2015-10-23 GP USA - #1 trening 17:00 - 18:30
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Okr. |
---|---|---|---|---|
1 | N.Rosberg | Mercedes | 1:53.989 | 7 |
2 | D.Kwiat | Red Bull | 1:55.224 | 6 |
3 | D.Ricciardo | Red Bull | 1:55.592 | 10 |
4 | C. Sainz | Toro Rosso | 1:55.667 | 8 |
5 | L.Hamilton | Mercedes | 1:55.693 | 4 |
6 | S.Vettel | Ferrari | 1:55.710 | 10 |
7 | M.Verstappen | Toro Rosso | 1:55.969 | 7 |
8 | K.Raikkonen | Ferrari | 1:56.326 | 10 |
9 | F.Alonso | McLaren | 1:56.839 | 18 |
10 | V.Bottas | Williams | 1:56.866 | 15 |
11 | F.Massa | Williams | 1:57.081 | 13 |
12 | S.Perez | Force India | 1:57.139 | 4 |
13 | J.Button | McLaren | 1:57.495 | 20 |
14 | N.Hulkenberg | Force India | 1:57.518 | 4 |
15 | R.Grosjean | Lotus | 1:58.319 | 10 |
16 | R.Marciello | Sauber | 1:59.431 | 19 |
17 | M.Ericsson | Sauber | 1:59.743 | 18 |
18 | A.Rossi | Manor | 2:01.154 | 11 |
19 | W.Stevens | Manor | 2:01.907 | 13 |
20 | P.Maldonado | Lotus | -:--.--- | 1 |
Mokro ale aktywnie rozpoczął się weekend w USA
Nico Rosberg na mokrym torze w Austin ustanowił najlepszy czas podczas pierwszego treningu przed GP USA. Niemiec po 90 minutach przygotowań wyprzedzał zawodników Red Bulla, Daniiła Kwiata i Daniela Ricciardo.Wszystko za sprawą huraganu, który najprawdopodobniej będzie straszył zespoły przez wszystkie trzy dni weekendu wyścigowego w Austin.
Za czołową trójką rano w Austin uplasował się Carlos Sainz, który wyprzedził Lewisa Hamiltona i Sebastiana Vettela. Siódmy czas wykręcił Max Verstappen. Ani zespół Toro Rosso, ani Red Bull nie zdecydowały się póki co skorzystać z dostępnej, nowej, poprawionej wersji silnika Renault. Co więcej ekipa Toro Rosso, która od przyszłego sezonu prawdopodobnie zwiąże się z Ferrari, w ogóle wykluczyła testy nowej jednostki francuskiego producenta w tym roku.
Ósmy czas przypadł w udziale Kimiemu Raikkonenowi. Fin ponownie jednak miał problemy techniczne ze swoim bolidem. Po kilku okrążeniach zespół wezwał go do swojego garażu, gdyż podejrzewał awarię układu hamulcowego.
Innym kierowcą, który miał dzisiaj problemy techniczne okazał się Pastor Maldonado. W przypadku Wenezuelczyka awaria okazała się jednak znacznie poważniejsza i dotyczyła skrzyni biegów. Kierowca Lotusa po przejechaniu zaledwie jednego kółka wrócił do boksów i do końca sesji nie zdołał wyjechać ponownie na tor, zostając jedynym zawodnikiem, który rano nie ustanowił czasu okrążenia.
Czołową dziesiątkę zamykali Fernando Alonso i Valtteri Bottas. Hiszpański zawodnik McLarena w Austin korzysta już z nowej, zmodernizowanej jednostki napędowej Hondy. Mimo co najmniej dziwnych wypowiedzi Jensona Buttona, który przed weekendem w Austin niemal modlił się oto, aby jego kolega z zespołu w ten weekend „zniszczył” go na torze, nowa jednostka napędowa Hondy po pierwszym treningu nie prezentuje aż tak znaczącej różnicy w porównaniu ze starą, z jakiej korzysta Jenson Button. Jej ocenę ponownie jednak utrudniają warunki atmosferyczne na torze.
Fernando Alonso uzyskał czas o około 0,6 sekundy lepszy od swojego kolegi z zespołu, który pierwszy trening zakończył z 13 czasem.
Za Buttonem sesję treningową ukończyli Nico Hulkenberg, Valtteri Bottas, Romain Grosjean oraz Raffaele Marciello, który rano zastępował w Sauberze Felipe Nasra.
Przed Pastorem Maldonado w tabeli wyników znaleźli się kierowcy Manora, jadący przed własną publicznością Alexander Rossi oraz Will Stevens.
Zdjęcia:
komentarze
1. andy_chow
Ale się napatrzyłem na TENIS czekając na formułę 1
2. St Devote
Oglądanie testów to i tak strata czasu. Tylko Borowczyk jest zadowolony, bo można opowiadać różne historie bez większego zainteresowania tym co na torze. Na szczęście te wstawki z tenisem uratowały transmisję na PSE.
3. andy_chow
@St Devote ja tak nie uważam,od ponad 20 lat jak tylko mogę oglądam wszystko jak leci oczywiście najważniejszy jest wyścig potem kwalifikacje zwłaszcza,że w ten weekend znowu pracuje i nie obejrzę wyścigu
4. Skoczek130
W trakcie treningów jest czas dla komentatorów, aby opowiedzieli o czymś ciekawym. Prawdopodobnie to właśnie piątek wymaga od nich największej pracy - trzeba się w końcu odpowiednio przygotować, aby mieć po prostu o czym mówić przez te 3 godziny z przerwą. W qualu i wyścigu sama rywalizacja absorbuje na tyle, że trudno coś więcej powiedzieć.
5. St Devote
@3 andy_chow, Ale mi chodziło o PSE. Tak jak napisał @Skoczek130, testy wymagają od komentatora odpowiedniej wiedzy i świeżych informacji, dlatego dobrze się je ogląda na SSF1 czy innych sensownych kanałach. Polsat nie ma takich moliwości, więc Borowczyk niewiele wydobędzie z samej transmisji. Opowiada więc co tam przeczytał na necie czy w innych gazetach, a to nie zawsze jest sensowne. Dlatego nie dziwię się, że wolą przełączyć na tenis, bo statystyczny widz jest tym bardziej zainteresowany.
6. dexter
„Kierowcy Formuły 1 mimo mokrego toru już od samego początku pierwszej sesji treningowej przed GP USA wyjechali ze swoich garaży i pokonywali dużą liczbę okrążeń.
Wszystko za sprawą huraganu, który najprawdopodobniej będzie straszył zespoły przez wszystkie trzy dni weekendu wyścigowego w Austin. „
Roznica wysokosci wynosi na tym torze 40 metrow (to jest dosc sporo, kto jezdzi na rowerze bedzie wiedzial co mam na mysli). Na takim torze woda moze sie czesto w dolinach zbierac. Dzisiaj kierowcy mieli na tyle szczescie ze na torze bylo mokro, ale deszcz nie padal mocno. W takich warunkach mozna jezdzic. Moze kierowcy beda miec szczescie i przez caly weekend bedzie sie taka pogoda utrzymywac, a wtedy kazdy zespol bedzie mial intencje pokonania okrazen.
Jak ktos sie chce wiecej o mokrych trenigach dowiedziec temat bardziej rozwiniety jest pod newsem: „Massa najszybszy na mokrym torze w Soczi“.
Wedlug prognozy pogody przez nalblizsze 2 dni ma spasc tyle wody, co normalnie w calym pazdzierniku spada. Zobaczymy... Wlasciwie zespoly maja do dyspozycji bardzo precyzyjne dane. Dzis czyli w piatek mozna juz w miare dobrze ocenic sytuacje ile wody spadnie w niedziele i kiedy opady deszczu maja zamiar sie podczas wyscigu pojawic. Dlatego juz w piatek przewaznie zespoly zaczynaja planowac w jakim stopniu zuzyc opone przejsciowa. Wiele zespolow dzisiaj od poczatku jezdzilo, takze jest to pewien znak ze...prawdopodobienstwo deszczu podczas wyscigu w niedziele nie bedzie duze.
Zespoly maja do dyspozycji 4 komplety opony „Intermediates“ i 3 komplety opon deszczowych.
Ryzykowac nikt nie chce. Austin jest zreszta torem gdzie ryzyko jest relatywne. W Motorsporcie zawsze moze sie duzo wydarzyc, ale Austin nalezy raczej do nowoczesnych i bardzo bezpiecznych torow. Ma duze strefy bezpieczenstwa.
Zespoly wyjechaly na oponie deszczowej co bylo logiczne. Inermediates zaklada sie wtedy, gdy juz na torze mozna lekka linie jazdy rozpoznac. Dopoki nie widac takiej linii, to tylko opona deczczowa wchodzi w gre. Zreszta, po 2 czy 3 okrazeniach kazdy kierowca zna topografie toru i wie w ktorym miejscu woda moze sie pojawic tzn. gdzie przyhamowac, gdzie objechac wieksza kaluze. Jezeli jutro maja takie warunki panowac, to dzisiaj kierowcy musza na takiej nawierzchni trenowac.
Rozpylona woda, czyli ten spray ktory wydobywa sie spod kol mowi bardzo duzo: oznacza ile wody znajduje sie na torze, ale tez jak wyglada konsynstencja nawierzchni. Jezeli nawierzchnia asfaltu bedzie bardziej taka szorstka to wtedy woda az tak nie przeszkadza i kierowca moze na intermediatach pojechac.
Fajnie mozna bylo zobaczyc jak ustawione sa bolidy Red Bulla. Chodzi mi o roznice ustawienia wysokosci tylnej osi do przedniej osi. Red Bull na tylnej osi stal tak niemilosiernie wysoko, prawie jak auto rajdowe.
A dlaczego auto jest tak ustawione? W deszczu kazdy chce miec jak najwieksza sile docisku. W takiej sytuacji top-speed nie odgrywa kluczowej roli, poniewaz czas glownie w takich warunkach traci sie w zakrecie.
Troche takich ciekawostek:
„W przypadku Wenezuelczyka awaria okazała się jednak znacznie poważniejsza i dotyczyła skrzyni biegów.“
Maldonado cos mowil przez radio ze gdy wrzucony ma 4 bieg, skrzynia przechodzi automatycznie na neutral.
Wlasciwie troche dziwne pytanie inzyniera, poniewaz na podstawie telemetrii inzynier widzi jak przekladnia przelacza, co kierowca wykonuje na kierownicy itd .itp. W chwili gdy cos sie dzieje z bolidem inzynierowie wiedza wiecej niz sam kierowca.
Grosjean tez cos sie skarzyl na wibracje pedalu hamulca gdy naciska noga na hamulec.
Inzynier odpowiezial ze tez to widzi. Taki fenomen (czyli wibracje hamulca) inzynier bedzie widzial na swoim monitorze. W momencie gdy kierowca bedzie naciskal na hamulec wtedy parametry cisnienia pedalu hamulca beda sie zmieniac. Kierowca naciska na hamulec, a inzynier widzi linie cisnienia ktora na monitorze bedzie skakala w jedna i druga strone. Taki fenomen wystepuje gdy tarcze hamulcowe sa przegrzane. Tzn. gdy kierowca nie chlodzi odpowiednio swoich tarcz hamulcowych moze dojsc do asymetrii i wibracji hamulca. Normalnie w deszczu takie zjawisko raczej nie wystepuje, poniewaz obciazenie nie bedzie takie wysokie. Mozliwe ze w deszczu kierowca bedzie mial otwory chlodzenia zbyt mocno zakryte, wtedy powietrze nie bedzie odpowiednio dochodzic. No, to mozna zniszczyc hamulec.
7. dexter
@St Devote
Oglądanie testów to i tak strata czasu?
8. dexter
No, to chlopcy padaaaa!
9. dexter
Ah, teraz dopiero doczytalem do konca, sorry. Takze post nr. 7 mozna odpuscic
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz