FIA wydała obowiązkowe wytyczne na GP Kataru (akt.)
Międzynarodowa Federacja Samochodowa wspólnie z Pirelli opracowała reguły, które mają pozwolić na bezpieczny przebieg GP Kataru. Za ich złamanie kierowcy będą wykluczani z zawodów.Wczorajszy komunikat FIA przypomniał wielu kibicom wydarzenia z toru Indianapolis w 2005 roku. Na szczęście błyskawicznie opracowano środki zaradcze, minimalizujące ryzyko potencjalnych dużych problemów z oponami. W związku z tym Pirelli przez całą noc analizowało mieszanki ze sprintu i przygotowało właściwe działania na niedzielną rywalizację.
Wieczorne zmagania były idealnym testem do sprawdzenia tego, czy ścianki boczne opon będą pękać przy granicy 20 okrążeń. Ponieważ w tempie wyścigowym - z powodu częstych wyjazdów samochodu bezpieczeństwa - pokonano zaledwie 12 kółek, a nocna analiza wykazała takie same uszkodzenia, stało się jasne, że Federacja będzie musiała zastosować zaproponowane już wczoraj wytyczne.
Trochę je natomiast zmodyfikowano, gdyż ostateczny przebieg nowego zestawu opon będzie mógł wynosić maksymalnie 18 okrążeń, a nie 20. Wymusi to co najmniej trzy pit-stopy każdego kierowcy, zważywszy na zaplanowany dystans wyścigu (57 kółek). Jeżeli ktoś się do tego nie zastosuje, sprawa zostanie zgłoszona do sędziów i zapewne poskutkuje wywieszeniem czarnej flagi oznaczającą dyskwalifikację.
Nieco skomplikowanej wygląda sytuacja z używanymi kompletami. FIA nie podała żadnych ogólnych wytycznych na tym polu, przekazując jedynie, iż zespoły zostaną poinformowane o szczegółowych kryteriach obliczenia maksymalnej liczby okrążeń.
Zdaniem Tobiego Grunera z Auto Motor und Sport, w tym celu ma zostać przyjęta reguła, w myśl której pokonane już okrążenia będą odejmowane od górnej granicy (18) z wyłączeniem kółek wyjazdowych oraz zjazdowych. Oznacza to, że jeżeli kierowca pokonał na danym komplecie opon 5 okrążeń, w wyścigu będzie mógł zrobić ich 15.
Regarding used sets, teams are allowed to add two more laps to count for for slower inlaps & outlaps. So if a tyre was used for 5 laps in practice or qualifying you're allowed to run it for 15 more laps in the race according to my info.
— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) October 8, 2023
Aktualizacja: 17:08
Pirelli opublikowało specjalną grafikę pokazującą, ile okrążeń może przejechać każdy z kierowców na danym komplecie opon.
komentarze
1. Raptor Traktor
Co to za absurd XD czy oni uważają ludzi w zespołach za niepełnosprawnych umysłowo, którzy nie zrozumieją, że na przebitej oponie samochód jedzie trochę wolniej? XD
2. Hawaii
Ja bym się cieszył gdyby w każdym wyścigu było więcej obowiązkowych pitstopow
3. HuskyContainer
Brzmi absurdalnie, zobaczymy jak w praktyce
4. Addd
@2 Co z tego, że będzie więcej pitstopów, jak element zaskoczenia czyli strategia, żużycie opon został wykluczony.
Jestem ciekawy ile FIA nad tym myślała, że wymyśliła i zatwierdziła coś tak głupiego.
5. mm27m
Nieźle gówno :)
Cisnąć nie można Bonnie zużywają, tarki nie, bo pękają, jechać blisko nie bo się przegrzewają...
Kto pamięta Schumiego na Węgrzech albo Kubicę w Kanadzie jak mielii zrobić caly stint w tempie quali żeby wygrać?
Brakuje tęczowych pasków tylko, zamiast białych, żółtych j czerwonych :)
6. mm27m
Sry za literówki, słownik...
7. BigBen
@5 Nic dodać,nic ująć...to se ne wrati
8. Lulu
@ 5
Wszystko zgoda tylko nie rozumiem o co chodzi z tymi padkami ??? I jak orientacja seksualna miała by wpłynąć na jakość widowiska ?
9. Lulu
Paskami
10. hubos21
@4
Wcale nie myśleli bo dostali gotowca od Pirelli
11. mm27m
@8
Bo te opony są równie wrażliwe jak psychika osób LPG+
12. Addd
@10 Pewnie tak
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz