Ilien wie jak poprawić dźwięk V6 turbo
Słynny konstruktor silników, Mario Illien uważa, że zna sposób na poprawę dźwięków wydawanych przez obecne jednostki napędowe V6 turbo.Bernie Ecclestone cały czas uważa to za priorytetową kwestię, jednak mimo przeprowadzania w tym temacie różnych testów w sezonie 2014, nowy sezon Formuła 1 rozpocznie również z cichszymi jednostkami napędowymi.
Mario Illien stwierdził w wywiadzie dla serwisu Auto Motor und Sport, że istnieją w miarę proste sposoby na poprawę dźwięków wydobywających się z V6.
Jedną z głównych przyczyn dla których silniki brzmią tak cicho Illien wymienia ulokowanie zaworu wastegate: „Nie wypuszcza on powietrza do atmosfery, ale do wydechu, który jest bardzo długi i dość gruby przez co dźwięk w nim zanika.”
Zdaniem Illiena dodanie dodatkowego, pracującego niezależnie zaworu, który wyprowadzałby nadmiar powietrza bezpośrednio na zewnątrz sprawiłoby, że dźwięk byłby lepiej słyszalny.
Szwajcar zaznaczył jednak, że to rozwiązanie poprawiałoby dźwięk jedynie przy spełnieniu określonych warunków pracy, np. w chwilach,gdy akumulatory są w pełni naładowane, poza tym dodał, że FIA określa w przepisach położenie zaworu wastegate.
„FIA prawdopodobnie obawiała się, że zespoły mogłyby wykorzystać ten obszar do trików aerodynamicznych.”
Illien dodał, że sytuację poprawić mógłby także krótszy wydech, podczas gdy typowe dla silników turbo świsty mogłyby być lepiej słyszalne przy wprowadzeniu podwójnego układu turbo.
Zdaniem konstruktora na dźwięk V6 ma też istotny wpływ ograniczenie przepływu paliwa, którego podniesienie szłoby w parze z podniesieniem głośności jednostek.
komentarze
1. mazur81
Biturbo...? Nice :)
Do tego zwiększenie ilośći paliwa oraz jego przepływu, przez co silniki mogły się kręcić wyżej i już mamy piękny dźwięk i moce grubo ponad 1000 kucy. Jestem za!
2. Skoczek130
Chodzi o jakoś, która należy do kiepskich... ;) Moim zdaniem tylko zwiększenie obrotów by coś pomogło. A przez szereg ograniczeń nie kręciły się nawet do 15 tysięcy... ;]
3. Święty
Z gówna bata nie ukręcisz...
4. RyżyWuj
Nie ma sensu grzebać w sprzęcie dla kilku tysięcy przygłuchych fanów na trybunach. Lepiej nająć jakichś ekspertów od dźwięku cyfrowego i niech nałożą V8 na sygnał transmisji.
5. Skoczek130
@RyżyWuj - F1 i tak zakłamuje rzeczywistość sportową, bo jej po prostu nie oddaje. Twój byłby już kompletną profanacją idei sportu... ;)
6. devious
"Jedną z głównych przyczyn dla których silniki brzmią tak cicho Illien wymienia ulokowanie zaworu wastegate: „Nie wypuszcza on powietrza do atmosfery, ale do wydechu, który jest bardzo długi i dość gruby przez co dźwięk w nim zanika.”
Zdaniem Illiena dodanie dodatkowego, pracującego niezależnie zaworu, który wyprowadzałby nadmiar powietrza bezpośrednio na zewnątrz sprawiłoby, że dźwięk byłby lepiej słyszalny.
(...)
Zdaniem konstruktora na dźwięk V6 ma też istotny wpływ ograniczenie przepływu paliwa, którego podniesienie szłoby w parze z podniesieniem głośności jednostek."
To nie wiedziałem, że trzeba być inżynierem F1 by do takich wniosków dość :)
Sam na to wpadłem jakieś 10 miesięcy temu i opisywałem na tym forum a specjalnie na silnikach F1 i ogólnie mechanice się nie znam - a miałem dokładnie takie same przemyślenia jak pan Illien - że trzeba zwiększyć przepływ paliwa i dodać jakiś zawór upustowy by "odetkać" wydech :) Swoje przypuszczenia oparłem na tzw. "nosie" czy też zdrowym rozsądku - dobrze wiedzieć, że wszystko z nim nadal w porządku! :)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz