Wywiad z dyrektorem technicznym BMW Sauber
Willy Rampf, dyrektor techniczny ekipy BMW Sauber, po pierwszych testach w Walencji udzielił krótkiego wywiadu, podsumowującego niektóre aspekty przedsezonowych testów i zmian w regulaminach.Willy Rampf: „Ogólnie możemy być zadowoleni z niezawodności bolidu. Przejechaliśmy 1000 km podczas trzech dni testów bez doświadczenia żadnych większych problemów. Oczywiście musimy wprowadzić pewne poprawki i modyfikacje, ale od tego są testy”.
P: Czy te wszystkie poprawki mogą zostać rozwiązane przed pierwszym wyścigiem w Bahrajnie czy jeszcze przed przyszłymi testami?
WR: „Będziemy pracować nad większością punktów przed następnymi testami w Jerez. Nie mamy powodów do większych obaw. Na przykład tylna osłona silnika została osmolona przez spaliny, więc użyjemy innego materiały do tego celu”.
P: Jak wyglądają sprawy jeżeli chodzi o osiągi bolidu i jego konkurencyjność?
WR: „Ocena tego jest jeszcze trudniejsza niż w minionych latach. Wszystko co możemy powiedzieć to to, że bolid daje takie osiągi, jakich się spodziewaliśmy na podstawie symulacji i pomiarów w tunelu aerodynamicznym. Znacznie zmieniające się poziomy paliwa uniemożliwiają wyciągnięcie dokładnych porównań z innymi autami”.
P: Co mówią kierowcy na temat prowadzenia C29?
WR: „Komentarze kierowców ogólnie były pozytywne jeżeli chodzi o takie czynniki jak stabilność podczas hamowania, trakcja czy odpowiedź bolidu na duże zmiany poziomu paliwa”.
P: Poziom paliwa, a co za tym idzie jego waga, będzie się mocno zmieniał w sezonie 2010. Czy ustawienia bolidu są problemem?
WR: „Nie nazwałbym tego problemem, to raczej wyzwanie. Bolidy będą jeździły z minimalną ilością paliwa w kwalifikacjach a potem staną na starcie z pełnym bakiem, ale zmiany w ustawieniach nie będą dozwolone. Odnalezienie odpowiedniego kompromisu będzie tutaj kluczowe”.
P: Co zmieniło się w wyniku zwężenia przednich opon?
WR: „Ogólnie mówiąc, ich efekt jest mniej wyraźny niż się spodziewaliśmy. To oczywiste, że bolidy mają większą tendencję do podsterowności, którą możemy zrównoważyć do pewnego stopnia przesuwając masę do tyłu i dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach nadwozia”.
P: Jak układa się współpraca między kierowcami i zespołem?
WR: „Obaj kierowcy są nowi w zespole, więc nadal poznajemy się. Niemniej, współpraca pomiędzy kierowcami i zespołem rozpoczęła się bardzo dobrze. Jeżeli chodzi o Pedro widzimy, że jego ogromne doświadczenie dało mu podstawy wiedzy technicznej, co jest niezwykle cenne dla wszystkich. Kamui wyraża swoje wrażenia bardzo szybko, co oznacza, że może dać inżynierom informacje których potrzebują do pracy nad zmianą ustawień. Podsumowując kierowcy i inżynierowie jak do tej pory pracowali bardzo produktywnie”.
komentarze
1. jankes15
z mojej strony szacun dla Petera Saubera za upór i dążenie do celu. Mam nadzieje, że będą regularnie punktować w tym roku.
2. maciejwrc
Ale dlaczego "BMW Sauber" a nie "Sauber"? Co gorsza ten sam błąd jest na formula1.com.
3. jakubek88
2# proponuje sprawdzić na Google dlaczego w nazwie jest BMW. Na tym portalu było już to omawiane tysiące razy. Nie kompromituj się takimi wypowiedziami.
4. Pablo1989
Usunięty
5. marrkj
Pablo na 100% jest to grafika 3d bo widziałem gdzieś mega wielke screnny. A czy to model rb6 niemam pojęcia.
6. radish
4. Pablo1989 zastanów sie czasem czy jest sens pisać to co napisałeś, nawet nie chce mi się tego komentować.
7. Gosu
Fajnie byłoby gdyby nas pozytywnie zaskoczyli, choć nie wiem czy walka o punkty będzie możliwa. Swoją drogą to BMW razem z bolidem i zapleczem gratis dołożyło Rampfa ;) Ciekawe czy Peter zmieni nazwę przed Bahrajnem.
8. geem
2. maciejwrc
Po raz kolejny - pod taką nazwą zespół został oficjalnie zgłoszony na sezon 2010.
Po za tym prawdopodobnie mają jakąś cichą umowę z BMW, że będą mogli korzystać z ich rozwiązań technicznych, a Sauber będzie ich reklamował. Do tego dochodzą też prawdopodobnie pieniądze jakie zaoszczędzą bo nie będą musieli zmieniać strojów i malowania samochodów zaplecza technicznego. No i pewnie BMW pozostało dużo gadżetów z BMW Sauber Team - kto by je kupił gdyby takiego zespołu nie było?
9. sebek90
hehe
10. Robur
@8 geem: Stroje i malowanie to i tak sie juz zmienily, bo doszedl znaczek saubera (ktorego wczesniej nie bylo chyba) i odeszli sponsorzy tacy jak Petronas.
11. a31
a zastanawialiście się nad taka opcją nazwy BMW Suaber- firma zostawiła sobie otwarte drzwi jakby chciała wrócić do F1.
12. Gosu
BMW Sauber Ferrari - brzmi to co najmniej dziwnie. Gdyby jeszcze dostarczali silniki Peterowi można byłoby zrozumieć. Powiedzieli A to powinni powiedzieć B i zejść nam z oczu. BMW ciężko oddycha po tym jak Mercedes zmieszał ich z błotem.
13. grzes12
Ja myślę że nazwa BMW w zespole jest potrzebna dla Saubera aby otrzymać pieniądze z FOM za 6 miejsce za sezon 2009 ....
14. Konik_mekr
A ja myślę, że to nie nazwa wygrywa, a drużyna, bolid i kierowcy;).
15. ris
Jak na tak długi wywiad to niewiele powiedział. !!!
16. iksik
#3. jakubek88 Nie ma już czegoś takiego jak BMW SAUBER TEAM! Na oficjalnej stronie tej stajni widnieje informacja, że BMW wycofało się z F1 a "!Sauber Team!" Kontynuuje starty w F1. Na samym dole jest jeszcze informacja: Nowa strona SAUBER TEAM jest w fazie konstrukcji.
Moim zdaniem nie ma już teamu BMW Sauber więc i wywiad jest wyssany z palca!
17. ltj77
No i widzicie, wywiad z palca wyssany...
Ooooo Kempa, Ty niedobry! Ciekawe zczyjego palca go wyssales? Jeszcze moment i bedzie sie mowilo, ze i Ty siedzisz u Berniego w kieszeni... Skad te pomysly ludziska? Za pisanie ksiazek sie brac, bo sie marnujeta. Przy komentarzach niektorych z Was tworczosc S. Lema wydaje sie nie miec nic wspolnego z fantastyka...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz