FIA stanowczo zajęła się problemem wolnej jazdy w alei serwisowej
Niels Wittich z ramienia Międzynarodowej Federacji Samochodowej wyznaczył nowe zalecenia dotyczące wolnych okrążeń przed GP Sao Paulo. Jest to podyktowane najnowszym precedensem, który był związany z robieniem sobie miejsca w alei serwisowej.Bardzo szybko kierowcy znaleźli sprytny sposób na wyrobienie sobie miejsca w kwalifikacjach bez narażania się na potencjalne złamanie odgórnie narzuconego czasu między dwiema liniami samochodu bezpieczeństwa. Wywołaną przestrzeń zaczęli sobie robić poprzez wolną jazdę w alei serwisowej, tym samym blokując resztę rywali.
O tym precedensie zrobiło się głośno szczególnie po ostatniej czasówce w Meksyku, gdy Max Verstappen, Fernando Alonso i George Russell byli sprawdzani pod kątem takich wykroczeń. Sędziowie nie wymierzyli im jednak żadnych kar, ponieważ sami uznali, że to jedyny możliwy sposób na zrobienie sobie miejsca, jednocześnie sugerując znalezienie innego rozwiązania.
To nadeszło już w czwartek w Sao Paulo, kiedy na stronie FIA pojawiły się przedweekendowe notatki dyrektora wyścigu. W nich Niels Wittich wyraźnie zakazał niepotrzebnie wolnej jazdy na tzw. szybkim pasie pit-lane:
"Zgodnie z Artykułem 33.4 przepisów sportowych F1, kierowcy nie mogą dopuszczać się niepotrzebnie wolnej jazdy, włączając w to szybki pas alei serwisowej. W trakcie Sprint Shootoutu i kwalifikacji zawodnicy mogą wyrobić sobie miejsce między światłami na wyjeździe z boksu a drugą linią samochodu bezpieczeństwa. Każdy dopuszczający się tego kierowca musi jak najbardziej zjechać w lewo, aby pozostali mogli go wyprzedzić z prawej strony trasy wyjazdowej."
Z powodu nietypowego i nieco skomplikowanego wyjazdu z boksu na brazylijskim obiekcie prezentujemy grafikę FIA, na której zostały rozrysowane wszystkie wymienione miejsca.
komentarze
1. Gumek73
Może niech włodarze F1 pomyślą dlaczego kiedyś nie było takich problemów i zwyczajnie do tego wrócą.
Albo mówiąc wprost, niech zaczną na powrót wszystko upraszczać, a nie wymyślać kolejne, durne przepisy.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz