Startuje weekend wyścigowy w Hiszpanii
Najbliższe dni Formuła 1 spędzi w małej miejscowości Montmelo, gdzie na torze Circuit de Barcelona-Catalunya zostanie rozegrana już szósta runda tegorocznych mistrzostw świata - GP Hiszpanii. Tuż przed rozpoczęciem tego weekendu postanowiliśmy przypomnieć najważniejsze informacje związane z nadchodzącymi zawodami.Sytuacja w mistrzostwach po pięciu wyścigach jest niezwykle zacięta między Red Bullem i Ferrari. Ten pierwszy po wdrożeniu sporych poprawek na torze Imola może obecnie cieszyć się z nieco szybszego w tempie wyścigowym bolidu, ale na torze pod Barceloną to Czerwoni mają odpowiedzieć wdrożeniem pierwszych dużych zmian w F1-75. Swoje ulepszenia będzie również sprawdzał pogrążony w problemach od początku sezonu Mercedes. Spore poprawki będą mieć też McLaren, Alfa Romeo czy Aston Martin. Warto więc będzie śledzić ich poczynania już od pierwszych treningów.
O torze
Nitkę toru w niewielkiej miejscowości Montmelo pod Barceloną kierowcy znają jak własną kieszeń, a to za sprawą faktu, iż obiekt ten nadzwyczaj często wykorzystywany był i nadal jest do testowania bolidów. Zanim FIA nie nałożyła ograniczenia w liczbie testów w trakcie sezonu, na tym torze praktycznie zawsze można było spotkać którychś z zespołów. W obecnych czasach Hiszpania wciąż stanowi kluczowy punkt zimowych prób. Mimo niezbyt pewnej pogody w tym regonie o tej porze roku ekipy i tak chętnie tam przyjeżdżają, gdyż wyprawa na Bliski Wschód często wiąże się ze znacznie większymi kosztami.
To, co przyciąga zespołu pod Barcelonę to układ toru, który potrafi wyjątkowo wszechstronnie przetestować bolidy. Nie bez powodu mówi się, że szybkie auto na torze pod Barceloną będzie również szybkie na każdym innym obiekcie.
Strefa DRS
Wspomniana wyżej zaleta przez lata była również przekleństwem tego obiektu, gdyż szybkie łuki nie pozwalały kierowcom na zbyt wiele manewrów wyprzedzania, a wyścigi często przeistaczały się w prawdziwe procesje. Jednym dogodnym i to nie zawsze miejscem do wyprzedzania jest prosta startowa.
Po wprowadzeniu systemu DRS sytuacja tylko nieznacznie uległa poprawie. Na zlokalizowanie strefy ruchomego tylnego skrzydła tak naprawdę są tylko dwa miejsca na całym torze i oba w tym roku będą zagospodarowane.
W nomenklaturze FIA pierwsza strefa DRS zlokalizowana będzie na tylnej prostej między zakrętami 9 i 10 z punktem detencji odległości dokładnie 96 metrów przed zakrętem numer 9. Druga będzie oczywiście na prostej startowej, a odległość między bolidami będzie sprawdzana dokładnie na pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa, czyli między szykaną a ostatnim zakrętem.
Pogoda
Obecnie pod Barceloną panują perfekcyjne warunki pogodowe i wedle prognoz synoptyków powinny się one utrzymać się przez cały wyścigowy weekend. Temperatura powietrza ma oscylować w okolicy 26 - 28 stopni Celsjusza, a na niebie pojawią się tylko nieliczne chmury. Jak będzie w praktyce, czas pokaże, ale na półwyspie iberyjskim w okresie wiosenno-letnim ciężko spodziewać się jakichś nagłych zmian pogody.
Opony
Charakterystyka toru sprawia, że w licznych szybkich łukach opony są poddawane dużym przeciążeniom. Z tego powodu firma Pirelli praktycznie od lat dostarcza tam najtwardsze opony ze swojej gamy i nie inaczej będzie w tym roku. Pod Barceloną zespoły będą korzystać z mieszanek C1, C2 oraz C3.
Inne serie
Kibice, którzy przybędą na tor na żywo podziwiać kierowców F1 nie będą narzekali na brak rozrywek. Na hiszpańskim obiekcie odbędą się bowiem również wyścigi Formuły 3, kobiecej W Series oraz bezpośredniego przedsionka F1, czyli Formuły 2.
Transmisje
Na terenie Polski wszystkie wydarzenia z hiszpańskiego weekendu udostępni tradycyjnie stacja Eleven Sports. Legalną alternatywą dla niej jest anglojęzyczny serwis streamingowy F1TV.
Harmonogram weekendu o GP Hiszpanii
1 trening: 14:00 - 15:00 (piątek, 20 maja)
2 trening: 17:00 - 18:00 (piątek, 20 maja)
3 trening: 13:00 - 14:00 (sobota, 21 maja)
Kwalifikacje: 16:00 (sobota, 21 maja)
Wyścig: 15:00 (niedziela, 22 maja)
komentarze
1. Damianekkkkk
Ferrari w Hiszpanii będzie miała: nowe tylne skrzydło o dużej sile docisku, nową podłogę zmniejszającą efekt dobijania, bardziej smukłe sidepody zmniejszające opór powietrza, nowe kanały wentylacyjne przednich hamulców i zredukują ilości farby w bolidzie. To wszystko w połączeniu z odchudzeniem bolidu o 3kg ma dać efekt w postaci 0,3-0,4s na okrążeniu. Będzie to dobra walka z red bullem zwłaszcza, że w zakrętach ferrari jest najszybsze. Liczę na zwycięstwa Charlesa tutaj w Hiszpanii i za tydzień w Monako.
2. hubos21
@1
RBR też przywozi poprawki
Wilki sprawdzian Mercedesa się szykuje bo jak nie nie wyczarują to będzie trzeba schować dumę do kieszeni
3. Denieru
@1 @2
Największe poprawki przywiózł chyba Aston Martin w postaci skopiowanego auta RBR w skali 1:1 a przynajmniej tak to wygląda na podstawie zdjęć krążących w sieci.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz