierowcom McLarena. Jensona Buttona i Fernando Alonso w tabeli wyników rozdzielił Felipe Massa.
Drugą dziesiątkę w tabeli wyników na koniec piątkowych zmagań otwierali kierowcy Toro Rosso, Sainz przed Verstappenem, którzy wyprzedzili zawodników Force India- Hulkenberga i Pereza.
Stawkę zamykał Marcus Ericsson z Saubera, który jako jedyny stracił do lidera przeszło 4 sekundy. Przed Szwedem uplasowali się kierowcy Manora oraz jego partner z zespołu, Felipe Nasr, który w Rosji mimo sporych problemów finansowych Saubera otrzymał od zespołu nowe podwozie C35. Brazylijczyk w drugim trening był szybszy o blisko sekundę Ericssona.
Zdjęcia:
komentarze
1. wobz
maclareny wysoko oooo!!!!!!
2. dexter
Widac ze roznica czasowa miedzy Rosbergiem a Hamiltonem byla stosunkowo duza, a to tylko moze swiadczyc o tym, ze obaj kierowcy pojechali na innej mieszance. Jezeli roznica w zespole ktory dysponuje takim samym autem wynosi na okrazeniu 0,1 albo 0,2 czasami nawet 0,3 sek. wtedy mozna mowic o faktorze kierowcy wyscigowego. Nie mam pojecia czy okrazenie Nico Rosberga bylo perfekcyjne, czy mial ruch na torze, czy musial zdjac stope z gazu albo gdzies popelnil maly blad. Jedno jest pewne - Rosberg wykrecil czas na zoltej czyli twardszej oponie, takze z pewnoscia jakies rezerwy Nico jeszcze mial.
Co mozna bylo zauwazyc to fakt ze kierowcy w zakrecie nr. 2, dokladnie po dlugim pasazu ktory pokonuje sie na pelnym gazie nie potrafili odpowiedniego rytmu sobie znalezc. Problem polega na tym ze tor w Soczi nie jest kompletnie rowny, tylko w danych zakretach ma pochylenie na zewnatrz. Na takiej charakterystyce toru raz lewe kolo bedzie stac w miejscu, innym razem prawe kolo bedzie stac w miejscu. Tzn. np. skrecajac w prawo, lewe przednie kolo bedzie stac w miejscu i odwrotnie. Dlatego w zakrecie nr. 2 kierowcy walczyli z relatywnie malymi klopotami ktore szybko musialy zostac rozwiazane, poniewaz mogly doprowadzic do duzego problemu.
Kolo ktore wiecznie bedzie zblokowane moze podczas treningu narobic problemow. A wszystkim w treningu chodzi o to aby na kwalifikacje, a szczegolnie na wyscig zebrac jak najwiecej danych. Chodzi o to, aby sprawdzic jak dlugo mozna na danej mieszance pojechac. To sa takie neuralgiczne punkty (zakret nr. 2 , zakret nr. 9) na korych mozna quasi czesc samochodu lub caly samochod „utracic“.
Tor w Soczi z pewnoscia nie nalezy do najlatwiejszych torow na swiecie, wrecz przeciwnie. Z lotu ptaka zawsze wszystko „prosto“ wyglada np. taki zakret 90 - stopniowy. Ale patrzac juz z pozycji kierowcy na tor wyscigowy, czesto zakret moze wygladac inaczej. W charakterystyce nawet prostego zakretu moga byc zaczajone rozne „grzbiety“ czy „nierownosci“ itd. itp. Tzn. zakret moze prowadzic pod gore i dodatkowo moze miec pochylenie na zewnatrz - wtedy wszystko juz wygada inaczej. A takie zakrety z pochylem na zewnatrz ktore w pewnym sensie szybko mozna zlekcewazyc wlasnia wystepuja na torze w Soczi. Wtedy juz na wejsciu do takiego zakretu z „grzbietem“, ktory jeszcze pochylony jest na zewnatrz szybko i to bardzo szybko mozna utracic panowanie nad samochodem. W normalnym przypadku na rownym zakrecie kierowcy naciskajac na gaz przyspiesza i wychodzi na prosta - a tutaj jest pochyl. Dodatkowo lewe albo prawe tylne kolo jest zawsze przeciazone poprzez pelny rozklad mocy. Na wyjsciu z takiego zakretu tyl bedzie uciekal. Kierowca z pewnoscia na taki czy inny szczegol musi zwrocic uwage.
To jest wlasnie taki tor gdzie kierowca potrzebuje duzo wyczucia. Tzn. trzeba pojechac agresywnie, czyli z odpowiednia szybkoscia, ale nie mozna sobie opony zrujnowac czy nawet obciazyc poprzez nadmierne korygowanie. I na tym polega caly kunszt jazdy po torze wyscigowym - poniewaz inaczej caly rytm okrazenia posypie sie tak szybko jak domek z papieru. Tutaj wiekszosc bedzie zalezec od samego stylu jazdy kierowcy wyscigowego. Jeden kierowca obchodzi sie z oponami agresywnie inny potrafi lagodnie podejsc do opony.
Mercedes wyglada bardzo dobrze. Powiem nawet ze kierowcy „Srebrnych Strzal“ jada w swojej lidze. W sumie szkoda, ze mimo wszystkich staran (zmodernizowana jednostka napedowa, zmodernizowana aerodynamika) Ferrari widocznie nadal stoi w miejscu. Taki stan z pewnoscia nie pokazuje prawdziwego potencjalu zespolu Ferrari, a szkoda.
Topowe zespoly z bardzo duzym prawdopodobienstwem pojada w Soczi na strategii jednego stopu. Z pewnoscia nie bedzie juz takiego zamieszania jak ostatnio w Shanghaju, poniewaz tutaj firma Pirelli juz duzo wczesniej, jeszcze zanim pierwszy raz opone ultrasoft mozna bylo przetestowac w Barcelonie zdecydowala jakie opony pojada do Soczi. A co to oznacza ? To znaczy, ze Pirelli wybralo numer „bezpieczny“. Czyli do dyspozycji zespolow beda dwa rodzaje mieszanki - gwarantowanie zolta i czerwona. Na zoltej prawdopodobnie gdyby nie trzeba bylo zmieniac ogumienia mozna pokonac w Soczi caly dystans wyscigu. Oczywiscie, mozliwosci strategiczne sa ograniczone. Ale aby wszystko mialo jakis sens, czyli aby posiadac jakas rezerwe i pod koniec wyscigu nie wpasc w tarapaty z zolta mieszanka dzis w glownej mierze topowym zespolom chodzilo o analize jak dlugo podczas dlugich przejazdow z zatankowanym bolidem wytrzyma czerwona supermiekka opona.
Struktura asfaltu w Soczi, albo dokladniej mowiac struktura kamieni w asfalcie jest taka, ze szybko nie morduje ogumienia. Tzn. jest stosunkowo lagodna i nie gryzie tak szybko. Ale, nie oznacza to wcale ze opona na takim podlozu tez nie moze dostac po kosciach. Np. w zakrecie nr. 3 prawa strona bolidu jest pod ogromnym naciskiem i podczas przyspieszenia, poniewaz charakterystyka zakretow jest tak skonstruowana ze nie wychodzi sie z samego naroznika i na prosto sie przyspiesza - tylko przyspiesza sie juz z samego zakretu. A to oznacza ze za kazdym razem zewnetrzna tylna opona jest zagrozona.
W takim przypadku taka opone mozna szybko przeciazyc i takiego zjawiska nie mozna zwalczyc przez wybor odpowiedniego setupu, przez technike czy przez aerodynamike - tylko sama technika jazdy kierowca wyscigowy moze sobie pomoc.
Najwazniejsze bedzie w takim przypadku pytanie - jak dokladnie kierowca potrafi sobie poradzic z pedalem gazu? Jak brutalnie nacisnac stopa na pedal gazu? Jak brutalnie przyspieszyc (niezaleznie od tego jak asfalt bedzie obchodzil sie z ogumieniem)? Takich rzeczy niezaleznie od wlasnego doswiadczenia kazdy licencjonowany zawodowy kierowca wyscigowy podczas treningu za kazdym razem musi sie na nowo uczyc. Jazda po torze wyscigowym polega przede wszystkim na wlasciwym wyczuciu. Gdy opona na przedniej czy tylnej osi bedzie zbyt rozgrzana - grip automatycznie spada. A to juz jest problem, poniewaz jedzie sie wolniej.
Dla kierowcow z pewnoscia ciekawy moze byc dlugi lewy zakret nr. 3 - bardzo niebezpieczyny. Zakret nr. 10 - tutaj caly speed z zakretu trzeba przeniesc na dluga prosta, jak i bardzo krytyczny punkt na dohamowaniu do zakretu nr. 12 oraz nr. 13. Na samym koncu z pewnoscia zakret nr. 18 bedzie takze odgrywal kluczowa role, poniewaz najmniejszy blad moze kosztowac duza strate czasu. Takze zobaczymy co bedzie sie jutro dzialo...
3. emce79
tldr
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz