2023-10-22 GP USA - Sprint 00:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Pkt. |
---|---|---|---|---|
1 | M.Verstappen | Red Bull | 31:30.849 | 8 |
2 | L.Hamilton | Mercedes | +9.465 | 7 |
3 | C.Leclerc | Ferrari | +17.987 | 6 |
4 | L.Norris | McLaren | +18.863 | 5 |
5 | S.Perez | Red Bull | +22.928 | 4 |
6 | C.Sainz | Ferrari | +28.307 | 3 |
7 | P.Gasly | Alpine | +32.403 | 2 |
8 | G.Russell | Mercedes | +34.250 | 1 |
9 | A.Albon | Williams | +34.567 | |
10 | O.Piastri | McLaren | +42.403 | |
11 | E.Ocon | Alpine | +44.986 | |
12 | D.Ricciardo | AlphaTauri | +45.509 | |
13 | F.Alonso | Aston Martin | +49.086 | |
14 | Y.Tsunoda | AlphaTauri | +49.733 | |
15 | N.Hulkenberg | Haas | +56.650 | |
16 | V.Bottas | Alfa Romeo | +1:04.401 | |
17 | Z.Guanyu | Alfa Romeo | +1:07.972 | |
18 | K.Magnussen | Haas | +1:11.122 | |
19 | L.Sargeant | Williams | +1:11.449 | |
20 | L.Stroll | Aston Martin | DNF |
Verstappen po raz szósty wygrał sprint w F1
Sprint w Teksasie padł łupem Maksa Verstappena, który od startu do mety kontrolował sytuację, sięgając po szóste zwycięstwo w wyścigach sprinterskich. Czołową trójkę uzupełnili Lewis Hamilton oraz Charles Leclerc.Wyścig sprinterski w F1 rządzi się swoimi prawami. Rozgrywany na dystansie 100 km krótki wyścig sprawia, że kierowcy z reguły nie muszą martwić się o stan swojego ogumienia i mogą cisnąć ile fabryka dała. Dzisiaj jedynym kierowcą, który musiał uważać na opony był Carlos Sainz z Ferrari, który jako jedyny przystępował do sprintu na używanym komplecie miękkich opon.
Odkąd sobotnie zmagania zostały całkowicie odizolowane od piątkowej czasówki i niedzielnego wyścigu, kierowcy chętnie podejmują nieco większe ryzyko zwłaszcza na starcie.
W Austin początek rywalizacji również należał do najbardziej emocjonującej części wyścigu. Startujący z drugiego miejsca Charles Leclerc dobrze ruszył i był bliski wyprzedzenia Maksa Verstappena. Holender mocno zamykał jednak drzwi po wewnętrznej stronie toru i Leclerc zamiast po pierwszym zakręcie znaleźć się na prowadzeniu, musiał pogodzić się z utratą pozycji na rzecz Lewisa Hamiltona.
Za ich plecami nieźle ruszył również Carlos Sainz, który wykorzystał miękkie opony i po pierwszych zakrętach szóste pole startowe zmanił na czwarte miejsce, ale na dojeździe do pierwszego zakrętu zaliczył delikatną kolizję z Oscarem Piastrim.
O ile kontakt ten nie przeszkadzał za bardzo Hiszpanowi, o tyle w późniejszej fazie wyścigu tempo stracił Oscar Piastri, który najpierw wypadł z punktowej ósemki, a ostatecznie na mecie zameldował się dopiero na 10. miejscu.
Ryzyko z miękkimi oponami nie opłaciło się także Sainzowi, który na siadem okrążeń przed metą powrócił na swoją pozycję startową. Niewiele brakowało, a wyprzedziłby go również George Russell, który po porannej czasówce otrzymał karę przesunięcia na starcie o trzy pola za blokowanie Charlesa Leclerca, a w sprincie dostał 5 sekund za wyprzedzenie Oscara Piastriego poza torem.
Russell ostatecznie na metę wjechał za Sainzem, na siódmym miejscu, ale po doliczeniu kary czasowej sprał na 8. pozycję za Pierre'a Gasly'ego.
Do mety sprintu w Austin nie dojechał tylko Lance Stroll, który na dwa okrążenia przed metą zjechał do swojego garażu.
Zdjęcia:
komentarze
1. kiwiknick
Lewis ładny start, brawo.
2. Gumek73
Perez jak się nie ogarnie, to o drugim miejscu w generalce może tylko pomarzyć.
Lewis kierowca jest wybitnym, ale te płaczki o limitach toru przekraczanych przez Maxa, to żenada.
3. devious
Lewis wyprzedził w 1 zakręcie Leclercka poza torem, no ale oczywiście jest jakaś głupia zasada, że na pierwszym okrążeniu można więcej (niby czemu? przecież to bez sensu, że tak pilnują limitów toru w qual i wyścigach, a na pierwszym kółku pozwalają poza torem wyprzedzać rywala bez sensu), poza tym to Lewis, wiadomo nietykalny tak samo jak Max :)
Tak poza tym dość nudny sprint, niestety ta idea się nie sprawdza.
Powinni zrobić jakiś sprint jak mówił w jednym podcaście Sainz - z odwróconą kolejnością wg. klasyfikacji z mistrzostw - to by się działo. Może do tego bym dodał, żeby sprint jednak miał 150 a nie 100 km czyli pół dystansu normalnego i obowiązkowy pitstop - byłaby i walka na strategie i wystarczająco czasu, by taki Max się z końca stawki poprzebijał... I punktowane 10 miejsc, więc każdy by miał szansę ugrać coś... Taki Sargeant z pierwszego pola to by była piękna ruchoma szykana, Magnussen jak zwykle wypychający wszystkich z toru - no działo by się :)
Tyle razy była mowa o tej odwróconej kolejności, w F2 to jest od lat w sprintach i się sprawdza, czemu nie w F1?
Wtedy byśmy mieli też bardziej "logiczny" weekend F1 tj.
-Piątek 2 treningi tak jak trzeba.
-Sobota kwale normalne i potem sprint z odwróconą kolejnością.
-Niedziela główny wyścig "ortodoksyjny".
4. Raptor Traktor
Widzę, że warto było pójść spać i nie oglądać.
5. Manik999
@devious - odwrócona pierwsza dziesiątka jak najbardziej miałaby sens (całą dwudziestka to może lekką przesada). Bo faktycznie, w zależności oczywiście od toru, wiało nudą. Tu się rozjechali i tyle ich widzieli.
6. Proctor
@5 To ty Skoczek130?
7. fpawel19669
@3 Nie wiem czy pomysł z odwróconą kolejnością startowa jest pomysłem dobrym. Na pewno nie ze sportowego punktu widzenia. Natomiast obowiązkowy pitstop i wydłużony dystans do tych powiedzmy 150 kilometrów wydaje się rozwiązaniem naprawdę wartym rozważenia.
8. Zaps
Lewis już tylko 27pkt za Sergiuszem. Tak tylko zwracam uwagę Meksykaninowi, że konsekwencja i chłodna głowa dużo dają (plus odrobina talentu ;) )
9. Vendeur
@8. Zaps
No właśnie, gdyby Lewis nie zawalił ostatniego wyścigu, to mógłby w nim zdobyć 15 punktów zamiast 0... Wtedy miałby tylko 12 punktów straty, które mógłby nadrobić i wskoczyć na 2 miejsce w generalce.
10. Adrian-F1
And penalty for Mr Russell please. Thank you.
11. xandi_F1
Te sprinty są bez sensu. Znaczy kasa jest większa z takiego weekendu, aleee... j
12. HuskyContainer
Widać straszny spadek zainteresowaniem F1 patrząc na ilość komentarzy na forach czy mediach społecznościowych
Ciekawe czy coś z tym zrobią?
13. gouter
Nie mogę nigdzie znaleźć informacji, dlaczego Verstappen startował do sprintu z pole position, czy przywrócili mu wynik z kwalifikacji, czy jakieś inne czary?
14. Grzesiek 12.
13 Pewnie dlatego że wcześniej wygrał sprint Shootout
15. gouter
@ Grzesiek 12 Dzięki za informację, tak zmieniają te przepisy i reguły, że nie nadążam
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz