Statystyka Pirelli po testach w Jerez
Nowa era Formuły 1 rozpoczęła się od czterodniowych testów w Jerez (po których nastąpią dwie kolejne czterodniowe sesje, rozpoczynające się w drugiej połowie lutego w Bahrajnie), w czasie których zespoły po raz pierwszy sprawdzały swoje nowe samochody oraz ogumienie na sezon 2014.Mimo tego zespoły i tak były w stanie sprawdzić po raz pierwszy tegoroczną gamę opon Pirelli, z nowymi mieszankami i konstrukcjami. Drugiego dnia, który został wyznaczony do testowania ogumienia na mokrym torze, sprawdzono także nowe przejściowe opony Cinturato „zielone” oraz deszczowe Cinturato „niebieskie”. Kolejną okazją był piątek, kiedy ponownie padało.
Pirelli przywiozło do Jerez także zapowiadaną „zimową” wersję twardej mieszanki, która miała umożliwić zespołom przejechanie jak największego dystansu przy niskich temperaturach (które spadły aż do sześciu stopni Celsjusza).
TESTY W PUNKTACH:
- Pierwszy dzień testów był bardzo spokojny: ośmiu kierowców pokonało we wtorek zaledwie 93 okrążenia. Potem akcja na torze nabrała tempa i zespoły próbowały wykonywać długie przejazdy. Najbardziej pracowity był ostatni dzień testów, kiedy przejechano 688 okrążeń.
- W Jerez każdy zespół miał do dyspozycji maksimum 25 kompletów opon. Ogółem 18 z nich zostało wybrane przez Pirelli (sześć „zimowych”, cztery twarde, dwa pośrednie i po trzy przejściowe oraz deszczowe). Każdy zespół mógł następnie wybrać sobie siedem kolejnych zestawów, co łącznie dało 25 kompletów na samochód. Ogółem każdy zespół podczas testów w sezonie 2014 może wykorzystać 135 zestawów ogumienia.
- Ze względu na dużą liczbę nowych zmiennych i bardzo szeroką rozpiętość w czasach okrążeń podczas czterech dni, rezultaty uzyskiwane na poszczególnych mieszankach nie mają większego znaczenia. Więcej miarodajnych danych na temat pracy opon otrzymamy po Bahrajnie, gdzie dodatkowo spodziewana jest obecność wszystkich zespołów.
WIĘCEJ FAKTÓW Z TESTÓW:
- W jazdach testowych na torze Jerez wzięło udział 22 kierowców, którzy łącznie pokonali 1470 okrążeń – czyli 6509 kilometrów.
- Rok temu o tej samej porze przejechano w Jerez 3531 okrążeń – czyli 15 634 kilometrów.
- Najlepszy czas okrążenia w Jerez wykręcił Kevin Magnussen z McLarena, z uzyskanym w czwartek wynikiem 1.23,276. Dla porównania, rok temu najlepszy rezultat uzyskał Felipe Massa z Ferrari: 1.17,879.
- Największą liczbę okrążeń ma na swoim koncie Nico Rosberg z Mercedesa: 188.
CZASY OKRĄŻEŃ:
Dzień 1
1. Kimi Raikkonen, Ferrari 1.27,104 „zimowe” nowe
2. Lewis Hamilton, Mercedes 1.27,820 „zimowe” używane
3. Valtteri Bottas, Williams 1.30,082 „zimowe” używane
Dzień 2
1. Jenson Button, McLaren 1.24,165 pośrednie nowe
2. Kimi Raikkonen, Ferrari 1.24,812 pośrednie używane
3. Valtteri Bottas, Williams 1.24,344 „zimowe” nowe
Dzień 3
1.Kevin Magnussen, McLaren 1.23,276 pośrednie nowe
2. Felipe Massa, Williams 1.23,700 twarde używane
3. Lewis Hamilton, Mercedes 1.23,952 pośrednie nowe
Dzień 4
1. Felipe Massa, Williams 1.28,229 twarde nowe
2. Fernando Alonso, Ferrari 1.29,145 pośrednie używane
3. Daniel Juncadella, Force India 1.29,457 miękkie nowe
komentarze
1. KowalAMG
Gdyby jeździł rbr i LOTUS To dane byłyby podobne do tych z tamtego roku .
2. Fan232
Usunięty
3. Michael Schumi
Willams jako jedyny kończył każdy dzień w czołowej trójce. Bardzo chcę, by ten sezon pojechali równie wspaniale, co w testach.
4. waterball
Ciekawe, że Williams (Massa) dobrze "czuje się" na twardych oponach uzyskując czasy porównywalne przez innych na miękkich.
5. sliwa007
1. KowalAMG Z Lotusem i RBR +200 kółek, a to i tak zaledwie połowa tego co przejechali rok temu. Zresztą Red Bull był na testach więc nie wiem czemu ich pomijasz, to że mało przejechali jeszcze mocniej podkreśla powagę sytuacji a Lotus (zapewne z silnikiem Renault) raczej podzieliłby ich los.
Weź też pod uwagę, że jeździli na skręconych silnikach a to oznaczało mniej awarii i wypadków, które zazwyczaj kończą się czasochłonnymi naprawami...
6. expel
Od dawna szukam informacji i potwierdzenia tego co się mówiło jakieś pół roku temu o możliwości zakładania różnych mieszanek na osie tj. na przód załóżmy miękką a na tył twardą. Weszło to w końcu w życie?
7. Nietoperz3
mam nadzieje że te testy w Jerez to początek odrodzenia i nowej ery Williamsa. Obecność Massy motywuje.
8. kempa007
6. expel nie bedzie czegos takiego, najwyzej Pirelli stworzy dwierozne mieszanki i oznaczy je jednym kolorem...
9. wheelman
Różnych mieszanek na osie? Cooooo? Nie pomyliło ci się czasem z możliwością zamiany kół na osiach używanego już jednego zestawu opon (np. przednia prawa bardzo zużyta więc przednią prawą nakładamy na lewą oś). Sam nie wiem, ale o zakładaniu różnych typów mieszanek na osie chyba nigdy nie było mowy, aż abstrakcyjnie to brzmi dla mnie. Chyba właśnie chodziło o to, żeby np. z dwóch dajmy na to twardych zestawów, gdzie opony na prawej osi są zajechane, wziąć opony z lewej osi i zrobić z tego jeden zestaw, na którym jeszcze można komfortowo pojeździć. Jeśli się mylę niech ktoś lepiej zorientowany sprostuje.
10. tasm.dis
@9 chyba pomyliłeś oś z półosią. To są niby slicki ale nie wiem czy możliwa by była zamiana lewej na prawą. Jakbym miał obstawiać wewnętrzna struktura wymaga ułożenia w odpowiednim kierunku (i zwrocie ;)) ale pewny nie jestem, Co do różnych mieszanek na różne osie to o ile w WRC coś takiego widziałem to nie w formule 1.
11. kowal3r
@9 opony w F1 sa kierunkowe wiec nie ma szans przekladania z lewej na prawa
12. tasm.dis
@11 Masz gdzieś w zanadrzu jakieś informacje na ten temat dokładniejsze ? Ja też tak obstawiałem ale nie mam żadnego artykułu pod ręką i jedyną dla mnie sugestią jest to że mają oznaczenia L,P a ciekawe jest to bo oczywiście dla opon bieżnikowanych łatwo jest uzasadnić to że opony są kierunkowe ale dla slicków już trochę trudniej .
13. Adek_82
Czasy okrążeń. Dzień drugi.
kempa ale przestawily ci sie czasy albo nazwiska Kimiego i Bottasa.
A nie bylo przypadkiem mowy o zamianie stron w tym sezonie przez niektore zespoly?
Jesli mnie pamiec nie myli to szczegolnie po silverstone gdzie opony wybuchaly Pirelli podawalo, iz poza ostrym kraweznikiem ktory przecinal opone ti zespoly zamienialy wlasnie stronami opony co pozniej zdaje sie FIA zakazala...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz