Sercem każdego samochodu jest jego silnik. Tak też jest w przypadku bolidu Formuły 1, który mimo iż jest tak podobny do zwykłego samochodu osobowego, tak bardzo się od niego różni. Do wykonania silnika F1 zaprzęgnięta jest zdecydowanie najbardziej zaawansowana technologia stosowana w tym sporcie. Żadna inna część bolidu nie jest poddawana takim przeciążeniom jak silnik. Przy prędkościach obrotowych dochodzących do 19000 obrotów na minutę przyspieszenie działające na tłoki przekracza 9000G, co oznacza, że ich ciężar jest tyle razy większy od rzeczywistej masy. Dlatego konstruktorzy prześcigają się w projektowaniu optymalnych jednostek napędowych, które są w stanie zapewnić wystarczającą żywotność, a przy tym bardzo wysoką moc.


W miejscu tym należy wspomnieć, że w historii Formuły 1 swój ślad zostawiły także silniki „turbo”, które były stosowane w tym sporcie do roku 1989. Były to 1,5 litrowe jednostki, których moc przekraczała 750 KM.
Jak mawiał znakomity projektant Ferdynand Porsche dobry silnik wyścigowy to taki, który tuż po przekroczeniu linii mety rozpadnie się na kawałki. Teza ta w odniesieniu do dzisiejszej Formuły 1 i jej reguł musiałaby zostać zmieniona w ten sposób, że dobry silnik F1 to taki który po przejechaniu dystansu, na który został zaprojektowany rozpadnie się. Ferdynand Porsche zdawał sobie sprawę, że projektant silnika musi zawsze dążyć do kompromisu pomiędzy żywotnością, a osiągami projektowanej jednostki. Z sezonem 2006 w regulaminie FIA znalazł się punkt mówiący o tym, że silnik Formuły 1 musi wytrzymać dystans dwóch wyścigów i nie może zostać wymieniony między nimi. W przypadku, gdy zespół podejmie decyzję o wymianie jednostki napędowej wówczas kierowca po kwalifikacjach zostaje przesunięty o 10 miejsc do tyłu na starcie wyścigu. Stąd znaczenie wytrzymałości nabrało olbrzymiego znaczenia i bez niej zespół nie może liczyć na odniesienie sukcesu.

13.04.2006 20:11
0
Jeju a jak takie cos sie zespuje to sztuka to naprawic.ja to bym nawet nie wiedziała gdzie sie sróbe odkreca (jesli tam sa sroby,hehe).
13.04.2006 23:01
0
E nie martw sie naprawić to by nie było problemu tylko skąd wsiąść drut który by to wytrzymał (bo jak wiadomo prowizorka trzyma njlepiej :) )
14.04.2006 12:01
0
To jest to moc i lekkosc
14.04.2006 21:51
0
Tu mi nie chodzi o mnie.Pisałam o tym,bo chodzi mi o to,ze ci wszyscy technicy,to sa super szpece,biora najlepszych,musza sie znac na wszystkim i wielki podziw dla nich.
25.04.2006 18:11
0
A ja tam chcialbym zeby formula nie miala zadnych zbednych ograniczen. Moc ponad wszystko... no i przyspieszenie :D:D:D Kocham wszystko co szybkie mocne i niebezpieczne :D LoveYa
09.05.2006 09:18
0
korba. Wszystko jasne dzięki.
29.05.2006 17:47
0
matrix. taki silnik to bym do swojego auta wsadzil
29.05.2006 17:48
0
matrix. taki silnik to bym do swojego auta wsadzil
01.06.2006 14:01
0
Czy to prawda niedawno slyszalem w TVN TURBO ze silniki F1 maja pojemnosc 1,5 litra a osiagaja takie mocy dzieki turbos sprezarce
02.06.2006 22:46
0
ja cie.Moja Polówa kręci 5000 obr i krzyczy:.... "odpuść, odpuść.."
04.06.2006 20:40
0
iw tym sporcie o to wlasnie chodzi
10.06.2006 09:31
0
Respekt jak z takimi ograniczeniami konstrukcyjnymi uzyskują takie osiągi silników. A co do paliw, to powinno się coś zmienić, aby w sportach motorowych nakazane było wykorzystywanie innych paliw niż ropopochodne, np. etanoli, silniki benzynowe swobodnie mogą pracować na alkoholach, a jeśli o silniki F1 chodzi, to i tak pewnie jest cała procedura odpalania tego silnika, więc niz by nie zaszkodziło, gdyby zajęło to chwilę dłużej i pracowałby na innym paliwie... Albo F1 na LPG :P hehe
12.06.2006 16:23
0
yyy kto mi da sie przejechac takim bolidem napiszcie na gg 2488858
20.06.2006 12:27
0
Czy te wszystkie ograniczenia nie powodują spowolnienia badań nad nowymi rozwiązaniami??
22.06.2006 15:43
0
Ciekawe na czym zakończy się wyścig zbrojeń
23.06.2006 12:26
0
Spoko sa te silniki :) Ale 75 litów na 100 to nie jest jeszcze tak duzio :D:D Słyszałem że ponoc najsilniejsza ciezarówka w europie przystosowana do wyścigów spokojnie wypija ponad 100 litrów na 100 km :D No ale ma 13 litów pojemności i koło 1200 KM :) To dobiero siła :)
28.06.2006 13:15
0
13 litrów i 1200 KM to mniej niż wyciągają diesle w popularnych samochodach (z litra oczywiście)
28.06.2006 13:19
0
FIA chce zmniejszyć koszty F1 a przez te wszystkie ograniczenia tylko je zwiększa Gdzie sens, gdzie logika?
28.06.2006 13:22
0
Te silniki muszą ważyć max 95kg, czy min 95kg?
01.07.2006 14:36
0
no min przecież napisane jest w artykule
01.07.2006 14:37
0
no min przecież napisane jest w artykule
09.07.2006 15:15
0
minimum 95kg, FIA nie zwieksza kosztow... na poczatku tylko sa koszty zeby zaprojektowac taki silnik, ale straty szybko sie zwracaja, gdyby tracili na tym kase to by sie sponsorzy wycofali przed sezonem 2006, eastpawello: pomysl sobie ile pali Toma Hawk, dwa silniki od tira...albo taki tir napedzany silnikiem odrzutowym ;) te 100 litrow to on pali chyba na odcinku kilometra...
09.07.2006 15:17
0
minimum 95kg, FIA nie zwieksza kosztow... na poczatku tylko sa koszty zeby zaprojektowac taki silnik, ale straty szybko sie zwracaja, gdyby tracili na tym kase to by sie sponsorzy wycofali przed sezonem 2006, eastpawello: pomysl sobie ile pali Toma Hawk, dwa silniki od tira...albo taki tir napedzany silnikiem odrzutowym ;) te 100 litrow to on pali chyba na odcinku kilometra...
03.08.2006 18:32
0
ile ma koni F1
05.08.2006 15:12
0
te śilniki są bardzo szypkie
06.08.2006 12:51
0
bardzo dobre
07.08.2006 09:42
0
the master. jest przecież rallycrosowy focus ma niecałem 2 litry pojemności moc między 600 a 650KM i pali 100 litrów na 100km i co najlepsze 2,2s do setki. Prędkość max chyba 180km/h
21.08.2006 15:38
0
jak stawiacie miejsce kubicy za tydzien?
23.08.2006 19:04
0
hmm a gdyby tak opracowali ekologiczne sportowe paliwo
01.09.2006 10:37
0
Chciałem zapytać, bo jakiś czas temu w "Przekroju" był taki artykuł o F1, z którego jasno wynikało, że te silniki są chłodzone POWIETRZEM!! Wiele rzeczy jestem w stanie wyobrazić, ale nie to. Czy ktoś może to skomentować.
04.09.2006 19:00
0
takie silniki to chyba musza krocie kosztowac, dlatego krew sie we mnie gotuje kiedy slysze ze wymieniane sa co 2 wyscig, nie mowiac juz o jednorazowym uzytku (bo ostatnio chyba taki przypadek mial miejsce na gp wegier)
09.09.2006 12:40
0
ja bym tam chciał takiego bolida hehe(ale nie na nasze drogi haha)
11.09.2006 21:32
0
Gdyby wprowadzić przepis o konieczności stosowania biopaliwa, to rozwój technologiczny zainteresowałby cały świat...
13.09.2006 14:38
0
ekologiczne sportowe paliwo juz jest ....... to WODA !!
13.09.2006 18:38
0
taki bolid to coś
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się