- Bolid: Mercedes AMG W11
- Opony: Pirelli
- Silnik: Mercedes-AMG F1 M11 EQ Performance
Zespoły F1 - Mercedes
Zespoły F1

Kierowcy
Opis
Mercedes- Benz dołączył do Formuły 1 w 1954 roku. Menadżerem zespołu był Alfred Neubauer, a do wyścigów przygotowano bolid Mercedes W196. W połowie sezonu do teamu dołączył mistrz świata z 1951 roku, Juan Manuel Fangio, który zadebiutował w Grand Prix Francji. Zespół odniósł natychmiastowy sukces, zajmując dwa pierwsze miejsca na podium- zwyciężył Argentyńczyk, a drugi był Karl Kling. Do końca sezonu Fangio triumfował jeszcze trzykrotnie, co pozwoliło mu sięgnąć po mistrzowską koronę.
Rok później niemiecka ekipa wciąż pozostawała na szczycie. Ciągłe prace nad udoskonalaniem W196 przynosiły efekty, a zespół zaczął dominować. Fangio wygrywał w Argentynie, Holandii, Belgii i we Włoszech, co pozwoliło mu ponownie triumfować w klasyfikacji generalnej. Nowy członek teamu, Stirling Moss, wygrał swój domowy wyścig w Wielkiej Brytanii, a sezon zakończył tuż za Argentyńczykiem. Mistrzostwa przyćmiła katastrofa w 24- godzinnym Le Mans, w którym zginęło ponad 80 osób. Tragedia doprowadziła do odwołania czterech wyścigów w sezonie i do wycofania się niemieckiej ekipy ze sportów motorowych, w tym z Formuły 1.
Mercedes - Benz powrócił do Formuły 1 jako dostawca silników w 1994 roku. Przez jeden sezon dostarczał jednostek napędowych Sauberowi, by rok później rozpocząć bardzo udaną, 20- letnią współpracę z McLarenem. W 2009 roku podpisał umowę z zespołami Brawn GP i Force India. W 2014 roku z usług niemieckiego dostawcy zaczął korzystać Williams. Przed sezonem 2015 ogłoszono zakończenie współpracy z McLarenem i rozpoczęcie z teamem Lotus F1. W 2016 roku Mercedes dostarczał silniki Manorowi.
Zespół Mercedesa ponownie związał się z Formułą 1 po tym, jak ich właściciele, Daimler AG kupili udziały mniejszościowe w zespole Brawn GP. Ekipa kontynuowała pracę w siedzibie w Brackley, umieszczonej w pobliżu fabryki silników Formuły 1 w Brixworth, należącej do Mercedesa. Szefem zespołu pozostał Ross Brawn. Po zmianie właściciela team podpisał umowę sponsorską z Petronasem i od tej pory zmienił nazwę na Mercedes GP Petronas Formula One Team.
Ekipa wywodzi się z Tyrell Racing, który rywalizował w F1 w sezonach 1970-1998, następnie został wykupiony przez British American Tobacco. W 1999 roku nazwa zespołu została przekształcona na British American Racing, który rozpoczął współpracę z Hondą. Gdy BAR wycofał się z F1, team przemianowano na Honda Racing F1 Team w 2006 roku. Następnie, w 2008 ekipa trafiła w ręce Rossa Brawna i otrzymała nazwę Brawn GP. W 2009 roku team wygrał mistrzostwo konstruktorów, a Jenson Button mistrzostwo kierowców. Po raz pierwszy w historii Formuły 1 debiutująca ekipa zdobyła oba tytuły.
Na sezon 2010 wybrano dwóch niemieckich kierowców: Nico Rosberga oraz siedmiokrotnego mistrza świata, Michaela Schumachera, który powrócił do sportu po trzech latach. Zespół nie był w stanie kontynuować zwycięskiej passy swojego poprzednika i odstawał od trzech czołowych ekip. Schumacher zaliczył rozczarowujący powrót, przegrywając ze swoim partnerem zespołowym i ani razu nie stając na podium, przy trzech finiszach w czołowej trójce Rosberga. Team zakończył zmagania na czwartym miejscu w klasyfikacji konstruktorów z dorobkiem 214 punktów.
W kolejnym sezonie skład kierowców nie uległ zmianie. Samochód nie był tak konkurencyjny, a Rosbergowi i Schumacherowi zdarzały się błędy, przez co żaden z nich ani razu nie startował z pole position, nie stanął na podium ani nie odniósł zwycięstwa. Ekipa ponownie uplasowała się na czwartym miejscu w klasyfikacji ogólnej, tym razem z dorobkiem 165 punktów, a Rosberg znowu okazał się lepszy od doświadczonego Schumachera.
W sezonie 2012 zmianie uległa nazwa ekipy. Usunięto GP i dodano AMG, by w rezultacie otrzymać Mercedes AMG Petronas F1. Zarówno Rosberg, jak i Schumacher utrzymali swoje miejsca w zespole. Podczas wyścigu w Chinach, młodszy z kierowców wywalczył pole position, które było pierwszą wygraną sesją kwalifikacyjną dla zespołu od czasów Fangio w 1955 roku. Schumacher był trzeci, jednak kara przesunięcia dla Lewisa Hamiltona oznaczała, że przedstawiciele Mercedesa zajmą pierwszy rząd przed startem wyścigu. W ten weekend zespół zapewnił sobie także pierwsze zwycięstwo po 57 latach, gdy Rosberg jako pierwszy zameldował się na mecie. Team zakończył zmagania na piątej pozycji z dorobkiem 162 punktów, a Schumacher ponownie uległ Rosbergowi w klasyfikacji kierowców.
28 września 2012 roku ogłoszono, że Lewis Hamilton podpisał kontrakt z zespołem i będzie partnerem Nico Rosberga od 2013 roku. W maju, podczas weekendu w Monako niemiecki kierowca zdobył pole position i dał zespołowi pierwszą wygraną w sezonie. Następne podium dla zespołu wywalczył Hamilton, finiszując na trzeciej pozycji w Monako. Rosberg dołożył wygraną w Wielkiej Brytanii a Brytyjczyk na Węgrzech, triumfując po raz pierwszy dla Mercedesa. Zespół zdobył 360 punktów i zakończył zmagania na drugim miejscu w klasyfikacji konstruktorów.
W sezonie 2014 obaj kierowcy pozostali w niemieckim teamie. Rosberg wygrał już pierwszą rundę w Australii, a Hamilton zwyciężył w Malezji, wyprzedzając swojego niemieckiego partnera zespołowego. Był to pierwszy finisz na dwóch czołowych miejscach dla ekipy od sezonu 1955. Podczas weekendu w Rosji team zapewnił sobie mistrzostwo konstruktorów. Mercedes zdominował pierwszy rok ery V6 turbo, wyprzedzając drugiego Red Bulla aż o 296 punktów. Ekipa mogła się także cieszyć mistrzostwem kierowców, które wywalczył Lewis Hamilton.
Sezon 2015 nie przyniósł zmian ani w składzie kierowców, ani w pozycji zespołu w tabeli. Ponownie podczas wyścigu w Rosji ekipa zapewniła sobie pierwsze miejsce w klasyfikacji konstruktorów, a po wyścigu w USA Hamilton mógł świętować drugi z rzędu i trzeci w karierze tytuł wśród kierowców.
Rok 2016 to trzecie z rzędu mistrzostwo dla Mercedesa. Imponująca liczba 19 zwycięstw w 21 wyścigach potwierdziła dominację ekipy. Tym razem jednak to Nico Rosberg został mistrzem świata, wyprzedzając Hamiltona o 5 punktów. Niemiec tuż po zakończeniu sezonu zaskoczył wszystkich i ogłosił odejście z Formuły 1.
W styczniu 2017 roku potwierdzono, że partnerem zespołowym Hamiltona zostanie Valtteri Bottas. Brytyjski kierowca GP3, George Russel został włączony do juniorskiego programu ekipy z Brackley. W październiku tego roku team zapewnił sobie czwarty z rzędu triumf w klasyfikacji konstruktorów. Tydzień później Lewis Hamilton został pierwszy brytyjskim kierowcą, który posiada na swoim koncie cztery mistrzowskie tytuły.
W sezonie 2018 zespół pozostał przy ubiegłorocznym składzie kierowców. Mercedes dalej dominował na torach, ale już nie w takim stopniu jak wcześniej. Wiele problemów, zwłaszcza na początku sezonu zapewniło mu powracające do gry Ferrari. Ostatecznie jednak w końcówce sezonu Mercedes zdecydowanie zdominował rywalizację zapewniając sobie tytułu w obu klasyfikacjach.
Wiadomości związane

Russell: nie myślę o awansie do Mercedesa
2021-01-13

Russell nigdy nie był na "radarze" Red Bulla
2021-01-01

Brawn: Verstappen miał pecha w tym sezonie
2020-12-27

Russell: w Mercedesie dostałem cenną lekcję
2020-12-27