Mercedes ma sporo do przemyślenia w kwestii silników
Zespół Mercedesa mimo kolejnego świetnego wyniku Lewisa Hamiltona w kwalifikacjach do Grand Prix Włoch nie będzie miał spokojnej nocy.Przed kwalifikacjami zespół podjął decyzję o zapobiegawczej wymianie silnika i powrocie do starej specyfikacji układu napędowego używanego przez ekipę podczas poprzednich wyścigów. Tym samym Rosberg uniknął kary od sędziów, jednak jego silnik jest mocno wyeksploatowany i może mu grozić awaria.
Druga kwestia to nowy silnik zamocowany w bolidzie Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk bez problemów pokonał na nim dzisiejszy trening i relatywnie pewnie sięgnął po kolejne w tym roku pole position.
Szef działu sportów motorowych Mercedesa, Toto Wolff, przyznał że ekipa jeszcze nie ustaliła przyczyny awarii w bolidzie Nico Rosberga, ale jeżeli uzna, że podobny los może czekać motor zainstalowany w drugim bolidzie, może podjąć decyzję o wymianie silnika przed wyścigiem, co z pewnością będzie skutkowało startem z alei serwisowej.
„Nie wiemy jeszcze co spowodowało problem w bolidzie Nico, ale nie sądzimy, że ma to związek z osiągami” mówił Wolff. „Jeżeli chodzi o silnik Lewisa, nadal pozostaje dla nas on dużym znakiem zapytania. Nie wiemy co właściwie się wydarzyło i jakie ryzyko ponosi Lewis.”
„Jeżeli dojdziemy do wniosku, że jest to poważny problem i, że może on zagrażać wyścigowi Lewisa, będziemy rozważać możliwość jego wymiany.”
„Nasz bolid ma wspaniałe tempo i lepiej byłoby bezpiecznie rozegrać tę sprawę.”
komentarze
1. St Devote
"Nico was not down on power, he had handling problems – too much understeer, he complained about it. He couldn't get the car to handle properly for his way of driving and this made a huge difference." - Lauda o P4 Rosberga.
Czyli jednak wcale nie jest to żadne 10KM mniej. Nowa jednostka ma inną charakterystykę, ale widocznie na pojedynczym okrążeniu nie powinno być aż takiej różnicy jak sugerowałaby to pozycja Nico w kwalifikacjach.
2. modafi
Może jedzie z trochę skręconym silniku z uwagi na jego przebieg?
3. modafi
*silnikiem
4. dexter
@St Devote albo RyzyWuj
Ale to nie znaczy ze nowa specyfikacja silnika nie jest mocniejsza od starszej. I to wyraznie.
W czym lezal wczoraj glowny powod Nico Rosberga, napisalem pod innym tematem.
A fakt ze nowy silnik Mercedesa w porownaniu do wczesniejszej specyfikacji bedzie mial inna charakterystyke jest oczywista oczywistoscia. To jest nowa konstrukcja. Dla kierowcy i zespolu w takim przypadku na poczatku wazne jest aby poznac reakcje jednostki napedowej, czyli jak sie nowy silnik zachowuje. Kazda nowa konstrukcja jednostki napedowej bedzie walczyc z pewnymi chorobami dzieciecymi. Tutaj moze sie jeszcze duzo wydarzyc. W takim przypadku wiekszosc producentow nie chce swoich kart natychmiasc oficjalnie calkowicie odslonic i bedzie wzrost wlasnych ulepszen i wydajnosci bagatelizowal. W dodatku Ferrari wykonalo wyrazny krok do przodu uzywajacc swoj ja na to mowie talon na poprawki. Zmienione zostaly zalecenia co do ustawienia pochylu kol i cisnienia w oponie - taka sytuacja jednemu pomaga, drugiemu juz nie.
Jednostka napedowa ktora na karku posiada przebieg pieciu wyscigow, czyli taki silnik ktory jest do konca swojej zywotnosci eksplatowany w pewnym momencie nie bedzie posiadal dokladnie takiej samej mocy jak na poczatku. Choc, mowa jest tutaj o bardzo minimalnej roznicy.
Jest jeszcze jedna rzecz:
Masz do dyspozycji tylko dwa egzemplarze jednostki napedowej, powiedzymy jednostka „A“ i „ B“. Nagle okazuje sie ze w jednym z silnikow powiedzmy w silniku „A“ bedziesz mial wode w oleju - tak jak to bylo w przypadku Rosberga (dwie mozliwosci awarii: peknieta uszczelka pod glowica albo uszkodzony wymiennik ciepla). Na szybko nie jestes w stanie przeprowadzic dokladnej analizy,wymieniasz jednostke napedowa „A“ na starsza specyfikacje silnika.
Do kwalifikacji wysylasz kierowce na silniku „B“ z ryzykiem podobnobnego defektu silnika.
Co robisz, widzac ze silnik „A“ nie funkcjonuje tak jak trzeba? Odkrecasz w silniku „B“ pelny power, czy jednak z powodu calkowicie niewyjasnionej przyczyny defektu bedziesz bardziej ostrozny?
5. dexter
Edit: ekspolatowany - tak mialo byc
6. St Devote
@4. dexter albo RyzyWuj
> Ale to nie znaczy ze nowa specyfikacja silnika nie jest mocniejsza od starszej. I to wyraznie.
"Was not down on power" dokładnie to znaczy. Wybacz, ale mając do wyboru opinię szefa Mercedesa i twoją, wybieram tę pierwszą. Pisząc, że PU ma inną charakterystykę miałem oczywiście na myśli nie to, że nie jest taka sama, tylko że nie jest zwykłym przeskalowaniem wynikającym ze zwiększonej mocy ICE. Obstawiam, że raczej oferuje porównywalną moc przy mniejszych obrotach / zużyciu paliwa. Ale to oczywiście tylko czyste spekulacje.
> Co robisz, widzac ze silnik „A“ nie funkcjonuje tak jak trzeba? Odkrecasz w silniku „B“ pelny power, czy jednak z powodu calkowicie niewyjasnionej przyczyny defektu bedziesz bardziej ostrozny?
Rosberg zaliczył awarię przy tak małym przebiegu, że zabawy w skręcanie nie mają żadnego sensu. Prawdopodobnie trafił na wadliwe wykonanie części lub montaż i tyle. Obstawiam, że skoro Hamilton przejechał już 90% wyścigu, to jego jednostka nie ma tej wady.
7. St Devote
OMG, właśnie w tym momencie Rosberg sfajczył swój old-spec engine....
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz