Potężne zmiany aerodynamiczne jakie pojawią się w Formule 1 od sezonu 2026 sprawiają, że znaczenia nabierają ograniczenia dotyczące rozwoju aerodynamiki.
FIA w 2021 roku wdrożyła system tzw. suwaka aerodynamicznego, który dynamicznie zwiększa lub ogranicza możliwość wykorzystania przez zespoły zasobów w tunelu aerodynamicznym oraz symulacjach CFD.
W myśl tej zasady najlepszy zespół może spędzić w tunelu aerodynamicznym i symulacjach CFD najmniej czasu, a najsłabszy najwięcej. Takie podejście w teorii ma stopniowo wyrównywać stawkę.
Limity wykorzystania zasobów są aktualizowane dwa razy na rok i określa się je na podstawie pozycji zajmowanej przez dany zespół w mistrzostwach konstruktorów.
Ekipa McLarena z tego powodu będzie miała w pierwszej połowie przyszłego roku najmniej czasu na pracę w tunelu aerodynamicznym i CFD, ale jej sytuacja względem poprzedniego półrocza nie ulegnie zmianie, gdyż po GP Kanady (moment przeliczenia poprzedniego suwaka) również znajdowała się na pozycji lidera mistrzostw.
Podobnie z reszta jest w przypadku drugiego w tym zestawieniu Mercedesa, który będzie miał 5 procent więcej czasu niż McLaren. Bez zmian ze względu na zajmowanie tej samej pozycji w mistrzostwach dostęp do zasobów będą miały ekipy Williamsa oraz dwa najsłabsze zespoły w stawce: Sauber i Alpine. Dołączający do stawki Cadillac z automatu otrzyma największa możliwość rozwoju.
Tylko dwa zespoły po minionym półroczu zyskają nieco więcej czasu na swój rozwój. Spadek z trzeciego na czwarte miejsce w mistrzostwach sprawia, że Ferrari będzie mogło poświęcić na pracę w tunelu aerodynamicznym i CFD 5 procent więcej czasu. Największy wzrost zaliczy jednak Haas, który na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy stracił aż dwie pozycje w klasyfikacji konstruktorów.
Poniżej przedstawiamy aktualną tabelę suwaka aerodynamicznego. (kliknij, aby zobaczyć poprzedni układ).
| Poz. | Zespół | % prac w tunelu | sesje w tunelu | sesje CFD |
| 1 | McLaren | 70% | 224 | 1400 |
| 2 | Mercedes | 75% | 240 | 1500 |
| 3 | Red Bull | 80% | 256 | 1600 |
| 4 | Ferrari | 85% | 272 | 1700 |
| 5 | Williams | 90% | 288 | 1800 |
| 6 | Racing Bulls | 95% | 304 | 1900 |
| 7 | Aston Martin | 100% | 320 | 2000 |
| 8 | Haas | 105% | 336 | 2100 |
| 9 | Sauber | 110% | 352 | 2200 |
| 10 | Alpine | 115% | 368 | 2300 |
| 11 | Cadillac (nowy zespół) | 115% | 368 | 2300 |
© Haas


20.12.2025 17:13
1
0
"Podobnie z reszta jest w przypadku drugiego w tym zestawieniu Mercedesa, który będzie miał 5 procent mniej czasu niż McLaren."
Chyba więcej
20.12.2025 20:11
0
@skilder3000 To samo chciałem napisać.
21.12.2025 12:14
1
0
@skilder3000 Żadne tam 5%.
1500 : 1400 = 1,0714 czyli o 7,14% więcej. 240:224 i 75:70 daje to samo.
20.12.2025 20:48
0
Zgadza się, dzięki
22.12.2025 12:33 zmodyfikowany
0
Podobnie "zresztą", Panie Redaktorze. Nie czepiam się, każdy może się pomylić, można też poprawić. W tym przypadku kontekst zdania wskazuje na pisownię łączną.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się