Cztery zespoły muszą zmienić dyfuzory
Zazwyczaj dobrze poinformowany serwis Autosport.com podał, że ekipy McLaren i Mercedes oraz dwa inne zespoły przed najbliższym wyścigiem o GP Australii muszą porzucić koncepcję nowego dyfuzora, który ponownie wykorzystuje lukę w regulaminie technicznym FIA.Artykuł 3.12.7 regulaminu technicznego na sezon 2010 mówi: „Pojedyncza przerwa w powierzchni [podłogi] jest dozwolona jedynie, aby zapewnić minimalny dostęp dla urządzenia określonego w artykule 5.15 [najprawdopodobniej chodzi jednak o artykuł 5.16, który odnosi się do zewnętrznego rozrusznika].”
Luka w regulaminie pojawia się na skutek faktu, że FIA nie zadbała o określenie maksymalnej szerokości potrzebnej dla urządzenia rozruchowego, a wymienione ekipy najprawdopodobniej zmieniły także konstrukcję rozruszników, wymuszając poszerzenie otworu w tylnej części auta. Zespół McLaren przed sezonem poczynił nawet nieco większą zmianę. Miejsce na rozrusznik w minionych sezonach znajdowało się w brytyjskim bolidzie nie w centralnej części auta tylko nieco z boku. W tym sezonie znajduje się idealnie w osi auta, tak że można je wykorzystać do zwiększenia efektywności dyfuzora.
komentarze
1. saint77
Przecież Renault podało wcześniej, że ich dyfuzor sprawdziło FIA i jest całkowicie legalny.
Wić chyba Poza McL i Mercedesem to inne zespoły.
Czyżby RedBull i Ferrari?
2. Musashi
Ten regulamin F1 to jak ustawy w polskim sejmie. Brakuje tylko "dyfuzor i czasopisma".
3. kempa007
1. saint77 pokaz mi komunikat w ktorym renault tak podalo, mam nadzieje ze nie na wp przeczytals o tym?
4. Anteaus
No to teraz się zacznie. Brawo dla autora artykułu ,ze poruszył ten temat
5. pasjonat
Po co ta tajemniczość FIA? Jak podają dwa zespoły to mogą podać wszystkie. Byłoby jasne.
6. kempa007
nikt tego nie podal, to zrodla autosportu...
7. Peti_bis
To jest poprostu wolna amerykanka. Jak w zeszłym roku Brawn wykorzystał lukę, to było wszystko ok. A teraz mimo, że jakiś team korzysta z luki w przepisach, to dyfuzory są nielegalne.
8. Anteaus
Ja ze swojej strony napisze ,że albo regulamin powinien być tak napisany aby nie dawać możliwości tworzenia tzw luk albo po prostu pozwolić jednoznacznie na tworzenie dyfuzorów czy to potrójnych czy może nawet poczwórnych.
Doprowadzanie do sytuacji z,ę bolidy są konstruowane a później testowane po czym ktoś dochodzi do wniosku ,że trzeba coś zmienić jest niepoważne.
No ale niestety dochodzę do wniosku ,że faktycznie im bardziej się starają i wymyślają różne zakazy i nakazy tym więcej powstaje zamieszania. Najpierw KERS niewypał , podwójny dyfuzor zamieszanie, teraz zakaz tankowania podejrzewam ,że niewypał i, potrójne dyfuzory i znowu kontrowersje. Tylne skrzydło Mclarena też wg mnie to obejście przepisów. Coś tu chyba jest nie tak?
9. mkl09
@3
renault- f1 .fr/? Le-diffuseur-extreme-de-la- Renault
źródło: l’équipe, zazwyczaj również "dobrze poinformowany" :)
10. el_diablo
To teraz zespoły tak przerobią rozrusznik że będzie jednak potrzebna ta większa "dziura" ;)
11. saint77
mkl09 mnie wyprzedził.
Ale oprócz tego wspominał o tym James Allison -dyr. techniczny Renault, tylko nie pamiętam gdzie to wyczytałem, ale z pewnością nie na wp i nie na onecie:)))
12. adam2530
a tylni spojler w mc laren jest ok gratulacje panowie zaproscie jeszcze paru polaków i ruskich i będzie wspaniale.
13. DanielloooS
Witam,
Na Confidential.renault.fr już kilka dni temu odrazu po wyścigu był cały artykuł mówiący o tym, że dyfuzor Ranault jest legalny. Sprawdzałem to specjalnie bo oczywiście Borowczyk odrazu po wyścigu powiedział, że dyfuzor Reanault jest nielegalny i musi być zmieniony. Myśle jednak, że Ranault jest lepiej poinformowane niż Borowczyk... Zresztą głośno było o tym ( tez na Confidential.reanault.fr ), że ten zespół zapytał o legalnośc swojego dyfuzora jeszcze przed zamontowaniem go do samochodu i dostał zgode od FIA. Jeśli wyjdzie na to, że jest nielegalny to poprostu będzie oczywsity dowód na to, że układy i układziki jak zawsze rządzą w F1. Zbyt duzę pieniądze, eby był to czysty sport. Taka smutna prawada ....
14. szary_x
panikę sieją ...
coś media usłyszały i mają o czym pisać przez 2 tygodnie do następnego GP...
jak Renia napisała że legal na swojej oficjalnej stronie to legal ...
15. saint77
a tak na poważnie, to Renault prosiło FIA o opinie na temat dyfuzora przed GP Bahrajnu, więc chyba jest ok?
16. Marcin157
el_diablo - czytaj do końca z artykulu wynika właśnie że rozruszniki były przerobione tak aby wymusi ten wiekszy otwór a w przypadku Mclarena nawet zmienili jego usytuowanie by im bardziej pasowało.
17. saint77
@kempa007: napisz, czy będzie można typować wynik kwalifikacji, tak przy okazji...:)
18. mkl09
Zupełnie bym się nie zdziwił gdyby FIA rzeczywiście zaakceptowała dyfuzor Reni , a następnie go zakwestionowała pod presją otoczenia :) Pytanie, kto ma w tym interes, skoro wszystkie czołowe teamy, których przedstawiciele trzęsą całym padokiem posiadają podobny dyfuzor?
19. gerber
Już to jest nużące, niech FIA zaproponuje dla wszystkich jednakowy dyfuzor i problem będzie rozwiązany...
20. saint77
@18. mkl09 - właśnie, musieliby całą czołówkę "skasować".
Chociaż z drugiej strony nieźle by tym namieszali, gdyby Ferrari czy McL spadł na środek stawki, bo musieli by pozmieniać 1/3 architektury auta:))
21. Troker1979
Sorki że z innej beczki. Mam problem! Uczę się w weekandy nie dam rady obejrzeć na żywo następnych wyścigów odbywających się o wcześniejszych porach. Czy jest może jakaś strona w internecie na której można obejrzeć wyścig z odtworzenia bądź sciągnąć plik multimedialny z danym wyścigiem. Proszę pomóżcie mi i nie tylko mi. Myślę że sporo osób ma podobny problem. Z góry dziękuje
22. kempa007
9. mkl09 jakbys sie wczytal dokladniej to bys widzial, ze tam jest mnostwo gdybania, czyli plotka zaprzecza plotce. Ja podalem tylko informacje o tym, ze Renault gdies tam bylo wymieniane pod katem dyfuzorow. Co i jak pewnie dowiemy sie juz niebawem. Jak bedize oficjhalne info na pewno zamiescimy na stronie.
23. matito
a Renault też?????????
24. kempa007
14. szary_x pokaz gdzie napisala na swojej stronie...
25. kempa007
Confidential.renault.fr to dla mnie zadne zrodlo... pisza wiele i raz sie im sprawdzi raz nie. Nie zapomne jak wszyscy intelektualisciu sledzili testy rzekomo na zywo za posrednictwm tej strony a pozniej okazywalo sie ze spece stamtad nie rozrozniaja Kubicy i Pietrowa...
26. saint77
ok. więc pewnie w piątek bardzo wczesnym ranem dowiemy się, czy Renault będzie miało inny dyfuzor.
Chcę obejrzeć na żywo, ale to chyba 2.30 więc nie wiem, czy tyle wytrzymam bo kłaść się i wstawać to raczej niekoniecznie...
27. szary_x
25. kempa007 już wole wieżyc w to co piszą na Confidential.renault.fr
...niż jak co nie które osoby ..."bo na WP pisali".....
:]
bądźmy dobrej myśli :D
28. stozek08
A co z silnikami Renault dostali zgode na ich podkręcenie??
29. kempa007
no to sie mylisz tez, bo wlasnie potwierdzilem info co do dyfuzora, a co do silnika to dostali juz w zeszlym roku, ale co sie tam dzieje nie powiem, bo zaraz rozpetam jakas wojne ;-)
30. szary_x
29. kempa007 może się mylę...
...jak większość ....
... a jak już potwierdziłeś ...to co potwierdziłeś? ....
co powiedział Kubica jak dzwoniłeś do niego?? :Phehe....
31. mkl09
25@Kempa007 - dostrzegam tutaj tylko jedno rozwiązanie - powinniście zdobyć Accreditation press a następnie porozrzucać pluskwy po całym paddoku - to będzie najlepsze źródło ;)
A tak swoją drogą, tym razem już całkiem serio, pozwolę zapytać - posiadacie akredytacje? Przy obecnych statystykach odwiedzin, jako najpopularniejsze medium internetowe nie mielibyście problemów z jej uzyskaniem, tak sądzę :)
32. kempa007
31. mkl09 nie probowalismy sie o nia ubiegac, bo i tak serwis nie jest w stanie zarobic na wszystkie podroze :/ A zeby miec stala wejsciowke na F1 to trzeba w sezonie wyjezdzic bodajze 80% wyscigow. Ale wszystko przed nami :)
33. lechart
A powinno być, co nie jest zakazane, to jest dozwolone. "Strażnicy" regulaminu, są niekonsekwentni.
34. pawel123
pisałem już o tym przy innej okazji... niech postanowią do końca, albo jednakowe bolidy dla wszystkich albo "wojna zbrojeń" wśród ekip i pal licho koszty... badania i usprawnienia nie odbywają się chyba kosztem podatników, tylko to są pieniądze koncernów;
jeśli FIA i reszta chce być tak ekonomiczna i ekologiczna to proponuję w ogóle zamknąć F1, aż skończy się "kryzys" :)
35. marcin20
Szkoda, że wśród tych ekip jest także Renault.
36. Enza
To trochę dziwne, bo w zeszłym roku Brawnowi GP pozwolono wystartować takim jakim go stworzono, a teraz to nawet nie można zachować kawałka bolidu, który wykraczałby poza regulamin.
37. marioblondi
Jak dla mnie jest to naruszenia prawa i przepisów. Skoro regulamin czegoś nie zabrania ergo jest to legalne. Przecież wszystkie luki w prawie i w przepisach są po to by je wykorzystywać do momentu aż ustawodawca zmieni przepis i zlikwiduje luke.
Berni bez ustanku się kompromituje. Chyba najwyższy czas aby odszedł i przekazał stanowisko komuś choć odrobinę mądrzejszemu.
38. 21focus
37. marioblondi no co ty myślisz że Berni dopuszcza do siebie myśl , że ktoś mógłby być choć odrobinkę mądrzejszy od niego?
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz