Burza uniemożliwia terminowe rozpoczęcie #2 treningu
Burza z piorunami przechodząca w pobliżu toru w Austin wymusiła opóźnienie rozegrania drugiego treningu przed GP USA.Weekend w Austin od samego początku był zagrożony przez pogodę ze względu na przechodzący w pobliżu huragan Patrycja.
Pierwszy treningi rozegrany został na mokrym torze. Z czasem niebo przejaśniło się jednak przed drugim treningiem w okolicy toru znowu pojawiły się groźnie wyglądające czarne chmury.
Jak widać na załączonym zdjęciu organizatorzy za pośrednictwem ekranów znajdujących się na torze apelowali również do kibiców, aby ci nie próbowali szukać schronienia pod trybunami.
komentarze
1. madeo123
Pozostało nam czekać
2. kempa007
i tak Polsat olał polskich kibiców w drugim treningu jeszcze bardziej niż w pierwszym...
3. Ziel5950
Na szczęście jest jeszcze internet, chociaż i tak teraz nie byłoby czego oglądać.
4. motoxj
Nie ładnie ze strony Polsatu amatorsrwo
5. motoxj
Znaczy "nieładnie"
6. madeo123
Wolałbym posłuchać Borowczyka czemu nie puszczą chociaż
7. damian88
Nie rozumiem jak można było zamiast 2 treningu transmitować jakąś nędzną 1 polską ligę albo mordo bicie w remizji polsat się ośmieszył;D
8. Mateo_R19
Jak dobrze pójdzie to będzie live w polsacie:P
9. elin
Na razie nie ma co pokazywać ;-). Jest tylko deszcz i pusty tor ...
10. elin
Orientuje się ktoś, czy można całkowicie odwołać drugi trening ?
11. luki2662
drugi trening odwołany
12. Mateo_R19
Bernie mówił kilka minut temu że zostanie odwołana.
13. luki2662
BREAKING NEWS - FP2 has been cancelled. No medical helicopter operations for the next 2 hours.
14. Mateo_R19
Orientuje się ktoś jak oglądać u nas sky sports? Tylko nie przez żadne streamy, leganie w hd i jakie mogą być koszty.
Swoją drogą sadze że gdyby polsat wysyłał kogoś na tor relacje byłyby dużo ciekawsze.
15. Manonfire
@14
Relacje bezpośrednio z toru byłyby super, ale i tak cieszmy się, że Polsat w ogóle transmituje wyścigi F1. Po odejściu Kubicy ze stawki oglądalność spadła i w ubiegłym roku do ostatniego dnia nie było pewne, czy będziemy mieć możliwość oglądania zawodów na żywca. Kasa i tyle w temacie.
16. rafik21
Brawo polsat hmmm widać ze F1 u nich to 3 liga
17. radzix
Polsat się skompromitował...
18. damian88
Nie rozumiem tej decyzji polsatu o transmitowaniu tego gówna na obu kanałach sportowych zamiast 2 treningu F1 kiedy my fani mogliśmy sobie na spokojnie obejrzeć na żywo przygotowania do wyścigu
19. narya
Nie martwcie się, w przyszłym roku nie będzie już żadnej transmisji z F1 w Polsacie.
Wtedy nie będziecie narzekać na komentatorów ... itp.
20. narya
18. damian88
Nie było żadnych przygotowań, lał deszcz i widać było tylko pusty tor.
21. dexter
elin, Ty tutaj a ja Cie juz pod pierwszym treningiem szukalem ;)
Jezeli helikopter nie bedzie mogl wystartowac wtedy trening musi zostac przerwany. W regulaminie FIA i F1 zakotwiczony jest przepis ktory dokladnie opisuje taka sytuacje. Oczywiscie, mozna przeczekac 2 godziny, ale wtedy juz moga pojawic sie problemy z widocznoscia na torze wyscigowym. Dodatkowo nie wiadomo czy tor bedzie suchy, takze... W takim przypadku trening moze zostac odwolany i to jest dobra decyzja.
Decyzja kierownictwa wyscigu nigdy nie jest prosta, poniewaz podczas weekendu wyscigowego F1 jezdza jeszcze inne serie wyscigowe ktore maja zarezerwowany swoj czas na torze wyscigowym, np. Porsche Supercup. Niekiedy sytuacja dla F1 jest krytyczna poniewaz wiekszosc bolidow posiada calkiem inne fizykalne cechy.
Dla F1 nie jest to znowu calkowicie beznadziejne wyjscie, poniewaz jutro przed kwalifikacjami jest sesja treningowa. Oczywiscie, nigdy nie beda to optymalne przygotowania ale mozna sie przystosowac. Ja temat opisalem pod newsem: „Massa najszybszy na mokrym torze w Soczi“
Np. kwalifikacje tez nie musza zostac rozegrane. Wtedy do wyscigu startuje sie wedlug klasyfikacji Mistrzost Swiata.
Znowu w dniu wyscigowym, jezeli juz nie ma innej opcji i czas nie odgrywa wiekszej roli, to mozna poczekac do takiego momentu w ktorym pogoda sie na tyle poprawi aby mozna bylo wystartowac wyscig za samochodem bezpieczenstwa.
PS. Sa serie gdzie regulamin pozwala na start sesji treningowej, kwalifikacyjnej i wyscigowej gdzie helikopter nie odgrywa takiej roli np. podczas wyscigow na motorach (czego ja osobiscie w dzisiejszych czasach absolutnie nie moge zrozumiec). Ale w F1 podobnie jak i w DTM helikopter musi potrafic wystartowac gdyby przypadkowo doszlo do incydentu czy wypadku.
Pozdr.
22. elin
dexter, witam kolegę :-)
Niestety pierwszej sesji treningowej nie mogłam obejrzeć. Szykowałam się na drugą ... i niemiła niespodzianka, przez burzę z ulewą nie było co oglądać ...
Dlatego jestem tutaj ;-), chociaż oczywiście pod pierwszy trening również zajrzałam ... i wpisy przeczytałam :-).
Również uważam, że odwołanie sesji przy takich warunkach na torze, to dobra decyzja. Chociaż kierowcom przygotowań do wyścigu nie ułatwi, mimo że jak opisałeś - nie jest to całkiem beznadziejna sytuacja.
Nawet czytając wypowiedzi zawodników, po dzisiejszym dniu ... sami do końca nie wiedzą, czego można się spodziewać po dalszej części weekendu ... i jaki może to mieć wpływ na kolejność na mecie.
Małym plusem, jest chyba fakt, że GP na tym torze będzie po raz czwarty, więc można również trochę się " podeprzeć " danymi zebranymi w poprzednich latach.
" Np. kwalifikacje tez nie musza zostac rozegrane. Wtedy do wyscigu startuje sie wedlug klasyfikacji Mistrzost Swiata. "
Przyznam, że nie wiedziałam ...
Jedynie z tego co pamiętam, kwalifikacje mogą być jeszcze przesunięte na niedzielę przed wyścigiem, jak miało miejsce na Suzuce w 2010 r.
Czyli tutaj jest kilka możliwości, kiedy kwalifikacje nie mogę być przeprowadzone w zaplanowanym na to czasie.
PS.
" Sa serie gdzie regulamin pozwala na start sesji treningowej, kwalifikacyjnej i wyscigowej gdzie helikopter nie odgrywa takiej roli np. podczas wyscigow na motorach (czego ja osobiscie w dzisiejszych czasach absolutnie nie moge zrozumiec). "
Teraz już kompletnie jestem zaskoczona i również nie mogę tego zrozumieć ... Wyścigi na motorach ( według mnie ) są podobnie niebezpieczne jak wymienione przez Ciebie, F1 czy DTM i bezpieczeństwo również powinno być na podobnym poziomie.
Pozdrawiam
23. dexter
Dzien dobry elin
Niestety pierwszej sesji treningowej nie mogłam obejrzeć. Szykowałam się na drugą ... i niemiła niespodzianka, przez burzę z ulewą nie było co oglądać ...
Dlatego jestem tutaj ;-)
Oj, nie dobrze kolezanko elin, nie dobrze... ;) No, ale na szczescie raczej nic szczegolnego nie przegapilas. Po pierwszej sesji trenigowej patrzac na koncowa tabele klasyfikacji duzo wnioskow raczej nie mozna bylo wyciagnac. Dla zespolu wyscigowego w takich warunkach zawsze wazne jest, na jakich oponach zawodnicy ukonczyli swoj trening. Byly to opony nowe albo uzywane? Zgadzalo sie cisnienie w oponie, a moze byly jakes problemy z cisnieniem? Co dzialo sie i czy pasowaly wszystkie inne warunki na torze gdy kierowca mial zalozona swoja najlepsza opone na bolidzie, a moze nie? - To sa pytania ktore kazdy zespol sobie podczas takich warunkow atmosferycznych czyli deszczu stawia.
Ja osobiscie moge tylko oczekiwac ze Mercedes bedzie bardzo mocny, poniewaz Austin patrzac pod wzgledem aerodynamiki jest bardzo wymagajacym torem. Jezeli Red Bull bedzie mogl tutaj utrzymac swoj trend to tez bedzie dobrze. Zobaczymy, gdzie bedzie Ferrari i Williams. Przewidziec nigdy nic nie mozna czegos w 100 procentach. Strategia powinna byc raczej wybrana na 2 zjazdy do boksow.
„Małym plusem, jest chyba fakt, że GP na tym torze będzie po raz czwarty, więc można również trochę się " podeprzeć " danymi zebranymi w poprzednich latach.“
Dokladnie, elin. Tor jest bardzo fajny, poniewaz jest dla kierowcow jak i inzynierow bardzo wymagajacy. W sumie jest tutaj 11 lewych zakretow i 9 prawych. W pierwszym sektorze masz taki pasaz ktory bardzo przypomina kilka kombinacji zakretow z toru Suzuka albo z Siverstone (zakret 3 i 6). Zakrety 12-15 przypomina Hockenheim. Znowu zakret 16 oraz 18 podobny jest do potrojnego lewego zakretu z Turcji. Ogonie mowiac pierwszy sektor i pierwsza polowa drugiego sektoru tam auto musi posiadac bardzo stabilna aerodynamike. W tej sekcji znajduja sie ultra szybkie zakrety.
W ostatniej czesci toru sa znowu bardziej powolne sekcje. Tutaj jest wiecej powolnych zakretow gdzie predkosc spada ponizej 100 km/h niz na Wegrzech. Wtedy mechaniczny setup odgrywa kluczowa role. I wlasnie takie roznice predkosci miedzy 320 km/h a 90 km/h czyli cala mieszaka: dlugie proste, bardzo szybkie (4 zakrety gdzie predkosc przekracza 250km/h) i wolne zakrety sa duzym wyzwaniem dla kazdego kierowcy i inzyniera poniewaz on musi znalezc odpowiedni kompromis w ustawieniach.
Sila docisku jest tutaj ustawiona na poziomie toru z Abu Dhabi tam tez kierowca wiecej zyskuje w zakretach niz na samych prostych odcinkach. W wolnych pasazach auto moze tendencyjnie wpadac w podsterownosc. W takim przypadku przednie skrzydlo ustawia sie tez bardziej w gore.
Austin posiada bardzo gladki ale szorstki asfalt, dlatego m.in. tez Hamilton byl bardzo zdziwiony, ze podczas deszczu ma taka dobra przyczepnosc. Na torze nie ma duzo wybojow W takim przypadku mozna auto odpowiednio obnizyc. Oczywiscie, nie tak aby ciagle uderzalo bo dla kierowcy taka jazda tez nie jest przyjemna.
Dlatego tez elin, jak bedziesz miala w przyszlosci okazje zobaczyc sobie trenig od poczatku to z pewnoscia uslyszysz jak na pierwszych okrazeniach inzynier pyta sie swojego kierowce czy wszystko z autem jest w porzadku, czy wysokosc ustawienia jest odpowiednia itd. itp.
Jedynie na podjezdzie do zakretu nr. 1 sa takie nierownosci gdzie tylna os moze zostac troche wyrzucona - tutaj kazdy kierowca musi uwazac.
No, i sam podjazd do piewszego zakretu gdzie praktycznie kierowca nie widzi punktu dohamowania, nie widzi punktu w ktorym wchodzi w zakret musi byc bardzo fascynujacy. Aby calkowicie orientacji nie stracic w takim przypadku kierowca zawsze musi wyszukac pewnych punktow referencyjnych na torze.
Amortyzatory na takim torze np. jak Austin tez nie moga byc calkowicie twarde poniewaz w wolnych pasazach potrzebna jest trakcja i wtedy auto na tylnej osi bedzie bardziej amortyzowac.
Szkoda ze nie widzialas jak Red Bulle byly ustawione. Jak duza byla roznica ustawienia wysokosci tylnej osi do przedniej osi. Wrecz ekstremalnie. No, ale w takich warunkach potrzebna jest jak najwieksza sile docisku aby kierowca nie tracil duzo czasu w zakretach.
Dla jednostki napedowej ten tor tez jest dosc wymagajacy. Silnik tutaj niezle dostaje w kosc.
Oczywiscie elin, odpowiednie przygotwanie sie do wyscigu jest podstawa kazdego zespolu. Inaczej w tak ogromnej panujacej konkurencji zespol nie bedzie mial zadnych szans. Najlepsze jest to, ze wynik pracy jest natychmiast dla wszystkich widoczny. Tutaj nie ma miejsca na bledy. Gdy zespol bedzie dobry, to kierowca bedzie automatycznie dobry. Gdy zespol bedzie zly, to kierowca tez nie bedzie brylowal wynikami. Czasami w Motorsporcie mozna uslyszec rozne usprawiedliwienia, ale to jest w sumie czesto taka pusta gadka. Kazdy zaangazowany czlowiek chce zawsze miec miejsce z przodu. To jest cholernie wspaniale uczucie gdy czlowiek wie ze swoj job ma opanowany.
Nie moze byc tak ze ktos nie bedzie przygotowany do danej sytuacji. Oczywiscie, co bedzie tego w 100 procentach nie mozna przewidziec, ale odpowiednio przygotowanym trzeba byc zawsze.
Taki maly przyklad jezeli zespol bedzie wiedzial ze ryzyko opadu jest wysokie, to musi przygotowac odpowiedni plan. Czyli plan testow na deszcz i plan testow na sucha nawierzchnie. Wtedy, na torze np. inzynier bedzie mial sie wolna glowe, bedzie mogl w sekundzie podjac odpowiednia decyzje.
„Teraz już kompletnie jestem zaskoczona i również nie mogę tego zrozumieć ... Wyścigi na motorach ( według mnie ) są podobnie niebezpieczne jak wymienione przez Ciebie, F1 czy DTM i bezpieczeństwo również powinno być na podobnym poziomie.“
Niestety taka jest prawda. Absolutnie masz tutaj racje. Patrzac czasami jednym okiem na wyscigi innych serii wyscigowych czy na MotoGP mozna sie przekonac ile tam jest roznych incydentow i wypadkow. Dlatego wedlug mnie tez taki san rzeczy jest niezrozumialy.
Pozdr.
24. elin
Dzień dobry dexter
" Oj, nie dobrze kolezanko elin, nie dobrze... ;) No, ale na szczescie raczej nic szczegolnego nie przegapilas. Po pierwszej sesji trenigowej patrzac na koncowa tabele klasyfikacji duzo wnioskow raczej nie mozna bylo wyciagnac. "
Wiem, wiem ... że nie dobrze ... ;-)
Zawsze staram się oglądać cały weekend GP, od pierwszej sesji po wyścig. Niestety tym razem mi się nie udało ... Może nic szczególnego nie przegapiłam, ale jednak przegapiłam ... zwłaszcza, kiedy drugiego treningu w ogóle nie było.
No trudno ..., mam nadzieję, że trzeci trening odbędzie się bez problemów i kierowcy w pełni wykorzystają tę sesję. Chociaż na razie prognozy nie są zbyt optymistyczne.
" Dla zespolu wyscigowego w takich warunkach zawsze wazne jest, na jakich oponach zawodnicy ukonczyli swoj trening. Byly to opony nowe albo uzywane? "
Co do ciśnienia w oponach i wszystkich innych warunków - oczywiście rozumiem.
Ale jeśli możesz ... zastanawia mnie - dlaczego tak ważne jest, czy zawodnik ukończył trening na oponach nowych, czy używanych ?
- czy chodzi o to ( o sprawdzenie ), jak szybko zużywają się opony na danym torze w takich warunkach
- czy o różnicę w czasie, jaką uzyskuje kierowca na oponach nowych lub używanych
" W takim przypadku mozna auto odpowiednio obnizyc. Oczywiscie, nie tak aby ciagle uderzalo bo dla kierowcy taka jazda tez nie jest przyjemna. "
Chyba najbardziej takie uderzenia, by odczuwał kręgosłup kierowcy ...
" Tutaj nie ma miejsca na bledy. Gdy zespol bedzie dobry, to kierowca bedzie automatycznie dobry. Gdy zespol bedzie zly, to kierowca tez nie bedzie brylowal wynikami "
To na pewno, wszystko musi być idealne zgrane i panować całkowite zaufanie między zawodnikiem, a zespołem. Jazda kierowcy, współpraca z inżynierem, strategia, praca mechaników - wszystko musi być idealnie zgrane.
Najmniejszy błąd odbija się na wyniku końcowym, co nieraz już widzieliśmy podczas wyścigów.
PS:
Dobrze czytać Twoją opinię o danym torze i przygotowaniach poszczególnych zespołów, na tak wczesnym etapie GP ... Wtedy dalszą część weekendu wyścigowego oglądam pod kątem tego co napisałeś. I przyznam, że jest ciekawiej - na więcej szczegółów zwracam uwagę.
Dziękuję :-).
Pozdrawiam
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz