2012-07-29 GP Węgier - Wyścig 14:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Pkt. |
---|---|---|---|---|
1 | L.Hamilton | McLaren | 1:41:05.503 | 25 |
2 | K.Raikkonen | Lotus | + 1.0 | 18 |
3 | R.Grosjean | Lotus | + 10.5 | 15 |
4 | S.Vettel | Red Bull | + 11.6 | 12 |
5 | F.Alonso | Ferrari | + 26.6 | 10 |
6 | J.Button | McLaren | + 30.2 | 8 |
7 | B.Senna | Williams | + 33.8 | 6 |
8 | M.Webber | Red Bull | + 34.4 | 4 |
9 | F.Massa | Ferrari | + 38.3 | 2 |
10 | N.Rosberg | Mercedes | + 51.2 | 1 |
11 | N.Hulkenberg | Force India | + 57.2 | |
12 | P. di Resta | Force India | + 1:02.8 | |
13 | P.Maldonado | Williams | + 1:03.6 | |
14 | S.Perez | Sauber | + 1:04.4 | |
15 | D.Ricciardo | Toro Rosso | + 1 okr. | |
16 | J.E.Vergne | Toro Rosso | + 1 okr. | |
17 | H.Kovalainen | Caterham | + 1 okr. | |
18 | K.Kobayashi | Sauber | + 2 okr. | |
19 | W.Pietrow | Caterham | + 2 okr. | |
20 | C.Pic | Marussia | + 2 okr. | |
21 | T.Glock | Marussia | + 3 okr. | |
22 | P.de la Rosa | HRT F1 | + 3 okr. | |
23 | N.Karthikeyan | HRT F1 | + 9 okr. | |
24 | M.Schumacher | Mercedes | + 11 okr. |
Hamilton wygrywa na Węgrzech
Lewis Hamilton na torze pod Budapesztem sięgnął po drugie w tym sezonie zwycięstwo, wyprzedzając na mecie kierowców Lotusa- Kimiego Raikkonena i Romaina Grosjean.Po raz kolejny o losach wyścigu zadecydowały opony Pirelli oraz strategia, która najlepiej w tym wyścigu sprawdziła się w końcu w wykonaniu inżynierów zespołu Lotus.
Start do wyścigu, za wyjątkiem problemów Michaela Schumachera, który zgasił silnik na starcie, a dyrektor wyścigu, Charlie Whiting, zadecydował o pokonaniu drugiego okrążenia formującego przebiegł bez większych problemów.
Pech 7-krotnego mistrza świata na Węgrzech był w związku z tym dalej kontynuowany, tym bardziej że Niemiec już po pierwszym okrążeniu musiał ponownie zjechać do alei serwisowej.
Lewis Hamilton i Romain Grosjean pewnie obronili swojego pozycje, odjeżdżając reszcie stawki, gorzej wystartował Sebastian Vettel, który po pierwszych zakrętach stracił pozycję na rzecz Jensona Buttona. Najlepszym startem popisał się, ruszający na średniej mieszance opon Pirelli Mark Webber, który z 11 pola awansował 7 pozycję.
Stawka w większości zdecydowała się na strategię dwóch postojów, jednak tym razem byliśmy świadkami większej różnicy w doborze mieszanek na poszczególne przejazdy, Mark Webber jako jedyny z czołówki rozpoczynał wyścig na średnim ogumieniu Pirelli, kierowcy Lotusa oraz Sebastian Vettel zdecydowali się pojechać pierwsze dwa przejazdy na miękkiej mieszance, podczas gdy zdecydowana większość obrała jazdę najpierw na miękkiej, a później dwukrotnie na średniej oponie Pirelli.
Po pierwszej serii pit stopów Kimi Raikkonen awansował o jedną pozycję, wyprzedzając Fernando Alonso, podczas gdy w wyścigu pewnie prowadzili Lewis Hamilton i Romain Grosjean. Dużo większa zmiana w stawce nastąpiła po drugiej serii pit stopów kiedy to nagle Kimi Raikkonen, opóźniający swoje oba pierwsze pit stopy, powracając na tor walczył z Romainem Grosjean, ostatecznie wyprzedzając swojego partnera i awansując na drugą pozycję, za Lewisa Hamiltona.
Zarówno Lewis Hamilton, jaki Kimi Raikkonen na ostatnim przejeździe jechali na średniej mieszance opon, jednak Fin dysponował nieco świeższym ogumieniem. Zespół Red Bulla na 10 okrążeń przed metą postanowił powtórzyć strategię z GP Kanady i wezwał Sebastiana Vettela do boksu (trzeci pit stop) po kolejny zestaw miękkich opon. Mimo dużo lepszej formy, Vettelowi tym razem nie udało się doścignąć czołówki i awansować na podium.
Kimi Raikkonen dogonił Lewisa Hamiltona, jednak podobnie jak Romain Grosjean we wcześniejszej fazie wyścigu, nie był w stanie wyprzedzić Brytyjczyka.
Lewis Hamilton pewnie wygrał więc po raz drugi w tym sezonie, wyprzedzając na mecie kierowców Lotusa- Kimiego Raikkonena i Romaina Grosjean.
Tuż za podium metę przekroczył Sebastian Vettel. Wyścig o GP Węgier zakończył pierwszą połowę sezonu, a kierowcy i zespoły w sierpniu będą mieli zasłużoną przerwę wakacyjną. Fabryki zespołów, zgodnie z porozumieniem także zostaną zamknięte na okres dwóch tygodni. Na początku września F1 powróci na legendarny tor Spa-Francorchamps w Belgii.
komentarze
1. TomPo
Wyścig na torze, na którym nie da się wyprzedzać... zieeeeeew.
Brawo dla chłopaków z Lotusa.
2. Iceman_1
Jeżeli ktoś miał wątpliwości przed tym wyścigiem kto gra pierwsze skrzypce w Lotusie to teraz już są one rozwiane. Liczyłem na rewanż na Hamiltonie za GP Belgii w 2008 roku, ale poczekam na Spa...
3. Skoczek130
Przypomniała mi się walka w 2007 roku - dużo szybszy Kimi nie był w stanie wyprzedzic Hamiltona. Wówczas bolidy były mocno rozwinięte aerodynamicznie i nie miały DRS-u oraz KERS. Teraz jednak ponownie była walka między nimi i podobnie to wyglądało. Nigdy nie lubiłem tego toru - dla mnie to najgorszy tor w kalendarz u boku Katalonii. A teraz utwierdził mnie w przekonaniu - jest prostu kiepski. ;) Gdyby nie bliska walka Kimiego i Lewisa, śmiało można by powiedziec, że to najnudniejszy wyścig sezonu - zresztą jak dla mnie to tam zawsze były one najsłabsze. ;]
4. Skoczek130
P.S. Z całym szacunkiem dla tych, którzy tam jeżdżą oraz Węgrów, ale... jak ten obiekt tak długo utrzymał się w F1!? Zawsze sobie zadawałem to pytanie... ;]
5. belzebub
Wyścig dwóch aktorów, Hamilton i obu kierowców Lotusa i tylko oni mogli zagrozić kierowcy Maca. Button po bardzo dobrym stincie niestety, później już nie był w stanie dotrzymać tempa czołówce. Zresztą Grosjean podobnie, tylko ten miał dobre 2 stinty, w trzecim musiał uznać wyższość Kimiego. W sumie szkoda, Lotusy miały tutaj największą jak dotychczas szansę na wygraną, no ale w sumie brak możliwości wyprzedzania, pokrzyżował taki scenariusz. Vet, w miarę, ale Webber już niestety snuł się gdzieś z tyłu, a pod koniec nie mógł wyprzedzić Senne. Ten ostatni, z kolei pojechał zadziwiająco dobry wyścig, natomiast Maldonaldo, po jednym spokojnym wyścigu, znów zaczął szaleć. Ferrari też nie popisało się, a Merc to już o nie ma o czym mówić. Podsumowując wyścig, na którym niewiele się działo, a jego scenariusz stworzony i zrealizowany już na samym początku.
6. rsobczuk
Jak zwykle w tym serwisie ani slowa o kierowcach Ferrari.
7. Senna_olk
Wyścig nudny jak flaki z olejem.
Chyba najlepsze zagranie strategiczne sezonu jeśli chodzi o Lotusa.
Hamilton spokojnie zwycięstwo dowiózł. Buttonowi spaprali sprawę. Mógł spokojnie 4 miejsce dowieść. Alonso zrobił fajny manewr. Poza tym nic szczególnego.
Ps. Zawsze mnie śmieszy mina Karthikeyana na prezentacji :)
8. Senna_olk
6. rsobczuk
A co? Ciekawi Cię, co Massa jadł na śniadanie?
9. Zirdiel
Yeaaaaaaaaaaaa :PPP Lewis!!!!
10. seb_1746
Wyścig nudny, cieszy bardzo dobra postawa Kimiego i awans, szkoda że Button więcej nie ugrał, ferrari dosyć słabo
11. seb_1746
a i dobrze że Grosejan dowiózł 3 miejsce
12. Riso
Maurycy Kochański powinien się jak najszybciej oddelegować z stanowiska komentatorskiego. Rozumiem pomyłki, ale jemu zdarzają się zbyt często...
Massa jeżdżący w Lotusie, "I już Raikkonen jest przed Raikkonenem", z dobre dziesięć kicksów na weekend to za dużo... A wyścig, to jak wyżej ;p
13. REBELIANT
BRAWO Hamilton świetny wyścig gratulacje dla lotusa
14. rokosowski
Przesadzacie, w latach 2000-2010 80% wyścigów wyglądało tak jak dzisiaj. Dwie czy trzy procesje w sezonie nie zaszkodzą, a poza tym jak na Węgry to wcale nie było tak źle
15. Ataru
Bez watpienia najgorszy i absolutnie najnudniejszy wyscig w sezonie.
16. RoyalFlesh F1
12. Riso
Borowczyk tez jest świetny. Po tym jak Vettel wlekł sie za Buttonem kilka okrążeń stwierdził żę Maclaren sciągnął Buttona bo Vettel go dojechał.
A naprawde irytuje mnie fakt że dla niego każdy ale to każdy jest sympatyczny. Jednostronność wzgledem MSC tez nie jest nie na miejscu.
17. xdomino996
McL jest szybki w Q ,ale wyścigi ma jak widać słabe ,dziś najszybszy był Vettel i dwa Lotusy (z czego Romain niestety nie wykorzystywał tej przewagi). Wynik cieszy ,ale patrząc na to że McL znów skopał pita (na szczęście dla Lewisa, Lotus również) i to że na tym torze nie da się wyprzedzać to Hamilton miał sporo szczęścia ,gdyby to była Belgia to na podium stałby niemal na 100% Kimi, Romain i Vettel, ale nie wiem w jakiej kolejności ,gdyż Vettel był szybki ,ale początek jechał cały czas za Buttonem który go blokował.
18. kakuta44
Lewis Lewis!!! BRawoo swietny wyscig naprawde to byl jego weekend nie dal sie Raikkonenowi ani Grosjean'owi , jestem neizmeirnie zadowolony ze zwyciestwa Brytyjczyka.Przed tą dlugo przerwa przyda mu sie taki power w postaci wyrganej Gp Wegier SUUPPERR
19. RoyalFlesh F1
Co do wyscigu to pokazał że szybka zmiana kół jest na wagę złota i kto wie jakby to było gdyby Lotus dopracował ten manewr
20. Jahar
Jeśli ktoś porównuje klasę Kimiego i Romana to niech obejrzy wyścig. Kimi nawet w słabszej formie jeździ mądrzej i sprytniej a zarazem lepiej od kolegi. Ferrari ugrało swoje i jedzie na wakacje w dosyć dobrym humorze. Maldonado nie posiada umiejętności i próbuje nadrobić ambicją. Wyleci z F1 szybciej niż mu się wydaje.
21. Filip[][]
@12 Riso
Zgadzam się w 100%. Używane przez niego bynajmniej w miejscu gdzie powinno byc przynajmniej...
Zauważyliście że ci komentatorzy co tydzień gadają o tym samym?
Jeszcze mnie przypomnicie jak podczas deszczowej sesji na jednym z kolejnych torów Kochański na prośbę Borówy walnie wyklad o aqua planningu(jakos tak)
Borówa będzie wspominał co Grojean robił podczas podróży poślubnej itp.
22. kokon510
dobry wyścig trochę mnie button zawiódł myślałem że dowiezie więcej punktów
23. xeoteam
@17. Vettel był najszybszy bo miał świeże opony i małą ilość paliwa .... także.... ale no cóż , fan musi coś powiedzieć... :)
24. Jahar
Red Bull ma najlepszy samochód w tym roku a potem Ferrari, Mclaren, Lotus w zależności od toru. W sumie wyścig nic nie pokazał i nie wyjaśnił kto poszedł do przodu a kto się został
25. Martitta
Mi się podobał komentarz Kochańskiego w odpowiedzi na euforię Borowczyka - "Vettel dogoni Grosjeana ok, ale żeby być przed nim to musiałby go chyba rozjechać" :P
Incydent z Kimi przed Kimim był wtopą Maurycego, ale i tak nie wyobrażam sobie by wyścigi miał komentować sam Borowczyk np.
26. Skoczek130
@Flip[][] - akurat podczas treningów może mówic o czym chce, gdyż i tak za wiele się nie dzieje. Błędy robią jednak rażące. Cóż, widac nudny wyścig sprawia, że kilku tutaj na błędach komentatorów się skupia. ;)
27. maziboss
Ferrari słabo, ale ten tor im nie odpowiada. Mało brakowało i ALO byłby przed Vettelem. Ważne, że Webber daleko. Ogólnie nudny wyścig. Dobrze, że nie pojechałem :) Zostaje SPA.
28. PanPikuś
@6 Nie zgodzę się z Tobą , z resztą co tu mówić , zarówno ALO jak i MAS pojechali niemrawo.
Wyścig ... mimo wszystko stawiam go nawet niżej niż obiekt z GP Hiszpanii. Nudne zawody , ale coś co mnie zastanowiło to Raikonen i ... jego szanse na tytuł. Analizuję jakie tory zostały do końca. Załóżmy , że podwójny DRS w Lotusie ( którego bolid będzie konkurencyjny do końca sezonu ) będzie działał dość dobrze, więc w połąćzeniu z szybkim bolidem lubiącym ciepło otrzymujemy :
SPA - tor Kimiego, + bardzo szubki , choć zimny ( stawiam tutaj Fina na podium )
Monza - tor Ferrai , ale jest gorący i szybki ... Lotus ? :)
Singapur - ciepło , ale tor uliczny i duzo zakrętów , ale też dużo prostych odcinów między "dziewiędziesiątkami" - realne TOP5
Suzuka - tor ani nie ciepły , ani szczegónie dobry dla DRSu ( choc ta 2 czesc pętli... moze ten system cos dac ) ale ogolnie szybki , tutaj nie wiem moze byc dobrze, moze byc zle.
Indie - (wg mnie tor porażka, ale ok ) ciepło dużo prostego - podium
Abu Dhabi - ( nie wypowiem się na temat tego lotniska ) - na pewno jest ciepło i kilka prostyc gdzie ten system moze sie przydac + ogolnie Lotusy lubia takie tory.
Austin - zapowiada się nieźle , temperatury raczej wysokie dużo prostych , ale to jest spora niewiadoma.
Interlagos- ciepło i kręty tor , czyli bardziej przyjazna wersja dzisiejszego wyścigu, czyli Lotusy mogą być wysoko.
Oczywiscie , zaraz dostane opiernicz ze podwojny DRS jest przydatny glownie w qualu , ale jak Kimi ma dobra pozycje na starcie ( nie mowiac o 1 linii ) to dzisiaj pokazal co Fin potrafi. Warto tez zauwazyc ze Lotusy dobrze obchodza sie juz z oponami w cieple , wiec nie wykluczone ze jest to taki drui Sauber jesli chodzi o oszczedzanie opon.
Jeżeli Ferrari, nie bedzie miało 2 kierowcow , tak jak to mieli na Silverstone , to raczej poza podium wypadna w konstruktorach.
McL - tutaj nie wiem co powiedzieć. Albo ten samochód jeździ jak głupi i wykręca nieziemskie czasy , albo nie jedzie wcale.
Merc... smoachod mieli szybki ale za bardzo zjadal opony + ... lekka zawodność jednego z bolidów...
Wg mnie walka rozegra się między VET , ALO , HAM i RAI . Webbera wykluczam , bo znowu zaczal zle jezdzic... Nie skomentuje tego z racji na pewnych fanów RBR. Dla mnie celowa polityka , wyprowadzamy 2 krotnego naszego mistrza świata przed zawodnika nr 2 i poznwalamy wtedy z wymowka w garsci na team orders. Moga sobie teraz na cos takiego pozwolic bo przewodza w klasyfikacji konstrukotrowz przewaga.
Swoją rogą ładny wyścig Senny. Mimo, że jeździ gorzej niż Pastor, to wg jest bardziej regularnym zawodnikiem. Teraz w tym teamie zacznie się walka o to kto odpadnie , zwlaszcza jezeli Botas bedzie tak jezdził w treningach.
Miłych wakacji Formułowicze :) Pozdrawiam
29. Voight
A ja z kolei chciałbym poruszyć temat typowania, które przez pięć albo i więcej lat ulegało kosmetycznym zmianom i w obliczu tak potężnych zmian w F1 stało się loterią. Myślę, że można by przemyśleć sposób punktowania, bo przestrzelenie o jedno miejsce jest tak samo liczone jak przestrzelenie o 7 miejsc, a wytypowanie podium nie jest tak łatwe jak kiedyś
30. xdomino996
@ 23. xeoteam wow :D Po 1 każdy tutaj trochę czytający wie że jestem za Lewisem ,a po drugie nie patrze na najlepsze czasy tylko przez cały wyścig śledzę LT i tam widać było jak na dłoni że jak Button zjechał podczas 2 pierwszych stintów to Vettel był szybszy i od Romaina i Lewisa :)
31. Skoczek130
@Jahar - tu najszybszy był Lotus. W qualu McL poza zasięgiem jednak (Button jak zawsze w qualu potwierdza, iż praktycznie z każdym mógłby w nim przegrac). Od początku sezonu twierdzisz, że RB8 jest najszybszy. Wiem, że nie doceniasz obu zawodników RBR, ale fakty są takie, że w tym roku RB8 wcale nie jest najlepszy. Konkurencyjnośc zmienia się z wyścigu na wyścig oraz kwalifikacji na kwalifikacje. RBR z pewnością posiada najrówniejszą formę, ale daleki jestem od stwierdzenia, iż to najlepszy bolid.
32. Filip[][]
26. Skoczek130
Ok treningi dobra masz rację ale na wyścigach tez sie ciagle powtarzają.
Z drugiej strony jestem ciekawy jakim językiem się posługujesz skoro nie rażą cię błędy Kochańskiego który lepiej niech wraca do swojego teamu.
33. RoyalFlesh F1
26. Skoczek130
Nudny wyscig sprawia ze co niektóre osoby skupiają sie tylko na komentarzach na tym forum.
34. Filip[][]
Zapomniałem o Kefinie, który w studio powala na kolana. Chociaż lepsze to od jakiegoś pedryla z fitness klubu
35. RoyalFlesh F1
31. Skoczek130
Popatrz na klasyfikacje konstruktorów i zobaczysz który bolid jest najlepszy.
36. tomi82
troche nuda, mało wyprzedzania ale ok,,,, gratulacje dla hamiltona przynajmniej w tym sezonie bedzie sie działo, jest paru kierowcow do tytułu a szczegolnie do wice mistrza, nie tak jak rok temu
37. Skoczek130
@Filip[][] - ignoruje ich błędy, ot co... ;)
@RoyalFlesh F1 - dla mnie ten tor może znikac z kalendarza. Przynajmniej zrobi się miejsce dla czegoś lepszego. Może Austria wreszcie się zdecyduje na powrót?? :) A co do kl. konstruktorów, za wiele ona ci nie powie. Wiesz, jak spisuje się Felipe, jak również masz świadomośc, jak słaby okres miał Jenson i McL. RBR jest bez wątpienia najrówniejszy, ale poza Bahrajnem i Walencją, nie można było zauważyc, by byli najszybsi.
38. Skoczek130
@Filip[][] - akurat udział w studiu Kevina jest dobrym pomysłem. Przynajmniej ludzie mają okazję go poznac. :)
39. xdomino996
@28. PanPikuś Popieram. Ale też uważam że teamy mogą już na Spa ,w ostateczności na Monze mieć własny DDRS. Przypomnij sobie sytuacje z F-duct niektóre teamy musiały przez pół sezonu zgadywać jak to rozwiązał McL, po tym doświadczeniu zbudowanie własnego wygaszacza nie będzie aż takim problemem. Mają 2-3 tygodnie przed Spa (strzelam że fabryki zostaną zamknięte pomimo ze nigdzie jeszcze o tym nie czytałem) ,a przecież taką zabawkę teamy już od Niemiec mogą szlifować. Tak więc o ile faktycznie ta zabawka da sporo na Spa i Monzy to na Abu Dhabi uważam że czołowe zespoły będą miałaby to mieć ,więc tam tej przewagi nie będzie. Japonia powinna sprzyjać McL i Lotusowi ze względu na dobrą aerodynamikę. Więc faktycznie wykluczanie Kimiego jest głupotą Ciekawi mnie forma Ferrari i RB. RB wydaje się najbardziej równym teamem pod względem kierowców i szybkości bolidu. Zaś Ferrari ma Alonso który wykorzysta każdą szansę. Według mnie walka o MŚ toczyć się będzie do samego końca między Webberem, Vettelem, Hamiltonem, Alonso i Raikkonenem
40. xdomino996
@39 będą musiały to mieć*
41. Xellos
Jaki tor taki wyścig :) Już niech nawet dają jakieś islamskie nowości zamiast tego. Właściwie jedyne wyprzedzanie i to z DRS odbywało się na prostej wyprzedzając najwolniejsze auta nowych ekip przez KOB czy MSC :D Było widać, że nawet tyle wolniejszy bolid wyprzedza się zaledwie pokonując jego długość tuż przed dohamowaniem. A trochę wolniejszy bolid Williamsa Senny nie był już do przejścia, mimo nowych opon.
Szkoda Kimiego, ale jeszcze sporo wyścigów, jeszcze przyjdzie jego czas.
42. damian188.99
Czy Sebastian vetteel może wygrać następny wyścig na torze w Spa.
43. Iceman_1
Jeżeli chodzi o komentarz to beznadzieja, nie wiem pamiętacie sezon 2004 i 2005, wtedy komentował też Adrian Skubis, dzisiejszy prezes spółki Ekstraklasa S.A., było zdecydowanie lepiej
44. mck_93
Według mnie najlepszy bolid to Ferrari z Alonso w kokpicie oraz Lotusy. Myśle ze po przerwie Lotusy regularnie bedą na podium.
45. PanPikuś
@xdomino996 Nie mówię, że inni czegoś takiego nie zrobią, ale akurat starałem się opisać szanse Lotusa. Poza tym sytuacja zmienia się z tygodnia an tydzień. Jeden team jest jednego dnia w czołówce , a 2 tygodnie później okupuje odległe pozycje. Fabryki są zamknięte , ale inżynierowie raczej nie i oni będą myśleć. To jest pewne. Sądzę , że bolidy na SPA będą szybsze od pół nawet do sekundy aniżeli teraz. W kropce może być McL , który sporo pomysłów już tera wykorzystał , a może mają jakiegoś geniusza , który jest kopalnią pomysłów ? Kto wie :) Sądzę , że nikt nie odpuści. ( Osobiście tylko trzymam kciuki , żeby konstruktora nie zgarnął RBR, bo nie podoba mi się ich polityka kombinowania i naginiania wszystkich mozliwych przepisow. Co innego mieć konstrowersyjny jeden podzespol a co innego co GP to cos nowego. Poza tym inni jakos moga rozwijac bolid bez zbednego naginania przepisow)
46. saint77
Trochę dziwne, że RBR na tym torze na pudle nie stanął.
Ferrari wg oczekiwań, Alonso na Spa i Monzy pokaże znowu klasę, tutaj ugrał tyle ile się dało.
Lotusy super a Kimi klasę trzyma.
5-ciu kierowców ma równe szansę na tytuł:)
47. PanPikuś
@ 42 Myślę , że każdy kto wystartuje ma szanse wygrać wyścig, wystarczy , że 23 się rozbije i mamy Hindusa na P1 :) Pozdrawiam prowokatora :)
48. rokosowski
@30 był szybszy, przez całe trzy okrążenia, a poza tym
Vettel: Raikkonen:
L35 1:26.512 1:26.995
L36 1:26.725 1:26.365
L37 1:26.783 1:26.128
L38 stop
49. luka55
Niestety jeden z nudniejszych wyścigów w tym sezonie a wiele tych nudnych nie było. Nie było jednak tragicznie.
Co do podium to najbardziej cieszy postawa Raikkonena. Szkoda że nie udało mu się wygrać wtedy jego zagorzali krytykanci mieli by nie tęgie miny ;)
Tak naprawdę to największe pochwały za ten wyścig należą się właśnie Raikkonenowi , Hamiltonowi i.........Bruno Sennie . Lewis kontrolował przebieg wyścigu , Kimi szarżował pięknie a Senna odwalał kawał dobrej roboty. Najpierw nie dał się Buttonowi a później Webberowi i dowiózł dobre punkty dla zespołu.
Ogólnie bardzo dobry wyścig dla dwóch ekip : Mclarena i Lotusa.
Średni dla Ferrari i Red Bulla a słabiutki dla Mercedesa i Saubera.
50. Jahar
@Skoczek130. Jakbyś oglądał uważniej F1 to widziałbyś, że Red Bull najlepszy był na Silverstone, GP Europy, w Niemczech, u szejków do tego dochodzi równa postawa w mistrzostwach i widać kto ma najlepszy sprzęt. Dzisiaj tempo Red Bull też było przynajmniej na podium. To, że kierowcy nie wykorzystali tego to ich sprawa. Punkty w klasyfikacji nie kłamią. A co do tego, że nie doceniam kierowców to mam wrażenie, że ich przeceniam jak spojrzę na wyniki moich typowań.
51. rafam
50. Jahar najszybszy bolid ma lotus. Od poczatku sezonu to powtarzam. Dobry pakiet aero, nie zjada opon , tylko w chlodniejszych warunkach kierowcy nie potrafia ich dogrzać.
52. rafam
a klasyfikacja konstruktorow pokazuje kto ma 2 rownych kierowcow
53. Skoczek130
@Jahar - ja mam po prostu inne zdanie co do klasy zawodników. I w tym względzie się nie zgodzimy.
54. saint77
@51. rafam
nie wiem czy Lotus, jakoś w kalifikacjach są zazwyczaj poza czołową 3-ką. Im po prostu leżą tory, gdzie opony są narażone na szybkie zużycie i potrafią to dobrze wykorzystać.
Poza tym każda konstrukcja na torze o innej charakteryzacji będzie mniej lub bardziej konkurencyjna.
Spa, Monza - te tory będą dla Ferrari i Saubera bardziej przychylne niż dla Lotusa.
55. Tilion
@49 - zgadzam się, nawet, jeśli nie lubię senny, to trzeba przyznać, że zrobił to, co trzeba było na tym torze - utrzymał dobre, równe tempo.
@54 - Spa będzie pasować Kimiemu, bo to Kimi - zawsze jeździł dobrze na Spa. Tak samo, jak na Suzuce.
Faktycznie tory jakie pozostały zdają się dawać realne szanse na triumfy kierowcom Lotusa. Wg mnie - bardzo dobrze :)
56. ivaneh
Trochę procesja ale ogólnie można powiedzieć, że wyścig trzymał w napięciu do samego końca. Szkoda że Kimi nie wygrał, bo bardzo ładny wyścig w jego wykonaniu, choć muszę przyznać, że dzisiaj Lewis zasłużył na to zwycięstwo patrząc w przekroju całego weekendu. Cieszy też dobra pozycja Lotusa w generalce jest szansa na 2 miejsce jeśli teraz nie przystopują.
57. gonzir
Dobrze że Hamiltonowi nie zmienili planu z A na B bo by skończył jak Button
58. xeoteam
lamenty Vettela błagające zespół by coś wykombinowali bo cienko jedzie - bezcenne :)
59. rodman86
nudny wyscig bo tor kijowy tak jak monako najnudniejszy wyscig z calego cyklu grand prix pozatym jeszcze barcelona i walencja wedlug mnie wyscigi tam sa bez emocji ale to ecclestone ustala gdzie sie odbywa gp europy to nurburgring zamiast walencji wyscigow na tych torach nie da sie ogladac tzn da ale sa strasznie nudne bo po kwalifikacjach wyscig jest rozstrzygniety czy ci ludzie tego nie widza
60. rodman86
niech robia wiecej wyscigow w azji po te europejskie tory to tragedia nie ma jak wyprzedzać i nie ma emocji jada gesiego od startu do mety dobrze ze chociaz hamilton sie zblizyl do alonso a button jak zwykle dal dupy ten sezon mial wielu zwyciezcow grand prix ale ogolnie wyscigi malo emocjonujace
61. pjc
Hamilton zaczekał aż naciskającemu Raikkonenowi zużyją się opony.
To była ciężka praca ale się udało.
Nie zmienia to faktu,że kierowcy Lotusa odnotowali wspaniały wynik.
Widać też było jak Vettel próbuje wszystkiego aby chociaż zbliżyć się do czołowej trójki.
Niestety tegoroczny bolid nie nie jest na tyle dobry co ubiegłoroczny.Teraz gołym okiem widać w czym tkwiła siła Niemca.
Chyba nadchodzi też czas aby Schumacher powiedział definitywnie - koniec.
Poza tym kolejny dziwny ruch Maldonado. Wie przecież jakie panują obecne reguły i jakie są kary za wyrzucanie drugiego kierowcy z toru. Zupełnie nie potrafi zachować zimnej krwi w bezpośrednich pojedynkach. Jak tak dalej pójdzie to zespół zmieni cały skład na przyszły sezon. Tylko to oznacza kolejny niepewny rok dla brytyjskiej ekipy.
62. Skoczek130
@pjc - dokładnie - świetnie wykorzystał to, iż w trzecim sektorze jest bardzo szybki i nie dał się do siebie zbliżyc. Na innym torze oczywiście miałby nikłe szanse, ale tutaj wiadomo, jak jest. Co do RBR - ewidentnie ta maszyna nie ma stabilnego tyłu. Widac, że Seba wiele z nim walczy. Taki sezon mu się jednak przyda. Pokazuje, że jest bardzo dobrym kierowcą na przekór innym i udowadnia innym, że to nie tylko dobry bolid zrobił z niego majstra. Popełnił też wiele błędów, ale kiedy nie wszystko idzie zgodnie z planem, koncentracja czasem siada. Inni także w trudnych sytuacjach nie najlepiej sobie radzili. Oczywiście to moje zdanie. Pzdr :)
63. Klocuch12
nie wiecie skąd można pobrać wyscig ?
64. Jaro75
Oj nie widziałem :( Szkoda...
No Kimi mnie zaskoczył.A jak jechał ? Był szybszy od Lewisa tylko nie było jak wyprzedzić? Czy dojechał do niego pod koniec. Tak samo Vettel...
I ładnie Bruno.Widać było po treningach że dobrze się mu tam było :)
Wujek też lubił ten tor :)
65. MichalROID
@42 nope, wygra king kimi of SPA...
66. ziyon
Brawo Lewis i brawo Lotusy ;)
67. tommek7
@63 Z internetu.
68. Marti
Strasznie nudny wyścig ;/ Dobrze, że teraz siatkówka w pewnym stopniu rekompensuje zmarnowany czas przed TV w godzinach 14-16 ;)
Schumi tragicznie dziś - niestety
69. ForzaFerrari
Ja wczoraj pierwszy raz w życiu byłem na Hungaroringu i wyścigu F1 i wrażenia są niesamowite,chociaż sam wyścig był strasznie nudny,żadnego wyprzedzania nie widziałem.
Co do samego wyścigu to brawa dla Hamiltona,świetny wyścig.
Jeśli chodzi o formę Ferrari to można było to przewidzieć,Hungaroring to nie jest ich tor.Sam byłem zaskoczony,że Alonso ukończył wyścig przed Buttonem.
Świetnie Lotusy,wydawało mi się,że będą słabnąć,a tu jednak taki świetny wyścig.
Na pewno problemy ma Mercedes,na początku sezonu mieli bolid pozwalający by wygrywać wyścigi,teraz stać ich tylko na zdobywanie marnych punktów.
70. Greek
Ja nie rozumiem stwierdzenia: "wyścig był nudny".
W życiu bym tak nie powiedział, nawet "procesje" na "lotniskach" są dla mnie ciekawe i jako fan F1 nie dopuszczam do siebie nawet myśli o nudzie.
71. FAster92
5 raz na GP Węgier z rzędu, zawsze jest, co wspominać. Już od piątku widać było, że Hamiltonowi pasuje ten tor, także Lotusy spisywały się znakomicie. Niestety Ferrari ewidentnie charakterystyka tego toru nie pasowała, ale także ich prędkość maksymalna nie była wysoka. Jednak 40 pkt. przewagi w klasyfikacji dla Fernando bardzo cieszy. Liczę na udane wyścigi we wrześniu w wykonaniu dwójki z Ferrari.
72. dexter
Dlaczego nudny wyscig? Jak dla mnie, byl to jeden z najciekawszych wyscigow. Sama strategja byla dzisiaj przed wyscigiem nieobliczalna, a w wyscigu zostala zmieniona kilka razy. Przed wyscigiem szlo wyjsc z takiego zalozenia, ze jesli ktorys z zespolow zjedzie przed 14 runda na zmiane opon to beda w sumie 3 stopy robic. Jesli byloby to po 15, beda 2 stopy.
Nie pierwszy raz zaskoczyla strategja Red Bulla, (Hockenheimring, za dlugo trzymano Vettela na pierwszym stincie, a tutaj podobnie: gdy Button na pierwszym Stopie wyjezdza na twardych, oni wypuszczaja Seba na miekkich, aby potem utknac za Jensonem, nie wykorzystujac przewagi opon) Wedlug ekspertow sadzono ze Webber wystartuje na miekkich, szybko (tzn. szybciej od innych kierowcow) sciagna go po pierwszym stincie do boxow, a potem zostana mu 2 stinty , na twardej mieszance. Drugi Stop Seb. dosc udany, wyjazd przed Buttonem. To ze Vettel pod koniec wyscigu zjechal na 3 Stop, bylo nie malym zaskoczeniem. Choc z mojego punktu widzenia, takze bardzo dobry stop ( 2,9 sek.), poniewaz udalo sie wyjechac przed Alonso :-). Ten 3 stop, byl prawdopodobnie wariantem bezpieczenstwa aby 4 miejsce dowiesc do domu, atak na Grosjean nie mial sensu, wiedzac ze opony dlugo nie wytrzymia, choc opcja zawsze istnieje bedac na nowych oponach, ze ktos z czolowki zacznie sie na zjechanych Pirellkach slizgac, a wtedy trzeba byc gotowy do ataku.
Sebastian mial troche pecha, zle wystartowal, po starcie wybral zla linie jazdy pojechal za Grosjean ktory akurat tez nie mial dobrego startu. W pierwszym zakrecie bedac poza torem, musial zdjac krotko noge z gazu, co kosztowalo go strata czasu. Stracil pozycje w walce z Romain, a z Buttonem w tej sytuacji byl bez szans.
Interesujaca byla dzisiaj strategja pomiedzy Vettelem, Buttonem, Grosjean, Raikkonenem, i Hamiltonem. Dla Romain wazne bylo, aby na poczatku wyscigu utrzymac roznice czasu do Lewisa, poniewaz McLaren slynie z tego, ze na poczatku kazdego stintu kreci dobre czasy, za to pod koniec troche traci. Lotus na odwrot.
Lecz, atakowanie na slepo tez jest bez sensu, poniewaz predzej czy pozniej mozna opony wyrzucic, zanim zjedzie sie na zmiane, lub zakonczy wyscig. Szczegolnie tegoroczne miekkie opony (za miekkie) dzisiejszej generacji, ktore nie traca przyczepnosci pomalu, lecz robia to drastycznie z rundy na runde (czasami mozna stacic 3, 3,5 sek. na okrazeniu: Kimi w Chinach gdzie stracil 8 miejsc). Gdy sie taka opone zajedzie, to na niej blyskawicznie wyskakuja bable, przegrzewa sie i automatycznie traci Grip, zostajac za dlugo na torze mozna praktycznie tak operujaca miszanke calkowicie zjechac. No, ale tak chcial Bernie.
Jazda blisko poprzedzajacego bolidu w jego cieniu aerodynamicznym ma tez swoje minusy, poniewaz poprzedzajacy bolid tworzy zawirowania powietrza, ktore niszcza wlasna aerodynamike, bolid zaczyna sie slizgac, temperatura opon wzrasta. Problem polega na tym, ze gdy kierowca sie zblizy, zaraz musi sie oddalic.
Natomiast kierowca jadacy z przodu zawsze musi kalkulowac, co zrobi ten zanim? na jakiej strategii jedzie? czy chce on mnie zmusic do tego abym szybciej zjechal na zmiane opon ? chce on mnie dluzej pushowac, aby zmusic mnie do innej strategii ktorej nie chcialbym stosowac, a jego bolidowi lepiej pasuje?
Dlatego sa to takie niuanse, ktore moga zawazyc na koncowym wyniku. W sporcie motorowym chodzi o dziesiatki sek. I jak taki wyscig mogl byc nudny, zawsze jest ciekawie :-)
Jesli chodzi o same wyprzedzanie (na tym torze praktycznie niemozliwe) to generalnie zawsze zespol probuje zaoszczedzic tej pracy wlasnem kierowca. Pierwsza alternatywa jest zawsze pokonanie konkurenta poprzez stategje, taktyke, czy zjazd do boxu. Na torze taka walka pomiedzy zawodnikami zawsze kosztuje drogocenny czas. Gdzie dwoch sie bije, tam trzeci korzysta - w sporcie motorowym te powiedzenie pasuje w 100%.
W samym wyscigu widac gdzie Red Bull ma swoj deficyt w stosunku do McLarena:
a) na prostej Red Bull jest wolniejszy niz McLaren, to uciaza wyprzedzanie
b) system DRS w Red Bull nie funkcjonuje eficjentnie tzn. generuje mniejsza predkosc gdy sie go aktywuje.
3 stopy Buttona i zmiana taktyki w czasie wyscigu nie byly optymalnym rozwiazaniem, (mimo tego ze McLaren prawdopodobnie przyjal nowy system do od/zakrecania kol, nowy pistolt z zintegrowana nakretka ktory stosuje Mercedes i Ferrari)
Przez radio mozna bylo dosc ciekawych infomacji posluchac, nie tylko takie info dla kierowcy, ala kiedy wlaczyc KERS co zalezy od zaladowania, temperatury, lub przeciwko jakiemu kierowcy aktualnie sie w wyscigu jedzie
.Kimi - redukcja parametrow motoru, aby w ten sposob zredukowac obciazenie tylnich opon. Na 45 okrazeniu - push do przodu aby wyjechac przed Grosjean, co sie udalo (koncowka wyscigu byla niesamowicie ciekawa, gdy Kimi wyjechal na nowych oponach i sama walka kolo w kolo z Grosjean)
Webber - chcial te same opony i ustawienie nosa co Vettel
Vettel - mogl jechac szybciej, prosil zespol o jakas inna strategie
Alonso pojechal dobry wyscig.
Dosc ciekawa walka Williams i Force India o 1 punkt. Widac ze kara dla Maldonado 10.000 Dollarow w Silverstone byla decydujaco za niska.
Dosc fajnie pojechal takze Senna, ktory wreszcie „czuje“ bolid i ponoc jest w stanie okreslic swoim inzynierom czego tak naprawde potrzebuje. (ale to dopiero po wakacjach, poniewaz teraz caly cyrk zamykany jest na trzy spusty, a najwiecej na odpoczynek zasloguja mechanicy, ktorzy od tygodni nie mieli zadnego odpoczynku, i maja niejedna nieprzespana noc - respekt)
Zostal Mercedes, a Mercedes made my day.
Fajnie bylo na koniec uslyszes przez radio
Lewis do Pit : „Fantastic! Those guys were so fast. Let`s keep this up“
Pit do Lewisa: „Great drive. Magnificent this weekend from start to finish. Great job mate“.
Button: „Congratulations Lewis good job“
Lewis do Kimiego po wyscigu: „It was like old times, Kimi“ :-))
Ktos tutaj napisal ze Red Bull posiada najlepszy bolid, co oczywiscie jest totalna bzdura.
Na dzien dzisiejszy najlepszy bolid od GP Niemiec posiada jednoznacznie McLaren. Caly nowy setup wypalil w 100% .
W stosunku do tego, jak Ferrari reprezentowalo sie w testach (+3 sek.) i na poczatku sezonu, mozna stwierdzic ze w tej chwili posiadaja bardzo stabilny, szybki pakiet i zrobili najwiekszy krok do przodu wsrod czolowych zespolow.
73. dexter
* strategia - mialo byc
74. dexter
sprostowanie* - i oczywiscie nie "dzisiaj " tylko "wczoraj" (text szybko pisany w nocy na kolanie)
75. Skoczek130
@dexter - dałeś czadu. :) Wyścig nie był nudny, ale na pewno w tym sezonie poprzednie GP były ciekawsze. Ten tor nie daje szans walki. I to jest problem. Dla mnie osobiście może on zniknąc z kalendarza - i tak tam nie jeżdżę. ;)
76. Esotar
dexter, jak to był jeden z najciekawszych wyścigów to wybacz, wnioskuję że również byłeś zachwycony grą naszych na Euro 2012. Ohydna nuda i tyle.
Tak na marginesie, bardzo nie podobają mi się kombinezony dla kierowców LOTUSA-Renault czy jak to sie tam nazywa. Kimi i Romain wyglądają w nich jakby wyszli prosto z kanału warsztatu mechaniki pojazdowej........jakby brudni ze smaru. :)
Wiem, bo czasem też tak wyglądam. :) Normalne ubranie robocze. Choć w sumie, oni są w robocie.
77. frog
Usunięty
78. adamus0015
I znów się kłócą ;)
79. michalde
adamus - niestety już tak jest, chociaż f1 to nie jest żaden temat do sporów ;-(((
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz