Red Bull musiał po raz kolejny poprawić RB6
Jak się okazuje przed wyścigiem o GP Turcji zespół Red Bull został poproszony przez FIA o zmianę kolejnego elementu swojego bolidu.Dzisiaj niemiecki Auto Motor und Sport podał, że przed wyścigiem o GP Turcji inżynierowie Red Bulla musieli wprowadzić kolejną zmianę w swoim bolidzie.
Jak podaje źródło, tym razem chodziło o część tylnego zawieszenia, ukrywanego na starcie ostatnich kilku wyścigów przez mechaników Red Bulla. Rywale dostrzegli jednak, że jedna z część zawieszenia jest wyprofilowana aerodynamicznie oraz odchylona pod kątem 20 stopni od poziomu, podczas gdy dozwolone jest tylko 5 stopni.
W odpowiedzi na zarzuty, niezgodne z regulaminem części zostały osłonięte okrągłymi rurkami, eliminując w ten sposób efekt siły dociskającej.
komentarze
1. piotrek74
a te 20% zostało?/
2. pajadinho
Oni chyba jakieś jaja sobie robią! Wielka kpina! Żadnej kary, nie jeżdżą dalej. Po co przejmować się regulaminem.
3. kempa007
nic nie zostalo skoro cos jest okragle to jak moze byc pochylone pod katem 20 stopni :-)
4. pajadinho
niech*
5. kempa007
2. pajadinho skoro auto przechodzi kontrole techniczna to znaczy ze FIA nie potrafi aut kontrolowac
6. piotrek74
niem masz zdjęcia ,o co to biega ?
7. Gwyn_Bleidd
Brak slow ;o Przeciez FIA juz kontrolowala RBR... Po co? Po to, zeby inne zespoly byly w stanie dojrzec cos mimo oslaniania, kiedy FIA nie moze dojrzec niczego podczas kontroli..? A moze FIA jest taka wspanialomyslna, ze tydzien przed kontrola prosza RBR o dostarczenie bolidu "na za tydzien". Przeciez tak bylo, moze nie z tygodniowym wyprzedzeniem, ale solidnym, kiedy na poczatku sezonu FIA sprawdzala zawieszenie RBR. To jest smieszne, coraz bardziej zaczynaja mi te red bulle smierdziec ;o ;/
8. maniak300
Cyrk. Nie sa w stanie ich dogonic to czepiaja sie o wszystkie najmniejsze szczegoly, nadinterpretujac regulamin, zeby tylko COŚ znalezc na "ZA SZYBKIE" RBR. Paranoja. Sprawdza sie powiedzenie. Nie wychylaj sie z szeregu, bo cie do niego wepchna.
9. khpf.com.pl
Ciekawe ile jeszcze pozostało takich "nieścisłości z regulaminem".
10. sharpi
okazuje się, że red bull wcale nie zrobił świetnego auta tylko łamał przepisy. przeraża mnie bezradność i brak kompetencji FIA. wielkie podziękowania dla McLarena za wyjaśnienie sprawy.
11. Ageur
8. maniak300, niby jakie czepianie sie?! jakby FIA nie kazalo nic zmieniac to wtedy mozna by powiedziec ze jest to czepianie... W innym przypadku ja sie pytam jak to jest K$&#@ mozliwe ze FIA tego nie sprawdzilo wczesniej. To zespoly maja im mowic co jest nielegalne?! Tymbardziej, ze RBR skrzetnie to ukrywal. Najlepiej niech kazdy zrobi nielegalny bolid i caly czas trzyma go pod jakas plachta a jak juz ja zdejma to niech sie nie zatrzymuja
12. Gosu
Nie wiadomo od kiedy mieli tę część, która jest zabroniona. Możliwe, że zamontowali ją całkiem niedawno. Nie sądzę by ów część zmniejszyła konkurencyjność RB6. Przecież w F1 bolidy konstruowane są na granicy przepisów więc nie wiem skąd takie oburzenie. Zapewne gdyby to wykryto w innym zespole na forum nie byłoby takiego oburzenia :)
Pozdrawiam ~
13. PiotrasLc
Panowie no i tutaj sie kłania paranoja regulaminu FIA , kiedys wszelkie nowinki technieczne były dostepne i nikt sie nie czepiał teraz wielkie HALO
14. sliwa007
A czy wy myślicie że Ferrari, McLaren i cała reszta tak w 100% ma wszystkie części legalne? Napewno mają jakieś odstępstwa od norm tylko nikt tego jeszcze nie wypatrzył
15. prezesq
Przykro sie robi gdy okazuje sie ze wspanialy bolid zaprojektowany przez geniusza okazuje sie byc skrzetnie ukrywanym zbiorem detali lamiacych regulamin. Banda pajacow i oszustow jestescie a nie wspanialy team. Wstydzcie sie jestem pewien ze juz nie macie tylu fanow co pare dni temu. O ile ktokolwiek zostal. Mysle tez ze wasz sponsor Red Bull powinien zastanowic sie nad dalszym finansowaniem tej porazki. A panowie z FIA to nie wiem czym sie zajmuja bo napewno nie tym co trzeba.
16. Jimek
To może dlatego tak MClareny się do RB zbliżyły w ostatnim GP skoro na szybko musieli coś wymieniać w aucie... heh ciekaw jestem Kanady czy czasem tam RB bez kanału F nie zostanie objechane przez MC.
17. atomic
8@ stare prasłowiańskie przysłowie mówi : diabeł tkwi właśnie w szczegółach.
18. Peti_bis
A punkty zostały z poprzednich wyścigów.
19. Cwirs
@18 no wlasnie, powinny byc kary za naginanie przepisow i wtedy nikt by nie plakal, ze mu np odjeli punkty. Kazdy jest swiadomy ryzyka przed. Albo jest regulamin dla wszystkich, albo go nie ma
20. modafi
@16. Jimek chyba raczej rbr odjedzie mclarenowi, którego kanał F na niewiele się przyda
21. yaneq
przerażacie mnie swoimi wypowiedziami. ile ludzi, tyle opinii. szkoda, że jesteście zaślepieni. powinniście cieszyć się, że nie ma dominacji starych zespołów. coś nowego zawsze się przyda w F1.
22. prezesq
cos nowego OK! tylko w uczciwej walce...
23. mac7
Ciekawe ile takich zmien będzie? A kary nie dostaną!!!
24. piotrek74
w tym sezonie to ONI są namaszczeni przez FIA .
mówi się ,,do trzech razy sztuka,, Liczę że MCL(i reszta) teraz wykryje już bombę i nie da się tego zmienić przez założenie jakiejś rurki tylko poleci cale Gp( i następne) na straty
25. asc
Ciekawe ile jeszcze zobaczymy takich "niezgodności" z regulaminem. Tak wielka różnica pomiędzy RB, a resztą czołowych zespołów jest dziwna i teraz widać z czego wynika. Jakiś czas temu dziwiono się, że bolid RB tak dobrze trzyma się drogi - po tej "poprawce" zapewne przestanie.
Dziwi mnie tylko brak kary za coś takiego. Przecież to nie jest obejście regulaminu (jak F-Duct czy dyfuzor w poprzednim sezonie), a jego złamanie. FIA kilkukrotnie kontrolowała bolid RB i nie dopatrzyła się żadnych nieprawidłowości. 15 stopni odchylenia w jakiejś części zawieszenia to gigantyczna przewaga aerodynamiczna.
Teraz tylko czekać na wniosek innych zespołów o karę dla RB, jeśli w Kanadzie mocno stracą na niezawodności.
26. mpkaras
ciekawe ile jeszcze
27. motyl1604
to znaczy że do Monako włącznie używali samochodu łamiącego przepisy? To nic innego jak złapanie na sterydach sportowca biegającego powiedzmy w Diamentowej Lidze. Tam byłaby dyskwalifikacja a tu.... mrużenie oczu przepraszam mydlenie oczu?
28. puszkin
Przydałaby się dyskwalifikacja już po sesji kwalifikacyjnej, to by się nauczyli uczciwości !!!
29. pbg
to już jest k@rew$two żeby nie było kar za łamanie przepisów !!! bo pomijam dawanie kar za ich nie łamanie (MSC w Monaco).
RBR zasłaniało to więc byli świadomi tego co robią dla mnie powinni dostać bana na zdobyte do tej pory punkty jak swego czasu Mcl-Merc za szpiegowanie.
30. szerter
do jar188 - Kiedy ostatnio pisałem, że FIA się ośmiesza to dostałem pstryczka, że to tylko 'interpretacja' regulaminu. Teraz się pytam jak trzeba być kreatywnym, aby 5 zinterpretować jako 20?
25. asc - fakt orurkowania elementu raczej sugeruje, że już w Turcji to na szybko poprawili. Na Kanadę niestety będą mieli poprawne 5 st. Teraz wraca pytanie jak bardzo regulowane zawieszenie mają, skoro takie jawne naruszenia przechodzą przez kontrolę? Dodatkowo ich niezawodność będzie się poprawiała wraz ze spadkiem wydajności.
31. grzes12
Rzeczywiście wygląda na to że RBR może więcej w tym sezonie ...;/ Normalnie amatorka ( kontrolowana ?) ;///
Ze tylko przypomnę o ewidentnych karach dla SV za wymijanie przy żółtej fladze , oraz dla Webbera , za przekroczenie prędkości w alei serwisowej ....
A przecież jakby nie patrzeć oba te wyścigi kierowcy wygrali ....
32. mac7
Czy FIA w ogóle przygląda się bolidowi RBR?
33. szerter
31. grzes12 - oj, SV wyprzedzał dublowanego, podczas gdy ten zwolnił dużo bardziej niż było to potrzebne nic by to nie zmieniło. MW dostał karę za przekroczenie prędkości przy wyjeździe na pola startowe przez okrążeniem formującym, nie podczas wyścigu. Trzymajmy się faktów.
34. nabijacz_kont
ciekawe co jeszcze McLaren znajdzie ciekawego u innych a nie u siebie ;]
35. EndriuWaW
czy nie zauważyliście że sędziowie i FIA w tym sezonie stawia na RBR ??
po kalkulacjach widzę że FIA cały sezon ustawia pod RBR, każdy wyścig pasuje i RBR wszystko mogą robić, podejrzewam również że ich samochód nie został tak szczegółowo zbadany jak inne bolidy.
36. kosanr1
Sędziowie i FIA nie stawiaja na RBR, po prostu maja chyba w dupie swoja robote. I nic nie robia.
37. 91mat19
Ale jak jest regulamin że coś tam ma być góra pod kątem 5 stopni to nie 20 a jak jest napisane że nie ma być wyprofilowane to ma nie być wyprofilowane <aerodynamicznie> i teraz jak to wszystko się potwierdzi, dla przykładu Vettel i Weber <i oczywiście zespół RBR powinni stracić wszystkie punkty, które zdobyli z częściami niezgodnymi z regulaminem... , albo to się utnie przy źródle albo za rok co drugi zespół "naciągnie, nagnie" czy złamie regulamin "bo RBR nie dostał kary" więc my też możemy
38. Orlo
Taa, a przed Abu Zabi FIA "kapnie się" że jednak cały bolid jest nielegalny i poprosi o jego przeprojektowanie przed następnym sezonem...
39. kahashi2
ale zrobili z siebie gupoli jak błazny wstyd ale jak było
nie zgodne z regulaminem to prosze takie są skutki teraz nie
dziwie sie czemu weber był 3 razy pod rząd pierwszy
od początku mi coś śmierdziało
40. hotshots
34. nabijacz_kont
W ojczyźnie 007 - McL w szpiegowaniu jest doświadczonym mistrzem ....i dobrze,
a RBR zagalopowało się w swoich tajemnych ruchach przy bolidzie i parciu na Top
Wszędzie tam, gdzie jakieś paliwo coś napędza, albo ktoś skacze, pływa, byki ujeżdża oni już są na tym topie - kota dostali ?
A ja i tak prv pijam energy drink - BEER :D
41. Tunio1
Najlepsze będzie jak Horner powie po poprawie tego urządzenia że im to jeszcze pomogło :)
42. Radek005a
Zawiodłem się na RBR. Myślałem ,że są uczcciwi. Jestem wdzięczny zespołowi Buttona i Hamiltona za to,iż dopatrzyli się wszystkiego ,oraz mam satysfakcję ,że RBR ukończył słabo wyścig. Mają nauczkę ,że nie przez oszustwa zdobywa się szacunek.
43. matito
oj i coraz gorzej
44. zbkie1
Czym innym jest wykorzystanie luki w przepisach czy też nawet inna interpretacja zaakceptowana przez FIA, a czym innym jest lamanie jasnego przepisu. To powinno być karane.
45. yxzabc
ale nie stawiajmy na to że RBR wygrywa tylko dlatego że nagina przepisy. to że już druga cześć z kolei jest pozaregulaminowa nie znaczy że cały bolid jest przekombinowany. nie wyciągajmy pochopnych wniosków, bo nie wiemy czy wszystkie bolidy są tak idealne pod wzgledem regulaminu.
ale fakt, jeżeli RBR w swoim bolidzie mają więcej takich haczyków to są naprawde cieniasy.
inna sprawa to to że FIA powinna odrazu wyłapywać takie zagrania projektantów, a nie dopiero wtedy jak konkurencja zgłosi że coś nie tak.
46. Gabriel
Jakby nie patrzeć przed sezonem Sir Bernie mówił iż to Vettel będzie triumfował w WDC. Jako typowy Polak mówię, że to specjalnie. No wiecie Bernie niby taki ekspert ;)
Nie no ironia ironią(czy tam sarkazm). Z tym zakrywaniem części to tam problemu nie widzę. Już w 2009 po różnych kraksach przykrywali bolidy pokrowcem i się wtedy nikt nie czepiał. Jeśli dalej tak będą łamać regulamin to w końcu wylecą z FOTA i może stracą punkty choć w to wątpię.
47. 70endrzej
to nie jest smiesznae,to jest zenujace!!!!!!!!!pamietacje jak ktorys zespol jechal na paliwie z wieksza temp.niz to zgodne z reg?dostal wtedy kare???
48. Spodzio
30. szerter, 35. EndriuWaW, Wychodzi na to że bolidy powinny sprawdzać np. 3 niezależne instytucje a nie FIA, dziwie się że ludzie którzy tworzą przepisy i regulaminy (bo to chyba od nich one wychodzą?)nie potrafią potem ich zinterpretować. Przy tylu fachowcach nikt nie zauważył (tak dużych ponoć)nieprawidłowości? A może potrafią tylko nie chcą? A na RBR kary nie nałożą bo faktycznie ośmieszyliby się (chociaż na to już chyba za późno)że zamiast bolid sprawdzać to go tylko oglądali, a cała kontrola skończyła się wielką bibą po której nikt nie pamięta co i po co sprawdzał.
49. vukar
Nie rozumiem tego. To komisja nie zauważyła tego przez pół sezonu że jest jakaś część niezgodna z regulaminem?! przecież mówili jak już na początku )jak były jakieś problemy) że dokładnie sprawdzili ten bolid. To konkurencja musiała to zauważyć dopiero pomimo zasłaniania tylnej części??? To przed komisją RedBull też zasłania tylną część??? Coś mi tu śmierdzi. Przez pół sezonu oszukiwali a tu nic
50. grzes12
33 szerter
Co do MW to rzeczywiście masz rację - Czasami po łebkach czytam niektóre newsy i najzwyczajniej nie doczytałem że przekroczenie prędkości w alei serwisowej nastąpiło przy wyjeździe na pole startowe ..;/
Co do SV - To przepisy w F1 są po to aby je przestrzegać . Rozumiem ze przepisy czasami są nieżyciowe, ale są i obowiązują wszystkich . Nie wiem być może FIA powinna uściślić regulamin tak żeby nie było żadnych niejasności , i w przepisach pozwolić na wyprzedzanie przy żółtych flagach gdy dublowany kierowca toczy się po torze ....
51. rzadki
Newey jest genialnym konstruktorem i wykorzystuje wszystkie możliwe dostępne prawem FIA sposoby by odnieść sukces. Co w tym złego? Jeśli coś nie jest zakazane.....! Zawiść ludzka nie zna granic, geniusz konstruktora też nie, jednak zazdrość innych jest wszechobecna TRUDNO! Działania prawników by nie dopuścić doskonałe rozwiązania konkurentów to też element tego sportu. Nie można się więc dziwić, żeGP wprowadził świetne dyfuzory w ubiegłym sezonie, MAC F-Duct w tym, w następnym sezonie też ktoś coś wymyśli lepszego niż konkurenci. Na tym to polega. Pic jest w tym żeby team, któremu kibicujemy wprowadził lepszy git niż inni. Jeśli w tym udział będą mieli kierowcy, którym kibicujemy, ekipy sponsorowane przez POLSKIE firmy i dostarczy przede wszystkim emocji wyścigowych to tylko przyklasnąć!!!
52. szerter
50. grzes12 - to się porobiło - będę bronił SV :/ Otóż SV dojeżdżając do HK zrobił to co mu nakazują przepisy, ale ponieważ Fin mu pomachał to dopiero wtedy SV go wyprzedził. Przepisy dopuszczają wyprzedzanie nawet przy SC, jeśli samochód zwalnia z 'oczywistych powodów'. Tam była tylko żółta flaga (przepisy w zasadzie tutaj nic o wyjątkach nie wspominają, ale żółta flaga to jednak mniej niż SC), a połączenie Lotus 2010 + wolna jazda + machający kierowca sugerują poważną awarię. Jeśli ktokolwiek zaprotestowałby to jestem przekonany, że zawodnik wybroniłby się, choćby zrzucając winę na Fina. Jeszcze mam takie wątpliwości czy w ogóle lider może kogokolwiek wyprzedzać, w sensie czy to co regulamin nazywa wyprzedzaniem, jest rozumiane jako zdobywanie pozycji, czy każda możliwa zamiana kolejności dwóch zawodników.
53. vukar
rzadki - Co ty piszesz za głupoty???! Newey oczywiście jest genialnym konstruktorem ale on nie obszedł w tym wypadku przepisów ani nie wykorzystał żadnej luki tylko jawnie złamał bardzo jasny przepis !! No wybacz ale to nic nie ma wspólnego z dyfuzorem ani systemem F.
54. dziarmol@biss
40. hotshots ;-)) A w ostatnim zdaniu masz we mnie oddanego przyjaciela ;-)) Myślę że nie tylko mnie pozd.
55. zibi15888
maskowanie rurkami , 20 a nie 5 stopni , to śmierdzi Polaka robotą ...
56. radzix
kurw.... to jest kpina i skandal, tyle w temacie
57. legolego79
Po prostu ręce opadają. Skoro FIA nakazuje przeróbki to znaczy że ma to wpływ na osiągi. Dlaczego więc:
1. Nie ma żadnych konsekwencji w postaci odebrania punktów zdobytych nieregulaminowym bolidem.
2. FIA nie wyłapuje sama niezgodności z regulaminem tylko dopiero po wskazówkach innych zespołów.
P.S. Tylko RBR ma olbrzymi otwór z tyłu pokrywy silnika , niedługo sie okaze ze to niezgodne z reg.
58. radzix
VR też ma coś takiego
59. hotshots
54. dziarmol@biss
Potwierdzasz to co .....wiedziałem - znasz temat :D
luz jest niezbędny , a 90% niedoświadczonych tym luzem userów tutaj, często przegina w blebleble ..
pozdro
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz