WIADOMOŚCI

Haas i Ferrari zyskują na aktualizacji suwaka aerodynamicznego
Haas i Ferrari zyskują na aktualizacji suwaka aerodynamicznego © Haas
Potężne zmiany aerodynamiczne jakie pojawią się w Formule 1 od sezonu 2026 sprawiają, że znaczenia nabierają ograniczenia dotyczące rozwoju aerodynamiki.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

FIA w 2021 roku wdrożyła system tzw. suwaka aerodynamicznego, który dynamicznie zwiększa lub ogranicza możliwość wykorzystania przez zespoły zasobów w tunelu aerodynamicznym oraz symulacjach CFD.

W myśl tej zasady najlepszy zespół może spędzić w tunelu aerodynamicznym i symulacjach CFD najmniej czasu, a najsłabszy najwięcej. Takie podejście w teorii ma stopniowo wyrównywać stawkę.

Limity wykorzystania zasobów są aktualizowane dwa razy na rok i określa się je na podstawie pozycji zajmowanej przez dany zespół w mistrzostwach konstruktorów.

Ekipa McLarena z tego powodu będzie miała w pierwszej połowie przyszłego roku najmniej czasu na pracę w tunelu aerodynamicznym i CFD, ale jej sytuacja względem poprzedniego półrocza nie ulegnie zmianie, gdyż po GP Kanady (moment przeliczenia poprzedniego suwaka) również znajdowała się na pozycji lidera mistrzostw.

Podobnie z reszta jest w przypadku drugiego w tym zestawieniu Mercedesa, który będzie miał 5 procent więcej czasu niż McLaren. Bez zmian ze względu na zajmowanie tej samej pozycji w mistrzostwach dostęp do zasobów będą miały ekipy Williamsa oraz dwa najsłabsze zespoły w stawce: Sauber i Alpine. Dołączający do stawki Cadillac z automatu otrzyma największa możliwość rozwoju.

Tylko dwa zespoły po minionym półroczu zyskają nieco więcej czasu na swój rozwój. Spadek z trzeciego na czwarte miejsce w mistrzostwach sprawia, że Ferrari będzie mogło poświęcić na pracę w tunelu aerodynamicznym i CFD 5 procent więcej czasu. Największy wzrost zaliczy jednak Haas, który na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy stracił aż dwie pozycje w klasyfikacji konstruktorów.

Poniżej przedstawiamy aktualną tabelę suwaka aerodynamicznego. (kliknij, aby zobaczyć poprzedni układ).

Poz. Zespół % prac w tunelu sesje w tunelu sesje CFD
1 McLaren 70% 224 1400
2 Mercedes 75% 240 1500
3 Red Bull 80% 256 1600
4 Ferrari 85% 272 1700
5 Williams 90% 288 1800
6 Racing Bulls 95% 304 1900
7 Aston Martin 100% 320 2000
8 Haas 105% 336 2100
9 Sauber 110% 352 2200
10 Alpine 115% 368 2300
11 Cadillac (nowy zespół) 115% 368 2300

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

5 KOMENTARZY
avatar
skilder3000

20.12.2025 17:13

1

0

"Podobnie z reszta jest w przypadku drugiego w tym zestawieniu Mercedesa, który będzie miał 5 procent mniej czasu niż McLaren."

Chyba więcej


avatar
tytus83

20.12.2025 20:11

0

@skilder3000  To samo chciałem napisać. 


avatar
xmalekox

21.12.2025 12:14

1

0

@skilder3000  Żadne tam 5%.

1500 : 1400 = 1,0714 czyli o 7,14% więcej. 240:224 i 75:70 daje to samo.


avatar
kempa007

20.12.2025 20:48

0

Zgadza się, dzięki


avatar
mcjs

22.12.2025 12:33 zmodyfikowany

0

Podobnie "zresztą", Panie Redaktorze. Nie czepiam się, każdy może się pomylić, można też poprawić. W tym przypadku kontekst zdania wskazuje na pisownię łączną.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.