FIA ponownie zabiera się za ograniczenia w komunikacji
Międzynarodowa Federacja Samochodowa zdecydowała się na ponowne zaostrzenie komunikacji między boksami a kierowcą.Ma to być krok w kierunku egzekwowania Artykułu 20.1 regulaminu sportowego, który stanowi, że „kierowca powinien prowadzić auto samodzielnie, bez pomocy z zewnątrz.”
Wszystkie inne komunikaty mają być uznawane za niezgodne z przepisami.
Poniżej prezentujemy pełną listę dozwolonych przez FIA komunikatów, które wejdą w życie od sezonu 2016:
- Wskazanie na krytyczny problem z bolidem, na przykład przebicie opony lub uszkodzenie *
- Wskazanie problemu z bolidem u innego zawodnika *
- Instrukcja zjazdu na aleję serwisową w celu naprawy lub wycofania bolidu
- Informacje sędziów wirażowych (na temat żółtych, czerwonych flag, przerwaniu procedury startowej lub inne informacje ze strony kontroli wyścigu) *
- Informacje o mokrym torze, oleju lub resztkach bolidów na poszczególnych zakrętach *
- Instrukcje o zmianie pozycji z innymi kierowcami * * - wskazówki te mogą być przekazywane kierowcy tylko wtedy, gdy znajduje się on w bolidzie i na torze, od czasu kiedy po raz pierwszy opuścił garaż po tym jak została otwarta aleja serwisowa w dniu wyścigu do czasu jego rozpoczęcia.
- Potwierdzenie, że kierowca usłyszał informację
- Szczegóły dotyczące czasu sektora lub okrążenia
- Czas okrążenia rywala
- Straty do rywala podczas treningów i wyścigu
- ”Naciskaj mocno”, „naciskaj teraz”, „będziesz ścigał się z xx” lub podobne
- Pomoc przy ostrzeganiu przed ruchem na torze podczas treningów i wyścigu
- Podawanie straty do innych bolidów podczas kwalifikacji, aby lepiej ustawić kierowcę do wykonania czystego okrążenia
- Wybór ogumienia na następny pit stop
- Informacja o liczbie pokonanych przez zawodnika okrążeń na zestawie opon podczas wyścigu
- Specyfikacja ogumienia rywala
- Informacje dotyczące prawdopodobnej strategii rywala
- Informacje o okienku neutralizacji toru samochodem bezpieczeństwa
- Informacje o wykroczeniach kierowcy lub jego rywala, na przykład: ominięcie szykany, wyjazd poza tor, informacje o nałożeniu kar czasowych itp.
- Informacje o tym, że system DRS jest aktywny lub nieaktywny
- Informacje o awarii systemu DRS
- Informacje o zmianie kąta przedniego skrzydła podczas kolejnego pit stopu
- Przelewanie oleju
- Informacje o czasie zjazdu na aleję serwisową
- Przypominanie o uważaniu na białe linie, pachołki oraz sygnalizację zjazdu na mostek pomiaru wagi, gdy kierowca zjeżdża do boksów
- Przypominanie o granicach toru
- Przekazywanie informacji od kontroli wyścigu
- Informacje dotyczące uszkodzenia bolidu
- Przekazywanie informacji o liczbie pozostałych okrążeń wyścigu
- Przekazywanie sekwencji testowych podczas treningu, np.: mapowanie aerodynamiki.
- Informacje o pogodzie
Dodatkowo od Grand Prix Belgii FIA wprowadziła ograniczenia w kwestii pomocy inżynierów w ustawieniach sprzęgła podczas startu wyścigów, szykując kolejne zmiany w tym zakresie na sezon 2016.
Obecnie bolidy Formuły 1 mogą korzystać podczas startu z dwóch układów sprzęgła. W sezonie 2016 dwa sprzęgła cały czas będą dozwolone jednak podczas startu będzie można korzystać z tylko jednego. FIA zapowiada także wprowadzenie standardowego sprzęgła dla wszystkich ekip od sezonu 2017.
komentarze
1. Michael Schumi
Jakie więc przykładowe komunikaty zostały zabronione? Tu są wypisane te dozwolone.
2. RyżyWuj
@1 Zabroniono następujących komunikatów:
1. Alonso is faster than you.
2. Leave me alone, I know what I'm doing.
3. Ring ding ding ding ding di ring.
4. So I have to let him pass... Really? You are idiots! Good grief, boys!
Vettel poza punktem nr 3 dostał również indywidualny zakaz komunikowania się przez radio po włosku.
3. Greek
"Naciskaj" to nie jest najszczęśliwsze tłumaczenie. Bardziej pasowałoby "ciśnij".
@Ryży
Vettel nie komunikuje się po włosku, tylko on szprecha po włoskiemu.
4. cinaw
Niedługo trzeba będzie kończyć studia o kierunku F1 aby zrozumieć cały regulamin.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz