Burti: potrzeba jeszcze lepszych kasków
Były kierowca Formuły 1, Luciano Burti wysłał list do FIA, w którym zwraca uwagę na konieczność poprawy wizjerów w kaskach używanych w F1.„Po wypadku Felipe na torze Hungaroring widzę postępy w konstrukcji kasków od czasów mojego wypadku w 2001 roku w Belgii” – napisał Burti.
„Patrząc na mój kask po wypadku widać, że jeżeli byłby zrobiony z włókna węglowego, tak jak dzisiaj, uszkodzenia byłyby mniejsze.”
Ale jednocześnie, chciałbym coś wskazać: kask z mojego wypadku nawet po tak mocnym uderzeniu ma szybkę w dalszym ciągu przymocowaną do kasku, ponieważ szybka ta trzymała się na czterech śrubach, w przeciwieństwie do dzisiejszych kasków, których wizjery mają tylko dwie śruby (w celu zmniejszenia wagi).
„Po wypadku Felipe widzimy, że szybka nie trzyma się, ponieważ śruba nie wytrzymała mocnego uderzenia, a z odsłoniętą twarzą jego obrażenia mogły być jeszcze poważniejsze, szczególnie jeżeli chodzi o twarz i oczy.”
komentarze
1. kamilas7
No a bezpieczeństwo ważniejsze od wyglądu!!
2. iceman10
Racja! BEZPIECZEŃSTWO przede wszystkim!
3. pietrasek
bezpieczeństwo tak ...tylko niewiem co myslec bo jak zrobią ciężkie kaski to kierowcą bęzie niewygodnie...ale jezeli to ma uratowac zycie to niech tak bedzie
4. BMWbmw
Jeżeli dojdzie pare śrubek tam, i parę tu to znowu tak bardzo waga się nie zwiększy..
5. Gosu
Około 10 dkg :)
6. ewerti
hmmm no niby racja ale pomyślcie że te 10dkg(niestety bedzie wiecej) ale licząc z przeciążeniem 4G to śrobka bedzie ważyła dość sporo...a wierzcie że przeciążenia chcą urwać głowe
7. Shotgun
Kaski powinny być wytrzymałe i zarazem wygodne, czyli supermocne i w miarę lekkie.
Właśnie! A co się stało z tym tworzywem wymyślonym kilkanaście lub więcej lat temu przez polskiego wynalazcę, które tak znakomicie absorbowało energię podczas zderzenia? Pokazywano wtedy jak kilkukilogramowy ciężar uderza w szkło czy w rękę i... nic się nie działo, nie było żadnych szkód i obrażeń. Tworzywo miało być wykorzystywane np. w zderzakach wagonów kolejowych. Chyba, że to był jakiś kit... Ktoś pamięta ten wynalazek? Zastosowanie takiego materiału w technologii produkcji kasków i bolidów poprawiłoby znacznie bezpieczeństwo na torze.
8. Slavregas
ewerti obecne kaski ważą bodajże 1,25kg ,ale nie rozumiem o co cichodzi z tym oderwaniem głowy maja HANS maja kurtyny wiec glowa nigdzie nie odleci
9. yantar
@7 Shotgun pamięta. Teraz podobnych i naprawdę ciekawych materiałów jest sporo, choć na ulicy tego się nie zobaczy. Z włoknami węglowymi i kompozytami chwilowo nic nie pokonkuruje w stosunku waga/wytrzymałość. No i trzeba pamiętać że cała branża F1 śledzi rozwój wszelkich dziedzin odnośnie nowych materiałów, jesli coś by się nadało i przewyższało obecne rozwiązania to by na pewno wprowadzili. Co do kasków to w zasadzie za dużo sie tam już nie pokombinuje konstrukcyjnie, na wszystkie możliwoście też się takiego kasku nie da przygotować, fizyczna niemożliwość (no chyba, że robimy pełny kask i wstawiamy tam ekran;). Massa miał zwyczajnie pecha.
10. morek154
widziałem w jakims tam filmie dokumentalnym ze pojemnik na odpoady atomowe wyrzymuje wybuchy z zewnątrz, katastrofy kolejowe i drogowe wiec nie zawodnoicy załozą na głowe ten 50 tonowy niezniszczalny pojemnik na odpady
11. dziarmol@biss
Kask bramkarza hokejowego , wytrzymały i przy okazji będzie odstraszać .... muchy.
12. Konik_mekr
A może gdyby wizjer znajdował się wewnątrz zamiadt na zewnątrz, to by coś dało...
13. fezuj
Kaski nie są złe mają olbrzymią wytrzymałość- po prostu Massa miał sporo pecha gdyż sprężyna uderzyła w samą krawędź otworu wizjera, gdyby ta cholerna sprężyna uderzyła 5 cm. wyżej lub bardziej z lewej strony najprawdopodobniej Fernando by nie odniósł najmniejszej szkody i jeździł by dalej , ale miał i też cholerne szczęście bo gdyby sprężyna walnęła w wizjer ...... [*] ( tylko takie znaczki byśmy stawiali przy jego nazwisku )
14. Iwan.
[Fernando] <--Ma się rozumieć że miałeś na myśli FELIPE? ;]
Nie wiem czy jest sens zwiększać masę kasków w celu ich wzmocnienia. Dla naprawdę znacznej poprawy bezpieczeństwa trzebaby było osłonić cały kokpit szybą taką jak w większości samochodów LMP1, co raczej nie nastąpi...
15. rsobczuk
Fernando Massa to nowy kierowca zespołu Renault Ferrari.
16. fan massy
No tak Burti ma racje
17. Dr Prozac
@ 12. Konik_mekr no nie dało by się go otworzyć.
Z wagą jest tak, że im kask cięższy, tym większa silą działa na głowę i kark kierowcy podczas wypadku (duże przeciążenia).
18. morek154
Konik_mekr jakby były mocowane od srodka to taki wizjer zmiarzdzył by nos masie
19. fezuj
14. Iwan. - OCZYWIŚCIE!!!! ale wtopa !!
20. RoninRonin
kaski powinny być z materiału z jakiego był nocnik Komendanta Piłsudskiego. wytrzymał by wszystko.
21. Skoczek130
No cóż, kto jak kto, ale Burti wie co mówi. Obecne kaski i tak są niezwykle bezpieczne (dzięki niemu przecież Felipe jest wśród nas!). Skoro jednak da się jeszcze je poprawić, niech próbują. Być może w mocowaniu wizjera można wstawić więcej lub mocniejsze śrubki.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz