Tor Monako okiem Roberta Kubicy
Robert Kubica jako wielki fan torów ulicznych z przyjemnością wraca do Monako, gdzie w sezonie 2008 w barwach BMW Sauber o mały włos nie wygrał prestiżowego wyścigu. Dzisiaj opisuje dla swoich fanów pętle legendarnego toru.„Bez dobrze zbalansowanego auta, Monako jest ciężkie. Trzeba dobrego bolidu, który łatwo się prowadzi, gdyż tor jest bardzo ciasny i wyboisty. Jak tylko auto jest dobrze zbalansowane, można naprawdę naciskać do granic możliwości, przejeżdżając zakręty o kilka centymetrów od barier. W przeciwieństwie do nowoczesnych torów, nie ma tutaj miejsca na błąd, a kierowca musi respektować ściany, ponieważ nie mu zbyt wielu stref wyjazdowych.”
„Ponieważ cały czas jedzie się na tym torze w zakrętach, a ściany są tak blisko, to bardzo wymagający wyścig dla kierowców- nie fizycznie, ale mentalnie. Większość torów zazwyczaj ma długie proste, gdzie można się zrelaksować przez kilka sekund, ale w Monako cały czas jest się zajętym.”
„Jak na większości torów ulicznych, wyprzedzanie w Monako jest praktycznie niemożliwe. Częściowo spowodowane jest to małą przyczepnością. Mimo, że tor nabiera przylepności w trakcie weekendu, trzeba trzymać się linii wyścigowej. Także wiele stref hamowania jest tam nierównych i dopóki nie popełni się błędu, wyprzedzenie przez innego kierowcę jest niemożliwe.”
„Pierwszy zakręt jest jedną z kilku sekcji, gdzie jest pewny margines bezpieczeństwa, a wielu kierowców jedzie tam szeroko. To trudny zakręt do prawidłowego pokonania, a na pierwszym okrążeniu jest bardzo ciasno, zwłaszcza gdy startuje się z tyłu stawki, jak miało to miejsce w moim przypadku w ubiegłym roku. Na pierwszych okrążeniach musiałem zwolnić dochodząc do pierwszego zakrętu ze względu na duży ruch.”
„Tunel jest najszybszą częścią toru, i do tej pory pokonywaliśmy go na pełnym gazie, ale w tym roku powinien być bardziej wyzywający przy pełnych zbiornikach paliwa na pierwszych okrążeniach. W rzeczywistości, całe okrążenie będzie trudniejsze z ciężkim bolidem, gdyż dodatkowy balast sprawi, że auto będzie gorzej reagowało.”
„Szykana przy basenie [zakręty nr 13 i 14] jest częścią okrążenia, gdzie naprawdę potrzeba dobrze zbalansowanego auta. Jest bardzo szybka, pokonywana na piątym biegu i trzeba atakować tarki oraz zmieniać kierunek bardzo szybko. To ekscytująca cześć okrążenia, ale łatwo jest ją pokonać w zły sposób, a gdy źle w nią wejdzie, nie ma jak uniknąć barier.”
komentarze
1. frencz
Czad :) Kiedy ja tam pojadę ?
2. orinocoPL
1. frencz
Juz mozna... ale nie w realu :-) Polecam Gran Turismo 3 lub 4, mamy tam do dyspozycji Monaco, Suzuka, Fuji... A i bolidy F1 tez sa. Mozna poszalec.
3. Adam121
Robert doskonale czuje się w takich warunkach i myślę że dodatkowo mogą zaowocować straty w rajdach, tam też jest ciasno, najważniejsze będzie Q.
Osobiście uważam, że RBR znowu wygrają Q oni na bank kombinują przy zawieszeniu podczas Q, bo niby dlaczego w Q są prawie 1 sekundę szybsi od pozostałych czołowych ekip a w wyściugu juz jadą podobnym tempem ?
4. Kojag
3. RBR nie dość, że coś kombinuje, to jeszcze ma platformę testową w postaci STR. Nie wieżę, że Toro Rosso nie testuje niczego dla Red Bulla!
Ale w Monaco duet Renia-Robert pokaże na co ich stać. To powinno być najlpesze GP dla Reni w tym sezonie!
5. Beratka29
DAJESZ ROBERT :) lubisz tory uliczne ...
6. Qbicek
4. Kojag----- Ja piszesz że to powinno być najlepsze GP dla Renault to Robert musi wygrać :D a Pietrow być w czołowej szóstce :)
7. Renault R30 F1
Robert Kubica o torze i wszystko jasne.
8. bananTHC
pięknie opisał ten tor :D
9. matito
teraz czas na pierwsze
10. lukasz1
Tu kierowca może pokazac wielką klase, wątpie żeby Pietrow ukończył wyścig. Powinno byc więcej takich wyścigów. W Monako jest bardzo mały margines błędu, i za to kocham f1. Kiedy wreszcie będzie sobota!!!
11. Tunio1
jest jeszcze Singapur :) więc nie tylko jedyna szansa dla Renault.
12. krzysiek000
Trudniejsze jest już tylko Makao... Chciałbym aby tam się ścigali XD
13. Budyn_F1
Juz sie nie moge doczekac.
14. kahashi2
chciałbym z nim pojechać juhuuuuuuuuuuuu
15. Givepix
oby Polak wygrał było by zawaliście a rusek 2 to wtedy stawiam wszstkim piwo:)
16. Kojag
6 Może niekoniecznie wygrać, ale szanse na podium są. Jeśli Robert je wykożysta...
17. Vaca F1
Robert stanie na podium tak ja mysle a co w nato
18. Tomyy
oby tylko nie stal się ofiara kraksy...i bedzie GIT ...na tym torze obstawiam 2X SC...no minimum 1x
19. Szybszy
No nie wiem czy będzie tak kolorowo. Jeśli w kwalifikacjach nie uda się zdobyć dobrego miejsca to w wyścigu dużo lepiej nie będzie. Jedno jest pewne będzie bardzo ciekawie w kwalifikacjach, podejrzewam że kilku z czołówki zostanie przyblokowanych i zajmą dalsze miejsca. Oby to nie był Robert.
20. pat77
Tak, tam gdzie w zasadzie Robert w quali staje (6-8 miejsce) duzo i Latwo do przodu sie nieda, za to do tyLu tak. Tym razem klijent musi dac wiecej niz wszystko z siebie i naprawde startowac z samej czoLówki. Wierze ze bedzie dobrze ale niezopominam nigdy o RedBull i Maclaren. Tez sie ciesze na wyscig. Dawac mi tu ten weekend! Pozdro.
21. 21focus
nieźle Robert ma obcykany ten tor... nie jeden kierowca z dwa razy większym doświadczeniem miałby problem z opisaniem i pokonaniem tego toru. Po cichu liczę na podium ale nie palcie sie tak bo moze byc zawod , nie koniecznie z winy roberta...
22. Qbicek
Ahhh....nie mogę się doczekać 1 treningu o 10
23. Kanthen
mysle ze kwalifikacje beda dla Roberta udane . Renault nie czka w nieskonczonosc z wypuszczaniem go na tor , tak jak to mialo miejsce w BMW. On sam wie ze musi byc wysoko zeby walczyc o dobre pkt.
Co do Pietrova to jak nie rozbije bolidu na treningach to powinien byc wysoko w Q2 i moze pkt jakies dowiezie , czego mu zycze oczywiscie
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz