2020-07-04 GP Austrii - Kwalifikacje 15:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | V.Bottas | Mercedes | 1:02.939 | |
2 | L.Hamilton | Mercedes | 1:02.951 | |
3 | M.Verstappen | Red Bull | 1:03.477 | |
4 | L.Norris | McLaren | 1:03.626 | |
5 | A.Albon | Red Bull | 1:03.868 | |
6 | S.Perez | Racing Point | 1:03.868 | |
7 | C.Leclerc | Ferrari | 1:03.923 | |
8 | C.Sainz | McLaren | 1:03.971 | |
9 | L.Stroll | Racing Point | 1:04.029 | |
10 | D.Ricciardo | Renault | 1:04.239 | |
11 | S.Vettel | Ferrari | 1:04.206 | |
12 | P.Gasly | AlphaTauri | 1:04.305 | |
13 | D.Kwiat | AlphaTauri | 1:04.431 | |
14 | E.Ocon | Renault | 1:04.643 | |
15 | R.Grosjean | Haas | 1:04.691 | |
16 | K.Magnussen | Haas | 1:05.164 | |
17 | G.Russell | Williams | 1:05.167 | |
18 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo | 1:05.175 | |
19 | K.Raikkonen | Alfa Romeo | 1:05.224 | |
20 | N.Latifi | Williams | 1:05.757 |
Bottas wygrał czasówkę z Hamiltonem, ale to Red Bull ma przewagę strategii
Valtteri Bottas na torze Red Bull Ring zdołał z przytupem rozpocząć nowy sezon Formuły 1, wydzierając z rąk Lewisa Hamiltona pole position. Kierowcy Mercedesa wywalczyli dzisiaj start do wyścigu z pierwszego rzędu, ale to Max Verstappen zapewnił sobie jutro przewagę strategiczną po tym jak do Q3 zdołał awansować na średnim komplecie opon.Pogoda podczas pierwszej w tym roku sesji kwalifikacyjnej dopisała kierowcom i zespołom zgromadzonym na torze Red Bull Ring. Warunki na torze były podobne do tych jakie panowały rano podczas trzeciego treningu. Temperatura otoczenia wynosiła 24 stopnie Celsjusza, a tor rozgrzany był do blisko 50 stopni.
Valtteri Bottas 3.0 na torze Red Bull Ring wydaje się mieć niewielką, ale przewagę nad Lewisem Hamiltonem. Koncert Fina rozpoczął się już pod koniec Q2 kiedy to okazał się szybszy od swojego bardziej utytułowanego partnera zespołowego.
Obiekt w Austrii leży Bottasowi co widać. Już w pierwszej próbie w Q3 Bottas jako pierwszy zszedł z czasem poniżej 1 minuty i 3 sekund. Na tym etapie Lewis Hamilton tracił do niego 0,1 sekundy i zaczął popełniać błędy.
0,6 sekundy do lidera, po pierwszym przejeździe, tracił trzeci Max Verstappen, który o 0,3 sekundy wyprzedził swojego kolegę z zespołu, Alexa Albona.
W decydującym o kolejności startowej finałowym przejeździe błąd popełnił Valtteri Bottas, który wypadł z toru. Szczęśliwie jedyną konsekwencją tej wycieczki był szeroki wyjazd na żwirowe pobocze.
Lewis Hamilton w drugiej próbie poprawił swój czas, ale na mecie stracił tylko 0,012 sekundy do swojego kolegi z zespołu.
Trzeci czas ze stratą pół sekundy wywalczył Max Verstappen, który wyprzedził Lando Norrisa (McLaren), Alexa Albona (Red Bull) oraz Sergio Pereza (Racing Point).
Zespół Ferrari mający w Q3 tylko Charlesa Leclerca wywalczył odległą, siódmą lokatę, wyprzedzając jedynie Sainza, Strolla i Ricciardo.
Przebieg Q1 i Q2
Max Verstappen okazał się najszybszym kierowcą pierwszej części czasówki przed domowym wyścigiem Red Bulla. Holender nieznacznie wyprzedził kierowców Mercedesa- Bottasa i Hamiltona.
Pierwsza 18-minutowa część czasówki przebiegła bez większych sensacji i zakłóceń.
Tradycyjnie na początku Q1 o czas okrążenia walczyli kierowcy słabszych zespołów. Czołówka włączyła się do rywalizacji pod koniec sesji.
Ostatecznie najszybszy okazał się Max Verstappen przed Valtterim Bottasem i Lewisem Hamiltonem. Na uwagę zasługuje także czwarty czas Lance'a Strolla z Racing Point.
Do Q2 nie zdołali awansować: Magnussen, Russell, Giovinazzi, Raikkonen oraz Latifi, który zamykał stawkę.
W Q2 Max Vertappen zaryzykował i podjął próbę awansu do finału czasówki na średnich oponach. Mimo iż po treningach taka strategia wydawała się niemożliwa, Holendrowi udało się i jutro podczas wyścigu będzie miał przewagę strategiczną nad kierowcami Mercedesa.
Najszybsi w Q2 byli kierowcy Mercedesa, Bottas przed Hamiltonem. Wysoko znaleźli się także Lando Norris z McLarena (4.) i kierowcy Racing Point (Stroll 5., a Perez 6.).
Zawiodło natomiast Ferrari. Charles Leclerc przeszedł do Q3 z 10. wynikiem, a Sebastian Vettel odpadł z rywalizacji, kończąc czasówkę z 11. czasem.
Oprócz niego do dalszej rywalizacji nie przeszli: obaj kierowcy AlphaTauri, Esteban Ocon i Romain Grosjean.
Zdjęcia:
komentarze
1. Ewenement
NORRIS MISTRZ ;)
Szkoda ferrari...
2. tysu
Co to Ferrari zrobiło, ze stracili sekundę względem poprzedniego roku?
3. MattiM
Brawo Ferrari!
4. KubekMiko
Stringiamci a coorte,
Siam pronti alla morte.
Siam pronti alla morte,
L'Italia chiam?.
Stringiamci a coorte,
Siam pronti alla morte.
Siam pronti alla morte,
L'Italia chiam?!
5. Werter
Ferrari powoli wskakuje na wyższy poziom żenady :(
6. Xandi19
Wiecie co się stało z Ferrari?
SILNIK! Vettel 19 najszybszy na prostych a rok temu z Leclerc'iem robili 1-2 miejsce pod tym względem.
Silniki Ferrari na samym dole oprócz auta Kubicy.
Bottas wypada w żwir aby zrobić żółtą flagę, Hamilton i tak przy niej poprawia okr.
Niech jutro będzie z 50 stopni aby czarne *** się stopiły.
Liczyłem, że moi z Renault wejdą do walki ale Bottas zepsuł okr. Danielowi.
7. TomPo
Czyli po sezonie?
Jesli na tak krotkim torze maja taka przewage, to ja nie chce wiedziec co bedzie na dluzszych.
Ham walczy z Bot o majstra - czyli raczej wygrywa Ham
RBR, RP, McL walcza o 3 miejsce - ze wskazaniem na Maxa
Ferrari walczy z Renault o Q3 - to jakies jaja.
AT walczy z Haasem a
Williams zamyka stawke.
8. sismondi
Hyhyhy Ferrari brzmi jak skuter gimbazy.......:)
9. Xandi19
PS:
Sprzedam czapkę i koszulkę Ferrari XDDDD
10. Viggen2
@6
Co z tego, że jak Hamilton tam jechał to nie było jeszcze żółtych flag, dla Ciebie takie rzeczy jak zawsze są trudne do zrozumienia.
11. dawidjama
@9 Kupię czapeczkę.
12. Jen
Ferrari walczące o wejście do Q3. Tego juz dawno nie było.
13. Xandi19
@10
Były chłopie! Od afery z Rosbergiem na Węgrzech w 2016 roku to flagi obejmują cały sektor...
14. Forizoo
Jaja jak berety ferrari najlepsze :P ...
15. Fanvettel
Bardzo dobre miejsce Norrisa .
Perez co ciekawe ten sam czas co Albon !
Ferrari...no cóż...nie będę sie wypowiadał na ich temat ale sami nas uprzedzali że nie będą narazie walczyć o najwyższe lokaty .
Tak więc chciałbym żeby jutro na podium stanął Perez .
16. hubos21
Współczucia dla LEC, 4 lata w ferrari... :D
17. mark.
Jak tak dalej będą robić to wstyd się będzie przyznać że jest się kibicem Ferrari... chyba nawet już nadszedł ten czas ;c
18. Viggen2
@13
Myślę, że gdyby były to by mu usunęli czas... Sam Hamilton o tym mówił
19. Xandi19
@18
No tak ale wtedy byliby rasistami
20. Viggen2
@19
Z tego co się orientuję trzeba odpuścić jak są podwójne żółte flagi, tam chyba była pojedyncza :)
21. mafico
Bottas rasizm? :D
22. frg1pl
W końcu ruszyli. Przyjemnie się oglądało.
No i rezultaty tej czasówki bardzo mnie cieszą. Dają duże pole wszelkim spekulacjom...;-)
23. kiwiknick
Ma farta Seb, że od nich pochodzi.
:)
24. Xandi19
Dobra patrzcie na to:
To potwierdzone info:
16. Vestappen 318.8 km/h
17. Ocon 318.4 km/h
18. Latifi 317.2 km/h - o 5 wolniej od Russella HMMMMMMM
19. Vettel 314.1 km/h
20. Leclerc 314.0 km/h
Tylko czemu na prowadzeniu dwie Alfy
325 km/h
25. devious
Ferrari zaczyna kolejny cykl - w 2014 ostatni sezon Alonso i żałosny bolid, w 2020 ostatni sezon Vettela i żałosny bolid :) Czyli w 2021 będzie lepiej xD
Brawa dla Bottasa i Norrisa, brawa też dla Maxa, bo ma lepsze opony na starcie i dobre P3 - może powalczyć. Zobaczymy, jakie tempo będzie miał Merc vs RBR, w niedzile Red Bull często jest lepszy niż w soboty... Może jeszcze będzie ciekawie, może jeszcze sezon nie jest skreślony :)
Za to od mega wspaniale zapowiada się walka za plecami Merca i RBR - Racing Point wydaje się mega silne, ale McLaren i Renault też są silne, cała trójka jest na poziomie Ferrari oraz Albon z RBR - oj, dawno tego nie było, żeby tylu kierowców miało teoretyczne szanse na podim (w razie odpadnięcia lub kłopotów jednego z trójki Ham, Bot lub Ver) - jutro będzie się działo!
26. Barry0077
Liczę na kilka podium w tym sezonie RP i McLarena a możeeeeeeeee i dla tych z jedno ?
27. Skoczek130
Tylko liczyć, że w tym krótszym sezonie Bottas nie spuchnie i rzuci wyzwanie Hamiltonowi. Bo zapowiada się sezon jeszcze większej dominacji, niż w poprzednim roku. Ale co się dziwić - system DAS (ponoć legalny...) mogą używać w pełni, opony pod nich (w latach 2017-2018 sprawiały im problemy - w przeciwnym wypadku dominowaliby, jak obecnie). Ferrari pokpiło sprawę... albo po prostu nie znaleźli patentu na zneutralizowanie straty, jaką stracili na zmianach w silniku. Fakt, że są wolniejsi w stosunku do poprzedniego roku, jest na prawdę słabe. Cieszy dobre tempo Racing Point i McLarena. Renault może pomarzyć o ich pokonaniu. Williams, mimo problemów, nadgonił Alfę Romeo. Widać, że włoski pakiet Ferrari-Alfa Romeo totalnie nie ogarnia tematu. I silnik na pewno ma tu decydujący wpływ... Szkoda... szczególnie faktu, że rewolucja techniczna przeniesiona. Powodzenia dla Verstappena.
28. FanHamilton
Brawo AMG i Hamiltona
29. dexter
@devious
"Brawa dla Bottasa i Norrisa, brawa też dla Maxa, bo ma lepsze opony na starcie i dobre P3 - może powalczyć. Zobaczymy, jakie tempo będzie miał Merc vs RBR, w niedzile Red Bull często jest lepszy niż w soboty... Może jeszcze będzie ciekawie, może jeszcze sezon nie jest skreślony :)"
Akcja RBR z Maxem Verstappenem: motorsport na absolutnie najwazszym swiatowym poziomie. To juz jest limit. Poniewaz najpierw Max sprobowal uzyskac mozliwie dobry czas na mieszance medium - w tym przypadku, tzn. gdyby mogl startowac na tej oponie mialby klarowna przewage nad konkurencja.
A pozniej zeby byc po bezpiecznej stronie, tzn. na wypadek gdyby inni byli szybsi - tutaj zespol wyslal Verstappena na czerwonej oponie i w ostanim momencie wyhamowali kierowce.
Max dostal z boksow instrukcje: "Nie jedz szybciej, jestes bezpieczny" - taktyczne arcydzielo. Takie rzeczy zawsze wymagaja bardzo dobrej organizacji od strony zespolu i naturalnie od strony kierowcy, bo on musi blyskawicznie zdecydowac, co idzie, a czego nie idzie. A na zoltej oponie musial wykrecic dwa pomiarowe okrazenia. Pierwsze okraznienie wlasciwie tez by wystarczylo, ale nigdy wczesniej tego nie wiesz.
Wczoraj RBR w odroznieniu do Ferrari najwyrazniej calkowicie nie odkryl swoich kart, a przede wszystkim potrafili jeszcze dorzucic do pieca. Tzn. przez noc wyraznie poprawic performance auta w porownaniu do dnia poprzedniego. W piatek jeszcze walczyli z masywnym problemem zwiazanym z balansem. Auto na tylnej osi bylo bardzo nerwowe i Holender mial duze problemy. Powiedzial: "Jak tylko skrece w zakret, auto stoi poprzecznie."
Sa rzeczy, ktore patrzac z zewnatrz w ogole nie sa widoczne. Np. pojazd jest nieco niestabilny na tylnej osi - to nie jest zauwazalne, a takie auto trudne jest w prowadzeniu i kierowca bedzie tracic niesamowicie duzo czasu. Jednakze gdy golym okiem taki stan bedzie zauwalny, problem jest ogromny. Ale ? takie rzeczy za pomoca srodkow aerodynamicznych ewentualnie mozna zlikwidowac, pod warunkiem, ze inzynierowie zrozumieja skad problem pochodzi. Update nie zawsze musi byc pozytywny. Aktualizacja i wbudowane zle informacje moga rowniez kazdy pojazd pogorszyc.
Adrian Newey jest geniuszem jesli chodzi o aerodynamike i sile dociskowa. Ale - niekiedy jego pojazdy sa podczas ruchu na granicy bardzo, bardzo krytyczne. Poniewaz stabilnosc aerodynamiki bedzie ustawiona i wytrymowa na granicy mozliwosci. Dlatego niekiedy jego kierowca moze byc tym troche przytloczony. Auto w teorii bedzie perfekcyjne, ale podczas skretu do zakretu nadal bedzie stalo poprzecznie...
W normalnym sezonie takie rzeczy potrzebuja zawsze dwa albo trzy wyscigi. Jednakze uwgledniajac dzisiejsze warunki, nie ma po prostu czasu i musza natychmiast funkcjonowac. Mimo to walka Mercedesa z Red Bullem zapowiada sie niesamowicie ciekawie.
30. Kruk
@dexter. Ogromne slowa wspolczucia dla Ciebie za:
-Przede wszystkim za to, ze tak zawodzi Cie Ferrari i Twoj pupil Vettel (widzisz, jak zycie wyryfikuje Twoje
fantazje).
-Wypisywanie dyrdymalow, ktore praktycznie nigdy nie maja pokrycia z rzeczywistoscia.
-Odpornosc na argumenty innych kibicow, ktorzy probuja delikatnie zasygnalizowac ci, ze bladzisz.
Zycze na przyszlosc wiecej luzu i ogladania F1 z przymruzeniem oka, bo to tylko kolejny cyrk obwozny.
Pozdrawiam.
31. dexter
@Skoczek130
Powaznie sadzisz, ze problemy termiczne nie zostaly w Mercedesie natychmiast szczegolowo przeanalizowane? James Allison jest czlowiekiem, ktory dokladnie wie, co trzeba podczas okresu zimowego zrobic i to robi. Fakt, Mercedes mial pewien problem z termika, przykladem jest GP Meksyku. Niemniej jednak mysle, ze tego problemu juz nie ma.
"Ale co się dziwić - system DAS (ponoć legalny...) mogą używać w pełni"
Tutaj nie ma zbiegu okolicznosci. Bylbym bardzo zaskoczony gdyby okazalo sie inaczej. Mercedes jest zespolem wyscigowym, ktory juz w przygotowaniu bardzo madrze podchodzi do takich tematow. Tzn. zespol razem z FIA wystarczajaco dlugo zajmuje sie calym zagadnieniem. Jest klarowne rozdzielenie miedzy zawieszeniem, tym co jest lub co musi byc przykrecone do auta, a ukladem kierowniczym. Tutaj jest szara strefa w regulaminie, ktora zostala bardzo madrze wykorzystna.
A po co to wszystko? System DAS reguluje temperature - i zachowanie grzewcze przednich opon. I tym samym z przodu pomaga uzyskac wieksza sile przyczepnosci lub mniejsze zuzycie. O to wlasni chodzi w tym wszystkim.
Konkurencja argumentowala: system DAS zmienia aerodynamike.Tutaj Mercedes przedstawil bardzo prosta argumentacje: kazdy ruch kierownicy zmienia aerodynamike. Kiedy normalnie skrecam na lewo lub prawo, kola stoja inaczej w oplywie czastek powietrza i aerodynamika zostaje zmieniona. Tak wiec w zasadzie to tez jest zmiana.
A oswiadczenie FIA, ze system DAS jest legalny prowadzi do tego, ze Red Bull dalej bedzie pracowac nad swoim systemem. Ich system nazywa sie DIS. Niemcy maja DAS, Austria ma DIS :-)) . W zasadzie RBR zbudowal (skopiowal) taki sam system. Teraz chcieli sie tylko upewnic, czy dalej moga w ten system inwestowac srodki finansowe. Tak wiec z jednej strony aspekt finansowy, z drugiej strony zawsze jest pytanie, jesli chodzi o zalete tego sytemu: czy to naprawde przynosi tyle. Obecnie w teorii jest ograniczony tylko do kilku chwil podczas wyscigu. Po fazie Safety Car, tutaj korzysc powinna byc oczywista. Albo w kierunku kwalifikacji na takim krotkim torze jak Red Bull Ring w Austrii.
I jeszcze jedna wazna rzecz. Pretensje mozna zawsze miec do tych, ktorzy ciagle przegrywaja. Mercedes w sporcie motorowym (mowa nie tylko o F1) od lat wykonuje fenomenalna prace. Sam claim marki wskazuje kierunek. "Das Beste oder nichts"- tak brzmi slogan w kampaniach reklamowych Mercedesa. Kiedys Dr. Dieter Zetsche (ex-CEO Daimler AG) powiedzial tak: "Kto u nas robi to od dluzszego czasu, musi byc dobry." Lub innymi slowy: kto nie jest dobry, dawno by go tutaj nie bylo. Mercedes postawil sobie za cel: klarowny numer 1.
Toto Wolff kontynuuje wprowadzanie tego myslenia do swojego zespolu od momentu objecia urzedu w 2013 roku. Chce widziec swoj zespol jako wyrazny numer 1 w kazdym obszarze - na torze i obok toru wyscigowego. Aby utrzymac motywacje i napiecie, aby w Mercedesie po tylu wspanialych sukcesach z serii nikt nie pomyslal (ani kierowcy, ani czlonkowie zespolu), ze mozna spoczywac na laurach, usiasc i zrelaksowac sie.. Sukces to zawsze ciezka praca.
32. FanHamilton
Aktualizacja.
1 Bot.
2 Ver
3 Nor
4 Alb.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz