Hankook wyklucza rychłe wejście do świata F1
Firma Hankook, która w obliczu problemów Pirelli przez media typowana jest do ewentualnego zastąpienia obecnego dostawcy ogumienia dla F1, wykluczyła taką możliwość od sezonu 2014.Hankook już trzy lata temu próbował rywalizować o swoje miejsce w Formule 1 jednak ostatecznie przetarg wygrało Pirelli. Teraz przedstawiciel firmy uważa, że nie ma możliwości w tak krótkim czasie stworzyć nowych opon F1 nawet jeżeli z rywalizacji miałoby wycofać się Pirelli.
„Jeżeli chodzi o sezon 2014 to jest zupełnie niemożliwe nie tylko ze względu na brak czasy na rozwój ogumienia” mówił Michael Eckert z Hankooka. „Nawet jeżeli Hankook chciałby za trzy, cztery czy pięć lat wskoczyć do Formuły 1, brak możliwości testowania może to uniemożliwić.”
„Jeżeli chodzi o aktualne bolidy i kierowców, testowanie jest niemożliwe więc trzeba znaleźć odpowiednią liczbę pojazdów i kierowców, które pozwolą zebrać odpowiednie dane.”
Oprócz braku możliwości testowania, Eckert uważa, że jednym z zagrożeń są także ciągłe zmiany w przepisach.
„Nawet jeżeli zaczęlibyśmy w tym roku testować pierwsze opony F1, zajęłoby nam trzy lata, aby wykonać bezpieczną i wydajną oponę F1” mówił. „Teraz regulaminy zmieniają się; nowe silniki, podwozie oraz aerodynamika… nikt nawet nie wie jakie wymiary będą miały opony na sezon 2014- cały czas nie jest to ustalone.”
„Nie jest powiedziane na sto procent, że będą to 13 calowe opony. Mogą to być 15 lub nawet 17 calowe. Wciągu najbliższych pięciu lat bolidy F1 mogą nawet jeździć na 18 calowych kołach.”
komentarze
1. tomek549
Hankook? Hmmmm... ciekawe.... ale 17 calowe opony? Jak to bedzie wygladalo. 14 cali to jest max jakie bym włożył do bolidu.
2. kempa007
jakis czas temu byla nad tym takze debata i byly rozne pomysly :)
3. Haziaj
Z tymi zmianami rozmiaru opon to nie takie hop siup. Zmiana wiÄ Ĺźe siÄ z ogromnymi kosztami dla zespoĹĂłw. Opony/felgi o wiÄkszym rozmiarze potrzebujÄ gruntownego przeprojektowania konstrukcji bolidu. Przy wiÄkszych oponach geometria ma o wiele wiÄkszy wpĹyw niĹź obecnie. Dodatkowo opony o niĹźszym profilu generujÄ mniej ciepĹa co teĹź nie jest obojÄtne dla konstrukcji. Z drugiej strony wiÄksze rozmiary opon byĹyby Ĺatwiejsze jednak ogĂłlne koszty wprowadzenia takiego zabiegu byĹyby zbyt duĹźe i myĹlÄ, Ĺźe jeszcze dĹugo poczekamy zanim zobaczymy bolidy na 15 czy 16 calowych kichach ;-)
4. Haziaj
I znowu te krzaczki zamiast polskich znakow, ach ten Windows Phone :-/
5. Riso
@4. Haziaj
To nie hipsteruj i odpisuj jak normalny człowiek z komputera...
6. frutek05941
Haha myślałem że chodzi o Grega Hancock'a :P.
7. bedes1999.99
Zejdźmy z tematu kto śledził występ Roberta w rajdzie w końcu wygrał :)
8. Haziaj
@5 nie hipsteruje tylko skoro mam możliwość przeglądania portalu w telefonie to to robię. Blaszak służy mi do czego innego. Normalny człowiek idzie z duchem czasu ;-)
9. Jaro75
7. bedes1999.99
Ja Roberta "codziennie" śledzę od lat :))
Co tu wiele pisać.Robert jest niesamowity.
Dla mnie to geniusz kierownicy urodzony wyłącznie do jazdy.Z naciskiem na wyłącznie jeżeli ktoś rozumie co mam na myśli.
Drugiego takiego nie ma i nie będzie.
I tak już tradycyjnie POZDROWIENIA dla ROBERTA i gratulacje za Grecję !
10. 6q47
Raczej nie mieliby problemu z szybkim wyprodukowaniem odpowiednich opon. Zresztą nic gwałtownie się nie dzieje. Negocjacje trwają miesiącami... jeszcze w końcu kwietnia nic się nie działo odnośnie przedłużenia kontraktu na 2014 rok.
Chodzi o pieniądze - kto ma wyłożyć na badanie odpowiednio "nietrwałych" opon w cenach akceptowalnych przez zespoły. Widocznie nie ma porozumienia w tej kwestii z Ecclestone... bo zapewne FIA nie ma odpowiednich bodźców finansowych - może coś nakazać lub zakazać w porozumieniu z uczestnikami w serii F1.
Co do 13-tek, to ten rozmiar został ustalony ze względu na mniejsze przeciążenia podczas silnego hamowania. Kierowcy są przyzwyczjeni do efektywności obecnych hamulców i ciekawe ile czasu potrzebowaliby do przyzwyczajenia się do np. 14 calowych.
Tylko cal różnicy, ale opóźnienia zapewne dość znacznie by wzrosły.
Gratulacje dla Roberta:)
11. Skoczek130
Niech jeżdżą na felgach... problem rozwiązany... ;)
12. Gosu
Wydaje mi się, że szanująca się firma oponiarska nie będzie miała parcia by wejść do F1 na obecnych zasadach. Chodzi o brak możliwości testowania opon bolidami o podobnych osiągach do obecnie jeżdżących. Pirelli na własnym przykładzie pokazuje ten problem.
13. mark.
@11. Skoczek130
ale wcześniej niech nagumują asfalt :D
14. lechart
9. Jaro75 ...... Kubica, do techniki jazdy dołożył rajdową taktykę i wygrał. Na torze posiadł tą umiejętność już dawno. Liczę, że to następny krok w powrocie do F1 i tego mu życzę. Podejrzewam, że Mercedes ma też z niego pożytek. Świadczyć może o tym ostatnie GP .....
15. Gosu
14. lechart i 9. Jaro75 Robert był bardzo szybki praktycznie w każdym rajdzie, lecz każdy OS traktował jak okrążenie kwalifikacyjne, pomimo dużej przewagi nad drugim zawodnikiem. Ucieszyłem się, że wyciągnął wnioski i .... wygrał z bardzo dużą przewagą mimo nie najszybszego tempa w ostatnim dniu, które było spowodowane chłodną kalkulacją. Szacunek dla Roberta, który debiutował w tym trudnym rajdzie.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz