WIADOMOŚCI

Serce bolidu - silniki F1
Serce bolidu - silniki F1
Sercem każdego samochodu jest jego silnik. Tak też jest w przypadku bolidu Formuły 1, który mimo iż jest tak podobny do zwykłego samochodu osobowego, tak bardzo się od niego różni. Do wykonania silnika F1 zaprzęgnięta jest zdecydowanie najbardziej zaawansowana technologia stosowana w tym sporcie. Żadna inna część bolidu nie jest poddawana takim przeciążeniom jak silnik. Przy prędkościach obrotowych dochodzących do 19000 obrotów na minutę przyspieszenie działające na tłoki przekracza 9000G, co oznacza, że ich ciężar jest tyle razy większy od rzeczywistej masy. Dlatego konstruktorzy prześcigają się w projektowaniu optymalnych jednostek napędowych, które są w stanie zapewnić wystarczającą żywotność, a przy tym bardzo wysoką moc.
baner_rbr_v3.jpg


Silnik Formuły 1 składa się z około 1000 części, które poddawane są niesamowitym przeciążeniom. FIA dodatkowo dba o to, aby konstruktorzy nie mieli łatwego życia. Aktualne, podstawowe restrykcje jakie obowiązują w regulaminie techniczym FIA zna prawie każdy kibic F1. Silniki od sezonu 2006 mogą mieć maksymalną pojemność 2,4 litra oraz muszą być to jednostki 8-cylindrowe (dopuszczone są 3- litrowe jednostki V10 z ograniczoną przez FIA prędkością obrotową). Niemniej jednak to nie wszystkie ograniczenia jakim poddawany jest silnik F1. FIA nakazuje stosowania kąta rozwarcia cylindrów wynoszącego 90 stopni. Kąt ten ma wpływ na położenie środka ciężkości takiego silnika. Zespół Renault, gdy powracał do F1 stosował w swoim silniku kąt między cylindrami wynoszący 112 stopni. Większy kąt powodował obniżenie środka ciężkości, ale z drugiej strony sprawiał, że cała konstrukcja stawała się mniej sztywna, co było częstą przyczyną awarii. Zgodnie z regulaminem FIA, każdy cylinder może posiadać dwa zawory dolotowe i dwa wydechowe. Silnik nie może być doładowany i musi ważyć co najmniej 95 kg. Żadne urządzenia schładzające powietrze przed jego wlotem do cylindra nie są dozwolone, tak samo jak zabronione jest stosownie systemu zmiennej geometrii dolotu i wydechu. Każdy cylinder może posiadać tylko jeden wtrysk paliwa, a zapłon ma się odbywać za pomocą pojedynczej świecy zapłonowej. Również materiały z których wykonane są poszczególne podzespoły silnika są kontrolowane przez FIA.



Postęp technologiczny jaki dokonał się w dziedzinie projektowania silników jest równie niesamowity co osiągi nowoczesnych konstrukcji. W latach ’50 ubiegłego wieku przeciętny silnik stosowany w bolidzie F1 potrafił z każdego litra pojemności wycisnąć 100 KM, czyli wartość porównywalną z tą jaką nowoczesny samochód osobowy jest w stanie dzisiaj bez problemu uzyskać. 3-litrowe jednostki napędowe stosowane do sezonu 2006 potrafiły wygenerować moc dochodzącą do nawet 1000 KM, czyli ponad 300 KM z litra pojemności. Przepisy wprowadzone w sezonie 2006 ograniczyły możliwości konstruktorów i moc ta aktualnie spadła o jakieś 20 procent, ale postęp technologiczny nie zatrzymał się i jest tylko kwestią czasu kiedy konstruktorzy powrócą do poprzednich rezultatów.

W miejscu tym należy wspomnieć, że w historii Formuły 1 swój ślad zostawiły także silniki „turbo”, które były stosowane w tym sporcie do roku 1989. Były to 1,5 litrowe jednostki, których moc przekraczała 750 KM.

Jak mawiał znakomity projektant Ferdynand Porsche dobry silnik wyścigowy to taki, który tuż po przekroczeniu linii mety rozpadnie się na kawałki. Teza ta w odniesieniu do dzisiejszej Formuły 1 i jej reguł musiałaby zostać zmieniona w ten sposób, że dobry silnik F1 to taki który po przejechaniu dystansu, na który został zaprojektowany rozpadnie się. Ferdynand Porsche zdawał sobie sprawę, że projektant silnika musi zawsze dążyć do kompromisu pomiędzy żywotnością, a osiągami projektowanej jednostki. Z sezonem 2006 w regulaminie FIA znalazł się punkt mówiący o tym, że silnik Formuły 1 musi wytrzymać dystans dwóch wyścigów i nie może zostać wymieniony między nimi. W przypadku, gdy zespół podejmie decyzję o wymianie jednostki napędowej wówczas kierowca po kwalifikacjach zostaje przesunięty o 10 miejsc do tyłu na starcie wyścigu. Stąd znaczenie wytrzymałości nabrało olbrzymiego znaczenia i bez niej zespół nie może liczyć na odniesienie sukcesu.



Silnik Formuły 1 w ciągu jednej sekundy zasysa aż 650 litrów powietrza, przy prędkości obrotowej dochodzącej do 19000 obrotów na minutę. Potrafi rozpędzić bolid do 100 km/h w czasie krótszym niż 3 sekundy i jeszcze szybciej przyspieszyć od 100 do 200 km/h co wynika z przyczepności opon, która się zwiększa wraz ze wzrostem prędkości. Podczas typowego weekendu wyścigowego jednostka napędowa konsumuje około 75 litrów benzyny na każde 100 km dystansu. W dobie kończących się zasobów energetycznych w postaci ropy i węgla prezydent FIA, Max Mosley w swoich wypowiedziach wspominał o możliwości zniesienia jakichkolwiek ograniczeń co do pojemności silników F1. Jedynym ograniczeniem byłaby ilość paliwa jaką mają do dyspozycji zespoły na każdy wyścig.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

76 KOMENTARZY
avatar
Słoneczko

13.04.2006 20:11

0

Jeju a jak takie cos sie zespuje to sztuka to naprawic.ja to bym nawet nie wiedziała gdzie sie sróbe odkreca (jesli tam sa sroby,hehe).


avatar
Dugi

13.04.2006 23:01

0

E nie martw sie naprawić to by nie było problemu tylko skąd wsiąść drut który by to wytrzymał (bo jak wiadomo prowizorka trzyma njlepiej :) )


avatar
jusia

14.04.2006 12:01

0

To jest to moc i lekkosc


avatar
Słoneczko

14.04.2006 21:51

0

Tu mi nie chodzi o mnie.Pisałam o tym,bo chodzi mi o to,ze ci wszyscy technicy,to sa super szpece,biora najlepszych,musza sie znac na wszystkim i wielki podziw dla nich.


avatar

25.04.2006 18:11

0

A ja tam chcialbym zeby formula nie miala zadnych zbednych ograniczen. Moc ponad wszystko... no i przyspieszenie :D:D:D Kocham wszystko co szybkie mocne i niebezpieczne :D LoveYa


avatar

09.05.2006 09:18

0

korba. Wszystko jasne dzięki.


avatar

29.05.2006 17:47

0

matrix. taki silnik to bym do swojego auta wsadzil


avatar

29.05.2006 17:48

0

matrix. taki silnik to bym do swojego auta wsadzil


avatar

01.06.2006 14:01

0

Czy to prawda niedawno slyszalem w TVN TURBO ze silniki F1 maja pojemnosc 1,5 litra a osiagaja takie mocy dzieki turbos sprezarce


avatar

02.06.2006 22:46

0

ja cie.Moja Polówa kręci 5000 obr i krzyczy:.... "odpuść, odpuść.."


avatar

04.06.2006 20:40

0

iw tym sporcie o to wlasnie chodzi


avatar

10.06.2006 09:31

0

Respekt jak z takimi ograniczeniami konstrukcyjnymi uzyskują takie osiągi silników. A co do paliw, to powinno się coś zmienić, aby w sportach motorowych nakazane było wykorzystywanie innych paliw niż ropopochodne, np. etanoli, silniki benzynowe swobodnie mogą pracować na alkoholach, a jeśli o silniki F1 chodzi, to i tak pewnie jest cała procedura odpalania tego silnika, więc niz by nie zaszkodziło, gdyby zajęło to chwilę dłużej i pracowałby na innym paliwie... Albo F1 na LPG :P hehe


avatar

12.06.2006 16:23

0

yyy kto mi da sie przejechac takim bolidem napiszcie na gg 2488858


avatar
Honda

20.06.2006 12:27

0

Czy te wszystkie ograniczenia nie powodują spowolnienia badań nad nowymi rozwiązaniami??


avatar

22.06.2006 15:43

0

Ciekawe na czym zakończy się wyścig zbrojeń


avatar
eastpawello

23.06.2006 12:26

0

Spoko sa te silniki :) Ale 75 litów na 100 to nie jest jeszcze tak duzio :D:D Słyszałem że ponoc najsilniejsza ciezarówka w europie przystosowana do wyścigów spokojnie wypija ponad 100 litrów na 100 km :D No ale ma 13 litów pojemności i koło 1200 KM :) To dobiero siła :)


avatar
the master

28.06.2006 13:15

0

13 litrów i 1200 KM to mniej niż wyciągają diesle w popularnych samochodach (z litra oczywiście)


avatar
the master

28.06.2006 13:19

0

FIA chce zmniejszyć koszty F1 a przez te wszystkie ograniczenia tylko je zwiększa Gdzie sens, gdzie logika?


avatar
the master

28.06.2006 13:22

0

Te silniki muszą ważyć max 95kg, czy min 95kg?


avatar

01.07.2006 14:36

0

no min przecież napisane jest w artykule


avatar

01.07.2006 14:37

0

no min przecież napisane jest w artykule


avatar

09.07.2006 15:15

0

minimum 95kg, FIA nie zwieksza kosztow... na poczatku tylko sa koszty zeby zaprojektowac taki silnik, ale straty szybko sie zwracaja, gdyby tracili na tym kase to by sie sponsorzy wycofali przed sezonem 2006, eastpawello: pomysl sobie ile pali Toma Hawk, dwa silniki od tira...albo taki tir napedzany silnikiem odrzutowym ;) te 100 litrow to on pali chyba na odcinku kilometra...


avatar
pierdi

09.07.2006 15:17

0

minimum 95kg, FIA nie zwieksza kosztow... na poczatku tylko sa koszty zeby zaprojektowac taki silnik, ale straty szybko sie zwracaja, gdyby tracili na tym kase to by sie sponsorzy wycofali przed sezonem 2006, eastpawello: pomysl sobie ile pali Toma Hawk, dwa silniki od tira...albo taki tir napedzany silnikiem odrzutowym ;) te 100 litrow to on pali chyba na odcinku kilometra...


avatar

03.08.2006 18:32

0

ile ma koni F1


avatar

05.08.2006 15:12

0

te śilniki są bardzo szypkie


avatar

06.08.2006 12:51

0

bardzo dobre


avatar

07.08.2006 09:42

0

the master. jest przecież rallycrosowy focus ma niecałem 2 litry pojemności moc między 600 a 650KM i pali 100 litrów na 100km i co najlepsze 2,2s do setki. Prędkość max chyba 180km/h


avatar

21.08.2006 15:38

0

jak stawiacie miejsce kubicy za tydzien?


avatar
Kendzior

23.08.2006 19:04

0

hmm a gdyby tak opracowali ekologiczne sportowe paliwo


avatar

01.09.2006 10:37

0

Chciałem zapytać, bo jakiś czas temu w "Przekroju" był taki artykuł o F1, z którego jasno wynikało, że te silniki są chłodzone POWIETRZEM!! Wiele rzeczy jestem w stanie wyobrazić, ale nie to. Czy ktoś może to skomentować.


avatar
jacekbogdan

04.09.2006 19:00

0

takie silniki to chyba musza krocie kosztowac, dlatego krew sie we mnie gotuje kiedy slysze ze wymieniane sa co 2 wyscig, nie mowiac juz o jednorazowym uzytku (bo ostatnio chyba taki przypadek mial miejsce na gp wegier)


avatar
pitter14

09.09.2006 12:40

0

ja bym tam chciał takiego bolida hehe(ale nie na nasze drogi haha)


avatar

11.09.2006 21:32

0

Gdyby wprowadzić przepis o konieczności stosowania biopaliwa, to rozwój technologiczny zainteresowałby cały świat...


avatar

13.09.2006 14:38

0

ekologiczne sportowe paliwo juz jest ....... to WODA !!


avatar

13.09.2006 18:38

0

taki bolid to coś


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu