FIA wyjaśnia kwestie związane z komunikacją radiową
Międzynarodowa Federacja Samochodowa doprecyzowała zmiany jakie zostają wdrożone ze skutkiem natychmiastowym dotyczące komunikacji między zespołami i kierowcami.Jak się można było domyślać Charlie Whiting przesłał do ekip notatkę, w której doprecyzował jakie przekazy będą możliwe podczas okrążenia formującego. Listę prezentujemy poniżej.
- wskazanie na problem z bolidem- każda taka instrukcja musi zawierać nieodwołalny nakaz zjazdu do boksów pod koniec okrążenia
- informacje dotyczące uszkodzenia nadwozia
- instrukcje dotyczące zresetowania ustawień, które muszą być poparte chęcią złagodzenia wpływu utraty funkcji czujnika, siłownika lub kontrolera, którego uszkodzenie nie zostało wykryte i rozpoznane przez oprogramowanie pokładowe
- wskazanie na problemy z bolidem konkurenta
- informacje porządkowe (zaniechanie startu wyścigu lub inne podobne informacje od kontroli wyścigów)
- przekazywanie informacji od kontroli wyścigów (może to być powiedzenie kierowcy, że ostatni kierowca zajął już pozycję na polach startowych pod koniec okrążenia formującego)
- informacje o oleju lub innych częściach w konkretnych zakrętach
Do tej pory każdy kierowca miał możliwość skorzystania z tzw. przycisku „prywatności”, aby uniknąć przekazania komunikatu radiowego do osób sprawujących pieczę nad przekazem telewizyjnym.
Zgodnie ze wczorajszym komunikatem FIA, posiadacz praw komercyjnych będzie teraz otrzymywał pełny wgląd do komunikacji między kierowcami i zespołami od chwili, gdy bolid opuści stanowisko garażowe.
komentarze
1. roj
Jedna z najlepszych decyzji FIA od dłuższego czasu moim zdaniem :)
Tak jak powiedział Vettel - to nie kierowcy wymyślili, że bolid mieć setki konfiguracji..
Dajcie gaz, hamulec, kierownicę, biegi. ew. balans hamulców przód/tył i wioo bez radia. Wtedy nie ma problemu.
2. Jacko
@1. roj
Ale to też nie FIA wymyśliła tyle różnych ustawień i przycisków. To zespoły chcąc być szybsze, wprowadziły różne konfiguracje przed zakrętem, w trakcie zakrętu, za zakrętem i nie wiadomo co jeszcze. FIA nie zabrania jechać od początku do końca bez żadnych zmian. A skoro zespoły, to pośrednio i kierowcy muszą to wziąć na siebie.
3. roj
Ok, czy rozwój jest dobry czy nie to inna historia ale efektem jest to stopień skomplikowania i współzależności ustawień i działania podzespołów jest tak duży, że kierowca powinien otrzymywać na gotowo wszystkie informacje dotyczące ustawień a nie powinien dostawać info typu "przed zakrętem nr ... hamuj wcześniej" albo "telemetria pokazuje, że możesz wcześniej iść ogniem wychodząc z sekcji zakrętów ..." itp.
Moim zdaniem team może podpowiadać jak ustawić bolid żeby kręcił najlepsze czasy ale nie może podpowiadać jak nim jechać, żeby je kręcić. Tyle :)
4. TomPo
Komunikacja powinna dotyczyc ustawien /usterek bolidu, a nie byc pzewodnikiem po torze "w 15 mozesz wejsc 2km szybciej".
5. roj
otóż to, i tu powinna być czytelna granica. Żadnych porad dotyczących jazdy ale dozwolone wszystko co jest związane z optymalnym ustawieniem bolidu (osiągi, bezpieczeństwo etc.)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz