2007-09-15 GP Belgii - Kwalifikacje 14:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | K.Raikkonen | Ferrari | 1:45.994 | |
2 | F.Massa | Ferrari | 1:46.011 | |
3 | F.Alonso | McLaren | 1:46.091 | |
4 | L.Hamilton | McLaren | 1:46.406 | |
5 | R.Kubica | BMW Sauber | 1:46.996 | |
6 | N.Rosberg | Williams | 1:47.334 | |
7 | N.Heidfeld | BMW Sauber | 1:47.409 | |
8 | M.Webber | Red Bull | 1:47.524 | |
9 | J.Trulli | Toyota | 1:47.798 | |
10 | H.Kovalainen | Renault | 1:48.505 | |
11 | G.Fisichella | Renault | 1:46.603 | |
12 | R.Schumacher | Toyota | 1:46.618 | |
13 | D.Coulthard | Red Bull | 1:46.800 | |
14 | J.Button | Honda | 1:46.955 | |
15 | V.Liuzzi | Toro Rosso | 1:47.115 | |
16 | A.Wurz | Williams | 1:47.394 | |
17 | S.Vettel | Toro Rosso | 1:47.581 | |
18 | R.Barrichello | Honda | 1:47.954 | |
19 | T.Sato | Super Aguri | 1:47.980 | |
20 | A.Sutil | Spyker | 1:48.044 | |
21 | A.Davidson | Super Aguri | 1:48.199 | |
22 | S.Yamamoto | Spyker | 1:49.577 |
Raikkonen zdobywa pole position w Belgii
Kimi Raikkonen wystartuje jutro z pierwszego pola startowego. Fin w trzeciej fazie kwalifikacji przed Grand Prix Belgii pokonał najszybciej okrążenie toru Spa-Francorchamps i jako jedyny kierowca z pierwszej dziesiątki zszedł z czasem poniżej 1 minuty i 46 sekund. Obok Fina w pierwszym rzędzie stanie jutro drugi kierowca Ferrari- Felipe Massa.Robert Kubica zdołał natomiast utrzymać za swoimi plecami Nico Rosberga oraz Marka Webbera. Jarno Trulli, który po raz kolejny okazał się lepszy w kwalifikacjach od Ralfa Schumachera zajął dzisiaj 9 miejsce. Ostatnim kierowcą pierwszej dziesiątki był dzisiaj Heikki Kovalainen, który sądząc po osiągniętym czasie prawdopodobnie będzie starał się przejechać dystans wyścigu o GP Belgii zjeżdżając tylko raz do boksu.
Przebieg pierwszych dwóch części kwalifikacji
Niewiele brakowało, aby pierwsza części sesji kwalifikacyjnej zakończyła się spektakularnym sukcesem zespołu Spyker i Adriana Sutila. Niemiec pod sam koniec sesji wykręcił 12 czas, niestety za nim było jeszcze kilku szybszych zawodników. W efekcie czego Adrian Sutil bardzo szybko spadł w tabeli. Niemniej postawa młodego kierowcy na technicznym torze Spa-Francorchamps może zachwycać. Najszybszym zawodnikiem w tej części kwalifikacji okazał się Fernando Alonso, drugi, ze stratą 0,002 sekundy, był Felipe Massa. Trzeci Raikkonen, a czwarty Hamilton. Robert Kubica był piąty, oczko wyżej niż Nick Heidfeld. Z sesją kwalifikacyjną pożegnali się obaj zawodnicy Spykera, oraz Super Aguri, do których dołączyli SebastianVettel i Rubens Barrichello.
Z drugiej fazy kwalifikacji odpadli: Alex Wurz, Vitantonio Liuzzi, Jenson Button, David Coulthard, Ralf Schumacher oraz Giancarlo Fisichella. W Q2 ponownie najszybszym okazał się kierowca Ferrari- Kimi Raikkonen, który był nieznacznie szybszy od Lewisa Hamiltona i Felipe Massy. Fin przy okazji ustanowił wyjątkowo dobry czas wynoszący: 1:45,070. Wynik ten był lepszy o grubo ponad 1 sekundę od czasu ustanowionego w Q1. Czwarty czas zanotował Fernando Alonso. Para kierowców BMW zakwalifikowała się do Q3 na miejscach 5 i 6. Polak ponownie okazał się szybszy od swojego kolegi z zespołu.
komentarze
1. BaRTUZI
Robert bardzo ładnie oby był tak samo szybki podczas wyscigu bo troche pracy go czeka...
oby jechał tak jak MSCH roku temu podczas wyscigu w Brazylii a tak nawiasem mowiac mogli by mechanicy podkrecic ten silnik do 20obrotów/min ..... ah rozmarzylem sie hehe
2. jaros69
Brawo Robert. Mam wielką nadzieję na walkę Kubicy na torze. Dużo przed nim...Typowałem Raikkonena i jak na razie jest ok. Spyker ładnie się pokazał z Sutilem.
3. maciexk
ja bym zrobil tak.dac mu na poczatek miekkie opony bo ma malo paliwa i wytrzymaja te 10 okrazen.wyprzedzic paru rywali wejsc do 10 przed 1 pitem a potem dolac mu wiecej i twarde i do mety tak.tylko czy twarde wytrzymaja 30 okrazen.ale tylko tak mozna cos zrobic na 2 nie ma co jechac.
4. kryzysiek
nie wiedzialem ze heidfeld jezdzi w redbulu :)
5. Paatryk
Hahaha! Nick - Red Bull!
6. miska2
widze ze HEI do redbulla przeszedl;)
a powaznie ten tor pozwala na wyprzedzanie wiec KUB powinien wskoczyc do top8(moze do top5) swoja droga lepiej jak ten silnik poszedl w diably na treningu a nie podczas Q lub wyscigu...zreszta zobaczymy ktory bolid bedzie nastepny-bo cos mi sie mocno wydaje ze bedzie sporo awarii podczas tego wyscigu...
7. Witek6935
heheh dobre... Heidfeld w Red Bull Rancing.. poprawcie to i nie róbcie siary :D Wspaniała postawa roberta.. Oby w wyścigu było jeszcze lepiej!
8. Pietrzej
AVANTI SCUDERIA!!!!! FORZA FERRARI!!!!!!
Hehe, cieniasy z mclarena nie dały rady. Jaka szkoda. A taki ładny ten bolid, kradziony, brytyjski ...
9. Borg
HeHe :-]
Juz przeniesli Heidfelda do innego zespolu :-D Terz wszyscy na Polaku sie skupia :D:D:D:D
10. prema
kubica nie wygląda na to by mógł powalczyć o podium, przecież dzieliła go przepaść do czterech najlepszych, tak pisząc to zawsze może powalczyć, jak w skokach narciarskich po pierwszej kolejce hihi, ciekawe za kim wystartuje, realnie patrząc tylko wyjątkowo dobra i szczęśliwa strategia może mu dać miejsce w 10, zbyt małe różnice czasów, ciekawe czy ktoś wie jak mu policzą dzisiejsze kwalifikacje statystycy, czy był lepszy od kolegi z zespołu czy nie?
11. Mattii
brawo Kimi !!! jutro tez będzie dobrze, będzie zwycięstwo :)
12. Borg
Jesli, a najprawdopodobniej jesli dobrze licze, Kubica wystartuje z mniejsza iloscia paliwa. Moze mu to pozwolic na szybki start i wyprzedzenie na samym poczatku paru kierowcow. Gorzej bedzie jak za wczesnie zjedzie na swoje pierwsze tankowanie :/
13. prema
kubica będzie za liuzzim więc ma szansę na 13 miejsce po starcie tak sądzę, buttona też powinien wyprzedzić, ma przecież lepszą stronę toru
14. Kazik
Trochę jestem w "kropce" po dzisiejszej sesji.Jaką strategię przygotowano Robertowi na jutro ?Gdyby miał dużo paliwa to "wykręciłby"piąty czas?Najczęściej do tej pory kara dziesięciu oczek powodowała,że zespoły w takiej sytuacji raczej dotankowywały kierowcę aby mu pomóc w odrobieniu straconych pozycji dzięki jednemu zjazdowi mniej.Ciekawe,ciekawe.Jutro zobaczymy.
15. barteks3
Kubica startuje z 15. pozycji, z bardziej przyczepnej części toru :)
16. Tutankhamun
Robert jest jedynym pilotem z krajow post komunistycznych ktory bierze udzial w gp1, malo tego doszedl do tego poswiecajac szkole, spokojne zycie i wiele innych uciech, dostal sie tam za ciezka prace a nie za nazwisko czy kasiore. kurna chocby byl ostatni to i tak wielkie gratulacje....Robert zycze Ci tyle dojechan do mety ile masz startow...pozdro dla formula1.pl cool stronka
17. _Tom3k_
wiecie co może lepiej, że silnik zepsuł mu się na treningu a nie podczas wyścigu. Brawo Kimi ;-)
18. Tutankhamun
szkoda ze motor sie nie wykorbil w piatek, ale jestem dobrej mysli na starcie polknie dwoch maruderow, potem zobaczymy jak sie rozbryka, jestem pewny ze jutro bedzie ciekawy wyscig, Robert pokaze klase, bedzie mial spokoj Wodza jak zwykle i olewator wlaczony...tak sie pracuje na miejsce w ferarri....lol
19. walerus
Kubica - lekki bolid by na starcie i pierwszycjh 10 kółkach wyprzedzać maruderów.......szkoda tego wyścigu - kolejnego prawdopodobnie straconego dla Roberta - jeśli będą punkty będzie dobrze....;-)
20. barteks3
Tutankhamun: w piątek kubica jechał na innym silniku.
21. dexter00
Koledzy a co rekordem Kimiego? Czy jesli wykrecil taki czas w kwalifikacjach to bedzie on zaliczany do rekordu ktory wynosi 1:45.108 a przeciez Kimi w Q2 wykrcil 1:45.070
22. Tutankhamun
wiem, dlatego szkoda ze ten stary motor mu nie padl w piatek . szlak go trafil dzisiaj i ma nowy, dlatego 10 oczek do tylu, czytaj ze zrozumieniem
23. iRomek
tor został przebuwodany i rekordy licza sie od nowa ;]
24. Kazik
Oj Tutankhamun,przeczytaj jeszcze raz post barteksa3 bo z tym zrozumieniem jest jakiś problem.
25. Tytussek
Witam po raz pierwszy, chociaż czytam komentarze od początku istnienia strony. Wszyscy ci, którzy liczą na dobry występ chyba się znowu rozczarują. Z obserwacji Q wynika że Robert ma mało paliwa, więc na pierwszych kółkach przebije się pewnie do pierwszej dziesiątki, ale po kilkunastu kółkach bedzie musiał zjechać na pit stop. wtedy cała stawka go wyprzedzi ponieważ standartowo pojadą na jeden pit stop. Robert będzie znowu musiał się przedzierać przez maruderów. Jak mu się uda co nieco odzyskać bedzie go czekało kolejne tankowanie. Kolejny raz wychodzi że BMW nie jest elastyczne i nie zmienia raz ustalonej taktyki. Taka taktyka miała sens przed awarią. Po awarii powinni Roberta zatankować na Q3 tak żeby pojechał na jeden pit stop!
26. barteks3
Tutankhamun: widzę, że dalej nie zrozumiałeś, Kubica w piątek jeździł na innym silniku niż w sobotę rano, a w kwalifikacjach znowu na innym. Inaczej mówiąc w ciągu tego weekendu korzysta już z trzeciego silnika :)
27. Tutankhamun
heh...zwracam honory...lol
28. Sue
obydwa Ferrari na pierwszych dwóch miejscach, oby tak było zawsze! :) Co do Roberta... to wielka szkoda, no ale jak już ktoś wspomniał, będziemy mogli zobaczyć na co go stać
29. Disi
Zgadzam się iż Robert ma mało paliwa-ale nie mniej chyba niż Nick. Moim zdaniem wystartuje na miękkich i będzie starał się naciskać od początku, może na starcie przeskoczy 2-3 wozy ...potem zjedzie jako jeden z pierwszych do boksu na jeden jedyny pitstop. Uważam że ma szansę na 7 miejsce ...będzie problem z Coulthardem i Schumacherem. PS-Czy wiadomo czemu Robert znowu zmienił kask?
30. Crusader
Przypuszczam, że kierowcy jadący przed Robertem będą jechać cysternami i dlatego BMW zdecydowało się dać szansę Kubicy na ich wyprzedzenie sensownie tankując. Tym bardziej, że tutaj ilość benzyny ma duże znaczenie. Obstawiam że rozpocznie wyścig na miękkiej mieszance i uda mu się dostać w okolice 8-10 miejsca przed pierwszym pitstopem. Jak wszystko dobrze pójdzie to ma szansę powalczyć o 6-7 pozycję, chyba że ktoś wyleci to wtedy może wyżej.
31. Tytussek
Disi dotankowanie po kilkunastu kółkach nie ma sensu. Pełny zbiornik to ogromna masa która pogorszy osiągi drastycznie a takie obciążenie zniszczy opony przed końcem wyścigu. Pamiętaj że każde kółko to 7 km i 3,2 kg paliwa
32. Tytussek
A propos kasku. Prawie wszyscy sportowcy są przesądni. Tamten kask pewnie mu się kojarzy z podnośnikiem :P
33. barteks3
Tytussek: gdyby jechał na 1 pit-stop to startowałby z 20. miejsca. Dodatkowo Mikołaj Sokół mówił, że na tym torze zbytnio nie opłaca się jechać cieżkim bolidem bo traci się zbyt dużo czasu na każdym okrążeniu.
34. barteks3
Disi: kask w GP Włoch był tylko okazyjnie, na rocznicę podium :)
35. Kazik
No,miała być powtórka.Się nie udało...jeszcze będzie podium nie raz.
36. obi216
Miejmy nadzieję , że będzie ciekawie i dobrze. He he he .:-)
37. Tytussek
Myslę że nie z 20 tylko 17, 18 pozycja ponieważ już kilkakrotnie startował cysterną i miejsca były w okolicy 7-8. Poza tym nie idzę problemu w wyprzedzeniu wolnych bolidów na pierwszych kółkach. Dodatkowo przykuwa to uwagę realizatorów i obserwatorów. Przypomnij sobie Massę jak darł do przodu, jak go przesuneli w wyścigu. wtedy ferrari zrobiło 1 tankowanie i bardzo się ta strategia opłaciła.
38. Faster
Czy ktos orientuje sie jak sts rozliczy pare Kubica-Hiedfeld w kwalifikacjach?
39. barteks3
Tytussek: pamietaj, że każdy tor jest inny i nie na każdym opłaca sie jechać na 1 pit-stop.
40. adagio28
Mina rakastan sinua Kimi haha!!! ;*** Wreszcie P1! Ten tor jest Twój!! Także jedź jak najlepiej i wygraj!! =D
Ogólnie dublecik Ferrari mile widziany... =P
41. jacekhome
BMW to dobre podnośniki i silniki ;-) Kupujcie tą markę samochodów ;-)
42. TomaszQ34
wiedziałem że bmw testuje bolid na kubicy ale żeby na taka skale najpierw testowali podnośnik we włoszech i wstawili mu silnik na przyszły sezon żeby spr ile wytrzyma i jak widzimy nawalił od razu
43. TomaszQ34
i jeszcze jedno pisze do tych co pisali że w piątek kubica miał inny silnik jeśli to prawda to żle włożyli silnik kubicy w sobotę bo na 2 okrążeniu nawalił ale w to nie wierze ponieważ jak by tak było to by i w sobotę rano mieli inny i dopiero na kwalifiki by zakładali stary chyba że można jedzić na innym silniku w piątego jedno jest pewne kubica testuje bolid pod haidfelda i
44. TomaszQ34
i myśle że Robert jest cysterną i myślę też że od tego wyścigu zacznie się prawdziwa jazda roberta i nik nie będzie miał szans zobaczymy jutro
45. Mati_f1
Barteks jesteś pewien, że nieparzyste pola są po "czystej" stronie toru? Wydaje mi się, że w Q kierowcy jeździli raz po prawej raz po lewej, ale skoro pierwszy zakręt jest w prawo to czystsza może być lewa strona. Mogę się mylić więc pytam.
46. Tytussek
A ja myślę, że niektórzy nie powinni myśleć bo nawet nie znają regulaminu F1. Natomiast co do czystej i brudnej strony toru to zawsze jest tak, że pole position jest usytuowane na czystej stronie, dlatego wszyscy nieparzyści też są na czystej stronie toru.
47. prema
tutaj już była podnoszona kwestia, która strona jest czysta i był głos uogólniający, że zawsze ta po której startuje 1, wydaje mi się to logiczne ale pewności nie mam więc jestem ciekaw czy ktoś zna ogólną odpowiedź.
znowu przewija się hasło cysterna. myślę, że niektórym wpadło to w ucho i używają tego jako jedynego argumentu jaki znają. Proponuję konkurs na inne słowo dotyczące zatankowania pod korek, bo ja już nie mam siły tego czytać. jedna z ciekawych rzeczy, które pojawiły się po aferze to artykuł o smsach, gdzie też była uwaga o doborze środka ciężkości. polecam, chyba jest na stronie gazety. to też pokazuje jak mało wiemy o czynnikach strategii teamów i ciągłe pisanie o ilości paliwa jako podstawie różnic jest b męczące. a może roberta tak zatankowali, że mu jeszcze wystarczy na następny wyścig haha
48. PiotrB__86
no i jak sie nie kradnie to sie nie wygrywa co panie Denis. Ferrari rzadzi!!!
49. obi216
Piotrze B - To co mieli ukraść to już ukradli b. b.dawno temu. Natomiast to co się dzieje w obecnej chwili na torze , to kwestia dobrania odpowiednich ustawień , jak i psychiki kierowców. Nie zawsze jada się kawior .
50. borgolot
Znowu coś się Q$%&@#* Robertowi sp&^$##@(&*&* .Teraz pojedzie bez oglądania się do tyłu i może poszaleć, a on to lubi... Coś czuje, że reklamy na bolidzie KUB będą mocno dochodowe.
Chej szable w dłoń waszmości Kubica i pokaż Pan jak Polska Jazda szarżuje!!!
51. qwert
Pisałem już w innym newsie (przez pomyłkę) na temat czystej strony toru i nie chciałem pisać jeszcze raz o tym samym, ale skoro już o tym mówicie to napiszę;P. W Spa sprawa nie wygląda tak prosto jak ją przedstawia Tytussek. Po pokonaniu ostatniej szykany, kierowcy wjeżdżają na prawą stronę prostej startowej (tzn. na parzyste pola startowe) i tamta część jest bardziej nagumowana. Następnie zbliżając się do pierwszego nawrotu, stopniowo zjeżdżają na lewą stronę. Można więc powiedzieć, że z tyłu stawki korzystniejsze są parzyste pozycje startowe, co nie oznacza, iż PP znajduje się po brudnej stronie toru :D.
52. Tytussek
No i takie dysputy qwert powinny się tu toczyc :) Natomiast w temacie czystej strony to masz rację, tylko że czysta strona jest najbardziej istotna podczas ruszania gdyż wtedy nie ma downforce więc potrzebna jest jak najlepsza przyczepność oponek do podłoża.
53. lubie placki
moim zdaniem robert powinien jechać zatankowany pod korek bo jeżeli by jechał na dwa pit stopy to na starcie wyprzedził by 3-4 zawodników którzy jadą na 1 pit stop a sam musiałby wcześniej zjechać do boksów a wtedy stracił by zyskane pozycje i to i to samo było by z drugim pit stopem a strategia jednego zjazdu do boksów przyniosła powodzenie choćby masie
54. qwert
Tytussek, mi właśnie chodzi o ruszanie. Zwracam uwagę na to, że m. in. Kubica nie będzie startował, mimo iż ma nieparzyste pole, z czystej strony toru. Inaczej natomiast sprawa wygląda w czołówce. Tam właściwie nie ma "czystej strony" ponieważ tor jazdy bolidów biegnie właściwie środkiem (no może z małym wskazaniem na lewą stronę :P), pomiędzy parzystymi i nieparzystymi polami. Dopiero po przekroczeniu linii startu, tor jazdy bolidów odbija całkowicie do lewej krawędzi jezdni.
55. Tytussek
Fakt jakoś tak dziwnie się przyzwyczaiłem że Kubica stoi tuż przed linią startu, a to przecież 8 linia czyli dobre kilkadziesiąt metrówdalej. No więc kto pierwszy ten na środku, a BMW ma świetny automat startowy :)
56. Kazik
prema,dobry post,chyba jednak nie ma paliwa na następny wyścig.
57. Kazik
P.S.Ale prema bawię się dobrze i cieszę się,że ktoś ma poczucie humoru.
58. matt_21
Na WP jest wywiad gdzie Robert mówi: "Przez awarię musieliśmy też poczynić pewien kompromis. Opuściliśmy nieco skrzydła tak, aby auto było szybsze na prostych, co ułatwi mi wyprzedzanie rywali i odrabianie strat." NO I TO CHYBA JEST TAKTYKA NA JUTRO !!! Więc będzie ciekawie.
59. walerus
dobra taktyka - ale jak sprawdzi się w praniu??...;-)
60. witek70
Fisichelli również wymienili silnik. Robert wystartuje więc z 14 pozycji.
61. witek70
Tymczasem Kubica najprawdopodobniej nie zyska dzięki temu jednego miejsca, bowiem według panujących zasad kara obniżenia pozycji startowej ma wynieść 10 miejsc niezależnie od tego, czy inni kierowcy także zostaną ukarani. Tak w każdym razie było w ubiegłym roku w Grand Prix Malezji, kiedy to za wymianę silnika ukaranych zostało w sumie pięciu kierowców (P4, P10-12 i P16), a mimo to pierwszy z nich – Michael Schumacher – wystartował z 14 pozycji.
62. witek70
Wychodzi na to, że jeszcze Liuzzi się wciśnie przed Roberta... Powodzenia stary. Daj czadu! Skrzydła w dół, głowa do góry :)
63. prema
może decyduje kolejność awarii i wymian, to czy wurz będzie też przed kubicą?
64. barteks3
qwert: nieparzyste pola startowe (i PP) są po prawej stronie toru :)
65. qwert
No tak racja. Teraz dopiero się dokładnie przyjrzałem. Wcześniej założyłem (ktoś mnie zasugerował?), że PP znajduje się po zewnętrznej stronie pierwszego zakrętu, tak jak w wiekszości innych gp. Czyli jednak Kubica jest po bardziej nagumowanej stronie toru :).
66. mr.white
Jeszcze sie wyścig nie zaczoł a Kubica już wyprzedza narazie jest na 14 pozycji ;)(Giancarlo Fisichella miał zmianę silnika i został przesunięty z 10 na ostątnią pozycję) btw. Mam nadzieję, że Robert zdobędzie dzisiaj punkty a wyścig będzie ciekawy.
67. witek70
Oczywiście szkoda, że Robert został przesunięty o 10 pozycji, ale tak na prawdę sam mówi, że nie ma co konkurować z McLaren i Ferrari, a o pozostałe ekipy jest spokojny, bo sa wyraźnie wolniejsze od BMW. Pozostała by wewnętrzna walka BMW, która nie za bardzo cieszy oko (bez wyprzedzeń na torze). Wychodzi na to, że mamy okazje dzisiaj zobaczyć kilka wyprzedzeń w wykonaniu Roberta. Przekonamy się, czy BMW ma rzeczywiście dużą przewagę nad resztą (zwłaszcza interesuje mnie Renault i Williams). Poza tym należy szukać pozytywów, a nie ciągle się dołować :)
68. Lechu2901
Robert jak zwykle da czadu i pokaże że z polakami nie ma żartów:D
69. witek70
Miwjmy nadzieje, że z bolidem będzie wszystko w porządku i Robert będzie miał czym walczyć :)
70. witek70
Miejmy nadzieje, że Robert przetrwa pierwszy zakręt. Zobaczcie jak to wyglądało w 1988 w...youtube.com/watch?v=XQhmnY_hdww
71. witek70
Pewnie nie będzie padało, ale Robert rusza wśród cieniasów i wszystko może się zdarzyć...
72. Sauron
Robert Kubica startuje z pozycji 14-stej. Giancarlo Fisichella startuje jako ostatni za wymiane silnika po kwalifikacjach :)
73. barteks3
witek70: to było w 1998 roku :)
74. eMJ
smutna wiadomość dla miłośników sportów motorowych Colin McRae zginął w katastrofie helikoptera wraz z synem.
75. witek70
barteks3 ,sam Robert twierdził, że najważniejsze to przetrwać pierwszy zakręt.
76. lennox
Po kiego wała Kubica jechał na 2 pit stopy to ja nie wiem, bez sensu kompletnie
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz