Wymagania techniczne toru Silverstone
Wyzwania jakie stawia ścigającym się na torze Silverstone zostały zmienione w ostatnich latach za względu na wprowadzenie silników V8 i ciągle zwiększającą się siłę dociskającą. Wynikiem tego jest to iż zakręty, które wcześniej wymagały redukcji biegów mogą być teraz pokonywane poprzez lekkie odjęcie nogi z gazu, a w rzeczywistości połowa okrążenia, aż do zakrętu Valle, wymaga bardzo delikatnych dohamowań. Z tego powodu silniki są tutaj pod dłuższym obciążeniem, a kierowcy jadą z pełnym gazem przez 66 procent okrążenia. Na torze kierowcy muszą sprostać wyzwaniu pokonywania szybkich zakrętów i wolnej sekcji na końcu okrążenia jednocześnie uważając na nierówną nawierzchnię i kapryśne, silne podmuchy wiatru. Zespół Renault opisuje swoje spostrzeżenia dotyczące brytyjskiego toru.Poziom docisku aerodynamicznego na Silverstone waha się od średniego do wysokiego- tak samo jak ostatnio podczas wyścigu na Magny-Cours. Siła dociskająca jest potrzebna na szybkich zakrętach w początkowej fazie okrążenia, a relatywnie krótkie proste i niewielkie strefy dohamowań sprawiają, że strata prędkości na prostej nie spowoduje, że konkurent wyprzedzi zawodnika. Brak mocnych dohamowań oznacza, że używamy najmniejszych w roku kanałów dolotowych dla hamulców, tak aby zoptymalizować aerodynamikę.
Jazda
Jazda jest ważną rzeczą charakterystyczną na Silverstone, gdzie utrzymanie stałych osiągów aerodynamicznych jest kluczowe dla osiągów na szybkich zakrętach. Nawierzchnia jest całkiem wyboista, a w szczególności na dohamowaniu do zakrętu numer 8, gdzie nierówności mogą zdestabilizować bolid. Kierowcy także dążą do najeżdżania na tarki wychodząc z szybkich zakrętów w celu znalezienia najszybszego toru jazdy, co może sprawić, że tor jest jeszcze bardziej wyboisty niż w rzeczywistości.
Zawieszenie
Ustawiamy tutaj bolid z balansem mechanicznym przesuniętym do przodu- zasadniczo z sztywnym przednim zawieszeniem i miększym z tyłu. Sztywny przód daje kierowcy precyzyjną zmianę kierunku na szybkich i wolnych zakrętach, podczas gdy miększy tył daje lepszą przyczepność podczas przyspieszania, wychodząc z zakrętów 9, 11 oraz 16 w szczególności.
Opony
Opony są zawsze poddane dużemu obciążeniu na tym torze, zwłaszcza z powodu dużej ilości szybkich zakrętów, a to oznacza, że Silverstone, wraz z Barceloną i Spa są najtrudniejszymi wyścigami dla żywotności opon w całym sezonie. Aby sprostać tym trudom Bridgestone zaoferuje średnią i twardą mieszankę opon Potenza dostępną w sezonie 2008.
Warunki zewnętrzne
Jako byłe lotnisko, Silverstone jest narażone na wiatr, który może mieć duży wpływ na osiągi bolidu. Porywisty wiatr zmienia balans aerodynamiczny bolidu i sprawia, że prowadzenie jest nieprzewidywalne, w szczególności na szybkich zakrętach. Kierowca musi potrafić ocenić kierunek i siłę wiatru i odpowiednio poprowadzić bolid.
Strategia
Zużycie paliwa na Silvestone jest wysokie, tak samo jak czas kary za dodatkowe obciążenie paliwem. To oznacza, że strategie rzadko różnią się od zwyczajowych, gdyż przykładowo paliwo na dwa dodatkowe okrążenia, może kosztować blisko 0,2 sekundy na okrążeniu. Spodziewamy się zobaczyć zespoły jadące ze „standardową” strategią dwóch postojów, która jest optymalna dla kierowców jadących z przodu, tak aby zapewnić dobrą pozycję startową i czyste powietrze w początkowej fazie wyścigu. Podczas gdy wyprzedzanie na tym torze jest praktycznie niemożliwe, pozycja startowa jest bardzo ważna.
Silnik
Tor Silverstone na najnowszych silnikach V8 przejeżdżany jest w 66 procentach okrążenia na pełnym gazie. To oznacza, że jest nieco mniej wymagający niż w poprzednich latach, głównie z powodu wprowadzenia standardowych opon Bridgestone, niemniej silnik nadal musi pracować na wysokich obrotach, gdyż kierowcy pokonują szybkie zakręty na pełnym lub nieco odpuszczonym gazie. Jeżeli chodzi o chłodzenie, obszerny test na tym torze przed Grand Prix oznacza, że zespoły są dobrze przygotowane na każdą okazję.
komentarze
1. jakub_l
Sporo ciekawych informacji.
2. norbertinho
Dzieki za te informacje łatwiej mi bedzie ustawić bolid na ten tor w grze. licze ze na kolejne GP tez bedzie taki news o wymaganiach toru
3. ziyon
Fajnie się czyta..
4. hot dog
oby tak dalej kempa007;)pozdrowienia
5. niza
ooo ciekawy artykuł :) to ja poproszę o takie relacje przed każdym GP :) fajnie jest się dowiedzieć o takich rzeczach przed wyścigiem :D
6. pz0
GP nr 9 więc w większości bolidów powinny być świeże silniki i skrzynie. Skoro to GP jest tak wymagające dla silnika to nie dziwi mnie że Ferrari myśli o wykorzystaniu jokera u Raikkonena
7. walerus
Czyli półmetek!
8. easyrider
W F1 06 na PS2 trochę mi nie idzie na tym torze. Zobaczymy, jak teraz sprawdzą się ustawienia w oparciu o powyższy artykuł. :-)
9. Dagmara_W
Fajny artykuł i ciekawe informacje.. Brawo dla osoby która go stworzyła.. jestem przynajmniej madrzejsza przed wyścigiem:P
10. sadowski
za poprzednikami , a w szczególności za norbertinho :D . przyda się do r-factora :D . jeśli jest to możliwe to poproszę przed każdym GP takowe info .
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz