WIADOMOŚCI

Statystyki wyprzedzania w F1 ponownie spadają
Statystyki wyprzedzania w F1 ponownie spadają
Firma Pirelli w poniedziałek przedstawiła szczegółowe statystyki wykorzystania ogumienia oraz wyprzedzania w sezonie 2015. Wynika z nich, że w minionym sezonie liczba manewrów wyprzedzania podczas wyścigów ponownie spadła o około 20 procent.
baner_rbr_v3.jpg
Na przestrzeni 19 wyścigów łącznie włoski producent doliczył się 509 manewrów wyprzedzania, podczas gdy rok wcześniej było to 636. Najwięcej manewrów zakończonych powodzeniem odbyło się w Malezji (60), a najmniej w Australii i Singapurze (po 11).

Debiutujący w tym roku za kierownicą Toro Rosso Max Verstappen przewodził w statystyce indywidualnej liczby wyprzedzeń, zatrzymując swój licznik na 49 manewrach z czego ten z GP Belgii na Felipe Nasrze zapewnił mu również nagrodę FIA.

Jak się można domyślać najmniej wyprzedzanymi zawodnikami na torach F1 byli kierowcy Mercedesa. Lewis Hamilton i Nico Rosberg według statystyk Pirelli dali się wyprzedzić w tym roku po tylko trzy razy.

Sebastian Vettel z kolei był kierowcą, który wyprzedził najwięcej kierowców podczas jednego wyścigu. Wynik ten uzyskał podczas GP Kanady kiedy to po starcie z 18 pola dojechał do mety na piątej pozycji.

Fernando Alonso, który często w tym roku startował z końca stawki statystycznie najwięcej wśród kierowców zyskiwał podczas startów. Pirelli doliczyło się, że łącznie Hiszpan zdobył w ten sposób aż 28 pozycji.

Poniżej przedstawiamy kompletne statystyki firmy Pirelli z sezonu 2015 wraz z opisem jak wyliczane były statystyki wyprzedzania.

OPONY
  • Całkowita liczba opon dostarczonych w sezonie 2015: 35 964
  • W tej liczbie zawiera się 29 856 opon na weekendy wyścigowe oraz 6108 opon na sesje testowe
  • W liczbie 35 964 opon zawiera się 25 004 opon slick i 10 960 opon na mokry tor
  • Całkowita liczba opon wykorzystanych podczas weekendów wyścigowych: 17 580 w tym 16 288 slicków oraz 1292 opon deszczowych i przejściowych
  • Całkowita liczba opon poddanych recyklingowi: wszystkie
  • Największa liczba kilometrów przejechana na każdej mieszance (bez testów):
    • Twarda – Sainz (1794 km)
    • Pośrednia – Massa (5224 km)
    • Miękka – Rosberg (5480 km)
    • Supermiękka – Verstappen (1838 km)
    • Przejściowe – Vettel (482 km)
    • Deszczowe – Rosberg (297 km)
PIT STOPY
  • Całkowita liczba pit stopów: 706 (w tym osiem kar przejazdu przez aleję serwisową i jedna kara 10-sekundowego postoju na stanowisku)
  • Daje to średnią 37,1 pit stopu na wyścig oraz 1,88 na kierowcę na wyścig
  • Najwięcej pit stopów w wyścigu: 60 podczas Grand Prix Węgier
  • Najmniej pit stopów w wyścigu: 17 podczas Grand Prix Australii
WYPRZEDZANIE
  • Całkowita liczba manewrów wyprzedzania w sezonie: 509 (*) – średnio 26,8 na wyścig
  • Najwięcej manewrów wyprzedzania w suchym wyścigu: 60 w Grand Prix Malezji
  • Najwięcej manewrów wyprzedzania w mokrym wyścigu: 39 w Grand Prix USA
  • Najmniej manewrów wyprzedzania w suchym wyścigu: 11 w Grand Prix Australii oraz Grand Prix Singapuru
  • Kierowca z największą liczbą manewrów wyprzedzania w sezonie: Max Verstappen, 49
  • Kierowca z największą liczbą manewrów wyprzedzania w jednym wyścigu: Sebastian Vettel, 13 w Grand Prix Kanady
  • Kierowca, który był najrzadziej wyprzedzany: Nico Rosberg i Lewis Hamilton, po trzy razy
  • Kierowca, który zyskiwał najwięcej pozycji na pierwszym okrążeniu: Fernando Alonso, który przez cały sezon zyskał 28 pozycji na pierwszych okrążeniach
  • Zespół, którego kierowcy wykonali najwięcej manewrów wyprzedzania: Toro Rosso, 94 manewry (Verstappen 49, Sainz 45)
  • Zespół, którego kierowcy byli najrzadziej wyprzedzani: Mercedes, łącznie sześć razy (Hamilton i Rosberg po trzy razy)
(*) Definicja manewru wyprzedzania: wyprzedzanie podczas lotnego okrążenia (czyli z wyłączeniem pierwszego okrążenia, rozpoczynanego ze startu zatrzymanego), a pozycje zostają utrzymane do końca tego okrążenia. Zamiany pozycji z powodu poważnego problemu technicznego albo dublowania/odzyskiwania straconego okrążenia nie są brane pod uwagę.

TORY I WYŚCIGI
  • Najdłuższy wyścig sezonu: Grand Prix Singapuru, dwie godziny, jedna minuta i 22,118 sekundy
  • Najkrótszy wyścig sezonu: Grand Prix Włoch, jedna godzina, osiemnaście minut i 00,688 sekundy
  • Największa średnia prędkość zwycięzcy: Grand Prix Włoch, 235,903 km/h
  • Najwyższa prędkość uzyskana na oponach Pirelli P Zero podczas wyścigu Formuły 1: 366,4 km/h (Pastor Maldonado podczas Grand Prix Meksyku)
  • Najwięcej najszybszych okrążeń w wyścigach i kwalifikacjach: Lewis Hamilton, 19 (osiem w wyścigach i 11 w kwalifikacjach)
  • Najwięcej okrążeń na prowadzeniu: 587 (Hamilton)
EKIPA PIRELLI I GOŚCIE
  • Liczba członków ekipy Pirelli, którzy podróżowali na każdy wyścig: 60 (średnio)
  • Liczba narodowości reprezentowanych w ekipie Pirelli: 10
  • Liczba różnych języków, którymi porozumiewają się członkowie ekipy Pirelli: 14
  • Liczba notatników Pirelli, rozdanych w trakcie sezonu: 2050
  • Liczba gości Pirelli w padoku: 5000
  • Liczba sprzedanych czapeczek Pirelli: 12 000
POMIESZCZENIA GOŚCINNE PIRELLI W 2015
  • Posiłki wydane w pomieszczeniach gościnnych Pirelli (w tym testy): 15 100
  • Litry wody wypite w trakcie sezonu w pomieszczeniach gościnnych Pirelli: 8600
  • Liczba kilogramów makaronu ugotowanego przez kucharza Pirelli: 800
  • Pizze wypieczone przez kucharza Pirelli: 420
  • Liczba różnych deserów serwowanych w pomieszczeniach gościnnych Pirelli: 55
  • Liczba deserów skonsumowanych w pomieszczeniach gościnnych Pirelli: 7000
PIRELLI W FORMULE 1 (OD 1950 ROKU)
  • Wyścigi: 299
  • Zwycięstwa: 140
  • Pole position: 143
  • Podia: 427
  • Najszybsze okrążenia: 147
  • Tytuły mistrzowskie wśród kierowców: 10
  • Tytuły mistrzowskie wśród konstruktorów: 5
INNE CIEKAWE LICZBY
  • Liczba kierowców (w tym trzecich i „młodych”), którzy od 2010 roku prowadzili samochody Formuły 1 na oponach Pirelli: 98
  • Kilometry pokonane przez wszystkie mieszanki P Zero i Cinturato w sezonie 2015 (w tym testy, treningi, kwalifikacje i wyścigi): 308 797 (bez opon prototypowych). Ze szczegółowym podziałem na mieszanki wygląda to następująco: twarda – 33 842; pośrednia – 114 727; miękka – 107 070; supermiękka – 39 007; przejściowe – 9370; deszczowe – 4781
  • Dystans pokonany podczas testów w sezonie 2015 (bez uwzględnienia weekendów wyścigowych): 62 557 km
  • Dystans pokonany podczas wyścigów w sezonie 2015: 99 416 km
  • Liczba najszybszych okrążeń (w kwalifikacjach i wyścigach) w wykonaniu mistrza świata w sezonie 2015: 19 (osiem w kwalifikacjach i 11 w wyścigach)
  • Najniższa średnia prędkość zwycięzcy w suchym wyścigu: 142,874 km/h (Nico Rosberg, Grand Prix Monako)
  • Najniższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 20°C podczas Grand Prix USA. Najniższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 17°C podczas Grand Prix USA
  • Najwyższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 58°C podczas Grand Prix Malezji. Najwyższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 58°C, także podczas Grand Prix Malezji
  • Najniższa temperatura powietrza odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 15°C podczas Grand Prix Kanady. Najniższa temperatura powietrza odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 15°C podczas Grand Prix Kanady
  • Najwyższa temperatura powietrza odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 37°C podczas Grand Prix Malezji. Najwyższa temperatura powietrza odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 38°C podczas Grand Prix Bahrajnu

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

9 KOMENTARZY
avatar
Klocuch12

14.12.2015 17:08

0

Zespół, którego kierowcy wykonali najwięcej manewrów wyprzedzania: Toro Rosso, 94 manewry (Verstappen 49, Sainz 45) Brawo Sainz.


avatar
saint77

14.12.2015 17:38

0

Moze niech jeszcze wprowadza dla wszystkich: - jednolity silnik - jednolite nadwozie - jednolite podwozie - jednolitą mieszankę opon - jednolite paliwo bedzie więcej wyprzedzania.


avatar
gonzir

14.12.2015 18:47

0

@saint77 ...albo wcale. Ilość manewrów wyprzedzania bolidów z tego samego teamu pewnie można by na jednej ręce policzyć.


avatar
MacGyver

14.12.2015 19:37

0

gonzir: Będzie więcej :-) Jest taka seria, gdzie samochody są takie same, a liczba manewrów zostawia F1 daaaleko w tyle: Indy car, sezon 2015, ilość manewrów wyprzedzania: 5825


avatar
Mikus1982

14.12.2015 20:17

0

Hej:)Czasy na limicie a nawet poza nim czyli Schumiego już dawno się skonczyły a teraz w Formułe limit wskazuje oszczędzanie opon:):):):):)


avatar
Mikus1982

14.12.2015 20:18

0

I mowię to nie tylko,ze jestem fanem Schumiego,ale Formuła 1 kiedyś była dużo lepsza:):):):)


avatar
Mikus1982

14.12.2015 20:21

0

Kiedyś to nawet ogień to w garażu był jak w amerykanskim filmie a teraz tam jedyna atrakcja,ze lizakowy za wcześnie wypuścił Kierowcy i ten się o mało nie zderzył:):):):):)


avatar
dykov

15.12.2015 10:38

0

@2. Ja jeszcze bym chciał jednolitych kierowców ;)


avatar
dexter

15.12.2015 11:38

0

"Liczba notatników Pirelli, rozdanych w trakcie sezonu: 2050" A ja szukam slynnego kalendarza Pirelli. Jestem w stanie duzo zaplacic, a mimo tego nie moge go dostac... :(


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu