Whiting: kontrola wyścigu nie wpłynie na wyniki
Formuła 1 powoli wkracza w kolejny sezon, podczas którego wprowadzonych zostało sporo zmian. Charlie Whiting delegat techniczny FIA oraz dyrektor wyścigów F1 w obszernym wywiadzie wyjaśnia jak działać będzie ruchome tylne skrzydło oraz podsumowuje pozostałe zmiany na sezon 2011.Charlie Whiting: Przy każdym skrzydle znajduje się siłownik, który cały czas jest pod kontrolą kierowcy, niemniej może zostać użyty tylko wtedy kiedy pokładowa elektronika (standardowe ECU [Centralna Jednostka Sterująca] FIA) powiadomi kierowcę, że może go użyć.”
„Odległość do bolidu z przodu zostanie sprawdzona przed prostą, na której system może być aktywowany, gdy bolid z tyłu traci mniej niż sekundę (która będzie sprawdzana przez pętle czasowe zainstalowane na torze), wtedy kierowca otrzyma sygnał, że jego system jest uzbrojony, niemniej będzie mógł go użyć jedynie wtedy gdy przekroczy wyznaczony punkt na prostej. Ten punkt prawdopodobnie będzie znajdował się 600 metrów przed punktem hamowania do następnego zakrętu, niemniej to może zostać dostrojone według danych zebranych podczas testów i treningów.”
Czym spowodowane było wdrożenie tej zasady?
„To była propozycja złożona do FIA przez zespoły, mająca na celu poprawę możliwości wyprzedzania, tak, aby zbytnio nie ułatwiać go. FIA zawsze z przychylnością wysłuchuje sugestii mających na celu poprawę spektaklu, a my dostrzegliśmy rozwiązanie, które zadowoli zarówno zespoły, jak i kibiców.”
Czy nie obawiasz się, że to wprowadzi zamieszanie wśród kibiców?
„Nie ma powodu, aby sądzić, że wprowadzi to zamieszanie wśród kibiców. Praca skrzydła tak jak została opisana powyżej jest prosta, na torze będą znajdowały się oznaczenia (linie), które będą wskazywały obszar, w którym odległość bolidów jest mierzona oraz linie w poprzek toru, gdzie kierowcy będą mogli swój uzbrojony system uruchomić. Co więcej, do telewizji będzie wysyłany sygnał za każdym razem, gdy system jest uzbrojony i zostanie to wyświetlone widzom.”
Nie poruszają ciebie komentarze, że kontrola wyścigu będzie wpływać na wynik wyścigu?
„Jak wyjaśniłem powyżej, kontrola wyścigu nie ma wpływu na wynik wyścigu. Bolidy po prostu muszą znaleźć się sekundę za innym bolidem, system zostanie uzbrojony automatycznie i kierowca może użyć go we wcześniej zdefiniowanej strefie. Nie ma możliwości, aby kontrola wyścigu mogła tutaj coś wprowadzać.”
Jak powstrzymać kierowców, przed jazdą tuż za liderem, aby na ostatniej prostej go wyprzedzić?
„Jeżeli bolid jest wstanie znaleźć się sekundę za liderem wchodząc w ostatni zakręt ostatniego okrążenia mało prawdopodobne jest, że uda mu się wyprzedzić przed linią końcową. Jeżeli bolid jest w stanie znaleźć się w odległości jednej sekundy od innego bolidu, kierowca będzie miał otwartą okazję bez względu na relatywne pozycje wyścigowe.”
Jak ta aktywacja/ czynność wpłynie na prędkość bolidu? Czy prawdą jest, że nastąpi wzrost prędkości o 6 -7 km/h lub więcej?
„Z symulacji, które do tej pory wykonaliśmy różnica między bolidem bez i z aktywnym DRS (System Redukcji Oporu- ruchome tylne skrzydło) będzie wynosić około 10 -12 km/h pod koniec prostej.”
Czy rozważaliście problem z niezawodnością? Wszystkie systemy elektroniczne czasem psują się?
„Napisaliśmy oprogramowanie, które pozwala kierowcy ‘nadpisać’ system, gdy dla przykładu pomiar odległości z jakiegoś powodu zawiedzie. Ta procedura będzie jedynie możliwa do wykorzystania, gdy zespół dostanie określone instrukcje do jej wykonania od dyrektora wyścigu. Będą wysokie kary za bezpodstawne użycie jej.”
Kiedy dokonacie ostatecznego wyboru co do kształtu nowego systemu?
„Po zebraniu informacji, których potrzebowaliśmy podczas ostatniego testu, powinniśmy uporać się z tym w ciągu najbliższych dni, w trakcie których poinformujemy zespoły.”
Czy FIA przeznaczy sesję testową na rozwój nowego systemu?
„To było poddane dyskusji, ale decyzja jeszcze nie zapadła. Przedyskutujemy możliwość wykorzystania sesji treningowej w Melbourne z ekipami na dzień przed pierwszym treningiem.”
Jak ruchome tylne skrzydło wpłynie na KERS?
„DRS nie wpłynie na system KERS w żaden sposób, ten ostatni może zostać użyty przez kierowców w każdej chwili, kierowca jadący z tyłu może oczywiście użyć obu systemów, niemniej są to dwa niezależne układy.”
Jak sądzisz, jak nowe zasady wpłyną na prowadzenie auta, a w szczególności jak wpłyną na opony, mając na uwadze, że jest to pierwszy sezon dla Pirelli?
„Sądzimy, że będzie to miało znikomy wpływ lub w ogóle go nie będzie na opony, gdyż poziom siły dociskającej powinien być na normlanym poziomie, gdy opony są obciążone bocznie. Niemniej ten czynnik będziemy mogli właściwie ocenić dopiero po jakimś czasie użytkowania nowego systemu.”
Jakie inne zmiany są przygotowane na sezon 2011?
- zakaz stosowania podwójnych dyfuzorów;
- zakaz stosowania F-ductu;
- bardziej zaostrzony test uginania się przedniego skrzydła i przedniej części podłogi;
- dodatkowa linka przy każdym kole [zabezpieczająca przed urwaniem w trakcie wypadku];
- panele ochronne załączone do monocoque’u wokół nóg kierowcy;
- dodatkowy test obciążenia każdego podwozia w punkcie pod bolidem, gdzie siedzi kierowca;
- skrzynie biegów będą musiały wytrzymać pięć zamiast czterech wyścigów;
- wprowadzenie zasady 107 %, stanowiących minimum kwalifikacyjne.
komentarze
1. pusze1
Witam --- a co z kierowcą wyprzedzanym,jeżeli bolid znajdujący się niecałą sekunde przed bolidem otrzyma zgode na użycie tylnego skrzydła do wyprzedzenia na prostej,to czy bolid wyprzedzany też będzie mugł użyc tylnego skrzydła celem obrony pozycji. czy ktoś może wyjaśnic.
2. fanAlonso=pziom
pożyjemy zobaczymy
3. kempa007
1. pusze1 przeczytaj uwaznie informacje o zasadach dotyczacych DRS albo sprecyzuj o co chodzi. Tylne skrzydło tylko wyprzedzajcy moze uzyc, broniacy sie nie moze- chyba ze dojdzie do sytuacji "pociagu", w ktorej wszyscy beda jechac w odleglosci mniejszej niz sekunda, wtedy tylko maruder z przodu nie bedzie mogl uzyc skrzydla- normalknie maskara moze byc- jak sobie przypomne jakie pociagi widzialem w minionym sezonie... :-)
4. Grzesiek 12.
Sam Whiting nie wierzy w to co mówi ....
5. slawas1
nie ma co mówić ale na poziom niewiadomych na pewno nie będziemy narzekać
6. pusze1
3 kempa007 --- dzięki za info.
7. Jacko
A w którym momencie broniący się jest już wyprzedzony? Jeżeli kierowca wyprzedzający jest metr z przodu, to de facto jest już prowadzącym ;) Kierowcy wyprzedzani mogą kontratakować z użyciem tego systemu jeszcze na tej samej prostej? A może dopiero na następnej?
8. kempa007
7. Jacko kurcze ludzi co w tym przepisie jest takiego trudnego- wyprzedzany bedzie mogl dopiero skorzydtac z systemu na kolejnym kolku, gdy bedzie w strefie pomiarowej ponizej 1 sekund za tym ktory go przed chwila wyprzedzil...
9. jacek75.34
To mi trochę przypomina death race
10. DanielloooS
Witam,
Ciekawe jak będzie roziązywana sytuacja kiedy będą trzy bolidy gdzie 2 do 1 i 3 do 2 będą miały poniżej sekundy straty. Czy bolidy 2 i 3 będą mogły jednocześnie użyć DRS? Jak rozumiem 2 wyprzedzi 1 ale czy 3 może użyć DRS? W końcu 3 do 2 też ma poniżej sekundy. A jeśli tak i bolid 2 i 3 mogą używać DSR to czy 3 da radę wprzedzić również 1 (tak na "trzeciego"). Nie wiem czy nie skomplikowałem za bardzo, ale taka sytuacja jak najbardziej jest realna na torze.
11. azazel
Jeszcze ciekawsza sytuacja może być, gdy okaże się, że na ostatnim okrążeniu lepiej jest być 2, niż 1 i kierowcy będą "czarować" się jak kolarze. :)
12. M@teuka
przecierz te zasady są żałosne tak jak i to skrzydło. Wystarczyłby mocniejszy KERS.
13. mattimek
10.
2 i 3 będzie mógł skorzystać z DRS, ale faktycznie nie wiem czy 3 może wyprzedzić pierwszego (bo raczej w punkcie pomiaru czasu miał do niego ponad 1 sek. straty)
14. BartK
Najbardziej poszkodowany w tym wszystkim będzie LIDER wyścigu bo podejrzewam że KERS + DRS na prostej dadzą całkiem dużo..... a jemu tylko KERS zostanie. Moim zdaniem przekombinowane ....
15. pz0
3. kempa007 - Właśnie na coś takiego czekam, taka walka w pociągu, może być arcyciekawie
13. mattimek - a dlaczego nie? Wyrażnie jest napisane że może użyć w strefie wyprzedzania, a nie że do momentu wyprzedzenia. Wygląda jednak na to że aż tak łatwo nie będzie, bo strefa w której będzie można użyć ustrojstwa będzie dopiero na końcu prostej, więc i tak do wyprzedzania niezbędne będzie idealne wyjście z zakrętu by już na początku prostej wypracować lekką przewagę prędkości, a pod koniec tejże prostej wygasić skrzydło by zakończyć manewr. Wyprzedzenie dwóch i tak będzie bardzo trudne ale liczę że takie sytuacje również będą miały miejsce.
16. Pawelec79
Jak dla mnie im mniej głupich przepisów tym lepiej. Im coś jest prostsze tym lepsze. Przepisy powinny być tylko co do bezpieczeństwa reszta....hulaj dusza piekła nie ma :)
17. tado
myslalem ze gry robi sie na zasadach danej dyscypliny sportowej,a tu prosze F1 czerpie z gier ,brawo czekam na karabiny i rakiety
18. tado
Ale bedzie sezon!!!!
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz