2019-04-27 GP Azerbejdżanu - Kwalifikacje 15:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | V.Bottas | Mercedes | 1:40.495 | |
2 | L.Hamilton | Mercedes | 1:40.554 | |
3 | S.Vettel | Ferrari | 1:40.797 | |
4 | M.Verstappen | Red Bull | 1:41.069 | |
5 | S.Perez | Racing Point | 1:41.593 | |
6 | D.Kwiat | Toro Rosso | 1:41.681 | |
7 | L.Norris | McLaren | 1:41.886 | |
8 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo | 1:42.424 | |
9 | K.Raikkonen | Alfa Romeo | 1:43.068 | |
10 | C.Leclerc | Ferrari | -:--.--- | |
11 | C.Sainz | McLaren | 1:42.398 | |
12 | D.Ricciardo | Renault | 1:42.477 | |
13 | A.Albon | Toro Rosso | 1:42.494 | |
14 | K.Magnussen | Haas | 1:42.699 | |
15 | L.Stroll | Racing Point | 1:42.630 | |
16 | R.Grosjean | Haas | 1:43.407 | |
17 | N.Hulkenberg | Renault | 1:43.427 | |
18 | G.Russell | Williams | 1:45.062 | |
19 | R.Kubica | Williams | 1:45.455 | |
20 | P.Gasly | Red Bull | DSQ |
Mercedes ponownie ograł Ferrari w kluczowej części weekendu
Valtteri Bottas po zaciętym boju z Lewisem Hamiltonem i Sebastianem Vettelem w samej końcówce bardzo emocjonującej i obfitującej w wypadki sesji kwalifikacyjnej przed GP Azerbejdżanu, wywalczył start z pole position, a Mercedes po raz kolejny wyprowadził celny nokaut Ferrari, które we wszystkich sesjach treningowych prezentowało zdecydowanie najlepsze tempo na ulicznym torze.Tor w Baku ze względu na swoją charakterystykę nie jest łatwym obiektem dla kierowców. Długie proste przeplatają się tam z krętą i wąską częścią typową dla ulicznego obiektu. Aby uzyskać dobry czas okrążenia wymagany jest więc odpowiedni kompromis między oporem aerodynamicznym, określającym prędkość na prostych, a dociskiem, który definiuje szybkość pokonywania zakrętów.
Kierowcy często próbują podjąć ryzyko i wyjeżdżają na tor z mocno okrojonym pakietem aerodynamicznym, zwiększając swoją prędkość na prostych, ale często kończy się to efektownym blokowaniem kół na dohamowaniu i nerwowym prowadzeniem auta w krętej części toru.
Wszystkim ekipom opracowanie optymalnych ustawień pokrzyżowało odwołanie pierwszego treningu po tym jak już na samym jego początku George Russell roztrzaskał swoje auto na poluzowanej pokrywie studzienki kanalizacyjnej.
W rozgrywanym już bardzo późnym popołudniem, po dwóch przerwach spowodowanych wypadkami Kubicy i Leclerca w ósmym zakręcie toru, Q3 najszybszym kierowcą po fenomenalnej końcówce okazał się Valtteri Bottas, który o włos wyprzedził Lewisa Hamiltona i o 0,3 sekundy Sebastiana Vettela.
Świetna prędkość Ferrari z sesji treningowych ponownie nie przełożyła się więc na wynik Scuderii w kluczowej części weekendu wyścigowego a Mercedes przed jutrzejszym wyścigiem będzie walczył o śrubowanie rekordu podwójnych zwycięstw na otwarcie sezonu.
Max Verstappen, który nie podjął w Q3 drugiej próby poprawy czasu, zakończył czasówkę ze stratą 0,6 sekundy do kierowcy Mercedesa na czwartym miejscu, wyprzedzając Sergio Pereza, Daniła Kwiata i Lando Norrisa.
Czołową dziesiątkę zamykali Antonio Giovinazzi, Kimi Raikkonen i Charles Leclerc, który mimo rozbicia auta w Q2 zdołał awansować do Q3.
Przebieg Q1 i Q2
Pierwsza część sesji kwalifikacyjnej, gdyby nie perfekcyjne wykorzystanie strategii podciągania się za rywalem w trzecim sektorze toru przez Pierre'a Gasly'ego, rozegrałaby się po myśli Charlesa Leclerca, który od początku weekendu w Baku prezentuje wysoką formę.
Monakijczyk na początku sesji wykręcił najlepszy czas, który później został poprawiony tylko przez kierowcę Red Bulla, który idealnie wyszedł z ostatniego zakrętu za Lancem Strollem.
Lewis Hamilton był trzeci, a Sebastian Vettel dopiero siódmy.
W samej końcówce sesji w najwęższej części toru Robert Kubica dość poważnie rozbił swój bolid. Polak najpierw uderzył w bandę znajdującą się na wewnętrznej części toru, a później z impetem wyleciał na zewnętrzną.
Ekipa Williamsa po piątkowej przygodzie George'a Russella może mieć poważne problemy z odbudowaniem auta Polaka przed jutrzejszym wyścigiem.
Oprócz kierowców Williamsa do Q2 nie przeszli: Nico Hulkenberg, Romain Grosjean i Lance Stroll.
Druga część kwalifikacji w Baku rozpoczęła się od strategicznego ruchu Ferrari, które wysłało swoich kierowców na tor na średnich oponach. Biorąc pod uwagę dotychczasową formę zespołu w Azerbejdżanie, decyzja ta wydawała się słuszna, ale Charles Leclerc popełnił błąd na hamowaniu do tej samej sekcji, w której chwilę wcześniej rozbił się Robert Kubica. Monakijczyk podzielił los Polaka i stracił szansę na pole position, przy okazji stawiając w trudnej sytuacji swojego kolegę z zespołu, który na średnich oponach nie zdołał zapewnić sobie czasu umożlwiającego awans do Q3.
Po wznowieniu sesji kierowcy mieli niespełna 8 minut na poprawienie swoich czasów.
Sebastian Vettel nie ryzykował i wyjechał na tor na miękkich oponach, ostatecznie awansując do Q3 z piątym czasem. Najszybszy w tej części sesji okazał się Max Verstappen.
Do Q3 nie zdołali awansować: Gasly, który w ogóle nie wyjechał na tor i jutro za karę po drugim treningu wystartuje z alei serwisowej, Magnussen, Albon, Ricciardo i Sainz.
Zdjęcia:
komentarze
1. Krystian_AFC
Genialna strategia Mercedesa, aby po wyjeździe z pit lane przepuścić całą stawkę i jechać pomiarowe kółko jako ostatnim w takiej odległości by w 3 sektorze ciągnąć się za strugą. Stratedzy wygrali im kwalifikacje!
2. balober
No to po sezonie raczej :/
3. Maximus2
W Ferrari bez zmian, po prężyli muskuły w treningach a później kupa...
4. Werter
Dzisiejsze kwalifikacje przemilczę.
5. seb_2303
Fajnie jakby jutro Mercedes ten wynik powtórzył w wyścigu.
6. Fanvettel
Zapowiada sie ciekawy wyścig. Zresztą jak co roku w Baku .
7. PiotrasLc
Dobrze że Robert rozbił ten dziadowski bolid. Może jak dostanie nowe części to zacznie wszystko lepiej działać
8. roko
Walka o jutrzejsze miejsca na polach startowych trwała tyle co zwykle dwie sesje kwalifikacyjne w dwóch różnych wyścigach a i tak na końcu wygrał Mercedes.
Tak się kiedyś mawiało, by się nie napinać bo jeszcze żyłka pęknie.
W Ferrari żyłka pęka co weekend wyścigowy i nie wygląda by wiedziano dlaczego, choć sądzę, że ci co są na szczycie zespołu, wpierw zaglądnęliby do luster. Może tam jest odpowiedź?
Zakręt nr 8 miał dziś wzięcie a jutro wyścig wcale nie musi się zakończyć po 51 okrążeniach
9. FanHamilton
Bottas oby jutro się udało wygrać ten wyścig.
10. robertunio
Ferrari "wygrywa" w FP1,2&5, a Mercedes Q. ;-)
11. Del_Piero
Formuła 1 to prosty sport. 20 kierowców jedzie po torze, a na końcu i tak wygrywa Mercedes
12. FanHamilton
Szkoda Leclerca :-(
13. XandiOfficial
Szkoda Charlesa. Ci dają im żółte gumy jak temperatura spada z minuty na minutę. Niebezpieczna jest jazda na oponach, które nie są wstanie pracować w normalnej temperaturze do bezpiecznej jazdy. Padło na Charlesa a i Vettel miał problemy. Charles jechał najlepiej ze wszystkich w ten weekend a FERRARI zaczęło się bawić w strategie już w kwalach. Błąd kierowcy ale to człowiek. Myślałem, że to Seb Vettel na początku, który cały weekend ma problemy z oponami i ich rozgrzaniem. Szkoda. Merc jak zwykle nie udawał ale w niższych temperaturach szło im lepiej. Zwłaszcza ten drugi sektor gdzie i tak mieli przewagę nad czerwonymi. Na szczęście Bottas z PP więc jeśli dobrze wystartuje to będzie blokował Hamiltona. Vettel z P3 więc może wygrać wg wyroczni heh. Szkoda Roberta ale NIC SIĘ NIE STAŁO ROBERT!
14. Krystian_AFC
@11 Ferrari i Merc są w zmowie. Ferrari ma wygrywać testy i treningi, a Mercedes Quali i wyścigi :)
15. muze76
@2 Zgadzam się, pozamiatane, Hamilton i Bottas na treningach to chyba ziewają, a nie kręcą czasów bo by było w tabeli: FP1, FP2 ,FP3, Q1, Q2, Q3 - Mercedes, a publika by wyszła wtedy z kina.
16. Jimbo_Clark
Średnia IQ w garażu mercedesa jest tak duża, że tworzy grawitację.
17. Polak477
Przecież tutaj nic nie zależało od formy Ferrari tylko od zwyczajnego pecha. Kubica walnął przez co znacznie opóźniły się kwalifikacje i spadła temperatura toru. Ferrari ma problemy z rozgrzaniem opon, więc ryzyko założenia twardszej mieszanki się zemściło i Leclerc za to zapłacił. A błąd Leclerca jeszcze bardziej opóźnił kwalifikacje co jeszcze bardziej ochłodziło tor, a Vettel jechał pierwszy i nikt nie mógł go podciągnąć. Zwyczajny pech. Mercedes ma po prostu bardzo dużo szczęścia w tym sezonie, a Ferrari organizacyjnie leży i tracą to, że mają bardzo mocny bolid...
18. kiwiknick
Charles i Robert zapłacili frycowe!
Teraz może lepiej lepiej być.
19. Skoczek130
@Polak477 - zobacz jednak na czasy, jakie uzyskał Merc. "Srebrni" po raz kolejny zadrwili ze wszystkich... od trzech lat stosują ten sam PR. W żadnym z sezonów tak na prawdę "czerwoni" nie byli zdolni do pokonania Merca. A jednak Ci stworzyli wokół się otoczkę "tych, którzy mogą a nie muszą". Trzeba być naiwnym, aby wierzyć w to, że ktoś da im radę do czasu, aż znacząco zmienią się przepisy. Największym w tym wszystkim szczęściarzem jest... Hamilton, który dzięki temu stoi przed szansą dogonienia Schumachera w statystykach. Osobiście pamiętam, jak krytykowałem go za zmianę zespołu. To był jednak jego największy sukces w tym wszystkim. Osobiście czekam na sezon, w którym w stawce nie będzie już ani Raikkonena, ani Hamiltona, ani Vettela. Przejadły mi się te nazwiska. :P
20. Bleki40
Teraz za to wszyscy fani palucha mogą zobaczyć jak jest on słaby. Wszyscy teraz pieją zachwyty nad Mercem ale gdyby nie wypadek Leclerka to czerwony samochód startował by jutro z P1 przed dwoma Mercami. Ferrari wcale nie jest takie słabe jak to pokazują 3 wyścigi dotychczasowe. Maja wreszcie kierowcę który może Hamiltonowi rzucić rękawicę tylko makaroniarze muszą wreszcie to zakumać.
Martwi mnie niestety postawa Kubicy. Już po Australii krytykowałem jego powrót ale później sam ugryzłem się w język po kwalifikacjach w Bahrajnie i Chinach bo naprawę był blisko Russela. Ale dziś straciłem wszelka wiarę w to że Kubica pojeździ dłużej niż ten sezon. Niestety ale Russel go dziś ośmieszył w kwalifikacjach. Po tym jak nie jeździł ani w pierwszym ani w drugim treningu byłem pewien że Kubica wreszcie poprawi statystykę ale byłem zszokowany tym co Russel zrobił w kwalifikacjach. Oczywiście można zwalić ponownie na różnice w samochodzie ale trudno mi uwierzyć że trzecia wersja samochodu Russela jest o 0,5 sek szybsza od pierwszej na której Kubica jeździ. Sam wierzyłem w te różnice ale jak poskładano składaka Russelowi na 3 trening to chyba nikt nie powie że okazał się szybszy niż jego podstawowe auto. Niestety Kubica po tych kwalifikacja stracił bardzo dużo.
21. berko
Perez 5, a gdzie Stroll? Strasznie odstaje jak narazie
22. obiektywny2019
@ 20
Ferrari ma kierowcę który rozwalił się na bandzie, mając PP praktycznie w kieszeni. Super. Ale lepiej jak zwykle hejtować Vettela niż widzieć błędy Leclerca...
23. Jimbo_Clark
20. Bleki40
Chyba wszyscy zastanawiają się na przyszłością Kubicy. Nie jestem sobie w stanie wyobrazić scenariusza, gdzie chociaż mógłby walczyć o środek stawki. Chyba, że Williams zostanie przyparty do muru i nie będzie miał innego wyjścia niż rola giermka Mercedesa.
Mamy w stawce kilku młodych talentów. Są to: Russell, Norris, Albon, Leclerc i Verstappen. To, że Kubica przegrywa z Russellem, który od kilku lat jest "na gazie" to tak w prawdzie żadna ujma.
Wracając do w/w piątki, w przyszłości może być ciasno na podium.
24. XandiOfficial
@20
Gdybaj dalej. Fakt, że Charlesowi szło lepiej w ten weekend ale dopóki nie skończy się Q3 to trzeba zamknąć się. Punkty przyznaje się za wyścig. Szkoda młodego bo mógł może wygrać gdyby nie było przerwy. Bolidy Ferrari miały problem z rozgrzaniem opon a przerwy nie pomagały. Ferrari traciło w 2 sektorze a przy problemach z oponami sektor ten, który najbardziej potrzebował opon został przez nich spartolony. Tutaj masz Ferrari. Merc jak zwykle się ukrywał ale mieli też szczęście.
25. Bleki40
@21
Z reguły nie czytam twoich postów bo chyba jakieś ziółka przypalasz zanim coś skomentujesz ale dziś wyjątek zrobiłem pomimo że co najmniej dziwakiem jesteś i dziwne rzeczy tu wypisujesz tak że lepiej nie czytać co piszesz. Ale odnosząc się do twojego komentarza to widzę ze oglądałeś komentarze ekspertów ze studia eleven bo tylko ci geniusze mogli wpaść na genialne uzasadnienie że ferrari ma gorsze dogrzewanie opon w niższej temperaturze. Czasem nie warto niektórych głupot powtarzać.
26. Jimbo_Clark
24. XandiOfficial
"Gdybaj dalej. . Fakt, że Charlesowi szło lepiej..."
"mógł może wygrać gdyby nie było przerwy..."
Wracając do Ferrari, pytanie jak sobie będą radzili z chłodniejszej Europie względem Redbull R.
27. Jimbo_Clark
Edit: w chłodniejszej*
28. ds1976
A Leclerc? Tyle piania, tyle zachwytów! Wszystko na wyrost. Na razie powinien grzecznie uczyć się.
29. SpinOff
Nawet nie chcę myśleć co by było gdyby to Vettel rozbił bolid. Tymczasem, to już druga po Australii przygoda Leclerca wykluczająca go z walki o czołowe pozycje.
30. BudsonBudi
Nie wykluczam , że Robert świadomie doprowadził do sytuacji po której bolid zyska kilka nowych części. Poza tym , oglądając dzisiejszy trening i kwalifikacje odniosłem wrażenie ,iż "nowy" bolid Russela powiększył różnice czasową miedzy kierowcami Williamsa - ciutke zyskał na szybkości...
31. TomPo
@17
Ferrari dalo znowu ciala.
Leclerc powinien juz nie wyjezdzac, a Vet powinien pojechac na czerwonych oponach.
Bylo juz pozno, tor chlodny i wypuszczanie ich po przerwie na twardszej mieszance... to tylko Ferrari moglo wymyslec.
To co oni w tym roku wyprawiaja, to juz nawet nie jest zalosne, to sie robi smieszne.
Dawaj Bottas - nalezy Ci sie ta wygrana.
32. Slave24
Ferrari zespół z taką historią, takimi zasobami a co weekend błądzą jak dzieci we mgle a jedynym ich światełkiem w tunelu jest ten młodzian.
33. Fear87
Wpiszcie w YT: Baku F1 Track Service doing their best - i oglądnijcie filmik :)
34. Hooman
Dominację Mercedesa może zakończyć tylko jakaś rewolucja technologiczna, proponuję przejście na silniki Wankla.
35. TomPo
@34
podoba mi sie jak fani Ferrari (albo antyfani Merca) pociaszaja sie na sile.
Wystarczy poogladac roznice w czasa na kolku, by zobaczyc, ze Merc na prostych traci bo... maja gorszy silnik.
36. XandiOfficial
No tak bo jeśli ktoś jest szybszy na prostych to ma lepszy silnik. Perez miał najwyższe prędkości ale jebać.
37. jaros69
20. Bleki40
Na YT jest kilka porównań jazdy RUS i KUB. Zobacz to zrozumiesz o jakich 8 % różnicy w bolidach Williamsa mówił sam inżynier. Jeśli Kubicy, Gutowskiemu itd nie wierzysz. Osiem procent to ile ? Reguła 107 % teraz wygląda inaczej ,prawda .
Skąd masz informację, że RUS jechał zlepem, a nie nówką dopieszczoną. Od Pani W?
38. Polak477
31. TomPo
Ale na jakiej mieli ich wypuścić skoro Ferrari wybrało najmniej miękkich mieszanek? Po prostu strategicznie to się opłacało. Musieli też wyjechać dla samego bezpieczeństwa. Czas Mercedesa nie jest jakiś rewelacyjny, żeby mówić o tym, że Ferrari i tak by nie dało rady. To tylko 0.3 sek, gdzie Vettel sam przyznał, że na samym podciąganiu można było zyskać 0.4 sekundy. A gdyby nie kraksa Kubicy to prawdopodobnie warunki jeszcze bardziej sprzyjałyby Ferrari - o czym też mówił Vettel po kwalifikacjach.
39. Spawnh
Strategia ferrari mogła się opłacić jednak niestety to Leclerc popełnił błąd bo przed zakrętem miał moment zawachania i zamiast uniknąć band i pojechać prosto chciał pokonać zakręt, ale było już za późno i wziął go za szeroko, na pewno jakiś wpływ na to miała temperatura toru, ale tutaj mi się wydaje, że dużo zależało od decyzji Leclerc'a. A co do Kubicy to przerwa od jazd robi swoje, trudny w prowadzeniu bolid też nie ułatwia sprawy tym bardziej, że Robert uwielbia ryzykować i jazdę na limicie. Faktem też jest, że Russell to bardzo utalentowany i poukładany kierowca, który jest w gazie i ja go porównuję do talentu Leclerc'a więc nic dziwnego, że potrafi pokonać Roberta, ale szacun bo Robert czasowo trzyma się Georga bardzo blisko jeśli chodzi o czasy w Q. W wyścigu jest już trochę gorzej, co nie pomaga Kubicy w jego powrocie do F1 bo często jest krytykowany
40. Smieszko
@38
Człowieku. Co ty za bzdety piszesz? Masz na yt przejazd Bottasa i zobacz czy jest ktokolwiek przed nim.
41. Bleki40
@ Jaros69
A co to wg ciebie jest te 8%? Zapewne myślisz że owe 8 % to spowolnienie bolidu Kubicy. Nie porównuj tego z regułą 107% bo nie wiesz o czym piszesz. Nie wiem jak do ciebie ale do mocno trafia fakt że ktoś ma kilkanaście kółek w nowoposkładanym samochodzie i odstawia na 0.5 sek kolesia który machnął 40 kółek w samochodzie którym jeździ od początku sezonu. To robi wrażenie. No cóż złej tanecznicy przeszkadza rąbek spódnicy. Vandorne też to samo gadał co Kubica ale tam Mc stać było na nowe części i niestety pomimo zmian podłogi i wielu innych klamotów wynik rywalizacji z Alonso znamy. Obawiam się że tu będzie tak samo.
42. jaros69
41. Bleki40
Nie uważam że 8 % to spowolnienie.. Natomiast ty uważasz, że Kubica to kłamca, Gutowski to bajkopisarz. Zadałeś sobie trud, by zobaczyć na YT film pokazujący oba Williamsy? Bo ślepy zobaczy różnicę. Te 0.5 sek "zdemolowania "Kubicy, to strata Roberta do RUS na prostej w 3 sektorze bo jego bolid jest najwolnieszy.. Polecam oficjalną telemetrie. Do tego zapisy rozmów Kubicy z inżynierem o problemach z hamulcem, ale po co ja Ci to piszę? Przecież ty wiesz lepiej.
43. Polak477
40. Smieszko
Co ma przejazd Bottasa do czasu Vettela? Ferrari największą przewagę generowało na prostych, więc co ma do tego Bottas?
44. Vaquanish
@43
Koledze Smieszko chodziło o to, że Bottas tak jak Vettel nie skorzystał z "podciągania" a mimo to i tak był szybszy o 0.3 sek. Z podciągnięciem mogło by być znacznie lepiej(nawet te dodatkowe -0,4 sek) więc nie można wnioskować, że czas Mercedesa nie był rewelacyjny i Ferrari w lepszych warunkach by go pobiło.
45. Polak477
44. Vaquanish
Ale Ferrari największą przewagę nad Mercedesem miało właśnie na prostych, więc czasy byłyby z dużym prawdopodobieństwem zbliżone, szczególnie w momencie kiedy Ferrari miałoby lepsze warunki na torze, czyli wyższa temperatura, w której balans bolidu był znacznie lepszy. Nie mówię, że Ferrari wygrałoby kwalifikacje, ale zbieg pechowych okoliczności spowodował, że czas Ferrari mógłby być dużo lepszy, a czas Mercedesa nie był rewelacyjny. 0.3 sekundy to nie jest przewaga, której nie da się odrobić, więc Ferrari było w zasięgu w gorszych warunkach dla ich bolidu i bez współpracy zespołowej, która mogła im dodać prędkości na prostych.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz