Co nowego zespoły przywiozły na Silverstone?
Zgodnie z oczekiwaniami, zespoły skutecznie wykorzystały minioną krótką przerwę, żeby przygotować potężne aktualizacje na brytyjski weekend wyścigowy. Większość z nich przywiozła masę poprawek, a Alpine czy Williams stworzyli praktycznie nowy bolid.Silverstone od paru tygodni pisało się jako miejsce, na którym nie zabraknie dużych ulepszeń. Harmonogram wyścigów został ułożony akurat w taki sposób, że brytyjska runda jest tak naprawdę pierwszą okazją od Hiszpanii, by bez większych nakładów finansowych przywieźć i przetestować dane poprawki. Dlatego też gdy FIA opublikowała dokument obejmujący zgłoszone zmiany, aż zaroiło się od nowiutkich elementów w większości bolidów:
Red Bull
Byki niby miały nic nie szykować na Silverstone, ewentualnie miało to być "nic wielkiego", a jak przyszło co do czego, to przywieźli pełną ciężarówkę ulepszeń. W oczy najbardziej rzuca się nowa osłona silnika, która łudząco przypomina tę z AlphaTauri. Prawdopodobnie Austriacy w ten sposób chcą zrzucić kolejne kilogramy ze swojej maszyny (dzięki temu mają zyskać kolejne 0,2 sekundy na okrążeniu), a także poprawić przepływ powietrza pod tylnym skrzydłem.
Oprócz tego ekipa Adriana Neweya przyjechała ze zmodyfikowanymi przednimi hamulcami, dzięki którym lepiej będzie można zarządzać temperaturami, a także podłogą (bardzo podobną do tej z Hiszpanii i ma za zadanie jeszcze bardziej zredukować opór aero) oraz lusterkami.
A very very similar solution were seen before on AlphaTauri; probably RBR made AT do what a normal satellite team does: test the components on other cars and then see if the feedback is positive. Also from the sidepods point of view, they have the same concept #TechF1 pic.twitter.com/gsJ9OE0f5j
— technicalracing (@TechnicalRacing) July 1, 2022
Red Bull 😳
— ElReyGuiri (@ElReyGuiri) June 30, 2022
[@DANIELEALOFAN] pic.twitter.com/cRxw6HLOdr
Ferrari
Mattia Binotto już w maju zapowiadał, że jego zespół większy pakiet ulepszeń przygotuje właśnie do na brytyjską ziemię. I faktycznie tak też się stało. Włosi stworzyli m.in. nową pokrywę silnika, podcięli nieco boczne wloty powietrza czy ulepszyli mocowanie lusterek. Wszystko po to, aby poprawić wydajność aerodynamiczną i chłodzenie jednostki napędowej.
Pozostając jeszcze przy temacie Scuderii, należy wspomnieć o czwartkowym incydencie, jaki miał miejsce w jej garażu. Otóż w samochodzie Carlosa Sainza doszło do wycieku w układzie paliwowym i Ferrari zdecydowało się na zmianę podwozia. Z pewnością nie w taki sposób Włosi chcieli rozpocząć ten weekend.
Hay cambio de chasis en el coche de Carlos Sainz. Algún problema han encontrado en el último chequeo.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 30, 2022
Chasis change on Carlos Sainz car. Something went wrong on the final checks. #F1 #BritishGP pic.twitter.com/uc7BYBUk5q
Mercedes
Czy to w końcu będzie ten wyścig? Niemcy czekali, czekali i doczekali się przyjazdu na Silverstone, gdzie zamierzają pokazać wszystkim, że jeszcze nie odpadli z walki o mistrzostwo świata. Pomóc mają w tym spore aktualizacje, jakie dostarczono do maszyny W13.
Chodzi głównie o modyfikacje w przednim zawieszeniu, elementach nad bocznymi wlotami powietrza, podłodze czy tylnym skrzydle. Czujne oczy obserwatorów dopatrzyły się również zmian w przednim skrzydle. George Russell pozytywnie ocenia wprowadzone zmiany, sugerując nawet, że jego team włączy się do walki z Red Bullem czy Ferrari:
"Wysokie prędkości na Silverstone i gładsza nawierzchnia zagrają na naszą korzyść bardziej niż w poprzednich trzech rundach. Natomiast oczywiście nie ma na to żadnej gwarancji, gdyż tak naprawdę w każdym wyścigu odnajdujemy inny problem niż tylko bolid. Wierzymy jednak że będzie to dla nas bardziej konkurencyjny weekend. Nie chodzi tylko o poprawki, ale też o charakterystykę toru", mówił Brytyjczyk, cytowany przez Motorsport.
Nuevo fondo para Mercedes en Silverstone
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 1, 2022
New floor for @MercedesAMGF1 in Silverstone pic.twitter.com/oK5SQizBrB
También evo en los puntos del trapecio superior y del pushrod lado interior de la suspensión delantera del Mercesdes.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 1, 2022
Also upgrades on top wishbone and pushrod inboard front suspension points (not sure if only aero) for Mercedes. pic.twitter.com/pNZRfE1jvH
Front Wing Endplate #BritishGP #Thursday pic.twitter.com/QeHMZxozzZ
— TeamLH44_JP (@TeamLH44_JAPAN) July 1, 2022
McLaren
Ekipa z Woking - mimo formalnego zatrzymania rozwoju konstrukcji MCL36 - przygotowała drobne nowości na domowy wyścig. Mowa o zmianach w tylnym skrzydle oraz poprawie chłodzenia - wszystko ma być dostosowane pod szybkie łuki Silverstone.
Alpine
Zespół Otmara Szafnauera wyrasta na pioniera, jeśli chodzi o wprowadzanie kolejnych poprawek. Francuzi praktycznie co weekend przywożą jakiś nowy pakiet i nie inaczej było w Wielkiej Brytanii, co zresztą zapowiadał już wcześniej Alan Permane.
Alpine przygotowało unikatowe, nowe sidepody (sprytnie maskując koncepcję Ferrari), elementy chłodzenia, podłogę oraz przednie zawieszenie. Esteban Ocon - podobnie jak George Russell - także spodziewa się sporych zysków dzięki tym ulepszeniom:
"Z symulacji wiemy już mniej więcej, ile zyskamy. To będzie dobry zysk. Prawdziwe pytanie brzmi jednak - ile zyskają inni? Nie można nikogo przecież lekceważyć. Słychać już o ogromnych postępach Williamsa i to samo dotyczy Mercedesa", powiedział Francuz, cytowany przez The Race.
Los nuevos pontones del Alpine para Silverstone.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 30, 2022
New Alpine sidepods. #BritishGP #F1 pic.twitter.com/kFGFNvaB8q
Los nuevos pontones de Alpine son más estrechos en la parte posteriores cambiando también concepto salida refrigeración.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 30, 2022
Rear part of the sidepods are tighter with a different cooling outlet concept.#F1 #BritishGP pic.twitter.com/wUJ9wlBwbT
Alfa Romeo
Mimo iż Szwajcarzy nie mają już problemów z produkcją części i i otwarcie straszyli swoich rywali przed brytyjskim weekendem, to jednak ich poprawki nie są jakoś oszałamiające. Według dokumentów FIA, w samochodzie C42 poprawiono jedynie elementy chłodzenia.
AlphaTauri
Mały team z Faenzy jako jedyny - przynajmniej oficjalnie - nie przywiózł do Anglii żadnych aktualizacji.
Aston Martin
Lawrence Stroll i spółka kontynuują rozwijanie kontrowersyjnej wersji "B" swojego auta, która po raz pierwszy światło dzienne ujrzała pod Barceloną. Brytyjczycy zmienili nieco geometrie krawędzi podłogi, łopatki bocznych wlotów powietrza. Poprawili również tzw. beam wing oraz części w okolicach tylnych kanałów hamulcowych.
Haas
Jak dobrze wiadomo, Amerykanie szykują już tylko jeden duży pakiet aktualizacji w tym roku. Pojawi się on na Hungaroringu. Mimo to ekipa Guenthera Steinera stworzyła jedną małą poprawkę na Silverstone. Dotknęła ona krawędzi przedniego skrzydła.
Williams
Aż trudno w to uwierzyć, ale stajnia z Grove przygotowała prawdopodobnie największy, jednorazowy pakiet ulepszeń w tym sezonie spośród wszystkich ekip. I choć dostanie go tylko Alex Albon i łudząco przypomina połączenie filozofii Ferrari oraz Red Bulla, zyski mają być naprawdę potężne. Możliwe, że mowa nawet o jednej sekundzie na okrążeniu:
"Jak już zdążyliście zauważyć, wszyscy idą w kierunku określonej koncepcji. Każdy zaczynał z innym pomysłem, ale wydaje się, że ogólnie przyjęto filozofie Ferrari albo Red Bulla. Nasz samochód bardziej przypomina tych drugich koncepcję, ale nie powiedziałbym, że jest podobny. To po prostu kierunek, którym zamierzamy podążać", oznajmił Albon, cytowany przez The Race.
No dobra, ale co właściwie Williams zmienił w bolidzie oznaczonym numerem "23"? Zmodyfikował aż 12 elementów. Chodzi o przednie skrzydło oraz deflektory, sidepody (które przypominają te od Ferrari oraz Red Bulla), łopatki oraz krawędzie przy podłodze, owiewki w obrębie systemu HALO, dyfuzor, osłonę silnika, panele chłodzące i elementy w okolicach tylnego zawieszenia oraz kół.
Evolución destacable en Williams. Nuevos pontones y entradas de refrigeración. Solo Albon.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 30, 2022
Significant upgrade on Williams on sidepods and cooling intake. Only Albon pic.twitter.com/EK0YL4CSvS
La comparativa de los nuevos pontones y suelo en el Williams. Solo Albon
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 30, 2022
New floor and sidepods comparission on the Williams. Only for Albon#F1 #BritishGP pic.twitter.com/6mtDLOkmey
komentarze
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz