Toro Rosso ujawnia nowy bolid
Podczas dzisiejszych testów w Barcelonie zespół Toro Rosso ujawnił publicznie swój nowy bolid oznaczony jako STR3.Sebastien Bourdais spędzi resztę dzisiejszej sesji treningowej na dopracowywaniu ustawień nowego bolidu, przed przekazaniem go jutro do testów swojemu koledze z zespołu - Sebastianowi Vettelowi.
STR3 był już testowany miesiąc temu na torze Vairano we Włoszech. Giorgio Ascanelli – dyrektor techniczny zespołu powiedział podczas Grand Prix Australii, iż ma nadzieję, że nowy bolid weźmie po raz pierwszy udział w wyścigu podczas GP Turcji.
Toro Rosso jest zadowolone z pomyślnego rozpoczęcia sezonu 2008 w zeszłorocznym bolidzie. Zespół zdobył dwa punkty w Australii. Bourdais mógł zakończyć wyścig nawet na czwartej pozycji, niestety jednak miał trochę problemów technicznych ze swoim bolidem podczas wyścigu.
Zdjęcia:
komentarze
1. kamil1423
i tak nic im to nie da
2. seal
??????????? zróbcie konkurencyjny bolid tego życzę;d
3. rfz
kamil wyjdź.
4. sydemon
Ciekawy kształt nosa i w ogóle takie trochę bardziej futurystyczny od pozostałych bolidów a Honda to chyba od BMW "odgapiła" te skrzydełka nad nosem chyba że nie zauważyłem wcześniej
5. walerus
Red Bull 2 - a potem do odstrzału i sprzedaży....
6. maciek123
może bolid będzie lepszy ale o 0001 sekundy na okrążeniu
7. michcio64
sydemon Honda nie mogla odgapic bo on juz rok temito mila
8. lubie placki
te skrzydełka to raczej BMW od Hondy odgapiło, kubicomaniacy :I
9. Koniarek
Chciałbym aby model STR3 właczył sie do rywalizacji o punkty, byłoby to lepiej dla rywalizacji.
10. grzesiek1870
Ciekawe czy ten bolid też będzie tak awaryjny jak poprzednik? :)
11. daniel316
Jak na razie chyba żaden zespół odkąd gdy się zaczął sezon nic szokującego nie zrobił. Przynajmniej takie odnoszę wrażenie. A jeśli jest podobny do bolidu RedBulla to zbyt super to on nie jest.
12. GodFahter
podajcie linka jak to mozliwe ze zdjecmi nowego bolidu toro rosso
13. pz0
Jak podobny do RedBulla to pewnie będą mu koła odpadały
14. muminek94
To prawie taki sam jak nie taki sam.... http://www.f1today.nl/foto/2711/ to jest zdjecie BMW tylko nie wiem czy na ten czy na nowy sezon:)
15. Dagmara_W
Dużo się nie różni.. tył się troche zmienił. ale nie brzydki.zobaczymy czy będzie skuteczny.
16. sawekrs
lubie placki wyjdz
17. Myster01
płetwa za kokpitem jak u rekina, w innych konstrukcjach nie widziałem chyba takiego rozwiązania.
18. fisicofan
a ja widziałem tą płetwe rekina także u Renault
19. walerus
Podobno Arabom proponuje szef Red Bulla 50% akcji Tolo Roso..... tym z Kuwejtu...
20. lubie placki
sawekrs jeżeli nie masz nic ciekawego do powiedzenia to lepiej się nie odzywaj. A jeżeli chodzi o nowy STR3 to nie ma co się dziwić że to kopia bolidu Red Bula przecież to ich satelicki zespół
21. leszek2605
zobaczymy co pokaże na torze,wtedy będziemy komentować.
22. TerrorVision
Co tam osiągi... niech koniecznie niezawodność poprawią, bo w tym na razie wypadają fatalnie.
23. tsubasa
Nie wyglada źle, zobaczymy jak będzie jeździł.
24. tewumoto
@rfz & @sawekrs: na onecie wieje nudą?? :D :D Red Bull jest klasycznym przykładem zespołu, który służy do reklamowania konkretnej marki produktów przy pomocy bolidu zbudowanego z komponentów innych producentów :( są bez szans na walkę o liczącą się w klasyfikacji liczbę punktów ;)
25. piotrek74
niech któryś z was zaprojektuje a wtedy będziemy oceniać (każdy potrafi krytykować )
26. tewumoto
haha, a Ty - piotruś, na pewno wyłożysz na to kasę.. :D po to jest miejsce na komentarze, żeby je pisać, oceniać, dyskutować.. a jak nie pasi, to czemu je czytasz?? ;D
27. piotrek74
tewumoto>zobaczyłeś zdjęcia-- i już nie podoba się !!--poczekaj na GP a później krytykuj -- powiedz coś konkretnego, bo wszystkie zespoły to robią(Reklamują Się )
28. tewumoto
ok, chcesz konkretów, proszę: największą nowością jest tzw. płetwa rekina (wzdłużny spoiler, zabudowany w tylnej części bolidu, stanowiący przedłużony profil wlotu powietrza), więc na niej się skupię. Do zalet (wg mnie) należy zaliczyć lepsze prowadzenie bolidu w trakcie opuszczania tunelu aerodynamicznego bolidu poprzedzającego oraz podczas jazdy na prostych. Wadą na pewno będzie nieprzewidywalność podczas pokonywania zakrętów (efekt podobny do jazdy tramwajem w zakrętach o niewielkim - poniżej 6m - promieniu skrętu). Z jednej strony mogłoby się wydawać, że taka powietrzna "szyna" umożliwi łatwiejsze pokonywanie zakrętów z większą prędkością dzięki niwelowniu siły odśrodkowej i przeciwdziałaniu momentowi obrotowemu (gdzie r=odstęp między zewnętrznymi krąwędziami skrajnych przednich i tylnych opon, natomiast F=siła odśrodkowa), jednak należy pamiętać o tym, że usztywnienie prowadznia tylnej osi może doprowadzić (a właściwie na pewno doprowadzi, pytanie brzmi tylko: przy jakiej prędkości??) do zerwania przyczepności tylnich opon wskutek przewyższenia tarcia momentem obrotowym (tylko nie pomyl z momentem obrotowym, oddziałującym na wał napędowy i przekazywanym na ogumienie). Pomijam wpływ podmuchów wiatru bocznego na stabilność toru jazdy, bo wierzę, że w Europie nie będziemy mieli wietrznych GP. Moim zdaniem konkurencyjność kierowców RB4 pogorszy się w związku z tym, że obecnie wyprzedzanie odbywa się podczas GP najczęściej w zakrętach. Co o tym sądzisz?? :)
29. czes
woohoo! wreszcie maja nowe auto.
30. piotrek74
jeżeli dzięki tej płetwie bolid będzie bardziej stabilny na prostych , to zmniejszą my trochę docisk a w tedy będzie większy Vmax i przyspieszenie . Prawdopodobnie przy do hamowaniach przed zakretami też będzie lepiej się zachowywał .To jest już pierwszy krok do wyprzedzenia bolidu przed tobą .J chyba to jest ten krok do przodu w rozwoju?(Poczekamy na kwalifikację i zobaczymy )
31. tewumoto
nie do końca, na prostych bolidy i bez płetwy nie odlatywały.. :D przy dohamowaniu może być poprawa dzięki "szynie powietrznej", ale ta "szyna" na pewno będzie przeszkadzała w ciasnych zakrętach, o czym już pisałem.. :) wszystko, każde rozwiązanie ma zawsze zalety i wady.. w tym przypadku, po analizie wad i zalet, nie jestem dobrej myśli, tym bardziej, że takie samo ustrojstwo inżynierowie wstawili do bolidu Alonso.. :(
32. tewumoto
ach.. zapomniałem napisać o jeszcze jednej, ogromnej wadzie, może nawet największej: "płetwa" podnosi środek ciężkośi bolidu, co powoduje problemy z prowadzeniem w łukch, nie mówiąc już o jeździe ze stosunkowo dużą prędkością w zakrętach.. ale masz rację, co z tego wyniknie, zobaczymy dopiero w kwalifikacjach, po prostu martwię się trochę o Alonso.. bo jakoś obaj kierowcy RB4 są mi obojętni.. ;)
33. pz0
tewumoto a jeżeli to jest kolejny trik i np ta płetwa ugina się oto może być bardzo duża pomoc właśnie w zakrętach. Np przy zakręcie w prawo, płetwa wygnie się w lewo dzięki czemu uzyskamy pewien profil. Cząstki powietrza po prawej stronie płetwy będą miały większą prędkość, a jak wszystkim chyba wiadomo ciśnienie maleje wraz ze wzrostem prędkości przepływu, wynika z tego że po prawej stronie płetwy będzie mniejsze ciśnienie, więc bolid będzie ''spychany'' na prawo. co może ułatwić pokonanie tego prawego zakrętu, a co za tym idzie prędkość bolidu może być odrobinę większa. Wiem że zakazane jest używanie elastycznych elementów aero, ale to jest pewna nowinka, na którą może nie być jeszcze norm testowania i teamy mogą trochę oszukiwać.
34. pz0
To o czym piszę to po prostu równanie Bernouliego
35. piotrek74
niedługo zobaczymy czy płetwa jest dobrym rozwiązaniem bo NOS - MCL chyba sprawdził się (większość zespołów to kopiuje ) a ostatnio z BMW ściąga Honda(rogi)
36. dziarmol
2008-04-17 13:28:15 pz0 -a co z zakazem używania ruchomych elementów aero. ?
37. dziarmol
2008-04-17 13:28:15 pz0 - już na to odpowiedziałeś nie doczytałem (mój błąd)poz
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz