Współczesny bolid Formuły 1 ma więcej wspólnych cech z myśliwcem, czy wahadłowcem NASA niż ze zwykłym pojazdem poruszającym się po drogach. Już dawno temu stwierdzono, że aerodynamika bolidu F1 ma kluczowe znaczenie w odniesieniu sukcesu w tym sporcie. Zespoły rocznie wydają dziesiątki milionów dolarów na badania i rozwój tej dziedziny.

Jako, że Formuła 1 jest liderem w dziedzinie technologii pierwsze skrzydła na bolidach F1 zaczęły pojawiać się w latach ‘60 ubiegłego wieku. Wtedy to kilka zespołów postanowiło wykorzystać podstawy aerodynamiki w celu osiągnięcia przewagi nad rywalami. Oczywiście w tamtych czasach projektowanie skrzydeł nie było tak rozwinięte i wspomagane komputerowo jak dzisiaj. Niemniej jednak pomysł ten przetrwał kilkadziesiąt lat i zdążył ewoluować, a dzisiaj skrzydła zamontowane z przodu i tyłu bolidu wpisały się na stałe w krajobraz Formuły 1.
Skrzydła bolidu F1 działają na tej samej zasadzie co skrzydła samolotu, z tym, że bolid zamiast unosić się w powietrze ma być jak najmocniej przyciskany do nawierzchni toru. Z tego powodu skrzydło F1 wygląda odwrotnie niż skrzydło samolotu. Skrzydło bolidu F1 podczas jazdy naciera na powietrze pod pewnym kątem, zwanym kątem natarcia- kąt ten jest ustawiany przez inżynierów w zależności od tego jak dużej przyczepności wymagamy od bolidu i jest on różny dla różnych torów i warunków atmosferycznych. Kształt przedniej krawędzi skrzydła i kąt jego nachylenia powodują, że pomiędzy powietrzem płynącym pod skrzydłem, a tym obiegającym je z góry wytwarza się różnica ciśnień. Pod skrzydłem wytwarza się podciśnienie, a nad nim nadciśnienie. Jak to w fizyce bywa cały otaczający nas świat dąży do stanu równowagi. Tak też dzieje się w tym przypadku, a ponieważ skrzydło jest na sztywno zamocowane do bolidu równoważenie tych sił powstaje na skutek wytworzenia równoważącej siły dociskającej.




04.04.2006 16:19
0
Super artykuł.Dlatego podoba mi sie formuła,bo uwielbiam ten dzwiek jej,ach sama przyjemnosc.Nic innego nie wydaje takich wspaniałych dzwieków,zaden samochód.
04.04.2006 18:34
0
brawa dla kempa007.niezły artykuł i warty przeczytania.to jest najlepsze,że tyle ludzi dzieli swoją pasję i pisze artykuły o formule1.
04.04.2006 18:53
0
Swietny artykuł oby takich więcej na różne tematy związane z F1
06.04.2006 10:04
0
naprawde dobry i jakie fotki:)
25.04.2006 13:59
0
niezly
03.05.2006 09:37
0
Niezły artykuł. Nic dodać, nic ująć...
09.05.2006 09:33
0
korba. Święta prawda.
31.05.2006 19:31
0
dfhnvmmhdfbggfgbvc
31.05.2006 19:32
0
ten artykuł jest wspaniały
21.06.2006 00:18
0
Po przeczytaniu wszystkich artykułów nasówa mi się 1 wniosek - gdyby nie FiA, to wyścigi byłyby naprawde czymś...
26.06.2006 21:37
0
no wiadomo najlepszym sposobem na osiagniecie czegos jest technika jazdy + kierowca + dobrze skonstruowany bolid. artykul na 5
28.06.2006 13:10
0
Patrzcie, ludzie męczą się nad bolidem cały rok, a sędziowie zakazują używania bolidu po jednym wyscigu. Skąd oni (zespół) mieli w takiej sytuacji wziąć konkurencyjny bolid?
06.08.2006 20:31
0
wspanialy artykuł widać że autor oprócz motoryzacji zna sie znakomicie na fizyce a te dwie dziedziny sa niezalezne od siebie:)
07.08.2006 19:51
0
aaaaaaaaaaaaaaaaaa
08.08.2006 08:29
0
mozna by tylko dodac notke, ze to tlumaczenie z http://www.formula1.com/ :) .
08.08.2006 09:30
0
mozna by tylko dodac notke, ze to tlumaczenie z http://www.formula1.com/ :) .
06.09.2006 15:28
0
"... tzw. efekt uziemienia." Powinno być "efekt przyziemny"
06.09.2006 15:28
0
"... tzw. efekt uziemienia." Powinno być "efekt przyziemny"
12.09.2006 12:59
0
Gdyby tak skonstruować bolid bez żadnych obostrzeń ze strony FIA, czyli taki który wytwarza tę straszliwą siłę dociskającą, z wielkim silnikiem itd., osłoniętymi oponami, to by dopiero była maszyna.
12.09.2006 12:59
0
Gdyby tak skonstruować bolid bez żadnych obostrzeń ze strony FIA, czyli taki który wytwarza tę straszliwą siłę dociskającą, z wielkim silnikiem itd., osłoniętymi oponami, to by dopiero była maszyna.
23.09.2006 17:07
0
Artykuł bomba! git! FIA powinna się martwić bo komuś mogą puścić nerwy!
24.09.2006 22:48
0
Fajnieby było, gdyby nie zakazali stosowac efektu uziemienia. To mogłoby oszczędzic konstruktorom miliardow $ i wielu lat, aby bez wykorzystania efektu uziemienia uzyskac taki efekt jak z nim
22.10.2006 11:57
0
No tak, niezly, ale pomijajacy jedena istotna funkcje aerodynamiki. Mianowicie takie kierowanie strugi powietrza, aby zapewnic optymalne chlodzenie (silnika, hamulcow, kokpitu???). Poza tym mozna byloby uniknac pachnacego amatorszczyzna zwrotu "jedno wielkie skrzydlo" i wprowadzic dyfuzor.
22.10.2006 11:59
0
No tak, niezly, ale pomijajacy jedena istotna funkcje aerodynamiki. Mianowicie takie kierowanie strugi powietrza, aby zapewnic optymalne chlodzenie (silnika, hamulcow, kokpitu???). Poza tym mozna byloby uniknac pachnacego amatorszczyzna zwrotu "jedno wielkie skrzydlo" i wprowadzic dyfuzor.
23.10.2006 13:53
0
Fernando Alonso został mistrzem świata poraz drugi z rzędu. Ale wygrywał wyścigi o GP Bahrajnu o GP Australii o GP Hiszpanii o GP Monako o GP Wielkiej Brytanii o GP Kanady i o GP Japonii. Zato drugie miejsce w punktacji kierowców zdobył Michael Schumacher. wygrał GP San Marino GP Europy GP USA GP Francji GP Niemiec GP Włoch i GP Chin. A ponieważ Felipe Massa wygrał GP Turcji i GP Brazylii zdobył trzecie miejsce. Ale szkoda że Michael'owi Schumacher'owi zdarła się opona chciałem zobaczyc jak walczy z Fernando Alonso. Ale niezły wynik z 19 pola Schumacher wszed na 4. Bo był 5 ale o 2 okrążenia przed metą wyprzedził Fina Kimi'ego Raikkonen'a.
08.03.2007 15:06
0
fajne foty
24.04.2007 14:30
0
Fajny artykuł. Ciekawe dlaczego FIA zakazuje tylu rzeczy konstruktorom. W końcu może dojść do tego, że bolidy F1 nie będą najszybszymi samochodami świata.
16.05.2007 21:51
0
Moim zdaniem FIA mogło by dać konstruktorom więcej swobody
16.05.2007 21:53
0
Moim zdaniem FIA mogło by dać konstruktorom więcej swobody
10.07.2007 16:31
0
ciekawe.
23.07.2007 22:21
0
Pełen profesionalizm
16.01.2008 20:11
0
Świetny artykuł. Fajne fotki. Formuła 1 jest niesamowita! :) Jest genialna!
22.01.2008 15:32
0
Ale cool.
20.03.2008 22:28
0
fakt artykul jest spoko ale troche juz nieaktualny; Kempa moze cos na topie sie znajdzie. Najnowsze rozwiazania itd
08.06.2008 09:19
0
No jest troche nieaktualny ale dobrze że jest.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się