WIADOMOŚCI

Mercedes rozważa możliwość rozwoju W13 w kierunku koncepcji Red Bulla
Mercedes rozważa możliwość rozwoju W13 w kierunku koncepcji Red Bulla
Formuła 1 dotarła praktycznie do półmetka sezonu, a ekipa Mercedesa musi podjąć decyzję w jakim kierunku zamierza rozwijać konstrukcję W13. Dyrektor techniczny zespołu nie wykluczył nawet możliwości skopiowania pomysłu Red Bulla, który zyskuje coraz większą popularność na padoku.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Niemiecki zespół niezbyt fortunnie rozpoczął nowy sezon. Po całkowitej dominacji w erze silników V6 turbo, zmiana filozofii projektowania bolidów uwzględniająca efekt przyziemny sprawiła, że inżynierowie z Brackley w końcu popełnili błąd i oddali pole Red Bullowi i Ferrari.

Na początku sezonu Mercedes stanowczo odrzucał możliwość rychłego porzucenia swojej oryginalnej koncepcji nadwozia, podkreślając, że najpierw musi zrozumieć co w niej nie działa. Poprawki dostarczone pod Barcelonę sprawiły, że zespół mógł zacząć realnie myśleć o walce o podia. Kolejne wyścigi na ulicznych, nierównych torach odbiły się mu czkawką, ale powrót na Silverstone, gdzie ponownie W13 otrzymało nowe części, przypominał to co działo się w Hiszpanii.

Na padoku coraz bardziej widać, że zespoły chętnie kierują się w stronę rozwiązań Red Bulla. W Hiszpanii przy wielu kontrowersjach na taki krok zdecydowała się ekipa Astona Martina, a na Silverstone podobne rozwiązania przygotował Williams.

Na oczach kibiców dzieje się to o czym przedstawiciele ekip mówili od samego początku, czyli to, że z czasem wszystkie bolidy będą wyglądały bardzo podobnie. Przed prezentacjami większość wróżyła jednak, że ze względu na mocno ograniczające pole manewru przepisy większość bolidów i tak będzie wyglądała podobnie. Tutaj kibice zostali mile zaskoczeni, gdyż kreatywność inżynierów po raz kolejny okazała się bardzo bujna.

Zespół Mercedesa jako jedyny poszedł w kierunku tzw. koncepcji "zero pod", czyli praktycznie niewidocznych bocznych sekcji bolidu. Przed sezonem wydawało się, że może to być strzał w dziesiątkę, który zapewni ekipie kolejne lata dominacji albo totalna klapa, która sprawi, że ta będzie miała problemy z nadrabianiem strat do rywali, którzy zdecydowali się na bardziej konserwatywne podejście przy projektowaniu swoich bolidów.

Mercedes od początku sezonu opiera się stwierdzeniu, że popełnił błąd i musi zmienić swoją filozofię, ale po GP Wielkiej Brytanii przyznaje, że rozgląda się za rozwiązaniami konkurentów, w tym także Red Bulla.

Mike Elliott, detektor techniczny w Brackley twierdzi jednak, że kwestia nadwozia nie jest tutaj kluczowa dla problemów z propoisingiem z jakimi mierzy się jego zespół.

"Uważam, że nadwozie, czyli to co wyraźnie nas wyróżnia i do czego się odnosicie prawdopodobnie nie stanowi kluczowej różnicy. Chodzi o szczegóły w projekcie podłogi."

"Rozważamy niektóre koncepcje w tym kierunku. Nie powiem na co się zdecydujemy, ale przyjrzymy się także i tej koncepcji [Red Bulla]."

"Myślę, że głupio byłoby nie mieć poziomu pokory i nie myśleć, że możesz się pomylić i nie patrzeć na to, co zrobili wszyscy inni."

"Nie chodzi tylko o projekt Red Bulla. Chodzi o przyjrzenie się wszystkim projektom na alei serwisowej i zastanowienie się, które z nich wyglądają interesująco."

Elliott wyjaśnia, że nie chodzi o samo skopiowanie koncepcji Red Bulla, ale o zrozumienie jakie ona może dać korzyści Mercedesowi.

"Jako były aerodynamik uważam, że najpierw staramy się zrozumieć co dzieje się z przepływem" mówił. "Pracujesz nad tym co chcesz z nim zrobić a potem projektujesz do tego kształty nadwozia."

"Przyjrzymy się więc temu i zastanowimy się co robi nadwozie Red Bulla i dlaczego tak się dzieje. To samo dotyczy wszystkich innych koncepcji na padoku. Potem zobaczymy jakie wnioski możemy z tego wyciągnąć i zastanowimy się co możemy wdrożyć u siebie."

"Być może zmiany zobaczymy już w tym roku. Być może w przyszłym. A być może będziemy trzymali się naszego rozwiązania. Uważam, że to są pytania, na które próbujemy obecnie sobie odpowiedzieć."

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

6 KOMENTARZY
avatar
giovanni paolo

04.07.2022 20:23

0

Brednie. Jeżeli o tym mówią to znaczy, że rozwiązali swoje problemy i wiedzą jak napisać przepisy by wyprzedzić konkurencję, która się skupi na tych mniej wydajnych rozwiązaniach, które zostaną wystawione na blask reflektorów. Tematem zmian będzie w teorii spowolnienie bolidów by "usunąć podskakiwanie" a mercedes znowu pójdzie w maksymalną wydajność mając głęboko gdzieś podskakiwanie, wystarczy że utrzymają to co jest obecnie.


avatar
oliwierson

04.07.2022 21:48

0

Zarówno RBR i SF stosują elastyczne podłogi fleksi-pleksi, które to dają im taką przewagę nad innymi. To ich odkształcające się podłogi są kluczem ich przewagi.


avatar
ekwador15

04.07.2022 21:52

0

bo ta koncepcja z tak podciętymi sekcjami bocznymi podobno bylaby perfekcyjna do poprzedniej koncepcji bolidow, tych z 2021 i wczesniej, a nie te co są od 2022


avatar
oliwierson

04.07.2022 22:09

0

@3: cóż my możemy rozstrzygać w tej kwestii. Zupełnie NIC.


avatar
hubertusss

05.07.2022 08:34

0

@1 ale popłynąłeś. Ty wciąż wierzysz w te bajki, że Mercedes ma jakiś tajny plan i koncepcje. Oni widza, że ten samochód to kicha. Poprawiają go coś tam. Tor w Anglii bardzo równy pozwolił utwardzić zawieszenie i uniknąć problemów z poskakiwaniem. Ale na nierównych torach zawieszenie wróci do bardziej miękkich nastawów i problemy wrócą. I auto to będzie dalej słabsze zwłaszcza w kwalifikacjach.


avatar
Krukkk

05.07.2022 23:00

0

@5. Nic nie poplynal (Kolega giovanni paolo). Po 10 wyscigach Srebrne Strzaly traca do Bykow w klasyfikacji konstruktorow tylko 124pkt, a "Wielki Talent" traci do Max zaledwie 70 pkt i mowimy tutaj o rzekomo calkowicie skopanej konstrukcji W13. Jezeli FIA pogoni Ich i powiedza: Do roboty, a nie podpieprzac konkurencje! To walka o tytuly bedzie realna.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu